Page 1 of 2
dwell piikkijä
Posted: Sun Aug 01, 2010 19:58
by Pahkis
Tässä muutama kuva megalogista, ja ärsyttävistä piikeistä jotka tuntuu nykimisenä ajossa..
Mistä moinen voisi johtua? Käytössä Boschin 2x2 hukkakipinäpuola jota ohjataan megalla.
Posted: Sun Aug 01, 2010 20:26
by teg
Pistäppäs koko lokifile jonnekkin nähtäville niin tutkitaan.
Posted: Sun Aug 01, 2010 23:31
by olafu
Ettei vaan olis "Cranking Dwell" tuo piikki ja sen ilmestyminen siitä syystä, että mega boottaa tai kierroslukutieto katkeaa hetkeksi.
Posted: Mon Aug 02, 2010 6:29
by Pahkis
Mitenkäs tuon voisi varmasti todentaa ettei näin ole?
Posted: Mon Aug 02, 2010 8:49
by teg
Katso lokista meneekö secl laskuri nollille tuossa kohdin.
Posted: Mon Aug 02, 2010 8:57
by Pahkis
Voltit näyttää tippuvan noissa kohdin.. pitääkin tsekata sähkö+maadoitus
Posted: Thu Aug 19, 2010 14:09
by Pahkis
Maadoitus ja syöttö on varmistettu ja +12v on uusittu, mutta silti nykii.. Mistä kannaisisi ruveta etsimään vikaa, esim. kortilta?
Posted: Tue Sep 28, 2010 18:57
by Pahkis
Vielä ongelmana piikit jännitteessä, eli jännite pomppii välillä 6-21volttia
Mistä tuo megan mittaus tulee, koska ongelmat ei ole poistunu vaikka olen nyt tsekannu ja johdottanut uudestaan jännitteen syötön jo 3 kertaa!! Maadoituksia olen kanssa kokeillu eripaikoista..
Oliskos kortilla jossain joku komponentti rikki/ kosketus häiriö?
Posted: Fri Oct 08, 2010 16:01
by Pahkis
Ei ketään elektroniikka neroa paikalla joka mahdollisesti tietäis neuvoa??
Posted: Fri Oct 08, 2010 16:42
by Vauhtivaunu
Pahkis wrote:
Mistä tuo megan mittaus tulee, koska ongelmat ei ole poistunu vaikka olen nyt tsekannu ja johdottanut uudestaan jännitteen syötön jo 3 kertaa!! Maadoituksia olen kanssa kokeillu eripaikoista..
Oliskos kortilla jossain joku komponentti rikki/ kosketus häiriö?
R3 ja R6 muodostavat jännitteenmittauksen.
Posted: Sat Oct 09, 2010 20:31
by Pahkis
Pitää tinata nuo huomenissa uudestaan ja katsoa josko siitä olis apuja.
Posted: Mon Oct 11, 2010 9:06
by Pahkis
Tinasin nuo uudestaan, mutta pätkii silti vieläkin välillä
Re: dwell piikkijä
Posted: Mon Oct 11, 2010 13:37
by kamski
Pahkis wrote:Tässä muutama kuva megalogista, ja ärsyttävistä piikeistä jotka tuntuu nykimisenä ajossa..
Mistä moinen voisi johtua? Käytössä Boschin 2x2 hukkakipinäpuola jota ohjataan megalla.
Onko sytkä kivet vai tarvike moduuli? Oikeat dwell-ajat sekä ylösvetovastukset kokeiltu erilaisia.
Posted: Mon Oct 11, 2010 13:44
by Pahkis
Mitkä olisi sopivat dwell ajat tuollaiselle 2x2 boschin puolalle?
Tosiaan piikkejä tulee satunnaisesti, joskus tulee parin minuutin sisään pari ja joskus ei esim 15minuutin aikana kertaakaan..
Posted: Mon Oct 11, 2010 20:10
by kamski
Pahkis wrote:Mitkä olisi sopivat dwell ajat tuollaiselle 2x2 boschin puolalle?
Tosiaan piikkejä tulee satunnaisesti, joskus tulee parin minuutin sisään pari ja joskus ei esim 15minuutin aikana kertaakaan..
viewtopic.php?t=2167
Riipu vähän puolasta ja prossusta. En pysty hatusta vetää mitään arvoja, säätämällä, kokeilemalla siitä pääse.
Posted: Mon Oct 11, 2010 20:57
by teg
Prossusta?
Posted: Mon Oct 11, 2010 22:27
by Benkku
Pahkis wrote:Mitkä olisi sopivat dwell ajat tuollaiselle 2x2 boschin puolalle?
Muuntajan varausaika, ei mistään 'prossusta' riipu.
viewtopic.php?t=427&postdays=0&postorde ... 7&start=30
Posted: Tue Oct 12, 2010 0:11
by kamski
Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Posted: Tue Oct 12, 2010 1:23
by Benkku
kamski wrote:Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Niin sohlaat nyt kätevästi kaksi asiaa. Sen kuinka ohjain varausaikaa kykenee ohjaamaan ja sen mitä muuntajan varaaminen johonkin tasoon vaatii.
Jälkimmäinen asia - oikein tehden, pitää/pitäisi aina varmistaa mittalaittein.
Ps. Ainakin MS1/Extra hi-res koodi, antaa kyllä varausajaksi - aika tarkkaan sen mitä on asetettukin.
Posted: Tue Oct 12, 2010 8:42
by teg
Samoin muuten tekee MS II ja III. Itse olen päivittänyt MS1 -> MS2 -> MS3 ja aina on sama dwell tullut ulos...
Posted: Tue Oct 12, 2010 11:02
by harrastaja
kamski wrote:Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Jos latausaika riippuu prossusta, niin sen korjaaminen kuuluu koodin kehittäjille.
Oletusarvot (vaikka ne olisikin MEGAMANUAALISSA) on jotain jonkun henkilön mielipiteitä, jotka ei todennäköisesti suurimmassa osissa tapauksista osu kohdalleen.
Täällä joistain puolistalatauksia mitattuna.
Kuinka MSII:een joutui Dwell:iä muuttamaan?
PS. Ei pysty ainakaan vinkkejä antamaan, kun en tunne ketään, jolla olis niin hyvä takapuoli, että vois virtaa mitata

.
Posted: Tue Oct 12, 2010 11:17
by kamski
No hö. Tämä keskustelu rupea taas muuntautuman kuin sika H1-N1. Ei ole ihme että se tarttuu myös ihmisiin.
Posted: Tue Oct 12, 2010 11:30
by kamski
harrastaja wrote:kamski wrote:Hyvä kun kysyitte. Riippuen prossusta, sen mitä megamanual antaa oletusarvona käytettäväksi dwell asetuksina. Siitä sitten hiromaan dwell sopivaksi. Täällä foormilla onkin hyvät vinkit mitenkä dwell säädetään pers dynossa.
Nimittäin kun siirryin MS II niin dwell ajat piti muuttaa merkittävästi vaikka sytkävehkeet pysyneet samana.
Jos latausaika riippuu prossusta, niin sen korjaaminen kuuluu koodin kehittäjille.
Oletusarvot (vaikka ne olisikin MEGAMANUAALISSA) on jotain jonkun henkilön mielipiteitä, jotka ei todennäköisesti suurimmassa osissa tapauksista osu kohdalleen.
Täällä joistain puolistalatauksia mitattuna.
Kuinka MSII:een joutui Dwell:iä muuttamaan?
PS. Ei pysty ainakaan vinkkejä antamaan, kun en tunne ketään, jolla olis niin hyvä takapuoli, että vois virtaa mitata

.
Kyllä, ensin käytetään oletus arvot ellei ole sitten suoraan tiedossa lataus ajat. Ja oletus arvot katsotaan siis prosessorin kohtaisesti sen mitä megamanuali näyttä. Siinä on siis hyvä lähtökohta.
Dwelli voidaan verrata moottorin tehoon ja vääntömomentin. Parhaiten olen saanut Dwellin kohdalle kuin käytin auton
toimintalämpötilaan ja löysin sopivan latausajan pers dynossa. Tuli myös merkittävästi alavääntöä moottorin.! Vai kuinka olette saaneet parhaat tehot konesta??
Posted: Tue Oct 12, 2010 18:05
by Benkku
kamski wrote:Ja oletus arvot katsotaan siis prosessorin kohtaisesti sen mitä megamanuali näyttä. Siinä on siis hyvä lähtökohta.
Dwelli voidaan verrata moottorin tehoon ja vääntömomentin. Parhaiten olen saanut Dwellin kohdalle kuin käytin auton toimintalämpötilaan ja löysin sopivan latausajan pers dynossa. Tuli myös merkittävästi alavääntöä moottorin.! Vai kuinka olette saaneet parhaat tehot konesta??
Hohhoijaa....
Megamanuaali 'varmaan kertoo' oikean (tai edes) lähelle oikean, muuntajan varausajan käyttämällesi puolatyypille. Tuo persdyno 'menetelmä', kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
Posted: Tue Oct 12, 2010 22:14
by teg
Itse lähdin rakentelemaan autoani siten, että selvitin puolan vaatiman latausajan ja käytin sitä. Päivityksen yhteydessä siirsin uuteen prosessoriin tietenkin kaikki vanhat asetykset suoraan.
Posted: Thu Oct 21, 2010 18:09
by kamski
Benkku wrote:kamski wrote:Ja oletus arvot katsotaan siis prosessorin kohtaisesti sen mitä megamanuali näyttä. Siinä on siis hyvä lähtökohta.
Dwelli voidaan verrata moottorin tehoon ja vääntömomentin. Parhaiten olen saanut Dwellin kohdalle kuin käytin auton toimintalämpötilaan ja löysin sopivan latausajan pers dynossa. Tuli myös merkittävästi alavääntöä moottorin.! Vai kuinka olette saaneet parhaat tehot konesta??
Hohhoijaa....
Megamanuaali 'varmaan kertoo' oikean (tai edes) lähelle oikean, muuntajan varausajan käyttämällesi puolatyypille. Tuo persdyno 'menetelmä', kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
Hooijaa niin.......
Voithan sie tuoda oman näkemyksensä kuinka mitataan latausajan esim: jos ei ole tarvittavia työkaluja käytettävissä!
Tässä harrastajalla olikin jotain puolien latausajat, huomasin vaan että tyypillisesti puola kuin puola niin aika on 3.0 ms.
Posted: Thu Oct 21, 2010 21:09
by Benkku
kamski wrote:...huomasin vaan että tyypillisesti puola kuin puola niin aika on 3.0 ms.
No ei nyt ihan... Tuolla jo polttaa nopeammin varautuvat muuntajat ja/tai kytkevän päätteen.
Posted: Thu Oct 21, 2010 21:12
by Benkku
kamski wrote:Voithan sie tuoda oman näkemyksensä kuinka mitataan latausajan esim: jos ei ole tarvittavia työkaluja käytettävissä!
Jos ei ole tarvittavia mittalaitteita tai osaamista mittaukseen, niin kannattaa pitäytyä muuntajissa, joista valmistaja on julkaissut datat.
Posted: Thu Oct 21, 2010 22:05
by kamski
Benkku wrote:kamski wrote:...huomasin vaan että tyypillisesti puola kuin puola niin aika on 3.0 ms.
No ei nyt ihan... Tuolla jo polttaa nopeammin varautuvat muuntajat ja/tai kytkevän päätteen.
Yhtälailla lataus voi jäädä vajaaksi. Ei kaikki aina palaa poroksi,.
Posted: Thu Oct 21, 2010 23:04
by kamski
Benkku wrote:kamski wrote:Voithan sie tuoda oman näkemyksensä kuinka mitataan latausajan esim: jos ei ole tarvittavia työkaluja käytettävissä!
Jos ei ole tarvittavia mittalaitteita tai osaamista mittaukseen, niin kannattaa pitäytyä muuntajissa, joista valmistaja on julkaissut datat.
Meinaatko että kaikkien pitäisi ostaa sellaiset puolat jossa on dwelli speksit liimattuna puolan kylkeen. Eihän se niin voi mennä. Täytyy olla myös muitakin vaihtoehtoja. Sitä taas en suvaitse että pidetään vain yhdestä linjasta kiinni "tämä on mukamas ainoa oikea vaihtoehto"
Rakensin 4-5 vuotta sitten ulkoisen puolan joka oli alunperin tarkoitettu virranjakajan sisään. Huomasin vaan kun puola lämpeni yhtä paljon kuin moottori niin se menetti tehonsa johtuen lämpörasituksesta.
Siitä sitten vetämän johtopäätöksiä onko tämä mittääminen sitten kuinka luotettava, varsinkin kun mittaaminen tapahtuu yleensä huoneenlämpötilassa eli 20c.
Jostain syystä ei tullut mitattua oman puolan ltausaikoja/ teettää mittauksia. Silloin kun puola sakka niin ilmiönä on moottorin yskiminen huono veto, pätkiminen ja tietenkin ylilämpeneminen.
Nämä on taas sellaisia juttuja kun mennään äärirajoilla : ei herkille!!