Page 1 of 3
Megan valinta, vinkkejä
Posted: Fri Aug 27, 2010 11:50
by Teersen Joonas
Terve.
pitäisi tässä syksyn/talven aikana laittaa megasquirt mazda 323 turboon -88. mikä mega siihen kannattaisi laittaa onko se perus MS1 V2.2 levyllä jo ihan menneentalven lumia?
Kannattaako laittaa esim. MS2 ja mitä käytännön eroa on v3.0 ja v3.57?
Posted: Sun Aug 29, 2010 0:27
by keitsi
Vastaanpa vaikka olen itsekin vielä melko uusi näissä piireissä.
Minulle sanottiin, että MS1:stä ei kannata enää ostaa ainakaan uutena. MS2 ei juuri ole kalliimpi. Saa paremman prosessointitehon, tarkemmat kartat yms kivaa.
The MegaSquirt-II™ code has all the basic capabilities of MegaSquirt® EFI Controller, however it also has:
* code written in the C programming language rather than assembly language,
* better, faster processor (HC9S12C32),
* much higher precision - in the µsec range,
* larger tuning tables (12x12),
* Wide Band O2 sensor closed loop feedback fuel control (with an external driver board),
* Idle Air Controller (IAC), and
* ignition control which assumes 1 coil and a mechanical distributor to distribute spark (or a Ford EDIS on GM DIS system).
* CAN enabled for communications between boards.
Täältä tarkka MS2 vs MS1 vertailutaulukko. Extra-koodin ominaisuuden vaativat osa muutoksia kytkentöihin, joten kannattaa ottaa huomioon lankkua valittaessa.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#features
MS1 vs MS2 vs MS3 taulukko:
http://www.msextra.com/feature-xref.html
Jos ei ole tarve kuin ruiskujen ohjaukselle ja saat esim. kaverilta pilkkahintaan ylijäävän MS1 lankun, niin mikäs siinä silloin.
Itse laittaisin omaan autooni varmaan MS2 jos aikoisin ECU:n vaihtaa. MS3 vaikuttaa huomattavasti kalliimmalta kuin MS2, enkä henkilökohtaisesti tarvisi sen tuomia lisäominaisuuksia. Lisäksi MS3:n softa on vielä hieman tuore.
(MS3 dataloggaus muistikortille ja sequential injection vois tosin olla kivoja)
3.57 on pintaliitoskomponenteista tehty ilman protoareaa (mihin voi tehdä omia lisäkytkentöjä):
The latest version of the PCB is V3.57, but this is really designed for distributors and is surface mount, it also doesn't include a prototyping area.
Itse päädyin valitsemaan ArttuH:n suunnitteleman MS1:n moottoripyörään koska siitä on olemassa hyvä ja kompakti design, mukava ja vesitiivis erityisesti moottoripyöräkäyttöön tehty kotelointi. Lisäksi muutamassa muussakin moottoripyöräprojektissa sitä käytettiin, niin voi ehkä olla helpompi saada neuvoja. Lisäksi lankulla oli sopivasti hukkakipinäsytkää varten kaikki tarvittava.
Re: Megan valinta, vinkkejä
Posted: Sun Aug 29, 2010 10:53
by Höylä
Teersen Joonas wrote: onko se perus MS1 V2.2 levyllä jo ihan menneentalven lumia?
no ei todellakaan... helppo säätää (mulla menee n. 15 min. siitä kun piuhat lykkää koneeseen kiinni, että pääsee ajamaan...) ja ominaisuudet riittää varmasti normaali tieliikenne autoon, ainakin tuolla hi-res koodilla...
kartat taitaa olla yhtä suuret MS1 extra koodeissa ja MS2 koodeissa

, vain siinä perus MS1 on ne 8x8 kartat
joku tosi kireä kisakone sitten varmaan jo vaatii enenmmän laskentatehoa ja sitä saa sitten MS2 ja MS3 prossulla...
seuraavaksi ajattelin kyllä jo kokeilla MS2 prossuakin, mutta taitaa mennä vuosi, että oppii sen salat
voit sitten myöhemmin kyllä päivittää prossun MS1 -> MS2 ja vaikka MS3, jos tulee tarvetta, mutta perusasioiden oppiminen on tuolla MS1 prossulla helpoin suorittaa...
Posted: Sun Aug 29, 2010 15:42
by teg
Täältä voi vertailla ominaisuuksi:
http://www.msextra.com/feature-xref.html
Tänä päivänä voisi jo suositella MS2:sta noista kolmesta vaihtoehdosta (MS1, MS2 ja MS3).
Posted: Sun Aug 29, 2010 16:08
by Höylä
jotka ei tunnu pitävän yhtään paikkaansa... mulla esim. on se mitsun (6g72) CAS anturi käytössä MS1 prossun kanssa ja hyvin pelaa, vaikka tuolla ominaisuus listalla se on "ei yhteen sopivien/ei tuettujen" osien joukossa

onhan siinä kyllä 2 teipin palaa millä se on modattu toimivaksi (mega "näkee" sen kolmena tappina kampuralla + 2 nd triggerinä), mutta silti... jenkeille tuollainen pieni soveltaminen tuntuu välillä olevan aivan käsittämättömän vaikea operaatio
nyt tuo sama mitsun CAS anturi antaa mersun koneessa rpm tietoa megalle ja hyvin pelaa... ja MS1 mennään vieläkin...
kyllä tuo MS1 aika pitkälle tuntuu venyvän, että ihan turhaan sitä välillä karsastetaan

säätämisen helppous on juuri sen valtti, kun ei ole liikaa muuttujia

Re: Megan valinta, vinkkejä
Posted: Sun Aug 29, 2010 16:19
by keitsi
Höylä wrote:kartat taitaa olla yhtä suuret MS1 extra koodeissa ja MS2 koodeissa

, vain siinä perus MS1 on ne 8x8 kartat

Paitsi että MS2 extralla saa jo 16x16, ks:
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#features
Re: Megan valinta, vinkkejä
Posted: Sun Aug 29, 2010 16:49
by Teersen Joonas
Höylä wrote:Teersen Joonas wrote: onko se perus MS1 V2.2 levyllä jo ihan menneentalven lumia?
no ei todellakaan... helppo säätää (mulla menee n. 15 min. siitä kun piuhat lykkää koneeseen kiinni, että pääsee ajamaan...) ja ominaisuudet riittää varmasti normaali tieliikenne autoon, ainakin tuolla hi-res koodilla...
kartat taitaa olla yhtä suuret MS1 extra koodeissa ja MS2 koodeissa

, vain siinä perus MS1 on ne 8x8 kartat
joku tosi kireä kisakone sitten varmaan jo vaatii enenmmän laskentatehoa ja sitä saa sitten MS2 ja MS3 prossulla...
seuraavaksi ajattelin kyllä jo kokeilla MS2 prossuakin, mutta taitaa mennä vuosi, että oppii sen salat
voit sitten myöhemmin kyllä päivittää prossun MS1 -> MS2 ja vaikka MS3, jos tulee tarvetta, mutta perusasioiden oppiminen on tuolla MS1 prossulla helpoin suorittaa...
Tännehän oli tullut paljon vastauksia.
ihan sillä kyselin, kun mulla olis yksi MS1 V2.2 Extra koodilla ja 4bar mapilla, mutta ei tietoa toimiiko boksi, voiko sitä testata ilman stimulaattoria?
mikäs on tuo hi-res koodi, miten eroaa extrasta?
no kyllä tuo kone mikä mulla on on aika täynnä viriosaa

tarkotus ois saada tehoja 300-350hv
voiko tuota MS2 prosessoria laitettua tuohon V2.2 piirilevyyn?
paljon kysymyksiä koska mega ei vielä ole hirveän tuttu, mutta tarkotus ois oppia koko ajan lisää
tarkotus ois ohjata bensaa ja sytkää todennäköisesti erillis puolilla tai sitten EDIS4, bensapumppua,flektiä, mahdollisesti ahtopaineita ja tarkotus ois käyttää auton omaa HALL anturia jakajassa ja muitakin omia antureita paitsi imuilmanlämpö anturia, mitähän kaikkia muutoksia nuo vaatii boksiin?
Posted: Sun Aug 29, 2010 17:11
by Junez
Elä turhaan EDIS:tä ala miettimään. Suosittelen sitä boschin 2x2 hukkakipinäpuolaa niin ei tarvii triggeröintiäkään keksiä uusiks. Olettaen että siinä b6t:ssä oli 4+1 nokalla?
Kannattaa tuota vanhaa boxia testailla. Se ei juuri muuta vaadi ku 12v jännitelähteen ja kaapelin koneen/boxin välille. Noilla näkee jo aika hyvin onko siinä mitään eloa.
Flektin ohjaus kannattaa suosiolla jättää sen termostaattikytkimen perään. Turha muokata ns. idioottivarmaa systeemiä.
Bpumpun ohjaus ei vaadi muokkausta itse megaan.
Ahtopaineen ohjaus vaatii parin komponentin lisäämistä.
4+1 HALL tietoo varten voi tehä toisen optoerotus piirin tai luottaa siihen että sieltä ei tule piikkejä tjms joka kyrväyttäis prossun. Jolloin sen pysty kytkemään suoraan megaan ylösvedolla.
Re: Megan valinta, vinkkejä
Posted: Sun Aug 29, 2010 19:28
by Höylä
Teersen Joonas wrote:
Tännehän oli tullut paljon vastauksia.
ihan sillä kyselin, kun mulla olis yksi MS1 V2.2 Extra koodilla ja 4bar mapilla, mutta ei tietoa toimiiko boksi, voiko sitä testata ilman stimulaattoria?
mikäs on tuo hi-res koodi, miten eroaa extrasta?
MS1 extrasta saa tehtyä "neekerimallin" MS2" tuolla hi-res koodilla... siinä on parempi resoluutio ruiskutukselle, kuin normaali MS1 koodissa, mutta on jouduttu sitten karsimaan joitakin ominaisuuksia pois, muistaakseni esim. DT bensartat ym. on pois hi-res koodista...
Teersen Joonas wrote:
voiko tuota MS2 prosessoria laitettua tuohon V2.2 piirilevyyn?
saa laitettua ja saa laitettua myös MS3 prossun, mutta siinä ei taida enää olla mitään mieltä

Posted: Mon Aug 30, 2010 7:45
by teg
Höylä wrote:
kyllä tuo MS1 aika pitkälle tuntuu venyvän, että ihan turhaan sitä välillä karsastetaan

säätämisen helppous on juuri sen valtti, kun ei ole liikaa muuttujia

Jos haluaa nimenomaan karsia muuttujia ja päästä helpommalla, niin varsinkin wheel decoder asennuksissa MS2:n on huomattavasti helpompi.
Hieno ominaisuus MS2:ssa on esimerkiksi "incorporate AFR". Sitä käyttäessä säädät VE kartan kerran kohdilleen ja jatkossa ei tarvitse siihen enää koskea vaan määrittelet AFR karttaan mitkä seokset haluat - jos tarvetta muutoksille on.
Posted: Mon Aug 30, 2010 8:00
by Höylä
teg wrote:Höylä wrote:
kyllä tuo MS1 aika pitkälle tuntuu venyvän, että ihan turhaan sitä välillä karsastetaan

säätämisen helppous on juuri sen valtti, kun ei ole liikaa muuttujia

Jos haluaa nimenomaan karsia muuttujia ja päästä helpommalla, niin varsinkin wheel decoder asennuksissa MS2:n on huomattavasti helpompi.
Hieno ominaisuus MS2:ssa on esimerkiksi "incorporate AFR". Sitä käyttäessä säädät VE kartan kerran kohdilleen ja jatkossa ei tarvitse siihen enää koskea vaan määrittelet AFR karttaan mitkä seokset haluat - jos tarvetta muutoksille on.
näin varmaan on, kun kokemusta tulee lisää ja tajuaa esim. sen mikä joku AFR kartta ensinnäkään on
ajattelin siis ihan aloittelijan kannalta ja siinä mielestäni MS1 on edelleen se yksinkertaisin ja helpoin
sen vähä mitä olen itse MS2 juttuja seurannut, niin tuskin saisin vielä päivän sähläämiselläkään autoa tulille, jos tyhjästä pitäis aloittaa... MS1 kanssa olen jo 50 km päässä, jos tunti sitten aloitin...
Posted: Mon Aug 30, 2010 9:03
by teg
Tottahan toki sellainen minkä kanssa on räplännyt jo vuosikausia, on helppo. Ja uusi on aina vaikeaa ja epämieluisa.
Itse lähinnä ajattelin uutta kaveria, joka ei ole vielä ehtinyt kiintyä mihinkään versioon, niin juurikin tuo wheel decoder tuntuu hirvittävän monia.
MS2:ssa on se hyvä puoli, ettei tarvitse enää mitää trigger hampaita laskeksella. Senkus laittaa kulman vähän sinne päin, auto käyntiin ja säätää käynnissä kulmat kohdilleen. Ja käsite seos, jota englanniksi AFR:ksi myös kutsutaan - ja englanninkielisiä termejähän tämä "scene" on täynnä, kannattaa kyllä opetella hyvissä ajoin ennen kuin edes ostaa minkään valtakunnan purkkia

.
Posted: Mon Aug 30, 2010 9:35
by Höylä
juu, "kylmäharjoittelun" merkitystä säätämistä opetellessa ei voi ylikorostaa... on sitten ainakin ne valikot ja muut tuttuja ja löytää ne suuremmin etsimättä...
vuoden välein minäkin aina tunnun megaa olevan asentelemassa, kyllä siinä pitää aina itsekkin välillä palautella mieliin, kuinka mikäkin asia tehtiin ja mistä sen löytää, toki asiat palautuu mieleen muutamassa minuutissa ja sitten on taas ihan rutiini hommaa...
nyt kun tuon oman mersun sai megalla ajoon, niin pitäis samaan syssyyn sitten kaverin vanha volvo vielä asennella ja MS1 siinäkin vielä mennään...
usein tämä prossu juttu kaatuu kuitenkin rahaan, sierraan kun laiteltiin MS1, niin sai olla selittämässä, että mistä se hinta siinä oikein muodostuu (n. 235 € valmiiksi kasattuna)

MS2 oli kuulemma heti liian kallis, jos kerran toimii MS1 prossullakin (auton omistaja kuitenkaan ei ole mikään ns. persaukinen tyyppi, vaan tais olla muutama vuosi sitten mukana top 10 listalla paikkakuntansa verotiedoissa

)
Posted: Mon Aug 30, 2010 19:35
by Teersen Joonas
teg wrote:Höylä wrote:
kyllä tuo MS1 aika pitkälle tuntuu venyvän, että ihan turhaan sitä välillä karsastetaan

säätämisen helppous on juuri sen valtti, kun ei ole liikaa muuttujia

Hieno ominaisuus MS2:ssa on esimerkiksi "incorporate AFR". Sitä käyttäessä säädät VE kartan kerran kohdilleen ja jatkossa ei tarvitse siihen enää koskea vaan määrittelet AFR karttaan mitkä seokset haluat - jos tarvetta muutoksille on.
Eli MS1:llä ei pysty laittamaan kuhunkiin tilanteeseen sopivaa ns. tavote afr lukemaa johon mega sitten pyrkii, ymmärsinkö oikein? käytössä on plx laajakaista anturi
Höylä wrote:
MS1 extrasta saa tehtyä "neekerimallin" MS2" tuolla hi-res koodilla... siinä on parempi resoluutio ruiskutukselle, kuin normaali MS1 koodissa, mutta on jouduttu sitten karsimaan joitakin ominaisuuksia pois, muistaakseni esim. DT bensartat ym. on pois hi-res koodista...
mikäs on tuo DT bensakartta?
Junez wrote:Elä turhaan EDIS:tä ala miettimään. Suosittelen sitä boschin 2x2 hukkakipinäpuolaa niin ei tarvii triggeröintiäkään keksiä uusiks. Olettaen että siinä b6t:ssä oli 4+1 nokalla?
Kannattaa tuota vanhaa boxia testailla. Se ei juuri muuta vaadi ku 12v jännitelähteen ja kaapelin koneen/boxin välille. Noilla näkee jo aika hyvin onko siinä mitään eloa.
Flektin ohjaus kannattaa suosiolla jättää sen termostaattikytkimen perään. Turha muokata ns. idioottivarmaa systeemiä.
Bpumpun ohjaus ei vaadi muokkausta itse megaan.
Ahtopaineen ohjaus vaatii parin komponentin lisäämistä.
4+1 HALL tietoo varten voi tehä toisen optoerotus piirin tai luottaa siihen että sieltä ei tule piikkejä tjms joka kyrväyttäis prossun. Jolloin sen pysty kytkemään suoraan megaan ylösvedolla.
onko suorasytkä neljällä erillispuolalla kuinka hankala laittaa verrattuna tuohon kaksoiskipinä puolaan? jakajassa on 4-hampainen pyörä eli tarkottaako se tuota 4+1HALLia? vai tarviiko jonkun muun triggeröinnin tuolle suorasytkälle.
anteeksi tietämättömyyteni, mutta mulle ei kyllä sano optoerotus tai ylösveto sano mitään
flekti ohjauksen laittaisin siksi koska tuo idioottivarma systeemi kaatui ja kone pääsi keittämään, flektin rele oli jumissa

Posted: Mon Aug 30, 2010 21:25
by Junez
MS1:n on tuo toiminto jolla se yrittää säätää seosta haluttuun arvoon AFR kartan mukaan. MS2:Ssa tegin puheen mukaan olisi ominaisuus joka vääntää automaattisesi VE karttaa vastaamaan haluttua AFR arvoo. Tuo onnistuu pienellä vaivalla MS1:ssä. Login ja megalogviewerin avulla.
DT bensakartta. eli dual table bensakartta. Eli kaksi bensakarttaa jotka voi esim nappia painamalla vaihtaa.
4+1 triggeröinti. Eli jakajasta pitäis löytyä kaks eri triggeritietoa. Toinen on 4 "hammasta" ja toinen 1 "hammas" per nokan pyörähdys. Triggerilevyssä pitäis siis olla kahessa eri kohtaa reikiä/hampaita joita sit anturit lukee. Ainakin 1.8 dohc moteissa on tämmönen. Veikkaisin että pienel sovittamisella menee semmosen motin jakaja tuohon sun vermeeseen jos siinä ei vakiona semmosta ole.
Suorasytty ei juurikaan ole vaikeampi. parit lisälähdöt pitää värkätä megaan. Mutta kannattaa miettiä sitä hinta/laatusuhdetta. Jos et jotain LS1 puolia ole hommaamassa niin tuo boshin 2x2 hukkakipinä kyllä voittaa aika suuren osan perusuorasyttypuolista teholtaan. Ja todennäköisesti on halvempi/helpompi vaihtoehto kuin COP.
Flektin releestä et megalla pääse eroon

Tässä tapauksessa se on vaan mega joka sitä relettä ohjaa sen termostaattikytkimen sijaan.
Kokeile saaha siihen vanhaan purkkiin eloa. Värkkäät homman toimimaan sillä eka ja sitten päivittelet MS2 jos tuntuu ettei MS1:ssä puhti/ominaisuudet riitä

Posted: Tue Aug 31, 2010 8:03
by teg
Incorporate AFR periaatteessa mahdollistaa sen, että syötät suoraan AFR karttaan haluamasi seoksen. Mitään muuta säätöä ei tarvitse tehdä vaan seos on välittömästi se minkä haluat. Ei siis ajamista, logitusta, säätämistä, ajamista, logitusta, hiomista..

Tämä ominaisuus ei siis muokkaa VE karttaa, eikä mitään muutakaan karttaa vaan VE kartta täytyy olla aluksi säädetty vastaamaan moottorin todellista VE:tä.
Posted: Tue Aug 31, 2010 16:25
by mr clock
MS2 on elinkaarensa puolesta ja jatkokehityksen kannalta hyvässä vaiheessa. Se, että joku kokeneempi pystyy säätämään virittelemällä MS1:llä auton nopeammin ei pitäisi olla mitään merkitystä aloitteljaille. Itse ostin MS2 koska sen pystyi ostamaan. En pidä mistään vanhasta tekniikasta jos uudempaakin on tarjolla, joten en nähnyt syytä tehdä poikkeusta Megasquirtin kohdalla.
Opiskelemaan joutuu molempien kanssa, mutta vaikea uskoa että eroa syntyisi merkittävästi jos ymmärtää perusasiat.
Flektiohjauksesta ei kannata ottaa mitään pakkomiellettä. Toimii varmasti ehjillä osilla omana järjestelmänäänkin.
Posted: Tue Aug 31, 2010 17:00
by Höylä
mr clock wrote:En pidä mistään vanhasta tekniikasta jos uudempaakin on tarjolla, joten en nähnyt syytä tehdä poikkeusta Megasquirtin kohdalla.
minä taas en pidä mistään uudesta/uusimmasta tekniikasta, jos siihen siirtymiseen ei ole mitään pakottavaa/järkevää syytä... ostin vanhan mersunkin siksi, että se on täynnä perustekniikkaa, eikä mitään uutta ja muovista kertakäyttökamaa täynnä, kuten uudet autot...
olis mulla vielä se nokia 2110i puhelinkin käytössä, jos se vain toimisi, mutta kun ne puhelinyhtiöiden valopäät meni muuttamaan gsm systeemin sellaiseksi, ettei puhelimet enää toimi, helvetin kerskakuluttajat... kasvaako raha puissa, kysyn vain...
mr clock wrote:
Opiskelemaan joutuu molempien kanssa, mutta vaikea uskoa että eroa syntyisi merkittävästi jos ymmärtää perusasiat.
ei siitä niin montaa vuotta ole tälläkään foorumilla, kun oli suorastaan rikos aloittaa megaan perehtyminen MS2 versiolla

kaikki painotti sitä, että MS1 prossulla ensin perusasiat haltuun ja sitten voi harkita MS2 siirtymistä... tokihan MS2 kooditkin alkaa olemaan jo paljon valmiimpia ja aloittaminen sillä on varmasti nykyään helpompaa

ennen tuo MS2 oli paljon epävakaampi, kun koodit oli vielä niin kehitysvaiheessa...
Posted: Thu Sep 02, 2010 18:35
by kamski
Höylä wrote:
olis mulla vielä se nokia 2110i puhelinkin käytössä, jos se vain toimisi, mutta kun ne puhelinyhtiöiden valopäät meni muuttamaan gsm systeemin sellaiseksi, ettei puhelimet enää toimi, helvetin kerskakuluttajat... kasvaako raha puissa, kysyn vain...
...
Niin Nokian 3110 olis kaapin pohjalla joka maksoi 2900mk ja käytössä vain hetken ennen kuin linja pimeni.
Posted: Thu Sep 02, 2010 19:17
by teg
Höylä wrote:
ei siitä niin montaa vuotta ole tälläkään foorumilla, kun oli suorastaan rikos aloittaa megaan perehtyminen MS2 versiolla
Eipä siitä kauaa ole kun ms1:n extra-koodia ei missään nimessä suositeltu mihinkään käyttöpirssiin tai tehokkaampaan peliin, mutta niin se maailma muuttuu - ms1extra on tippunut kehityksen kärjestä jo vuosia sitten ja ms2extra on ottanut sen paikan.
Posted: Thu Sep 02, 2010 21:14
by Höylä
teg wrote:ms1extra on tippunut kehityksen kärjestä jo vuosia sitten ja ms2extra on ottanut sen paikan.
mutta eihän se tee koodista/prossusta käyttökelvotonta, vaikka se ei olisikaan enää aivan kehityksen terävimmässä kärjessä

siitähän tässä on ollut puhetta... ihan toimiva juttu tuo MS1 kuitenkin on, jos ne sen ominaisuudet kerran riittää...
Posted: Thu Sep 02, 2010 21:30
by mr clock
Höylä: Miksi puolustat niin agressiivisesti tuota MS1:stä? Se ei kuitenkaan tuo mitään lisää käyttäjälle.
Posted: Thu Sep 02, 2010 22:29
by Höylä
mr clock wrote:Höylä: Miksi puolustat niin agressiivisesti tuota MS1:stä? Se ei kuitenkaan tuo mitään lisää käyttäjälle.
en mä puolustele mielestäni mitenkään erikoisesti sitä (ainakaan agressiivisesti), kun kysyttiin, että onko se ns. menneen talven lumia, niin yritin kertoa vain mielipiteeni

toiset taas mielestäni yrittää täällä painaa tuota ihan käyttökelpoista MS1 aivan maan rakoon...
sitäkin koitin varjella, että ketjun aloittaja ei nyt ihan suotta heittäisi jo olemassa olevaa MS1 menemään siinä uskossa, että sillä ei tekisi enää mitään...
ja pitääkö kaiken tuoda aina jotain lisää käyttäjälle, sellaistakin siis, jolla ei edes tee mitään
edelleen olen sitä mieltä, että MS1 on se kaikkein helpoin megasquirtin maailmaan perehtymisen väline, jos jotain suurempaa mokaa tulee tehtyä, taloudellinen menetys ei ole suuri (prossun osalta...), kun sitten taas kokemus karttuu ja taidot siinä sivussa (säätämiseen ja moottorin toimintaan yleisestikkin...), on luonnollistakin sitten joskus siirtyä MS2 vaiheeseen, minä vain en ole vielä saavuttanut sitä pistettä

vaikka oikeasti en ole vielä joutunut sellaiseen tilanteeseen, että MS1 loppuis puhti

tämän mersuprojektin aikana kyllä olen harkinnut MS2 siirtymistä, mutta katsotaan nyt...
joskus aikojen alussa tais olla peräti sellainenkin tilanne, että MS2 prossulle ei ollut vielä tehty sellaista koodia, jolla olis voinut ajaa noita kaikkia modauksia, mitä mun megasta löytyy ja se jäi silloin sitten päivittämättä tähän nykymuodin mukaiseen MS2... nykyään tilanne on kyllä onneksi jo toinen ja minäkin pääsen nauttimaan MS2 tuomista haasteista, jos haluan...
Posted: Fri Sep 03, 2010 5:46
by JaniM
Kuinkas monella mennyt prossu MS1 rikki? Enemmänkin koodi tahtoo mennä nurin siinä pienestäkin häiriöstä ja aina pitää päivitellä uudelleen.
Senkin puolesta MS2:lle ääni. Ei koodi korruptoidu ihan helpolla.
Wheel decoder asetukset huomattavasti helpommat.
Tietty jos tarttee ihan pudjetti pa-reisinkiä, niin silloin joutuu tyytyyn siihen mitä sillä rahalla saa. "Perus"autossa menee.
Posted: Fri Sep 03, 2010 8:02
by teg
Juurikin näin. Nimenomaan aloittelijalle kannatta ehdottomasti suositella tänä päivänä MS2 prosessoria sen helppouden vuoksi ja myöskin ehdottomasti V3 piirilevyä sen parempien sähköisten suojauksien ja ominaisuuksien vuoksi.
Itse olen käyttänyt ja käytän vieläkin molempia, joten tiedän kyllä mistä puhun. Höylänkin kannattaisi tutustua MS2:een niin tiedät mitä tarkoitan.
Posted: Fri Sep 03, 2010 12:55
by kamski
JaniM wrote:
Tietty jos tarttee ihan pudjetti pa-reisinkiä, niin silloin joutuu tyytyyn siihen mitä sillä rahalla saa. "Perus"autossa menee.
Aika kovaa tekstiä. Mutta tänä päivänä asiat menee juurikin niin.
Silloin kun MS1 tuli markkinoille niin oli ilmeisesti
halvin tee se itse ruisku ohjain joka pultattiin kaasareiden tilalle. Ja oltiin hyvin tyytyväisiä.
JaniM wrote:Kuinkas monella mennyt prossu MS1 rikki? Enemmänkin koodi tahtoo mennä nurin siinä pienestäkin häiriöstä ja aina pitää päivitellä uudelleen.
Senkin puolesta MS2:lle ääni. Ei koodi korruptoidu ihan helpolla.
.
No jos kytkennät väärin saa ihan mitä vaan sekasi. "kokemusta oli kerran" Ihme kyllä MS1 häiriöitä sen sijaan ei ole esiintynyt näin äkkiseltä muistelen. Mielestäni MS1 on vähemmän häiriö altis kun MS II koska prossu ei ole niin tarkka.
On se hyvää kun voi oikein valita millä prossulla ajelee. Kaikkien lisääksi prossut on bol on tyylisiä. Esteenä voi olla rahaa tai käyttö tarkoitus!
Yks ääni MS1 koska on halpaa ja hyvinkin toimiva ja toinen Ääni MS II koska se täyttä omien ajoneuvojen kriteerit.
"Vähän niin kuin ajetaanko talvella nastoilla vai kitkoilla".
Posted: Fri Sep 03, 2010 12:58
by JaniM
[quote="kamski
No jos kytkennät väärin saa ihan mitä vaan sekasi. "kokemusta oli kerran" Ihme kyllä MS1 häiriöitä sen sijaan ei ole esiintynyt näin äkkiseltä muistelen. Mielestäni MS1 on vähemmän häiriö altis kun MS II koska prossu ei ole niin tarkka.
[/quote]
Tä, mitä se tarkkuus nyt tähän meinaan?
No koulukuntia on kaks. Kukin tavallaan.
Posted: Fri Sep 03, 2010 13:10
by Höylä
mulle tuo MS1 on "turvallinen" valinta, koska en mitään sen purkin sielunelämästä ymmärrä, enkä toisaalta haluakkaan, elektoniikka asentajia koulutetaan sitä varten kouluissa ihan riittävästi...
eli vaikka niitä johtoja "joskus" tulisikin vähän väärin asenneltua, ei prossun räjähtäminen maksa kuin n. 20 €... 5 kertaa olen hätäpäissäni asennuksia tehdessäni esim. kytkenyt megan + johdon maihin ja - johdon akun + napaan

silti ei mullakaan ole yhtään prossua mennyt

Posted: Fri Sep 03, 2010 15:18
by kamski
JaniM wrote:[quote="kamski
No jos kytkennät väärin saa ihan mitä vaan sekasi. "kokemusta oli kerran" Ihme kyllä MS1 häiriöitä sen sijaan ei ole esiintynyt näin äkkiseltä muistelen. Mielestäni MS1 on vähemmän häiriö altis kun MS II koska prossu ei ole niin tarkka.
Tä, mitä se tarkkuus nyt tähän meinaan?
No koulukuntia on kaks. Kukin tavallaan.
Niin siis sitä justiin meinasin että MS II on niin herkkä korkean resoluution puolesta että tarvii hyviä suodatuksia! Mitenkä muuten noi Lag Factor astukset sinne on keksitty.
Sen huomaa vaikkappa huonosta TPS liittimestä joka heiluu vähän tärinästä. MS1 ei huomannut mitään ajossa. MS II:lla sen huomas heti että TPS signali hyppi ja niin ed...
Posted: Fri Sep 03, 2010 18:15
by JaniM
No eikös ne liittimet kannattais laittaa kuntoon
Mut ite pysyn silti MS2 ku koneet ei ole mitään vakiokiukaita yksikään, mitä mulla ja kavereilla on.
Mutta kukin tavallaan, mitä sitä alkaa kinaamaan.
Mut tärkein unohtu tässä koko hommassa.
Se levy versio!
v2.2 on menneen talven lumia eli vähintään v3 versio, otti sit MS1 tai MS2 prossuksi.