Page 1 of 2
poistaa saa
Posted: Mon Oct 04, 2010 23:43
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Posted: Tue Oct 05, 2010 12:19
by jani
Kysymys herää onko toi turvallinen. Kommentti ei ole tarkoitettu vittuiluksi mutta pistä kunnon räjähdyssuojat ennen kuin edes kokeilet koko jarrua tuota kun ruvetaan vetää 200 km/h niin siinä on vähän voimaa rissassa kun se irtoo tonne halliin poukkoilemaan.
Posted: Tue Oct 05, 2010 16:24
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Posted: Wed Oct 06, 2010 12:20
by PQatPIT
Tuo tarvitsee lisää inertiaa jotta mittaustapahtuma ei olisi niin nopea. Liian nopea veto sotkee mittauksen ja esim. turboahdettu moottori vaatii aina aikaa jotta ahdin lähtee pyörimään ja jotta ajotapahtuma olisi niinkuin se olisi sitten tiellä tai radalla.
Tietty pienitehoisia autoja voi mittailla noinkin mutta säätämisen kannalta olisi enemmän hyötyä jos veto olisi hitaampi kuin mitä video-pätkistä on pääteltävissä.
Reaaliaikaisesti säädettävä jarru olisi hyvä lisä jotta pääsisi tasakaasu-tilanteeseen ja näkisi esim. sytytysennakon vaikutuksen siinä kohdassa vaikuttavaan vääntömomenttiin. Sellainen säätäminen ei onnistu ilman jarrua. Joku prosenttipohjainen jarrutus tai säädettävissä oleva vakiokierrosluku-pohjainen jarru mahdollistaa säätämisen niin että näkee momentin muutoksen kun säätää seoksia ja ennakoita niin että moottori pyörii juuri siinä kuormituspisteessä koko ajan. Heh, joku kova jätkä käyttää tähän auton omia jarruja...
Posted: Wed Oct 06, 2010 15:50
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Posted: Wed Oct 06, 2010 18:45
by Benkku
mazajns wrote:Oiskohan kellään arviota kuinka paljon olisi hyvä inertia?
Riippuu täysin instrumentoinnista, eli kulmanopeuden muutoken mittauksen tarkkuudesta. Pienelläkin inertialla pärjää, mikäli ajanmittauksen tarkkuus on riittävän suuri. Eräässä kaupallisessa dynossa esim. luokkaa 2x13 kgm2.
Posted: Wed Oct 06, 2010 20:52
by Smokie
Tiedänpä dynon missä on ~8kg inertia, mittataajuus 1 pulssi per kierros ja tehokkaimmat pelit ~450 hepoisia. Hyvin kuulemma skulaa jos mitata meinaa. Jos kuormittaa aikoo niin mekaaniset jarrut voi unohtaa, mulla on dynon päässä Chervolet Blazerin jarrulevy jota puristaa 2 pneumaattista satulaa. Se on lähinnä rummun hidastamista varten mutta pakkohan sillä on ollut koittaa kuormittaa. Minuutin kun pitää sitä päällä ja kaupanpäälle jarruttaa prätkän omalla takajarrulla niin voin kertoa että haisee mielenkiintoiselle

Vaikka tuota ei mihinkään ylimääräiseen käyttäisikään niin pölyä tulee ihan vitusti ja varmaan elinikäennuste nousee ihan kohisten kun sitä imee sieraimeen...
Kyllä noita teeseitse jarruja on rakennettu kaikenmaailman sähköhitsauskoneista, alppirekkojen jarruista ja ties mistä kaivinkoneen ajomoottoreista. Ei vaadi kauheesti ees elektroniikkaa ohjaukseen jos tekee jarrusta kelluvan ja laittaa vivun alle paineanturin josta aktiivinen ohjaus.
Ja toi sun kiekko näyttää kyllä hurjalta!!
Posted: Wed Oct 06, 2010 21:40
by Höylä
pitäisköhän sitä itsekkin alkaa jotain dynoa rakentelemaan, kun olis 1 kpl zetor 25A:n vauhtipyörää jo valmiina

mitäs se painaa, jotain 200 kg ja painosta suurin osa siellä ulkokehän tuntumassa...
sellaista "vesijarrua" olen aina joskus vähän suunnitellut, mutta ei ole vielä tullut hyvää ideaa...
Posted: Wed Oct 06, 2010 21:57
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Posted: Wed Oct 06, 2010 22:04
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Posted: Wed Oct 06, 2010 22:12
by Höylä
mazajns wrote:Höylä wrote:pitäisköhän sitä itsekkin alkaa jotain dynoa rakentelemaan, kun olis 1 kpl zetor 25A:n vauhtipyörää jo valmiina

mitäs se painaa, jotain 200 kg ja painosta suurin osa siellä ulkokehän tuntumassa...
sellaista "vesijarrua" olen aina joskus vähän suunnitellut, mutta ei ole vielä tullut hyvää ideaa...
Noista isojen moottoreiden vauhtipyöristä varoitellaan aika monissa nettisivuilla. Voi olla tasapainoitettu niin että tasapainoittaa samalla kampiakselin värinöitä ja varsinkin käytettyyn vauhtipyörään voi syntyä halkeemia sisään johtuen lämmöstä, ja sitten siihen sopivasti vetojännitystä niin...
juu, ei mulla tietysti ole tarkoitus sitä miljoonaa pyörittää, vaan sellaista sopivaa nopeutta, eli jotain 3000 rpm max. se vauhtipyörä olis siis se ajorulla...
lähinnä siis "mopoluokan" eli jotain alle 15 heppaisten dynoa olen ajatellut rakentaa

siihen tuo 150 kg vauhtipyörä (piti oikein googlella tarkistaa mitä se oikein painaa...) vielä menis ja vesijarruksi taitaa riittää ihan sellainen palopumppu

Posted: Wed Oct 06, 2010 22:16
by -JL-
Höylä wrote:pitäisköhän sitä itsekkin alkaa jotain dynoa rakentelemaan, kun olis 1 kpl zetor 25A:n vauhtipyörää jo valmiina

mitäs se painaa, jotain 200 kg ja painosta suurin osa siellä ulkokehän tuntumassa...
sellaista "vesijarrua" olen aina joskus vähän suunnitellut, mutta ei ole vielä tullut hyvää ideaa...
Oisko ollu 147kg vai muistanko väärin.
Kannattaa tehdä sitten särötarkastukset huolella, kaverilla kun meni moinen palasiksi jalkojen välissä.
Posted: Thu Oct 07, 2010 0:26
by Benkku
-JL- wrote:Kannattaa tehdä sitten särötarkastukset huolella, kaverilla kun meni moinen palasiksi jalkojen välissä.
Juu ei, kannata - edes haaveilla, mistään valurautapyörästä dynorullaa soveltavansa - jo ihan pidemmän iän ja terveyden tähden.
Posted: Thu Oct 07, 2010 0:33
by Höylä
joo, mäkin tuossa laskeskelin, että aika raju alentava välitys siihen pitäis tehdä ensin väliin, että joku 5 hp/50 cc mopo saa sen edes pyörimään

kyllä se varmaan siinä inertia pyöränä sitten menis, jos sitä ei pyöritetä kuin jotain 300 rpm...
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Thu Oct 07, 2010 1:55
by jake74
mazajns wrote:
Alkuperäinen idea syntyi koska katsastuslappujen hankkiminen oli sen verran hankalaa ja kallista että olisi näppärä tehdä ne itse ja toisekseen säätäminen helpottuu.
ookko kysynyt trafilta miten suhtautuu asiaan? oon ite kysynyt ja yksityinen henkilö ei voi kirjottaa teholappua joka kelpaa muutoskatastukseen. pitää olla autoalan korjaamo tai toiminimi.
Posted: Thu Oct 07, 2010 1:58
by jake74
Smokie wrote: mulla on dynon päässä Chervolet Blazerin jarrulevy jota puristaa 2 pneumaattista satulaa. Se on lähinnä rummun hidastamista varten mutta pakkohan sillä on ollut koittaa kuormittaa. Minuutin kun pitää sitä päällä ja kaupanpäälle jarruttaa prätkän omalla takajarrulla niin voin kertoa että haisee mielenkiintoiselle
mullakin on jarrulevy ja jarrusatula jota ohjataa painelimalla. haju on hirvee ku hetken jarruttaa

Posted: Thu Oct 07, 2010 7:31
by teg
Rullille kannattaa sitten suunnitella tarpeeksi suuri halkaisija. Eräässä kotikutoisessa inertia on n. 45kgm2 ja rullien halkaisija n. 45cm.
Enemmänkin saisi olla - sekä inertiaa että halkaisijaa - turbomoottoreille.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Thu Oct 07, 2010 10:14
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Posted: Thu Oct 07, 2010 10:35
by -JL-
Mutta tarvitseekos sen olla jonkun virallisen tahon hyväksymä/tarkastama mittalaite.
Posted: Thu Oct 07, 2010 11:09
by teg
Ei tarvitse.
Posted: Thu Oct 07, 2010 16:28
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja.
Posted: Thu Oct 07, 2010 20:33
by jake74
mazajns wrote:Sen verran tänään edenny hommat että mahdollisesti emännän tuttavalta saan vuokrattua täydellisen tallin tähän käyttöön. Sijaitsee aivan keskellä ei mitään, lähin naapuri on hallin omistaja ja on itse keikka töissä eikä juurikaan vietä aikaansa siellä. Seuraavaan onkin sitten matkaa varmaan 5km.
sulla on rauhallisella paikalla jos saat äänet hyvin vaimennettua.
mulla on tallin aidan takana 30m päässä koulu ja päiväkoti. lähin naapuri on 50m päässä ja toinen 100m päässä. ei ainakaa vielä oo valituksia tullut vaikka äänet kuuluu aika kauas

Posted: Fri Oct 08, 2010 17:12
by Smokie
Mulla OLI päiväkoti 20 metrin pääs, ihme kun ne muutti muualle

No en mä "virka-aikaan" juuri ajellutkaan.
Mulla oli softana Dynomec B1 jonka päivitin A1 kun rupes vituttamaan kun unohtu kaikki mahdollinen tieto turhan nopeesti ajon jälkeen. Voin kyllä suositella ihan kumpaa vaan, riippuu mitä hakee. Helppo käyttää ja toimii. Mulla on prätkä inertiadyno, inertiaa 12,4kg muistaakseni.
Noista vauhtipyöristä, oon nähnyt jostain majorin siivapyörästä rakennetun mikroauton moottoridynon ja sillä oli ajettu kuulemma paljon. Mulla on klapimylly missä pyörii 2 25 ampeerisen vauhtipyörää ja niitten väliin hitsattuna 2 6" terää, se pyörii traktorin ulosoton vauhtia. Paljon sekin on kolissut mutta hyvin skulaa

Eikös noista Zetoreista tuppaa lentämään kampuran vastapainot eikä vauhtipyörät niinkuin yleensä uutisoidaan?
Mut noista terveyshommista, kyllä se nuorena tuntuu että menee mikä vaan mutta voin kertoa että alkaa tuntumaan jo kolmekymppisenä jos ei jaksa välittää yhtään mistään...
Tuola on pari kuvaa dynosta
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... ?start=360
Posted: Fri Oct 08, 2010 20:08
by -JL-
Smokie wrote: Eikös noista Zetoreista tuppaa lentämään kampuran vastapainot eikä vauhtipyörät niinkuin yleensä uutisoidaan?
Sori OT, mutta kaverilla meinas tosiaan viedä hengen ihan se vauhtipyörä.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Sun Mar 13, 2011 22:55
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Thu May 26, 2011 20:24
by olafu
Itte suunnittelin joskus inertiapenkkiä, niin ajattelin siirtää voiman rullasta kuorma-auton kardaanilla erilliseen vauhtipyörään, mikä on teräskotelossa ja vielä valettu betoniin.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Sun Jun 12, 2011 23:02
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Mon Jun 20, 2011 19:57
by Smokie
Siis mekaaninen jarru? Se on todella syvältä perseestä, usko pois. Ei tarvi paljoa jarruttaa kun alkaa paja olla kaikenlaisia mielenkiintoisia hajuja täynnä. Ja voi herran jukeli sitä pölyn määrää.
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Fri Mar 02, 2012 2:32
by mazajns
poistellaan vanhoja juttuja
Re: "koti" tekoinen inertia dyno
Posted: Fri Mar 02, 2012 2:40
by mazajns
sfd