Page 1 of 1

Kaasuläpän asento tunnistin

Posted: Thu Aug 04, 2005 18:32
by Aleksi
Eli kävin motonetistä hakemmassa kaasuläpän asento tunnistimen.
Onkohan tämä potentiometri tyylinen?
Merkki on HUCO 13 8601 tuo U kirjain on sellainen saksalainen koska osa on tehty saksassa.
Tietääkos kukaan onko tämä?

Posted: Thu Aug 04, 2005 20:16
by kalsket
Kyllä tuo on kaasuläpän asentotunnistin, eli potentiometri eli TPS.

Posted: Thu Aug 04, 2005 20:18
by Aleksi
Kiitän ja kummarran. Kun palautus oikeutta ei varmaan olisi ollut :lol:

Posted: Mon Dec 19, 2005 14:31
by Volkkarijermu
Mikäs niistä kolmesta pinnistä siinä anturissa on mikäkin? Mikä maa? Mikä 5v, mikä signaali?

Posted: Mon Dec 19, 2005 14:56
by JesseT
Yleismittari auttaa. Laita potentiometri "tyhjäkäynti" asentoon ja eti ne kaksi pinniä joiden välillä on pieni resistanssi. Nämä ovat maa ja signaali. Sitten aseta potentiometri "kaasu pohjassa" asentoon ja etsi taas nen kaksi pinniä joiden välillä on pieni resistanssi. Nämä ovat +5V ja signaali. Noista tuloksista ei pitäisi olla vaikea päätellä pinnejä. 95% todennäköisyydellä signali on kolmesta pinnistä se keskimmäinen.

Posted: Mon Dec 19, 2005 17:18
by villek
Ainakin se motonetin volvotarvikepotikka merkkiä HUCO kuuluu niihin harvoihin missä singnaali ei ole keskellä :!: En kyllä pysty muistamaan muuten järjestystä.. mutta mittaamallahan se selviää.. Tämä pätee siis motonetin 28-1416 potikkaan ainakin

Posted: Mon Dec 19, 2005 17:55
by Volkkarijermu
Omani on Huco kans, numeroltaan 13 8601. Anturin numero tuo siis, ei Motonetin tuotenumero.

Posted: Mon Dec 19, 2005 18:17
by risu
Joo ei noita pidä lähteä arvailemaan. Yleismittari käteen ja sillä mittailemaan. Päätyy vielä vahingossa kytkemään maan ja 5v oikosuljetuksi kaasuläpän toisessa ääriasennossa jos jommankumman pistää vahingossa signaalijohdon paikalle.

Kaikissa boschilaisissa mitä osunu käsiin on ollu se keskimmänen signaalille.

-K-

Posted: Mon Dec 19, 2005 18:52
by Höylä
mulla on siinä mitsun koneessa 4 napainen kaasuläpän asento tunnistin, eikä mulla(kaan) mennyt kuin 2 min. selvittää mikä napa on mikäkin 8)

navat oli +,-, kaasun asento ja kaasu kiinni asento.

Posted: Mon Dec 19, 2005 19:48
by Volkkarijermu
Mikähän tossa ny sitte mättää ku TPS on kytkettynä ja Megatunen realtime displayhyn yriuttää päästä nii Megatune jämähtää lukkoon. Jos avaa sen displayn eka ja sitte laittaa TPS:n kiinni, niin sitte ei jämähdä. TPS kyllä näyttää ihan oikein siinä realtimessa. Myötäpäivään kun pyöräyttää, niin kaasu menee sinne 100% päin.

Posted: Mon Dec 19, 2005 20:31
by KariM
Kun läppä aukeaa kuvassa vastapäivään:

Image

E: Tämä on se Motonetin Volvo V70:n Hüco-tarvikepotikka.

Posted: Mon Dec 19, 2005 20:32
by Volkkarijermu
No kyl nuo sitte oikein tuli laitettuu noi johdot :)

Posted: Mon Dec 19, 2005 21:42
by risu
Oikea kytkentä ei selviä muulla kuin yleismittarilla jos TPS-anturin osakoodi ja sen mukainen kytkentä ei ole tiedossa. Noi potikat näyttää aika samanlaisilta ulospäin joten ulkonäön mukaan ei voi sanoa että kytkentätapa on sama. Tämmöset asiat pitäs muutenki olla itsestäänselviä. Siis että kaikki itse kytketyt sähköosat mitä autoon pistetään tarkistetaan ennen kytkentää että ne toimii oletetulla tavalla.

-K-

Posted: Mon Dec 19, 2005 22:08
by Volkkarijermu
Juu tietennkin ja kyllä se testattua tuli yleismittarilla enne kuin sen megaan kiinni laitoin. Yleismittarin kans pelas ja megassa pelas kanssa. Se tunen jumitus vaa vähä ihmetyttää, mutta jos vaikka laittais uudemman megatunen läppäriin ja koittais sillä.

Posted: Tue Dec 20, 2005 7:47
by KariM
risu wrote:Siis että kaikki itse kytketyt sähköosat mitä autoon pistetään tarkistetaan ennen kytkentää että ne toimii oletetulla tavalla.
Tuo on erittäin totta ja koskee niin antureita, Megasquirtia kuin kaikkia muitakin viritelmiä. Tämän koko- ja tarkkuusluokan osia on paljon mukavampi tutkia oikeilla työkaluilla pöydän ääressä kuin autotallissa tai maantiellä.