Kysymyksiä

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
kunu
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Aug 07, 2005 19:43

Kysymyksiä

Post by kunu »

Kun katselee esim. Haltecin tai Hestecin sivuja, niin mm. Hestecissä ilmoitetaan voivan säätää seosta/ajoitusta 300 rpm välein (ohjausyksikön laskiessa keskiarvoja 60 rpm välein säätöpisteiden välillä) Tämä välillä 0- 9000 rpm. Lisäksi sytytys on säädettävissä 0,2 asteen välein.

Mitkä mahtavat olla vastaavat arvot Megasquirtille ja siihen jälkeenpäin suunnitelluille sytytyksenohjaus toteutuksille? Manuaalissa on puhuttu 8x8 kartasta, mutta muistan jostain kuulleeni, että olisi käytetty myös 16x16 karttaa?

Entä kuinka alas voi akkujännite laskea (esim. talviolosuhteet, huono akku), että regulaattori vielä muodostaa tarvittavan 5 voltin jännitteen, jonka Megasquirt tarvitsee? Käytännössähän regulaattori tarvii liene jonkin verran yli 5 volttia, jotta kykenee muodostamaan vakaan 5 voltin jännitteen?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

extra koodissa on 12x12 kartasto kierrokset pystyy määrittämään 100rpm välein. Mega kykenee toimimaan jopa alle 4vjännitteillä jolloin 5v linja on tietysti myös alle 4v, mutta tärkeimmät anturi tiedot toimii silti lähes oikein koska niiden jännitettä verrataan syöttöjännitteeseen. prossukin toimii allijännitteellä mutta se ei tunnu haittaavan jos ei arvoja tartte muuttaa. Oli pieni yhdistys häiriöitä sulakerasiassa niin tuli tuokin huomattua :roll:
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Mun mielestä suuttimien ohjauksessa tärkeä arvo on se millä tarkkuudella suuttimien aukioloa voidaan kontrolloida. Megassa se tarkkuus on 0.1ms joka on enemmän kuin riittävä kaikkin muihin tilanteisiin, paitsi siihen että pienessä koneessa on järkyttävän isot suuttimet - ongelmia tyhjäkäynnin tarkkaan säätöön tulee varmasti. Tarkkuus nousee huomattavasti MS-II:sen myötä, ja siihen asti ongelman voi kiertää käyttämällä järkevän kokoisia suuttimia :o

Sytytystä ohjataan 1 asteen tarkkuudella.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Laturin sipattua varkain tuli huomattua että MS oli viimeisiä sähkölaitteita jotka vielä toimivat oikein. Matka katkesi kun bensapumppu hyytyi alle 10V jännitteellä. Pöydällä olen ajanut megaa (LM7805-regulla) kuudella voltilla, mutta softapäivitys ei onnistu luotettavasti vähänkään väsyneellä 9V paristolla.
Post Reply