Huomioon otettavia asioita MS:ssä Dynoon mentäessä
Moderator: Masi_K
Huomioon otettavia asioita MS:ssä Dynoon mentäessä
Pistäkääs tärkeitä huomioon otettavia asioita MS:ään asetuksiin liittyen Dynoon mentäessä. Käytössä MS1 ver2.2 ja Hi-Res koodilla.
Kokoonpano:
1600cc 16-venttiilimotti:
-puristukset 11,5:1 (portattu,venttiiliseetit jne)
-Virtasen tekemät nokat
-42mm prätkän läppärungot + plenum cold-air-intakella
-tps/rpm pohjaset kartat
-PLX laajakaista
Ja penkitys jo tänään illalla (klo 16 eteenpäin, ei siis mitään kiirettä). Perusasiat autossa kunnossa ja sillä on ajeltu jo toista tuhatta kilsaa tien päällä. Lähinnä sytkäkarttojen hienosäätö hakusessa... Ja hieman epävarma olo, että olisiko jollakin asetuksilla oleellista merkitystä/haittaa penkityksen onnistumista ajatellen tai onko jotain oleellista unohtunut???
Kiitos! Jos PK-seudulta löytyy joku OIKEA säätöguru, niin tervetuloa kaveriksi säätämään. Penkittäjä on penkittänyt vain muutamia MS:llä varustettuja autoja ja lupasin itse auttaa parhaani mukaan asetusten kanssa.
Tero o4oo-399899
Kokoonpano:
1600cc 16-venttiilimotti:
-puristukset 11,5:1 (portattu,venttiiliseetit jne)
-Virtasen tekemät nokat
-42mm prätkän läppärungot + plenum cold-air-intakella
-tps/rpm pohjaset kartat
-PLX laajakaista
Ja penkitys jo tänään illalla (klo 16 eteenpäin, ei siis mitään kiirettä). Perusasiat autossa kunnossa ja sillä on ajeltu jo toista tuhatta kilsaa tien päällä. Lähinnä sytkäkarttojen hienosäätö hakusessa... Ja hieman epävarma olo, että olisiko jollakin asetuksilla oleellista merkitystä/haittaa penkityksen onnistumista ajatellen tai onko jotain oleellista unohtunut???
Kiitos! Jos PK-seudulta löytyy joku OIKEA säätöguru, niin tervetuloa kaveriksi säätämään. Penkittäjä on penkittänyt vain muutamia MS:llä varustettuja autoja ja lupasin itse auttaa parhaani mukaan asetusten kanssa.
Tero o4oo-399899
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Yksi sarja uusia tulppia kannattaa varata. Miten sytkäpuoli on muuten toteutettu? Puolan latausaika on syytä olla edes sinnepäin ettei huku kipinä kovemmilla kierroksilla. Ja tietysti tulpanjohdot, jos sellaiset on, pitää olla kunnossa. Kiihdytysrikastukset kannattaa myös olla edes sinnepäin ettei kallis penkkiaika mene pelkästään niiden hieromiseen.
Eipä siinä oikeastaan muuta ole jos kone on kunnossa. Tietysti kaikki liemet ja niiden määrä pitää tarkistaa ja tankissa on syytä olla bensaa senverran paljon ettei pumppu höri tyhjää missään vaiheessa.
Ihan viimeisiä hevosvoimia ei kannata jahdata jos käyttöautosta on kysymys. Mulla on kokemusta koneesta josta ajettiin penkissä kisoja ennen kaikki ulos ja seos oli säädetty hieman liian laihaksi. Kisassa sitten suli männät.
Eipä siinä oikeastaan muuta ole jos kone on kunnossa. Tietysti kaikki liemet ja niiden määrä pitää tarkistaa ja tankissa on syytä olla bensaa senverran paljon ettei pumppu höri tyhjää missään vaiheessa.
Ihan viimeisiä hevosvoimia ei kannata jahdata jos käyttöautosta on kysymys. Mulla on kokemusta koneesta josta ajettiin penkissä kisoja ennen kaikki ulos ja seos oli säädetty hieman liian laihaksi. Kisassa sitten suli männät.
Sytkäpuoli on Hondan vakio jakajalla (vr-anturi+lm1815 muunnos). Itse MS:n kasasin orkkis ECUn kuoriin ja käytin auton alkuperäisiä antureita/johdotuksia. Kiihdytysrikastukset tuntuu toimivan kadulla ainakin hyvin. Puolan latausaikojen uskosin olevan hyvin kohdillaan (en muista nyt tarkkoja arvoja, mutta ne säädettiin huolella jo pari-kolme vuotta sitten). Kartat on vielä turhan rikkaalla ja lähinnä sytkäennakkoa saa varmaan vielä lisätä. Läppärunkojen jatkona oli aluksi putsarisukat. Ne sekotti pakan ihan perseelleen. Nyt on plenumi (sisällä imutorvet) ja colt-air-intake putki.Vauhtivaunu wrote:Yksi sarja uusia tulppia kannattaa varata. Miten sytkäpuoli on muuten toteutettu? Puolan latausaika on syytä olla edes sinnepäin ettei huku kipinä kovemmilla kierroksilla. Ja tietysti tulpanjohdot, jos sellaiset on, pitää olla kunnossa. Kiihdytysrikastukset kannattaa myös olla edes sinnepäin ettei kallis penkkiaika mene pelkästään niiden hieromiseen.
Eipä siinä oikeastaan muuta ole jos kone on kunnossa. Tietysti kaikki liemet ja niiden määrä pitää tarkistaa ja tankissa on syytä olla bensaa senverran paljon ettei pumppu höri tyhjää missään vaiheessa.
Ihan viimeisiä hevosvoimia ei kannata jahdata jos käyttöautosta on kysymys. Mulla on kokemusta koneesta josta ajettiin penkissä kisoja ennen kaikki ulos ja seos oli säädetty hieman liian laihaksi. Kisassa sitten suli männät.
Koneeseen tein juuri "perushuollon": virranjakajankansi, tulpat, jakohihna, kiristin, vesipumppu, matalalämpöarvon termari, nesteet, öljyt, suodin, nokkienajoitus, sytkäajoituksen tarkastus, jne.
Tarkoitus olisi tuonne menoalueelle säätää seokset varmaankin 12-12,5 luokkaan, jotta ei tulisi tuota kilahdusefektiä...
kiitos infosta!
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
penkissähän sen näkis... 12,5-12,7 pitäs olla aika lähellä optimia. Parempi kuitenkin pysyä karvan verran rikkaalla kuin liian laihalla. Penkkiaika peruuntui dynon tietokoneen hajottua. Perkele. Ehdin jo puuhakilvetkin hakea ja ottaa töistä vapaata yms. Noh, ajettiin tuossa muutama tunti katudynoa ja auto alkoi toimimaan jo kohtuu hienosti!teg wrote:Mahtaako olla mitään hyötyä säätää noin rikkalle?
Plenumiasennus tuotti kyllä tulosta. Imulämmöt lähes samoissa ulkolämpötilan kanssa ja menohaluja tuli repullinen lisää. ARFin heittely rauhoittui ja muutenkin pelasi PALJON aiempaa paremmin. Säätöjä joutui ropaamaan aika paljon kiihdytysrikastuksista lähtien, joten ei ne puuhakilvet onneks hukkaan mennyt. Tulevaa penkkireissua ajatellen ollaan jo paljon lähempänä optimia.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Tuskimpa tuolla tulee liikenteessä kovin pitkiä pätkiä lappu lattiassa ajeltua. Katydynossa kyllä vedettiin eilen kaverin kanssa sen verran, että välissä jo hieman jännitti.Smokie wrote:Mitä lähemmäs 14,7 säätää sitä enemmän tulee tehoa. Jos aikoo ajella pitkät pätkät lämä lattiassa niin ite säätäisin korkeammilta kierroksilta alle 12 jos sytkässä ja bensavermeissä riittää potkua. Jotkut nopeusennätysten jahtaajat käyttää turbokoneissa jopa 10 alkuisia arvoja..

Omassa edellisessä postissa mainitsemani "optimi" olisi ehkä parempi sanoa sanalla "kompromissi". Eli tosiaankin seokset juurikin sen vuoksi tarkoitus säätää hieman rikkaan puolelle, jotta vältyttäisiin tai päästäisiin ainakin pidempään ilman konerikkoa. Muutamia konejahan siinä varmaankin menetetään. Onhan tuohon tieten vara ajaa penkissä ne optimisäädötkin, mutta pääosin sitten käyttää kuitenkin hieman rikastettua karttaa...
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Nojoo, turhaahan se on vedättää se viimeinenkin hevoinen renkaille asti jos ja kun se johtaa siihen että ekan kerran "just kun on hauskaa" niin saa soittaa mäntäkauppaan. Pikku vinkki, kun kerran oot saanut säädöt sellaisiksi että moottori toimii eikä syttyhäiriöitä ole niin kokeile automaattisäätöä, logista tai tunerstudioko se oli joka säätää ihan ajon aikana. Ainakin tuo logista säätö toimii tosi hyvin ja näköjään tietokone oli myös viisaampi kuin minä itte.
Onkos muuten tuohon tunerstudion (vai onko se megalogviewer???) käyttöön minkäänlaista ohjetta olemassa? Ja voiko siinä itse määritellä millaisille seossuhteille minkäkin alueen haluaa säädettävän?
Millaisia asetuksia suosittelette lambda korjaukseen, sekä fuel cuttiin? Lambda korjaukseenhan löytyy ARF target table... Ei vaan hajua yhtään käyttöönotosta/asetuksista...
Ois kyllä hienoa, jos löytys joku megajumala täältä PK-seudulta joka oikeasti osais ja ennen kaikkea HALUAIS kertoa miten nuo säädöt/asetukset pelaa. Olis sitten helpompi laittaa itselläkin jatkossa säädöt kohdilleen ilman suuremoia arpomisia/takaiskuja.
Millaisia asetuksia suosittelette lambda korjaukseen, sekä fuel cuttiin? Lambda korjaukseenhan löytyy ARF target table... Ei vaan hajua yhtään käyttöönotosta/asetuksista...
Ois kyllä hienoa, jos löytys joku megajumala täältä PK-seudulta joka oikeasti osais ja ennen kaikkea HALUAIS kertoa miten nuo säädöt/asetukset pelaa. Olis sitten helpompi laittaa itselläkin jatkossa säädöt kohdilleen ilman suuremoia arpomisia/takaiskuja.
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Juu, itse asiassa tuossa jo tutkailin asiaa hieman... Eihän tuo mitään kovin rakettitiedettä näytä olevan. Kokeilin jo generoida karttaa yhden tuoreen login perusteella ja näytti ihan järkevältä. Ei oo vaan virtaa kilvissä, niin ei pääse testaamaan.Smokie wrote:Megalogviewerissä on niin vähän nappeja että minäkin osaan käyttää, varmaan sinäkin löydät oikeat

-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-