Page 1 of 1
wanha mersu kaksoiskaasarilla ruiskuksi?
Posted: Fri Aug 27, 2010 8:30
by Sergey
kyseessä on siis 1970 280S 140hp mersu jossa kaasarit on eläneet aikansa. ne toimii, mutta saa olla kokoajan säätelemässä ja se kyllästyttää.
Mitään suuria himoja ei ole aluksi rakennella jotta oppisi vähän megan kanssa leikkimään. Ideana oli alkuun jos korvaisi nuo kaksi epävarmaa kaasaria esim. VW golfin tms. monojetronic systeemillä, eli laittaisin siis yhden suuttimen kolmelle sylinterille. Mitään "tekniikkaa" vanha moottori ei sisällä joten kaikki tarvisi asennella itse.
Tuolla näinkin että Adventurerilla olisi kanssa vanhan mersun megatus mielessä, mutta d-jet järjestelmä on täysin erilainen niin en sinne viitsi/voi asiaani jatkeeksi laittaa.
tulevaisuudessa olisi sitten kiikarissa remmiahdin mutta sen kanssa ehkä jopa modernimpi voimalaitoskin joten ne jutut jätetään omaan arvoonsa.
itellä pysyy kolvi ja mig kädessä ja rahaa ei kauheesti ole. Romikset tääl ahvenanmaalla on täynnä vanhoi volkkareita, volvoja ja saabeja ja japseja joissa kaikissa ruiskut yms. joista osia saa haalittua.
lyhyesti: 2x 2-bbl Zenith 35/40 Kaasarin tilalle ruisku"kaasarit".
kuva piristää aina

Posted: Thu Sep 02, 2010 19:55
by Obi-Lan
Onnistusitko turaamaan imusarjaan tai kanteen paikat suuttimille niin, että niitä olisi yks per sylinteri? Voisit silloin käyttää vaikka niitä kaasuttimia läppärunkona. Tai jos kiikarissa on ahtaminen niin silloin helpoin olisi imusarja missä on yksi kaasuläppärunko.
Miten ajattelit sytytyksen toteuttaa?
Posted: Sat Sep 25, 2010 19:34
by Sergey
tässä tosiaan on kaksi imusarjaa (taino välis on vain huohotinputki 8mm kanava), ja pakosarjatkin on samaa yhteistä puuta.

ruiskumallihan löytyisi kanssa ja siitä sopiva imusarja, mutta näiden autojen osat alkaa olemaan jo niin arvokkaita ettei tee mieli modata orginaaliosista. Eli kansi toista tonnia, ruiskun imusarja pitkälle toista tonnia yms.
meinasin siks noita volkkarin monojetronic osia kun ne melkee sopis suoraa noiden kaasareiden tilalle, eli asennus olis kohtuu helppoa ja moottorin tilavuuskin olisi vähä sinne päi. Ja mulla ne osat olis jo kotona.
toisaalta tohon imusarjaan olis melko helppo laittaa vaan Y-haara ja joku läppärunko. remmiahtimellekin olisi ajatuksissa paikka, eaton m90 olisi mielessä.
jo näistä kaasareista
saa maksa ittensä kipeeks vaikka ne olis risat. eli rahoitusta hommaan nyt ku ne o viel ehjät
tää olis ikäänkuin tällainen mega-alottelijan simppeli juttu. vakiona on 140 heppaa, jos sen sais ensalkuu pysymään tallessa.
Tosiasiassa mulla olis myös ollu mielessä kokonaan tän vanhan tekniikan pois ottaminen ja tilalle joku modernimpi suora kutonen, esim mersun oma m104 320, siinä olis MS:ää ajatellen ilmeisesti jo sähkösuuttimet ja tukit yms. valmiina? Laittaisi vaan MS:n ohjaamaan koko moottoria ja heittäis mersun omat ohjaussysteemit ajonestoineen roskii.
Mutta tällä hetkellä luulen että alkuperäiseen moottoriin ruiskun saaminen olisi paras ja edullisin vaihtoehto. Kelan rahoilla ku pitäs päästä sieltä missä aita on matalin.
eli kartoitusta mikä olisi aloittelijalle helpoin tapa. remmiahtimen asennuksesta on jo kokemusta mutta ne oli k-jettiin ja monojettiin.
Posted: Sat Sep 25, 2010 20:01
by Sergey
oon katellu tollast partco:n rakennussarjaa, niitä o kuitenki useita? mikä olis se...
Posted: Sat Sep 25, 2010 20:16
by Höylä
itse tilaisin osat täältä ->
http://www.mega-efi.fi/category/50/megasquirt-ii tuolta saa sitten muutakin, kuin niitä pelkkiä piraatti levyjä (partcon myymä on siis piraatti...)
tuo MS2 on kyllä 100 € kalliimpi, kuin MS1, mutta voihan sitä rakentaa ensialkuun sillä "perus" MS1 prossulla ja päivittää sen sitten MS2 prossuun, jos on tarvetta... 100 €:lla saa kuitenkin kaikkea muuta tarvittavaa roinaa tässä projektin alkuvaiheessa...
Posted: Sat Sep 25, 2010 20:16
by Jürgen
Eihän siellä ole kuin 2 erilaista. Oletko katsonut Mega-efin tarjontaa? Ittellä tuli runsaudenpula
...tää ei oo maksettu mainos.
edit: hidas
Posted: Sat Sep 25, 2010 20:20
by Höylä
nyt kun tuon imu/pakosarjan näki, niin itse heittäisin sen rosk..., eikun yrittäisin tietysti myydä sen ensin...
näytti sellaiselta laitokselta, että tekemällä ihan alusta koko homman uusiksi vois saada paremmin toimivan pelin, vaikka kyllähän suorassa 6 koneessa nuo paremmin toimii, kuin 4 mukisissa olevat vastaavat (eli imupulssit on kuitenkin tasajaolla...) ja tuosta pakosarjan imusarjaa lämmittävästä vaikutuksesta ei ruiskukoneessa ole enää muuta kuin haittaa...
tuosta vois kovalla työllä repäistä juuri ja juuri sen 140 heppaa

ei vais, voi tulla jo vahingossakin sellainen 160...
Posted: Sat Sep 25, 2010 23:51
by Sergey
tää pakosarja o sama ku ruiskumallis ja siinä ny o 185hv, eikä imusarjan torvissa isoa eroa ole muutaku se että plenum päätyy yhtee kaasuläppään. kanavat sinällään on saman tyyppiset ja pituset.
taitaa silti mulla se isoin ongelma olla sen kans että mulla ei ole mitään mahollisuuksia työstää alumiinia, kaikki pitää ostaa firmoista palveluna ja se o pois suljettua.
terästä taas voin hitsata, ni olisha se uus imu ja pakosarja iha jees. Mutta taas laipan kanssa tulee ongelmia, en tiiä mitä 6 sylinterisen laipat maksaa, mutta liikaa kuitenki
toho imusarjaan olis sinänsä hyvä tehä... jos tekisi plenumin tohon vaikka 75mm putkesta tai laatikkomallinen pellistä. D-jetronicin kaasuläppäkotelo menee ainaki nettikuvien ja mittojen perusteella ihan suoraan toho kaasareiden tilalle.
löyty netistä kuva sellasesta mikä olis mulle näppärä, eli kahella suuttimella.

ja unohtain näin alkuun ensi sen remmiahtimken ja ikäänkuin opettelisi tekemään toimivan moottorin. Sitte jos innostusta vielä on sen jälkeen, niin voi vaikka tekasta imu ja pakosarjat kunnolla ja laittaa ruuviahtimella.
nojoo, ku ajatellaa noita mun aikasempia rojekteja niin aikaahan niihi o menny vuosia ennen ku ne alko pelittää. aina ku tulee jotai kalliimpaa ostettavaa, ni sen asennettua tuleeki pitempi tauko

Posted: Sun Sep 26, 2010 0:25
by Vauhtivaunu
Jos nyt lähdetään ajatuksesta että käyttää jo olemassaolevia osia ja laittaa noiden kaasareiden tilalle "TBI"-tyylisen ratkaisun niin itse tekisin niin että kaksi suutinta per kaasuläppä syöttää päältä ainetta ja kaasuttimien tilalla olisi "jotkut" läpät mitkä helpoimmin paikalle istuu.
kaverini teki recordiin "tuplat" nurkissa lojuneista osista:
http://kuvablogi.com/nayta/2804924/
recordissa on siis turbo ja mega ja suurin osa kuvassa näkyvistä osista itsetehtyjä.
suuttimien ei aina tarvitse olla imuventtiilin "päällä":
http://www.youtube.com/watch?v=-NHEAxKGw8Y
Eli hieman luovaa ajattelua ja kädentaitoja niin tässäkin projektissa säästää paljon euroja.
Posted: Sun Sep 26, 2010 2:01
by Sergey
hokasin et netist saa aika hyvii 3D ohjelmia, ni tekasin kokeeks 3D kuvan. Eli kuva on tehty ilmasilla Google SketchUp ja renderöinti kerkythealla. Uskomattoman helppoo nykyää
Olisko tälläsest mihinkään? kahdella suuttimella

Posted: Sun Sep 26, 2010 8:01
by teg
Eikös tuolla konstruktiolla tuosta tule ns. siamilainen kansi? Eli 1-2 sylinterit toisessa putkessa ja 3-4 toisessa. Sellaista ei kannata missään nimessä lähteä rakentamaan, koska seoksia on erittäin vaikea saada tasaantumaan sylintereiden välillä.
Netistä löytyy paljon aiheesta, koska Minin rakentelijoilla tuo on arkipäivää. Itse törmäsin myös samaan opelin tikkukoneessa. Ei toiminut ikinä täydellisesti vaan toinen pytty sai aina rikkaampaa seosta.
Posted: Sun Sep 26, 2010 8:23
by tty
Sergey wrote:
......
taitaa silti mulla se isoin ongelma olla sen kans että mulla ei ole mitään mahollisuuksia työstää alumiinia, kaikki pitää ostaa firmoista palveluna ja se o pois suljettua.
terästä taas voin hitsata, ni olisha se uus imu ja pakosarja iha jees. Mutta taas laipan kanssa tulee ongelmia, en tiiä mitä 6 sylinterisen laipat maksaa, mutta liikaa kuitenki

.......
Hintoja esim:
viewtopic.php?t=6527
Posted: Sun Sep 26, 2010 8:59
by Höylä
teg wrote:Eikös tuolla konstruktiolla tuosta tule ns. siamilainen kansi? Eli 1-2 sylinterit toisessa putkessa ja 3-4 toisessa. Sellaista ei kannata missään nimessä lähteä rakentamaan, koska seoksia on erittäin vaikea saada tasaantumaan sylintereiden välillä.
Netistä löytyy paljon aiheesta, koska Minin rakentelijoilla tuo on arkipäivää. Itse törmäsin myös samaan opelin tikkukoneessa. Ei toiminut ikinä täydellisesti vaan toinen pytty sai aina rikkaampaa seosta.
tämä on 6 mukinen ja imutahdit on "tasajaolla", eli ei tule tuota 4 pyttyisen ongelmaa... ainakaan niin pahana.
Posted: Sun Sep 26, 2010 9:07
by teg
Uh.. kappas.. olisi voinut vähän tarkemmin katsoa

Posted: Sun Sep 26, 2010 14:01
by Sergey
Vauhtivaunu wrote:Jos nyt lähdetään ajatuksesta että käyttää jo olemassaolevia osia ja laittaa noiden kaasareiden tilalle "TBI"-tyylisen ratkaisun.
Tämä on se mitä iteki kait haen takaa. olisko tosta rekordista lisää juttua jossaki? Tuon kuvan perusteella se olis pitkälti sellainen mitä itellä on mielessä.
Mersun omassa D-jetronic ruiskussahan o tietty 6 suutinta mutta ne on 15cm päässä ventiilistä ja ihan pystysuorassa putken kyljessä, eli lähes 90 asteen kulmassa. joku sellanen itel kävi mielessä tohon putkien kylkiäiseks. Tilaahan olis tietty vaikka neljälle tai kuudelle suuttimellekin.
Miten nuo suuttimet on koloissaan? pelkkä reikä jossa pohjalla toppari ettei mene läpi? miten suuttimet vois laittaa suoraan tuohon orginaaliin imusarjaan kiinni? ilman alumiinin hitsailua. Siihen lie uskaltaisi porata muutaman reijän ja kenties kierteet.
Posted: Mon Sep 27, 2010 13:19
by Jasu
Sergey wrote:tässä tosiaan on kaksi imusarjaa (taino välis on vain huohotinputki 8mm kanava), ja pakosarjatkin on samaa yhteistä puuta.

Olisko tuosta imusarjasta päältäpäin kuvaa, sais paremmin mielikuvan jotta olisko tuohon sovellettavissa suuttimille paikkoja..?
Tai sitten väsää uuden imusarjan, jos kerran hitsausvermeet käsissä pysyy, ei pitäisi olla ihan mahdoton askarreltava sekään. Laipat joko teettäen, tai sitten itse väsäten, mutta jotenkin olisi mielikuva että tuohon originaaliin voisi ehkä sopia suuttimet..?
Kuva päältä ja edestä voisi selventää ajatusta, etäisyyksiä vähän näkisi...
Posted: Tue Sep 28, 2010 9:47
by rallikuski
meinasin siks noita volkkarin monojetronic osia kun ne melkee sopis suoraa noiden kaasareiden tilalle, eli asennus olis kohtuu helppoa ja moottorin tilavuuskin olisi vähä sinne päi. Ja mulla ne osat olis jo kotona.
Jos tämä olisi minun projekti ja kriteerit olisi vastaavat, niin minä tekisin noista osista, kun ne kerta jo tallissa odottelee ja jos ne vaan saa helpohkosti istumaan orggis imariin. Pari kappaletta siis "monojettejä" orggis imariin sovitettuna.
Onhan nuita V8 koneitakin ruiskutettu (esim GM-tuotteita) "tuplilla" TBI-rungoilla ja ihan nätisti ovat pelailleet.
Kannattaa vaan tosiaan laskea suuttimien riittoisuus jos meinaa ahtaa tuota konettta.
Ne monojetin osat varmaan olis (vaparina ainakin) aika sopivat jos sattuvat olemaan VW-konsernin 1,4-1,6 litraisesta koneesta. Kannattanee mootorin tilavuuden lisäksi vertailla mootorin tehoja.
Jos tuossa siis olisi tavoitteena saada nuo vakiot 140hv irti mersun koneesta, niin siinä VW:n koneessa mistä noita vermeitä rupeaa hankkimaan kannattaisi olla ainakin 70hv.
Opel on kans käyttänyt GM:n tekemää "monojettiä" ainakin corsassa, ja eikös niitä ole 1,6 litrasena ja noin 75hv?
Ahdettaessa varmaankin rupeaa ensimmäisenä tulemaan suuttimet vastaan, mutta GM:n TBI:sta saa tietääkseni ainakin ooppelin läppärunkoon sopimaan kivasti isomman suuttimen.
Kannattaa vertailla melkeenkä sitten jo GM TBI runkoa, onko kuinka lähellä tuota VW:n rungon pulttijakoa, niissä on jo valmiiksi isot suuttimet(2kpl) ja niihin saa kohtuuhintaan isompiakin jos tarve vaatii.
Näitä TBI juttuja tapaa helposti löytyä esim. Astron ja muitten 4.3 litrasten kuutoskoneista ja 5.0 litrasista kaseista.
Posted: Tue Sep 28, 2010 15:01
by Sergey
noi mun osat on 1.8CL volkkarista eli 90hv. niihin käy suoraan palikat jostaki volvostaki, en muista mikä malli mutta 2.3 litranen kone. kokeiltu on.
otan kuvan sarjasta kuha sää taas sallii ulkonaliikkumisen.
Posted: Wed Nov 03, 2010 1:08
by olafu
Saattaa myös 1.8 k-jet jetasta/golffista sopia se läppärunko tohon jakoon "heittämällä". Kys. läpät sopii ainakin sierran Weber kaasarin tilalle suoraan, mikäli kaasari on se vanhempi malli missä on neliskanttiset imuaukot. Suuttimet joutuu vaan sitten sovittamaan johonkin, toisin kuin niissä monojetin rungoissa.