Page 1 of 1

st182 celicaan mega

Posted: Tue Oct 05, 2010 9:05
by cigorin
osaisko joku neuvoa et kannattaako laittaa celicaan megaa?
et onko mitään hyötyä koska haluaisin tehopiikkiä muutettua niin että lähtis jostain 4000 rpm eikä 5500rpm niinku nyt on...
ei kehtaa huudattaa moottoria noin korkealle koska punaraja tulee jo 7000rpm ja olishan se mukavampaa jos se aikaisemmin lähtis potkimaan...

joo kuulostaa tyhymältä mutta ei pahemmin netistä löydy mitään tietoo tosta piikin pudottamisesta...tai ylipäänsä mistään celican virittämisestä...

Posted: Tue Oct 05, 2010 10:31
by JaniM
Eikös tuohon tehopiikkiin vaikuta aika pitkälti nokka.

Posted: Tue Oct 05, 2010 12:14
by Benkku
Kristallipallosta ei nyt näe... mutta olettaisin kyseessä olevan 1.8 VVT moottorin? Mikäli, niin nokankäännön rajakierrosnopeuden alentamisella homma hoituisi. Sen takia ei tarvitse tai ylipäätään kannata ohjainta ryhtyä vaihtamaan.

Re: st182 celicaan mega

Posted: Tue Oct 05, 2010 13:00
by kamski
cigorin wrote:osaisko joku neuvoa et kannattaako laittaa celicaan megaa?
et onko mitään hyötyä koska haluaisin tehopiikkiä muutettua niin että lähtis jostain 4000 rpm eikä 5500rpm niinku nyt on...
ei kehtaa huudattaa moottoria noin korkealle koska punaraja tulee jo 7000rpm ja olishan se mukavampaa jos se aikaisemmin lähtis potkimaan...

joo kuulostaa tyhymältä mutta ei pahemmin netistä löydy mitään tietoo tosta piikin pudottamisesta...tai ylipäänsä mistään celican virittämisestä...
Moottori on ilmeisesti 3S-GE, käytetty tässä st 182.ssa toki on ollut myös se 4A-GE Mutta kuitenkin, näissä moottorissa nokka ja sytkä+ intake ja exhaust ja tietenkin muut osat rakennettu niin että saadaan kohtuulliset moottorin tehot ja vääntömomentti alkaen 5000 RPM.

Jos muutetaan nokka akselit/ajoituksen`, imusarjan taikka laitetaan peltipakosarjan (sellainen on muistaakseni jo vakiona tuossa celicassa) niin silloin aina päivitettävä tehopenkissä auton ECU. Ja Celican ECUa ei voi kuin lastutta, on sitten kallista touhua. Melkeinpä Megasquirt on järkevämpi? vaihtoehto.

Jos siirrät vääntömomentin 5500-RPM alaspäin 4000-RPM niin silloin voi tehot kärsiä yläpäässä!

Posted: Tue Oct 05, 2010 17:06
by jake74
Benkku wrote:Kristallipallosta ei nyt näe... mutta olettaisin kyseessä olevan 1.8 VVT moottorin?
ei taida st182 olla vvt moottoria :wink:

Posted: Tue Oct 05, 2010 17:07
by cigorin
juu eli 3s-ge motti...no eipä se haittaa vaikka tehot häviäis siel 6500-rpm
mutta se piikki vaan alespäin...
toyotan motteihin ku en oo ennen perehtyny niin en tiiä niistä mittään..
enemmänki mazdojen koneita viritelly ja laitellu...
mut ei poiketa aiheesta...

imupuolta oon aatellu fixata paremmaksi ja putkistoa erinlaiseksi että jos se vaikuttas ihan hiukan...xD

Posted: Tue Oct 05, 2010 17:09
by cigorin
xD olis se muuten näky vanhassa celicassa vvt motti... :lol:

Posted: Tue Oct 05, 2010 19:45
by Benkku
Jaa, se olikin vanhempi, en tullut tuota auton tyyppiä 'rekisteröineeksi'. Moottori ilmeisesti vakio nokkien, puristussuhteen osalta? Tuossahan (muistaakseni ?) alhaalta huonommin hengittävä isoreikäinen kansi.
Olikos tuossa vielä T-VIS (3S-GE gen1 vaiko 2?), jos niin sen toimintapistettä voisi aikaistaa.

Posted: Tue Oct 05, 2010 22:53
by kamski
cigorin wrote:juu eli 3s-ge motti...no eipä se haittaa vaikka tehot häviäis siel 6500-rpm
mutta se piikki vaan alespäin...
toyotan motteihin ku en oo ennen perehtyny niin en tiiä niistä mittään..
enemmänki mazdojen koneita viritelly ja laitellu...
mut ei poiketa aiheesta...

imupuolta oon aatellu fixata paremmaksi ja putkistoa erinlaiseksi että jos se vaikuttas ihan hiukan...xD
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa mutta miksi celicasta pitää tehdä mazdan.? Sitä taas en käsitä.
Tässä gen2 3S-GE ssä on Acoustic Control Induction System Vähän sama periaate kuin t-vis mutta huomattavasti paremmin virtaava systeemi.

Kiinnitä huomio näihin käyrin. Niin ja googlella paljon lisää.
http://www.turbomr2.com/MR2/Reference/TVIS/TVIS.htm

Sinulla on ilmeisesti joku 3" putkisto joka nosta entistä korkeammalle kirrosaluelle tehot ja väännöt. Näin minä havaitsin kuin vaihdoin tarkoituksella peltisarjan oman toyon. Nyt moottorin tehot ja vääntö siirtynyt ainakin 1200 rpm ylöspäin. Eli normi pakosarjalla (vähän viilatulla) moottori veti alkaen 3200 rpm 4200 on se tehopiikki ja->6700 rpm jonka jälkeen rupes ahdistaa. Peltisarjan vaihdon jälkeen veto alkaa kylläkin 3500 rpm ssä, se tehopiiki siirtynyt reilusti yli 5000 rpm ja -> 7800rpm.ssä alkaa joku ahdistaa. Ilmeisesti taas imusarja! " Läppärungot tilalle"