Page 1 of 1

MS2 GM IAC ohjaus sekoilee

Posted: Tue Jul 06, 2010 1:09
by TerZZaTPI
Kyseessä MS2, V3 ja EXTRA 2.1.0d, GM neliökanta IAC

Eli ongelma ei ole pelkästään eri starttien väleissa ton IAC toiminta, vaan myös kesken ajon saattaa toiminta "kartalla" muuttua!

Eli kylmänä käynnistys steppi 220 ja tuosta sammuttamatta lämmettyäänn pystyy laskemaan 90 steppiin asti ja käy hyvin tyhjiä. Sitten hetken päästä starttaa niin saman AFR tulee jossain 140-15o tienoilla. Tosin usemman startin jälkeen niin löytää taas paikkansa ihan mistä pitäääkin???

Tähän löytyy ohjeena se konkka sinne stepper piirin 12vdc syötön ja maan väliin(en ole kokeillut) ja ne tejo vastukset mitatttu oli valmiiksi jo 0-ohmiset ei tarvinnut jumpperoida.

Mutta sama ilmiö esiintyy kkyllä ihan ajossakin, joskus menee 5min, joskus 50min...

Kokeillut, stepper moving only, always on, 15 min IAC asetuksilla kaikilla. Mat lämmät kurissa ja asetuksista niiden vaikutus pois(anturi putsrin jälkeen) Ei vaikutusta samat oireet :( Erittäin ärsyttävä vika kun
vaikuttaa koko seos alueeseen, niin paljon pitää ilmaa mun koneessa päästää että käy tyhjiä).

IACkin vaihdettu uuteen, samat oireet kuin vanhallakin. Voikohan itse piirissa olla jotain vikaa kun step paikka ei ole aina sama. Toiminnan kuulee ihan korvallakin kun IACn toimiessa oikealla alueella koneesta tulee liiankin paha imuääni...

Helppi olis kovasti paikallaan...

Posted: Tue Jul 06, 2010 12:25
by TerZZaTPI
Nyt kokeillut tuota vain MS3 puolella dokumentoitua IAC closed loop stepper only ja always on vaihtoehtoa. Nyt kerrankin konkreettisesti huomaa tuon IAC steppien hukkumisen kun ensin imu ääni kuuluu 140 stepin kohdalla ja closed loop säätö toimii stepit alkavat koko ajan nousta että pysyy käynnissä kunnes tulee tappi vastaan 255 kohdalla ja säätöarvot ei enää riitä...

Hieno ominaisuus olisi tässä 2.1.0d koodissa toi että IACllekin on closed loopp säädöt ihmettelinkin miksi edes vaivaudutaan IAC ohjausta tekemään kun toimiin kuitenkin vain paikallaan kunnes CLT säävuttaa halutun lämpötilan closed looppiin. Nyt sentään säätää steppejä molempiin suuntiin että tyhjäkäynti toimisi, säätö vaan karkaan koko ajan ylöspäin???

Samaa ongelmaa valiteltiin vanhemmilla koodeilla, mutta mulla vaivaa sama tällä uusimmallakin. Koodi ajettu kymmeniä kertoja uudestaan ei vaikutusta :(

Posted: Tue Jul 06, 2010 13:25
by olafu
Onks se säätömoottori kytketty varmasti oikein?
Mitä se AFR siihen liittyy? Ehkä alpha-n moodissa, mutta tietääkseni ei voi käyttää lisäilmaventtiileitä sillon. Jos on speed density niin boksia ei kiinnosta mistä se ilma sinne imusarjaan tulee, kunhan tulee.

Posted: Tue Jul 06, 2010 22:30
by TerZZaTPI
olafu wrote:Onks se säätömoottori kytketty varmasti oikein?
Mitä se AFR siihen liittyy? Ehkä alpha-n moodissa, mutta tietääkseni ei voi käyttää lisäilmaventtiileitä sillon. Jos on speed density niin boksia ei kiinnosta mistä se ilma sinne imusarjaan tulee, kunhan tulee.
Onpi kyllä, moneen kertaan kokeiltu ja nyt tuli todistettua tolla kun löyty se IAC closed loop astuksetkin tosta uudesta MS2 extrasta vaikka dokumentaation mukaan se on vaan ms3 versiossa. Siinä huomaan että säätelee edestakaisin oikeasti ja todella nopestikin kuten askelmoottorin kuuluukin tehdä, harmi etten saa sitä vaan toimimaan. Tolla 15min IACllä pysyy parhaiten käynnissa ennen kuin hukkaa paikkansa. Alussa kokeilin väkisin johtoja moneen kertaan ristiin kun en halunnut uskoa että IAC toimii niin huonosti. Oletin että askelmoottori oikeasti pitää lisäilman hallinnassa ja tyhjäkäynnin kohdallaan, mutta melkein samaan lopputulokseen pääse vaikka vaan läppää rajoittamalla.

Tuntuu muutenkin että MS3:sen myötä koodin kehitys taitaa mennä sen suuntaan :(

Posted: Wed Jul 07, 2010 9:23
by teg
Millaiset asetukset sulla oli MS2:ssa closed loopissa?

Posted: Thu Jul 08, 2010 23:02
by TerZZaTPI
Ensin oletus asetukset ja sitten kokeilin hieman kaikkea mahdollista sätää yksi kerrallaan haarukoimalla suuntaan jos toiseen, en löytänyt mitään toimivaa kombinaatiota...

Muutenkin tuntuu että mitää automaatti asetusta en saa toimimaan en edes EGOcontrollia. Paras tulos tulee kun otan kaiken "älyn" pois ja säädän koko kaikki kartat käsin ajaessa, VE, AFR ja sytkä...

EGOcontrolliakaan en saa edes 5% authorityllä tekemaan muuta kuin seoksen ja käynnin levottomaksi, vaikka miten muuttaisi SIMPLEllä steppi kokoa tai PIDillä asetuksia...

Posted: Sun Jul 11, 2010 22:55
by teg
Oletusasetukset voivat olla hyvinkin kaukana todellisuudesta. Kannattaa ensin lähteä niistä max loadeista ja rpm lockout arvoista. Oletuksena että VE ja sytkä kartta on prikulleen kohdillaan! Minulla closed loop idle toiminut ihan ok.