Suzuki RF900R moottoripyörä-projekti
Posted: Fri Aug 20, 2010 2:03
Kyselin 2010 keväällä täältä yleistä GS500E moottoripyörän ruuttailuhommista. En moista projektia koskaan aloittanut, ja kyseisen mopon ehdin jo vaihtaa isompaan Suzuki RF900R pyörään.
Nyt taas alkoi se sama megasquirt-polttelu, mikä jo aiemmankin mopon kanssa vaivasi. Ei kai se auta kun alkaa siis selvittelemään/suunnittelemaan asiaa konkreettisemmin, ei tästä kai muuten pääse eroon. Ja täällä siis olen nyt.
Tavoitteita:
- Saisi luotettavasti toimivan ruiskun.
- Kenties hieman lisää tehoja, varsinkin alavääntöä voisin olettaa tulevan lisää.
- Oppia ottomoottorin toiminnasta mahdollisimman paljon.
- Rahaa ei palaisi aivan toivottomia määriä projektiin.
- Rakentaa ruiskujärjestelmä vaiheittain sillä tavalla, että ajokauden alkaessa (mikäli en saa talven aikana valmiiksi) voin ottaa takapakkia, ja ruuvata kaasarin takaisin kiinni, ajaa kesän ja taas syksyllä ruutan pariin.
Olen aloittelija moottoritekniikan saralla, mutta kiinnostusta on (varsinkin viime kuukausina) tullut. Elektroniikkasta ja tietokoneista tiedän kyllä, kun IT-alalla työskentelen. Muutaman mikrokontrolleriviritelmän olen mm. tehnyt (AVR C, omat piirilevyt). Ja mikäs sen parempi projekti oppia kuin 135hp moottoripyörän ruuttaus? Varsinkin jos siitä voisi saada vielä jotain hyötyä esim. kivan alaväännön ja tasaisen käynnin merkeissä.
Tällä hetkellä kaasari pitäisi synkronoida, neuloja ehkä vaihtaa jne joten jotain huoltojakin saattaisin tällä säästää. Ajattelin aloittaa projektin talvella/syksyllä heti kun budjetti ja aika sallii.
Lisäksi yksi konkreettinen este on hitsausvälineiden puute, niitä yritän juuri kaveriporukan kanssa haalia (tarkoitus ostaa isommalla poppoolla välineet).
Ajattelin kirjoittaa tänne topiciin nykytilanteen ja projektin etenemisen mahdollisimman tarkasti, samalla jää itselle muistiin oleellisia asioita ja mahdollistaa neuvonkyselyn paremmin.
Tietoa pyörästäni (ennen ruuttausta):
- 937cc rivinelonen, DOHC
- Sytytys: ratas kampiakselissa+signaaligeneraattori, hukkakipinä, elektroninen ohjaus (kuvaus manuaalista, kaavio, tietoja manuaalista, lisää tietoja manuaalista, purkukuva signaaligeneraattorista)
- Kaasutin: Mikuni BDST36SS, 36mm (tietot manuaalista, kuva1, kuva2)
- Bensansyöttö: pumpulla, varatankki+kytkin (kokonaiskuva, räjäytyskuva pumpusta, bensalinjat, bensatankki)
- Kuvia itse pyörästä
- Suzuki RF artikkeli wikipediassa
- Tekniset viat pyörässä tällä hetkellä: epätasainen tyhjäkäynti (kaasarin synkronointi!), nokkaketju pitää vähän meteliä (kiristin mahtaa olla löystynyt).
- Tehot ja vääntö: dynolappu vuodelta 2005: takapyörältä 117 hp @ 9665 rpm ja 84 Nm @ 7551 rpm
Projektiin tarvisin:
- MS-boksin mallia "moottoripyörä". ArttuH:n design vaikutti hyvältä joten sellaisen tilasin.
- Läppärungon + suuttimet. Katselin esim. ebaystä saksasta n. 140e hintaan GSX-R 750 ja 1000 K1/K2 läppärunkoja, n. 42mm ja 230cc. Ei täsmää RF:n kokoon suoraan, joten jotain tötteröviritystä saa tehdä väliin.
- Bensapumpun. 954RR -03 purkumoposta maksais purkuosat.net sivustolla esim. 75e, tankkiin kiinni tuleva (vaatii reiän teon). Motonetistä ja vastaavista näkyy saavan alle parilla kympillä jotain auton varaosapumppuja, ja biltemasta esim. jotain tarvikepumppuja hintaan 40e (letkuun/putkeen kiinni tulevat). Tarviikohan tankkiin tehdä reikää paluulinjalle? Ilmeisesti paluulinja olisi siinä mielessä parempi, että kiertoon tulevat ilmakuplat saisi takaisin tankkiin paremmin. Tankista ei tule kuin yksi putki ulos, joten ilmakuplat voivat jäädä kiertoon. Ilmeisesti tämä ei ole kuitenkaan iso ongelma? Eipä se toisaalta varmaan ois paha porata paluulinjallekin pientä putkea, jos ei sitten tankkiin asennettavaa pumppua kehtaa alkaa pistämään.
- Paineensäätimen bensapumpulle (mistähän sais halvalla?).
- Jonkin viritelmän, että saan läppärungon istumaan nätisti kurkkuihin. Oletan, että tähän en löydä suoraan soveltuvaa osaa, joten menee metallin työstöksi. (saispa sen hitsin...)
- Koneen lämpöanturi.
- Imuilman lämpöanturi. Esim. purkuosat.netistä CBR954RR purkuosa hintaan 20e. Pitäs tutkia mahtaako olla tuettu malli.
- Lambda-anturi (Pärjännen kapealla, ainakin alkuun? Vai kannattaako sijoittaa suoraan laajakaistaiseen?). Suosituksia?
- TPS-potikka (katson oletusarvoisesti läppärungot missä tämä tulee mukana).
Kysymyksiä, ylläolevien lisäksi:
- Mitenköhän sytkän ohjaus, saavuttaisinkohan mitään konkreettista etua (tai etua rahaan ja vaivaan nähden...) jos sytkän ohjauksen tekisi megalla? Kannattaakohan ottaa tulevaisuuden varalle huomioon esim. megalevyvalinnassa?
- Jos nyt käy niin ihmeellisesti että saan projektin joskus valmiiksi, mitä tulisi ottaa huomioon jos haluan myöhemmin turbotella (ihan säädyllisiä paineita, ei mitään Ghost Riderin turbobusan kilpailijaa)? Rakennelman paineen kesto varmaan olennainen, ja MAP/lambda-anturivalinta?
Saa myös tarjota osia, jos on joutilaita myytäväksi.
Saa muutenkin kommentoida, onko tämä tuhoon tuomittu yritys jo valmiiksi?
Ja sitten pänttäämään megan manuaalia ja muita ohjeita kannesta kanteen...
Nyt taas alkoi se sama megasquirt-polttelu, mikä jo aiemmankin mopon kanssa vaivasi. Ei kai se auta kun alkaa siis selvittelemään/suunnittelemaan asiaa konkreettisemmin, ei tästä kai muuten pääse eroon. Ja täällä siis olen nyt.
Tavoitteita:
- Saisi luotettavasti toimivan ruiskun.
- Kenties hieman lisää tehoja, varsinkin alavääntöä voisin olettaa tulevan lisää.
- Oppia ottomoottorin toiminnasta mahdollisimman paljon.
- Rahaa ei palaisi aivan toivottomia määriä projektiin.
- Rakentaa ruiskujärjestelmä vaiheittain sillä tavalla, että ajokauden alkaessa (mikäli en saa talven aikana valmiiksi) voin ottaa takapakkia, ja ruuvata kaasarin takaisin kiinni, ajaa kesän ja taas syksyllä ruutan pariin.
Olen aloittelija moottoritekniikan saralla, mutta kiinnostusta on (varsinkin viime kuukausina) tullut. Elektroniikkasta ja tietokoneista tiedän kyllä, kun IT-alalla työskentelen. Muutaman mikrokontrolleriviritelmän olen mm. tehnyt (AVR C, omat piirilevyt). Ja mikäs sen parempi projekti oppia kuin 135hp moottoripyörän ruuttaus? Varsinkin jos siitä voisi saada vielä jotain hyötyä esim. kivan alaväännön ja tasaisen käynnin merkeissä.
Tällä hetkellä kaasari pitäisi synkronoida, neuloja ehkä vaihtaa jne joten jotain huoltojakin saattaisin tällä säästää. Ajattelin aloittaa projektin talvella/syksyllä heti kun budjetti ja aika sallii.
Lisäksi yksi konkreettinen este on hitsausvälineiden puute, niitä yritän juuri kaveriporukan kanssa haalia (tarkoitus ostaa isommalla poppoolla välineet).
Ajattelin kirjoittaa tänne topiciin nykytilanteen ja projektin etenemisen mahdollisimman tarkasti, samalla jää itselle muistiin oleellisia asioita ja mahdollistaa neuvonkyselyn paremmin.
Tietoa pyörästäni (ennen ruuttausta):
- 937cc rivinelonen, DOHC
- Sytytys: ratas kampiakselissa+signaaligeneraattori, hukkakipinä, elektroninen ohjaus (kuvaus manuaalista, kaavio, tietoja manuaalista, lisää tietoja manuaalista, purkukuva signaaligeneraattorista)
- Kaasutin: Mikuni BDST36SS, 36mm (tietot manuaalista, kuva1, kuva2)
- Bensansyöttö: pumpulla, varatankki+kytkin (kokonaiskuva, räjäytyskuva pumpusta, bensalinjat, bensatankki)
- Kuvia itse pyörästä
- Suzuki RF artikkeli wikipediassa
- Tekniset viat pyörässä tällä hetkellä: epätasainen tyhjäkäynti (kaasarin synkronointi!), nokkaketju pitää vähän meteliä (kiristin mahtaa olla löystynyt).
- Tehot ja vääntö: dynolappu vuodelta 2005: takapyörältä 117 hp @ 9665 rpm ja 84 Nm @ 7551 rpm
Projektiin tarvisin:
- MS-boksin mallia "moottoripyörä". ArttuH:n design vaikutti hyvältä joten sellaisen tilasin.
- Läppärungon + suuttimet. Katselin esim. ebaystä saksasta n. 140e hintaan GSX-R 750 ja 1000 K1/K2 läppärunkoja, n. 42mm ja 230cc. Ei täsmää RF:n kokoon suoraan, joten jotain tötteröviritystä saa tehdä väliin.
- Bensapumpun. 954RR -03 purkumoposta maksais purkuosat.net sivustolla esim. 75e, tankkiin kiinni tuleva (vaatii reiän teon). Motonetistä ja vastaavista näkyy saavan alle parilla kympillä jotain auton varaosapumppuja, ja biltemasta esim. jotain tarvikepumppuja hintaan 40e (letkuun/putkeen kiinni tulevat). Tarviikohan tankkiin tehdä reikää paluulinjalle? Ilmeisesti paluulinja olisi siinä mielessä parempi, että kiertoon tulevat ilmakuplat saisi takaisin tankkiin paremmin. Tankista ei tule kuin yksi putki ulos, joten ilmakuplat voivat jäädä kiertoon. Ilmeisesti tämä ei ole kuitenkaan iso ongelma? Eipä se toisaalta varmaan ois paha porata paluulinjallekin pientä putkea, jos ei sitten tankkiin asennettavaa pumppua kehtaa alkaa pistämään.
- Paineensäätimen bensapumpulle (mistähän sais halvalla?).
- Jonkin viritelmän, että saan läppärungon istumaan nätisti kurkkuihin. Oletan, että tähän en löydä suoraan soveltuvaa osaa, joten menee metallin työstöksi. (saispa sen hitsin...)
- Koneen lämpöanturi.
- Imuilman lämpöanturi. Esim. purkuosat.netistä CBR954RR purkuosa hintaan 20e. Pitäs tutkia mahtaako olla tuettu malli.
- Lambda-anturi (Pärjännen kapealla, ainakin alkuun? Vai kannattaako sijoittaa suoraan laajakaistaiseen?). Suosituksia?
- TPS-potikka (katson oletusarvoisesti läppärungot missä tämä tulee mukana).
Kysymyksiä, ylläolevien lisäksi:
- Mitenköhän sytkän ohjaus, saavuttaisinkohan mitään konkreettista etua (tai etua rahaan ja vaivaan nähden...) jos sytkän ohjauksen tekisi megalla? Kannattaakohan ottaa tulevaisuuden varalle huomioon esim. megalevyvalinnassa?
- Jos nyt käy niin ihmeellisesti että saan projektin joskus valmiiksi, mitä tulisi ottaa huomioon jos haluan myöhemmin turbotella (ihan säädyllisiä paineita, ei mitään Ghost Riderin turbobusan kilpailijaa)? Rakennelman paineen kesto varmaan olennainen, ja MAP/lambda-anturivalinta?
Saa myös tarjota osia, jos on joutilaita myytäväksi.
Saa muutenkin kommentoida, onko tämä tuhoon tuomittu yritys jo valmiiksi?
Ja sitten pänttäämään megan manuaalia ja muita ohjeita kannesta kanteen...