Huomioon otettavia asioita MS:ssä Dynoon mentäessä

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Huomioon otettavia asioita MS:ssä Dynoon mentäessä

Post by Raaseri »

Pistäkääs tärkeitä huomioon otettavia asioita MS:ään asetuksiin liittyen Dynoon mentäessä. Käytössä MS1 ver2.2 ja Hi-Res koodilla.

Kokoonpano:
1600cc 16-venttiilimotti:
-puristukset 11,5:1 (portattu,venttiiliseetit jne)
-Virtasen tekemät nokat
-42mm prätkän läppärungot + plenum cold-air-intakella
-tps/rpm pohjaset kartat
-PLX laajakaista

Ja penkitys jo tänään illalla (klo 16 eteenpäin, ei siis mitään kiirettä). Perusasiat autossa kunnossa ja sillä on ajeltu jo toista tuhatta kilsaa tien päällä. Lähinnä sytkäkarttojen hienosäätö hakusessa... Ja hieman epävarma olo, että olisiko jollakin asetuksilla oleellista merkitystä/haittaa penkityksen onnistumista ajatellen tai onko jotain oleellista unohtunut???

Kiitos! Jos PK-seudulta löytyy joku OIKEA säätöguru, niin tervetuloa kaveriksi säätämään. Penkittäjä on penkittänyt vain muutamia MS:llä varustettuja autoja ja lupasin itse auttaa parhaani mukaan asetusten kanssa.

Tero o4oo-399899
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Yksi sarja uusia tulppia kannattaa varata. Miten sytkäpuoli on muuten toteutettu? Puolan latausaika on syytä olla edes sinnepäin ettei huku kipinä kovemmilla kierroksilla. Ja tietysti tulpanjohdot, jos sellaiset on, pitää olla kunnossa. Kiihdytysrikastukset kannattaa myös olla edes sinnepäin ettei kallis penkkiaika mene pelkästään niiden hieromiseen.

Eipä siinä oikeastaan muuta ole jos kone on kunnossa. Tietysti kaikki liemet ja niiden määrä pitää tarkistaa ja tankissa on syytä olla bensaa senverran paljon ettei pumppu höri tyhjää missään vaiheessa.

Ihan viimeisiä hevosvoimia ei kannata jahdata jos käyttöautosta on kysymys. Mulla on kokemusta koneesta josta ajettiin penkissä kisoja ennen kaikki ulos ja seos oli säädetty hieman liian laihaksi. Kisassa sitten suli männät.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Vauhtivaunu wrote:Yksi sarja uusia tulppia kannattaa varata. Miten sytkäpuoli on muuten toteutettu? Puolan latausaika on syytä olla edes sinnepäin ettei huku kipinä kovemmilla kierroksilla. Ja tietysti tulpanjohdot, jos sellaiset on, pitää olla kunnossa. Kiihdytysrikastukset kannattaa myös olla edes sinnepäin ettei kallis penkkiaika mene pelkästään niiden hieromiseen.

Eipä siinä oikeastaan muuta ole jos kone on kunnossa. Tietysti kaikki liemet ja niiden määrä pitää tarkistaa ja tankissa on syytä olla bensaa senverran paljon ettei pumppu höri tyhjää missään vaiheessa.

Ihan viimeisiä hevosvoimia ei kannata jahdata jos käyttöautosta on kysymys. Mulla on kokemusta koneesta josta ajettiin penkissä kisoja ennen kaikki ulos ja seos oli säädetty hieman liian laihaksi. Kisassa sitten suli männät.
Sytkäpuoli on Hondan vakio jakajalla (vr-anturi+lm1815 muunnos). Itse MS:n kasasin orkkis ECUn kuoriin ja käytin auton alkuperäisiä antureita/johdotuksia. Kiihdytysrikastukset tuntuu toimivan kadulla ainakin hyvin. Puolan latausaikojen uskosin olevan hyvin kohdillaan (en muista nyt tarkkoja arvoja, mutta ne säädettiin huolella jo pari-kolme vuotta sitten). Kartat on vielä turhan rikkaalla ja lähinnä sytkäennakkoa saa varmaan vielä lisätä. Läppärunkojen jatkona oli aluksi putsarisukat. Ne sekotti pakan ihan perseelleen. Nyt on plenumi (sisällä imutorvet) ja colt-air-intake putki.

Koneeseen tein juuri "perushuollon": virranjakajankansi, tulpat, jakohihna, kiristin, vesipumppu, matalalämpöarvon termari, nesteet, öljyt, suodin, nokkienajoitus, sytkäajoituksen tarkastus, jne.

Tarkoitus olisi tuonne menoalueelle säätää seokset varmaankin 12-12,5 luokkaan, jotta ei tulisi tuota kilahdusefektiä...

kiitos infosta!
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mahtaako olla mitään hyötyä säätää noin rikkalle?
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

teg wrote:Mahtaako olla mitään hyötyä säätää noin rikkalle?
penkissähän sen näkis... 12,5-12,7 pitäs olla aika lähellä optimia. Parempi kuitenkin pysyä karvan verran rikkaalla kuin liian laihalla. Penkkiaika peruuntui dynon tietokoneen hajottua. Perkele. Ehdin jo puuhakilvetkin hakea ja ottaa töistä vapaata yms. Noh, ajettiin tuossa muutama tunti katudynoa ja auto alkoi toimimaan jo kohtuu hienosti!

Plenumiasennus tuotti kyllä tulosta. Imulämmöt lähes samoissa ulkolämpötilan kanssa ja menohaluja tuli repullinen lisää. ARFin heittely rauhoittui ja muutenkin pelasi PALJON aiempaa paremmin. Säätöjä joutui ropaamaan aika paljon kiihdytysrikastuksista lähtien, joten ei ne puuhakilvet onneks hukkaan mennyt. Tulevaa penkkireissua ajatellen ollaan jo paljon lähempänä optimia.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Mitä lähemmäs 14,7 säätää sitä enemmän tulee tehoa. Jos aikoo ajella pitkät pätkät lämä lattiassa niin ite säätäisin korkeammilta kierroksilta alle 12 jos sytkässä ja bensavermeissä riittää potkua. Jotkut nopeusennätysten jahtaajat käyttää turbokoneissa jopa 10 alkuisia arvoja..
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Smokie wrote:Mitä lähemmäs 14,7 säätää sitä enemmän tulee tehoa. Jos aikoo ajella pitkät pätkät lämä lattiassa niin ite säätäisin korkeammilta kierroksilta alle 12 jos sytkässä ja bensavermeissä riittää potkua. Jotkut nopeusennätysten jahtaajat käyttää turbokoneissa jopa 10 alkuisia arvoja..
Tuskimpa tuolla tulee liikenteessä kovin pitkiä pätkiä lappu lattiassa ajeltua. Katydynossa kyllä vedettiin eilen kaverin kanssa sen verran, että välissä jo hieman jännitti. 8) Ei niinkään auton, vaan varikkoliputuksen vuoksi. Alussa seokset oli täyskaasulla kympin puolella ja siitä kun päästiin 12-13 välimaastoon niin, johan alkoi vetämään (tai mitä nyt 1600cc vapari nyt voi vetää).

Omassa edellisessä postissa mainitsemani "optimi" olisi ehkä parempi sanoa sanalla "kompromissi". Eli tosiaankin seokset juurikin sen vuoksi tarkoitus säätää hieman rikkaan puolelle, jotta vältyttäisiin tai päästäisiin ainakin pidempään ilman konerikkoa. Muutamia konejahan siinä varmaankin menetetään. Onhan tuohon tieten vara ajaa penkissä ne optimisäädötkin, mutta pääosin sitten käyttää kuitenkin hieman rikastettua karttaa...
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Nojoo, turhaahan se on vedättää se viimeinenkin hevoinen renkaille asti jos ja kun se johtaa siihen että ekan kerran "just kun on hauskaa" niin saa soittaa mäntäkauppaan. Pikku vinkki, kun kerran oot saanut säädöt sellaisiksi että moottori toimii eikä syttyhäiriöitä ole niin kokeile automaattisäätöä, logista tai tunerstudioko se oli joka säätää ihan ajon aikana. Ainakin tuo logista säätö toimii tosi hyvin ja näköjään tietokone oli myös viisaampi kuin minä itte.
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Onkos muuten tuohon tunerstudion (vai onko se megalogviewer???) käyttöön minkäänlaista ohjetta olemassa? Ja voiko siinä itse määritellä millaisille seossuhteille minkäkin alueen haluaa säädettävän?

Millaisia asetuksia suosittelette lambda korjaukseen, sekä fuel cuttiin? Lambda korjaukseenhan löytyy ARF target table... Ei vaan hajua yhtään käyttöönotosta/asetuksista...

Ois kyllä hienoa, jos löytys joku megajumala täältä PK-seudulta joka oikeasti osais ja ennen kaikkea HALUAIS kertoa miten nuo säädöt/asetukset pelaa. Olis sitten helpompi laittaa itselläkin jatkossa säädöt kohdilleen ilman suuremoia arpomisia/takaiskuja.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Megalogviewerissä on niin vähän nappeja että minäkin osaan käyttää, varmaan sinäkin löydät oikeat :wink:
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Smokie wrote:Megalogviewerissä on niin vähän nappeja että minäkin osaan käyttää, varmaan sinäkin löydät oikeat :wink:
Juu, itse asiassa tuossa jo tutkailin asiaa hieman... Eihän tuo mitään kovin rakettitiedettä näytä olevan. Kokeilin jo generoida karttaa yhden tuoreen login perusteella ja näytti ihan järkevältä. Ei oo vaan virtaa kilvissä, niin ei pääse testaamaan. :cry:
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Post Reply