Page 1 of 1
Antureiden valinta ja hankinta
Posted: Thu Aug 04, 2005 15:47
by axe
Squirtti on jo tinattu, joten antureita olis seuraavaks vailla.
Tarvisin vähän vinkkejä ja apua. Alustavasti kaavailin seuraavaa:
Ilmanlämpö Bosch 0280130085
vedenlämpö Bosch 0280130026
Kaasuläppäpotikka Luultavasti tuo mi16 93-> /V70 30€
Jos anturivalinnat ei kuulosta viisailta, niin ilmoitusta peliin. Mistähän autoista noita kannattaa etsiskellä (ilma, vesi, potikka) esim. purkaamoilta? Ja mistä 80-90 luvun autosta kannattaa ottaa tuo lambda (purkaamolta)?
Auto johon squirtti tulee on 205 1,9 turbo pösö.
Posted: Thu Aug 04, 2005 19:20
by MrFairlane
Tilasin just noi Boschin anturit uutena Karkkilan varaosapuljusta suoraan Boschin numerolla. Hintaa tuli 20/25E
Posted: Thu Aug 04, 2005 21:28
by ast
Motonetissä Sierra Cosworthin ilmanlämpöanturi maksaa huikeat 11,90 joten kannattaako vaivautua romikselle? Kierrekiinnitys antureille voi olla helpompi toteuttaa kuin O-rengastiivistys, riippuen vähän siitä mihin anturin asentaa.
Osan koodi on 37-3322. Ilmeisesti on riittävän nopea turbokoneeseenkin koska ei tunnu olevan ongelmia. Eikös cossussa kuitenkin ole ilmamäärämittarikin, joten anturin merkitys ei siinä ole yhtä iso kuin megan kanssa?
Posted: Fri Aug 05, 2005 5:41
by axe
Olin vaan jostain lukevinani ettei tuo cossun anturi ole sopiva turbokäyttöön. mutta eihän se paljoa maksa jos kokeilee, ja onhan se turbo cossussakin...
Ilmeisesti tuolta karkkilan puljusta ei kaikki saa samanlaisia tarjouksia kun johan toi kuvan ilma-anturi kaksaa useamman kympin?
Posted: Fri Aug 05, 2005 7:51
by JesseT
Ei ole cossussa ilmamäärämittaria vaan täysin mapin varassa kuten Megassa.
Lambda on tää ikuisuusjuttu, mutta sanon nyt kuitenkin. Jos turboautoa laitat, niin laajakaista on ainoa vaihtoehto. Jos on kallis, niin lainaa edes jostakin viikoksi niin saat kerralla sen säädettyä.
Posted: Fri Aug 05, 2005 8:10
by turbiinirieska
miksei cossun anturi olisi sopiva turbokäyttöön,onhan se tehtaalta tullessaan turboauto,niinkuin itse mainitsit. itelä ainaki pelannu hyvin tuo motonetin anturi.
Posted: Fri Aug 05, 2005 8:25
by teg
Kertokaas sen tilausnumero ja jos joku sen tilaa, niin lisätkää kalibrointitiedot tuonne niille varattuun sticky-threadiin.
Posted: Fri Aug 05, 2005 9:36
by turbiinirieska
tilausnomero 37-3318,jesset taiskin jo pistää kalibrointitiedot
Posted: Fri Aug 05, 2005 11:25
by ast
Siis hetkinen? Cossun anturin tilausnumero on aikaisemmin mainitsemani 37-3322. Lisäksi kalibrointitiedot eivät täsmää tähän anturiin, tässä resistanssi pyörii huoneenlämmössä vajaassa kolmessa kilo-ohmissa. Laittaisin omat tulokseni jos voisin olla varma niiden oikeellisuudesta. Pyytämällä saa jos joku haluaa. Paras olisi verrata toiseen mittaukseen niin tietäisi voiko mittaukseeni luottaa.
37-3318 viittaa PSA anturiin joka on mm. eri kierteellä...
Posted: Fri Aug 05, 2005 11:30
by ast
JesseT wrote:Lambda on tää ikuisuusjuttu, mutta sanon nyt kuitenkin. Jos turboautoa laitat, niin laajakaista on ainoa vaihtoehto. Jos on kallis, niin lainaa edes jostakin viikoksi niin saat kerralla sen säädettyä.
Tai sitten menee suosiolla penkkiin missä on laajakaista käytössä niin saa säädöt turvallisessa ympäristössä kohdalleen parissa tunnissa. Samalla saa tehokäppyrät ihailtavaksi

Syysliukas pikkutie tehokkaalla turboautolla välillä läppärin ruutua vilkuillen ja muuta liikennettä väistellen ei ole kovinkaan turvallista.
Sporttiautossa ainakin onnistui megan säätö hienosti niin että ruuvasin itse megaa operaattorin ohjeiden mukaan. Tosin tuleehan sille hintaa helposti reilu pari satkua.
Posted: Fri Aug 05, 2005 11:40
by passi
Turboon ehdottomasti toi nopea.
Tolla motonetin halpiksella tee mitään.
T. Pasi
Posted: Fri Aug 05, 2005 12:43
by ast
passi wrote:Turboon ehdottomasti toi nopea.
Tolla motonetin halpiksella tee mitään.
T. Pasi
Tässä on nyt vilissyt niin paljon erilaisia antureita että viitsitkö täsmentää mikä on "toi nopea" ja mikä on "motonetin halpis"? Minä en nimittäin ainakaan tiedä...
Posted: Fri Aug 05, 2005 12:43
by JesseT
ast wrote:Lisäksi kalibrointitiedot eivät täsmää tähän anturiin, tässä resistanssi pyörii huoneenlämmössä vajaassa kolmessa kilo-ohmissa.
Ei täsmää ei. Noi mun arvot oli Fordin ruiskuille. Cossussa on Weber Marellin ruisku.
Posted: Fri Aug 05, 2005 12:45
by ast
JesseT wrote:Ei täsmää ei. Noi mun arvot oli Fordin ruiskuille. Cossussa on Weber Marellin ruisku.
Ilmankos samaa ilmanlämpöanturia käytetään Fiateissakin
-Antti
Posted: Fri Aug 05, 2005 16:53
by axe
passi wrote:Turboon ehdottomasti toi nopea.
Tolla motonetin halpiksella tee mitään.
T. Pasi
Mistäs tommosen ton kuvan mukasen "nopeamman" anturin löytää, ja minkä hintanen se suunnilleen olis? ei varmaan motonetissa oo??
Posted: Fri Aug 05, 2005 18:11
by JesseT
Posted: Fri Aug 05, 2005 20:46
by Jankos
Tuon Cossun ilma-anturin kytkeneenä ja tutkineena en kyllä keksi mikä siinä on huonoa???
Anturissa on lämpötilan mittaava NTC suoraan ilmassa ja mittaa siis niin nopeasti kuin tuollaisen anturin on mahdollista mitata. Ja jos paikan valitsee imusarjassa niin että ilma virtaa sen ohi niin varmasti toimii nopeasti!
Mutta mikäli haluatte vielä nopeamman ja halvemman vaihtoehdon niin sitten vaan ostamaan pelkkä NTC-vastus. Ei maksa paljon ja on nopea kun ei ole mitään ylimääräistä massaa ympärillä. Ja noitakin saa ihan partcosta...