Page 1 of 1

Triggeröinti hall-anturilla

Posted: Tue Aug 10, 2010 13:57
by otto`
Autossa on siis triggeripyöränä 36-1, joka on asennettu siten, että triggeröinti tapahtuu 60 ennen yläkuolokohtaa. Mega ohjaa boschin sytytysyksikön avulla normaalia puolaa, josta kipinä ohjataan jakajalla sylintereille. Laskenko wheel decoder- asetukset tällä; http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ecoder.xls ?

Tällä saisin siis tällaiset arvot:
Trig pos A 0
Trig Return pos A 5
Trig pos B 12
Trig Return pos B 17
Trig pos C 24
Trig Return pos C 29
Meniköhän oikein?

Toinen kysymys: Pitääkö sytytysasetuksissa "spark output inverted" olla asennossa "yes" vai "no", kun siis ohjaan megalla boshin sytytysyksikköä? Ja hakuahan tosiaan yritin käyttää mutta selvää vastausta en löytänyt..

Re: Triggeröinti hall-anturilla

Posted: Tue Aug 10, 2010 14:00
by Höylä
otto` wrote:
Toinen kysymys: Pitääkö sytytysasetuksissa "spark output inverted" olla asennossa "yes" vai "no", kun siis ohjaan megalla boshin sytytysyksikköä? Ja hakuahan tosiaan yritin käyttää mutta selvää vastausta en löytänyt..
riippuu täysin siitä sytkäyksikön tyypistä/mallista... laita sen sarjanumero esille, niin ne osaa sanoa ulkomuistista kumpiko asetus käyttöön, jotka muistaa...

Re: Triggeröinti hall-anturilla

Posted: Tue Aug 10, 2010 14:15
by otto`
Höylä wrote:
otto` wrote:
Toinen kysymys: Pitääkö sytytysasetuksissa "spark output inverted" olla asennossa "yes" vai "no", kun siis ohjaan megalla boshin sytytysyksikköä? Ja hakuahan tosiaan yritin käyttää mutta selvää vastausta en löytänyt..
riippuu täysin siitä sytkäyksikön tyypistä/mallista... laita sen sarjanumero esille, niin ne osaa sanoa ulkomuistista kumpiko asetus käyttöön, jotka muistaa...
Numerohan on 0 227 100 139. Mitä tämä kyseinen "spark output inverted" asetus edes tarkoittaa? Jäänyt vähän hämäräksi.

Posted: Tue Aug 10, 2010 18:31
by Hannes
tuommoista löyty msextran sivuilta..

Spark Output Inverted Choosing spark output inverted YES or NO is VERY IMPORTANT. This is determined by the way you drive your coil(s) When the spark coils are directly driven from the ECU (VB921 FETs are used) you will choose Inverted = YES. Get it right or you will risk damaging components as well as getting wildly inaccurate timing

Posted: Wed Aug 11, 2010 17:15
by otto`
Hannes wrote:tuommoista löyty msextran sivuilta..

Spark Output Inverted Choosing spark output inverted YES or NO is VERY IMPORTANT. This is determined by the way you drive your coil(s) When the spark coils are directly driven from the ECU (VB921 FETs are used) you will choose Inverted = YES. Get it right or you will risk damaging components as well as getting wildly inaccurate timing
Eli tuo pitää olla NO -asennossa, koska puolaa ei ohjata suoraan ohjausyksiköllä? Ei huvittais mitään särkeäkään tuon asetuksen takia.

Posted: Wed Aug 11, 2010 17:42
by Vauhtivaunu
Muutama asia tuli mieleen: mikä hall-anturi on käytössä? Jos honeywell niin tuo 36-1 kiekko voi aiheuttaa ongelman. Siinä voi olla hampaat liian lähellä toisiaan jolloin se 1gt101dc-anturi ei niitä kykene erottelemaan.

Sitä triggerikiekkoa joutuu siirtämään jos laskuri antaa "trig pos a"-asetukseen nollan. Se tarkoittaa että triggaus olisi tyhjän hampaan kohdalla ja tämä ei megan kanssa ole mahdollista.

139-kiveä ei mun kokemuksen mukaan ole mahdollista väärillä asetuksilla polttaa mutta väärällä spark inverted no/yes asetuksella se ei vaan toimi. Oman kokemuksen mukaan "yes" on oikein alkuperäisen bosch-osan kanssa. Muista myös että dwell-asetuksesta pitää valita "fixed" ja duty cycle 75 tai 50% riippuen onko bosch-osa vai tarvike. Nuo jutut voi huoletta kyllä kokeilla mikä on oikea. Näissä kun on eroa sen mukaan onko alkuperäinen vai tarvikeosa.

Posted: Wed Aug 11, 2010 21:13
by otto`
Vauhtivaunu wrote:Muutama asia tuli mieleen: mikä hall-anturi on käytössä? Jos honeywell niin tuo 36-1 kiekko voi aiheuttaa ongelman. Siinä voi olla hampaat liian lähellä toisiaan jolloin se 1gt101dc-anturi ei niitä kykene erottelemaan.
Jep, honeywell-anturi on käytössä. Enpä tuota tiheyttä ottanutkaan huomioon. Joutuukohan triggeripyörän hampaita harventamaan. Taitaa olla turhan paljon hampaita joka tapauksessa hall-anturilla luettavaksi, kovemmilla kierroksilla.
Sitä triggerikiekkoa joutuu siirtämään jos laskuri antaa "trig pos a"-asetukseen nollan. Se tarkoittaa että triggaus olisi tyhjän hampaan kohdalla ja tämä ei megan kanssa ole mahdollista.
Tämä tosiaan huomattinkin jo stimulaattorilla testatessa. Täytyykin kääntää pyörä vaikka 9. hampaan kohdalle.
Kiitos vastauksista!

Posted: Thu Aug 12, 2010 11:19
by Vauhtivaunu
otto` wrote: Jep, honeywell-anturi on käytössä. Enpä tuota tiheyttä ottanutkaan huomioon. Joutuukohan triggeripyörän hampaita harventamaan. Taitaa olla turhan paljon hampaita joka tapauksessa hall-anturilla luettavaksi, kovemmilla kierroksilla.
Ongelma ei ole hampaiden määrä. Se anturi kykenee lukemaan vaikka 60-2 pyörää kunhan hampaisen välissä on tarpeeksi ilmaa. Toisinsanoin hampaiden välien tulee olla riittävän isot (yli 10mm datalehden mukaan). Eräässä kokoonpanossa johon tein megan, triggerikiekko tehtiin vauhtipyörälle ja hampaiden kehän halkaisija oli jotain 300mm luokkaa. Honeywell lukee sitä oikein hyvin eikä häiriöitä ole ollut vaikka konetta kierrätetään 7500rpm.

Siitä 36-1 kiekosta saa kyllä 12-1 triggerin joka toimii hyvin.

Posted: Thu Aug 12, 2010 11:37
by harrastaja
Juu, tuo hampaiden väli on käytännössä se tärkeä asia.
Kannattaa hampaan "pituus" lähelle sitä minimiä tehdä ja väli mielellään kunnolla yli sen minimin (~10mm), jos ahdasta on.

1GT 6250Hz -> siis 6250 rpm 60 hampaisella pyörällä.

Posted: Thu Aug 12, 2010 18:02
by otto`
Vauhtivaunu wrote: Ongelma ei ole hampaiden määrä. Se anturi kykenee lukemaan vaikka 60-2 pyörää kunhan hampaisen välissä on tarpeeksi ilmaa. Toisinsanoin hampaiden välien tulee olla riittävän isot (yli 10mm datalehden mukaan). Eräässä kokoonpanossa johon tein megan, triggerikiekko tehtiin vauhtipyörälle ja hampaiden kehän halkaisija oli jotain 300mm luokkaa. Honeywell lukee sitä oikein hyvin eikä häiriöitä ole ollut vaikka konetta kierrätetään 7500rpm.

Siitä 36-1 kiekosta saa kyllä 12-1 triggerin joka toimii hyvin.
Aivan. Hampaiden välissä on kyllä noin 11mm tilaa, hampaiden kärjistä mitattuna. Hampaat siis on hieman ylöspäin kapenevaa tyyppiä. Eli siis tähän tyyliin:http://www.protoparts.fi/catalog/images ... 0wheel.jpg

Rupesin tänään kokeilemaan moottoria käyntiin ja käyntiin se lähtikin, mutta kävi vain kahdella tai kolmella sylinterillä (sylintereitä on siis 6) ja korkeimmillaan n.600rpm ja senkin kaasu melkein pohjassa. Hall-anturi tuntui olevan tosi tarkka asennostaan, että sai käymään edes 3:lla sylinterillä. Eli siis kannattaisko suosiolla karsia se pyörä 12-1:ksi vai mistä kannattais vikaa etsiä?
Sekin tuli mieleen, että se triggeri on myös aika kapea (n.3mm).

Posted: Thu Aug 12, 2010 18:11
by Vauhtivaunu
otto` wrote: mistä kannattais vikaa etsiä?
Kyllä tuo 11mm hampaiden välissä pitäisi anturin speksien mukaan riittää. Mitenkäs ne sytkäasetukset nyt oikein on laitettu?

Posted: Thu Aug 12, 2010 22:40
by teg
otto` wrote: Sekin tuli mieleen, että se triggeri on myös aika kapea (n.3mm).
Liian kapea on. Minimipaksuus taitaa olla 6mm.

Posted: Fri Aug 13, 2010 22:05
by otto`
Vauhtivaunu wrote: Kyllä tuo 11mm hampaiden välissä pitäisi anturin speksien mukaan riittää. Mitenkäs ne sytkäasetukset nyt oikein on laitettu?
Väärinhän se asetuksetkin oli. En muistanut korjata, kun vaihdoin "valmiit" säädöt purkkiin. Kerkesin tehdä jo 12-1 triggeripyöränkin ennen kuin tuon hoksasin. :oops: No nyt on asetukset oikein ja homma toimii!
Kiitokset avusta!