Page 1 of 1

034motorsport/mercury marine IGN-1A puola

Posted: Thu Jun 17, 2010 12:25
by Vauhtivaunu
Etsiskelin tuossa CDI-sytytysohjaimia kun pitäisi löytää vähän järeämpi kipinäsysteemi turbokoneeseen. Hyvät CDI:t maksaa vaan senverran että nousi hiki otsalle.

Vastaan tuli kuitenkin seuraava "normipuola":

http://www.034motorsport.com/ignition-s ... p-277.html

Ilmeisesti samaa tavaraa myy myös mega-efi:

http://www.mega-efi.fi/product/138/ign- ... -liittimen

Tuolle puolalle luvataan yli 100mJ kipinätehoja joka vastaa jo lähes CD-järjestelmien antamia energioita.

Onko kenelläkään kokemusta eo. puolasta?

Posted: Thu Jun 17, 2010 12:39
by JaniM
Ei vielä, mut loppukesästä kylläkin.

Re: 034motorsport/mercury marine IGN-1A puola

Posted: Thu Jun 17, 2010 19:29
by Aatu
Vauhtivaunu wrote:
Vastaan tuli kuitenkin seuraava "normipuola"
Mites tuosta samaisesta puolasta se normi versio jossa ei ole sisäistä ohjainta. Jos vanhassa systemissä on hukkakipinä systeemi niin ei mikään vaiva muuttaa parempi tehoiseksi systeemiksi noilla puolilla.(hieman tietty kärsii kun ei ole suora sytytys mut..)

Re: 034motorsport/mercury marine IGN-1A puola

Posted: Sun Jun 20, 2010 11:57
by harrastaja
Aatu wrote:Mites tuosta samaisesta puolasta se normi versio jossa ei ole sisäistä ohjainta. Jos vanhassa systemissä on hukkakipinä systeemi niin ei mikään vaiva muuttaa parempi tehoiseksi systeemiksi noilla puolilla.(hieman tietty kärsii kun ei ole suora sytytys mut..)
Hukkakipinän muuttamiseksi puola/pytty malliin tarvitaan kuitenkin ohjain joka puolalle, vaikka ohjaus olisikin edelleen hukkakipinä. Siis tuolla ohjaimellisellä mallilla se helpommin luulisi onnistuvan.

Energiaahan tuosta puolasta lähtee huomattavasti enemmän, kuin CDI:stä.
Tuolla energy mitattu "normaalilla" 5ms latausajalla... seuraava kuva 6ms
http://picasaweb.google.com/jaritlaine/ ... 5689961490
Ja täällä muutamia CDI energioita
http://picasaweb.google.com/jaritlaine/ ... nEnergyCDI#

Tulpalle saatava teho sitten onkin toinen juttu. Ja muut toimintaan vaikuttavat asiat.

Re: 034motorsport/mercury marine IGN-1A puola

Posted: Sun Jun 20, 2010 17:43
by Vauhtivaunu
harrastaja wrote: Energiaahan tuosta puolasta lähtee huomattavasti enemmän, kuin CDI:stä.
Niin näkyy. Kipinän "paloaikakin" taitaa olla pidempi joka myös edesauttaa seoksen syttymistä.

Näyttäisi olevan hyvä vaihtoehto sikahintaisten CDI-purkkien tilalle.

Posted: Tue Jun 22, 2010 18:31
by Oksanen
Pikaisella hakemisella en suoraa vastausta löytänyt ja tämä kysymys nyt liittyy ainakin otsikkoon. Autossa on MS1 v2.2 jakajasytytyksellä ja ostin tuollaisen 034-puolan. Meinasin että heitän 20vuotta vanhalla sytkäkivellä (Bosch 124-loppuinen) ja puolalla vesilintua ja korvaan tuolla molemmat. Kertokaapa tyhmälle miten tuo kytketään. Pistetäänkö sytkäasetukset kuten MSD:lle laitettaisiin, eli näin ja heitänkö samalla sillä ylösvetovastuksella vesilintua minkä tuonne olen laittanut ledin jalasta tulevan piuhan ja 12v väliin? Vai tarviiko sitä vastusta ottaa pois?

Ja kuinkas tuon puolan pään kytkennät?
Nykyinen sytkäkivelle tuleva triggeri tuohon A-nastaan?
B-nasta maihin, vai saako tuosta kiekkamittarille ulostulon?
C-nasta maihin
D-nasta maihin
E-nasta virta.

Edit: tuota linkkiä tuosta IGN-1A puolasta selanneena, pitäisikö kytkentä ruutan sisältä vaihtaa nyt siten, että kun mulla tulee led17 jalasta signaali sytkäkivelle ja siinä on ylösveto +12V:stä 750ohmin vastuksella sellaiseksi, että otan tuon nykyisen ylösvedon pois ja laitan 270-330ohmisen ylösvetovastuksen +5Volttiin ja kytken sen sitten tuonne A-nastaan. Kiekkamittari täytynee puuhastella tach outtiin.

Re: 034motorsport/mercury marine IGN-1A puola

Posted: Wed Jun 23, 2010 1:21
by Benkku
Vauhtivaunu wrote:
harrastaja wrote: Energiaahan tuosta puolasta lähtee huomattavasti enemmän, kuin CDI:stä.
Niin näkyy. Kipinän "paloaikakin" taitaa olla pidempi joka myös edesauttaa seoksen syttymistä.
Miten 'pidempi kipinän palo-aika' ts. hitaampi varauksen purkaminen edesauttaa seoksen syttymistä? Liekö mitenkään... Jos tuo olisi tavoiteltava ominaisuus, niin 'ammattikäyttöön' suunnitelluissa sytytysjärjestelmissä 'palo-aika' olisi pidempi, kuitenkin varauksen purku-aika on niissä lyhyehkö.

Posted: Wed Jun 23, 2010 8:07
by teg
Tietenkin paloaika edesauttaa syttymistä. Laihaseosmoottoreissa (jossa on rikas seos esikammiossa) tuo on tavoiteltu ominaisuus ja kipinä voikin olla useita millisekunteja pitkä.

Posted: Wed Jun 23, 2010 19:59
by harrastaja
teg wrote:Tietenkin paloaika edesauttaa syttymistä. Laihaseosmoottoreissa (jossa on rikas seos esikammiossa) tuo on tavoiteltu ominaisuus ja kipinä voikin olla useita millisekunteja pitkä.
Mitenkä niin tietenkin?
Täälläkin foorumilla löytynee nolla kappaletta edes lähelle laihaseosmoottoreita. Ja laihaseosmoottorissakin voi olla lyhyt paloaika.
Koko kipinäasia on melkoisen monen tekijän tapahtuma ja tuon pitkän paloajan pistäisin vähäpätöisimpien joukkoon.
Jos seos ei ole syttynyt vaikkapa 0,1ms:ssa, niin tarviiko sen sitten enää syttyäkään :wink: ?

Posted: Thu Jun 24, 2010 8:06
by teg
Siihen en ota kantaa, että pitääkö sen syttyä vai ei, mutta sen kipinän pituus kyllä vaikuttaa syttymiseen. :wink:

Posted: Thu Jun 24, 2010 12:20
by Oksanen
Oksanen wrote: Edit: tuota linkkiä tuosta IGN-1A puolasta selanneena, pitäisikö kytkentä ruutan sisältä vaihtaa nyt siten, että kun mulla tulee led17 jalasta signaali sytkäkivelle ja siinä on ylösveto +12V:stä 750ohmin vastuksella sellaiseksi, että otan tuon nykyisen ylösvedon pois ja laitan 270-330ohmisen ylösvetovastuksen +5Volttiin ja kytken sen sitten tuonne A-nastaan. Kiekkamittari täytynee puuhastella tach outtiin.

Eilen asensin tuon 034motorsport puolan sellaisella kytkennällä että ledin 17 jalasta vedin piuhan puolan triggeriin ja siihen 300ohmin vastus 5Volttiin. Muuten toimii hyvin mutta tuonne 1000-2000rpm välille tuli aivan ihmeellisiä nypytyksiä ja pätkimisiä, täyskaasuvedossa toimii samalla tavalla suunnilleen kuin noilla vanhoilla boschin romuillakin. Sen B-nastan maan vedin samaan paikkaan kuin boksin maadoituksenkin ja C ja D on maadoitettu puolan viereen peltiin, mittailin että koneen ja maapisteen välillä ei vastusmittarilla mitattuna eroa ole.

Mitään hajua kellään mistä tuollainen pätkiminen voisi johtua? Siis kun kuuntelee moottoria niin kuulostaisi siltä ettei aina sytytä. Dwell on nyt 2.0ms ja inverted: NO.

Posted: Thu Jun 24, 2010 15:57
by Vauhtivaunu
Oksanen wrote:Sen B-nastan maan vedin samaan paikkaan kuin boksin maadoituksenkin ja C ja D on maadoitettu puolan viereen peltiin, mittailin että koneen ja maapisteen välillä ei vastusmittarilla mitattuna eroa ole.
Vaikka vastusmittari ei näytä vastusta niin laittaisin silti sen C:n venttiilikoppaan ja D:n suoraan akun (-)-napaan. Näin se on puolan ohjeissa kerrottu.

Posted: Thu Jun 24, 2010 16:13
by Oksanen
Vauhtivaunu wrote: Vaikka vastusmittari ei näytä vastusta niin laittaisin silti sen C:n venttiilikoppaan ja D:n suoraan akun (-)-napaan. Näin se on puolan ohjeissa kerrottu.
No jos kiskoisi sitten molemmat ylijäämämaat venakoppaan. Tosin moottorin maajohtona on kyllä "riittävän paksua" johtoa jolloin en ymmärrä miten tuosta voisi olla mitään vaikutusta. Takaluukkuun en kyllä tuota D:tä ala vetämään edes kokeeksi (siirsin akun takaluukkuun kompensoimaan turboista ja muista kiluista tullutta lisäpainoa...).

Mutta tosiaan joku tuota vehjettä nyt kiusaa tuolla matalilla kierroksilla. Mulla oli eka kiekkamittarikytkentänä tuo, aiheutti kauheat piikit tuolla 2000rpm tienoilla ja kiekkamittarin toiminta oli myöskin aika ailahtelevaa. Seuraavana tuo eikä enään tullut piikkejä (10k vastuksella). Ne piikit siis näkyi megankin kierroslukutiedossa yhtäkkiä ainakin 1000rpm alaspäin hyppäämisenä.

Autona siis 1985 vuoden BMW 535 ahtimella ja kierrosluku luetaan koneen etupäästä 60-2 pyörältä VR-anturilla. Voishan sieltä jostain puolasta tms. tulla jotain häiriöö sinne VR-anturin signaaliin vaikka siellä screeni onkin...

Posted: Thu Jun 24, 2010 19:45
by PQatPIT
Oksanen wrote:No jos kiskoisi sitten molemmat ylijäämämaat venakoppaan. Tosin moottorin maajohtona on kyllä "riittävän paksua" johtoa jolloin en ymmärrä miten tuosta voisi olla mitään vaikutusta.
Hih.

< Opettavainen ääni alkaa >
"Ei ne mitään ylijäämää ole, niillä on ihan oikea tarkoitus siellä."
< Opettavainen ääni loppuu >

Laita C-nasta nimenomaan ja vain ja ainoastaan kanteen, ei mihinkään muuhun. Laita D-nasta runkoon tai kanteen mutta eri ruuvin alle kuin mihin C menee. Me ollaan tätä jo opeteltu niin sun ei tartte enää.

Puolan latausajaksi 4,0 millisekuntia, ei 2,0 ms. Jos tuolla ei syty niin sitten on jotain muuta ongelmaa.

Moottorin hyvä maadoitus runkoon on oikein hyvä. Itse olen viime aikoina laittanut kaksi 35mm2 piuhaa oikein tehdyillä rengasliittimillä, toinen moottorin toisesta nurkasta ja toinen vastakkaisesta nurkasta ja eri kohtiin runkoa niin jo toimii lataukset, ja häiriöt pysyvät poissa. Ja jos on stereoita yms. niin ei siltikään vingu tai muuta kummallista.

Posted: Thu Jun 24, 2010 20:56
by Vauhtivaunu
PQatPIT wrote: Puolan latausajaksi 4,0 millisekuntia, ei 2,0 ms. Jos tuolla ei syty niin sitten on jotain muuta ongelmaa.
Tuotanoin. Mulle tuli sellainen ajatus että Oksanen ajaa yhdellä puolalla jakajasytytystä kutoskoneelle. Mitenkä mahtaa puolassa riittää paukut 4ms latausajalla kovemmilla kierroksilla :? saattaa lämmetä?

Posted: Thu Jun 24, 2010 20:57
by Vauhtivaunu
Tuli tuplana

Posted: Thu Jun 24, 2010 21:06
by harrastaja
Olikos siellä joku "minimi kipinä aika"? Siihen vois koittaa vaikka 1ms ja Dwelliksi tosiaan jotain 4ms.
Ei toi oikein jakajavehkeisiin paras mahdollinen ole.

Eikä yleensä venttiilikoppaan mitään maadoituksia, vaan kanteen (siis puolan toisio).

Posted: Fri Jun 25, 2010 9:29
by PQatPIT
Vauhtivaunu wrote:yhdellä puolalla jakajasytytystä kutoskoneelle
Ah, joo. Jos pyörittää vaikkapa 7000 rpm niin se on 116,666 kierrosta sekunnissa joka taas on 8,57 millisekuntia kierrosta kohden. Kierroksella on siis kolme sytytystä joten ei se riitä mitenkään. Tuolle puolalle maksimiksi mainitaan lyhytaikaisesti 88% ajasta eli 7,54ms ja se jaettuna kolmella on jo liian vähän tuolle puolalle.

Tuo puola on sopiva kun on puola per tulppa.

Paa MSD:n 6A tai 6AL ja sille se MSD:n oma Blaster2 puola, niin jo rokkaa. Mun kamulta löytyisi käyttämätön 6AL tarpeettomana, jos kiinnostaa.

Posted: Fri Jun 25, 2010 10:40
by harrastaja
Kyllä tuo voi jakajallakin toimia (jollain tavalla).
Sillä "Minimum discharge period (ms)" asetuksella saa maksimi pulssisuhdetta rajoitettua ja jos siihen "löytää" sopivan arvon, niin kierroksillakin vois toimia. Toi mun aikaisempi 1ms on varmaan liikaa, mutta 0,5 - 0,6ms vois kokeilla (ja 4ms Dwell).
Kannattaa puolan lämpöä kyllä tarkkailla.
Tää nyt yhtäkkiä päässä visioitua, mitatahan tommoinen pitäis. Kuitenkin, jos ei halua muutoksia heti tehdä, niin voi tuota ainakin kokeilla.

Posted: Fri Jun 25, 2010 10:41
by Oksanen
joo jakajasytkä mulla on. Mitäs noi mainospuheet tuolla diy:n sivuilla on siitä että 2.5ms riittää latausajaksi tuolle puolalle? Löytyykö tosta puolasta jostain tarkempia speksilehtiä?

Nyt on maadoitukset ns. Ohjeen mukaan, eipä tuolla mitään vaikutusta ollut.

Haaveena oli että tuolla saisi riittävän kipinän ensi hätään aikaiseksi koska ei just nyt ole tuohon msd:n varaa (ja nythän on sit 1/6 suorasytkästä kasassa) ja uuden laadukkaan sytkämodulin hinnalla saa jo puolitoista tuollaista puolaa, tosiaan veto päällä ei juuri pätki mutta tasakaasulla huomaa ettei aina pala.

Se rätkiminen muuten pahenee jos sen dwellin nostaa vaikkapa 2.5ms. Onkohan tuolla nyt joku muu joka tota aiheuttaa... Ens viikolla saan ehkä oskilloskoopin lainaan niin voi katsella onko vr:n signaalissa jotain hämärää.

Posted: Fri Jun 25, 2010 10:52
by harrastaja
Jos pahenee Dwelliä nostamalla, niin häiriöistä todennäköisesti kyse.
Mitkä tulpanjohdot?
Kuinka se anturin vaippa on maadoitettu?

Posted: Fri Jun 25, 2010 11:46
by Oksanen
harrastaja wrote:Jos pahenee Dwelliä nostamalla, niin häiriöistä todennäköisesti kyse.
Mitkä tulpanjohdot?
Kuinka se anturin vaippa on maadoitettu?
Mulla on kaikki anturilta tulevat maat ja screen samassa maapisteessä hanskalokerolla jonne on maadotettu kaikki ruiskun ja antureiden maat sekä screenit. Onhan se kyllä vähän veren kaivamista nenästä laittaa kaikki samaan maapisteeseen.

Se nyt ihmetyttää että vanhalla sytkäsysteemillä noita häiriöitä ei tullut. Mulla oli niputettuna kaikki johtosarjat kylki kylkeen, meinasin että saattaa tulla häiriötä esimerkiksi suuttimien johtosarjasta ja otin vr:n ja antureiden johtosarjan erilleen. Oli toimivinaan paremmin mutta kun auto oli käyntilämpöinen häiriöt ilmestyivät uudestaan. Täytyy juhannuksen jälkeen ihmetellä lisää jahka on taas ajokunnossa...

Tulpanjohdot on tehty tylerin vastuksellisesta jenkkikasin johtosarjasta, vastus lyhimmässä 8kohm, pisimmässä 17kohm. Puolanjohdossa 6kohm. Tulpat on vastuksettomat. Tarkoitatko anturin vaipalla sen ulkokuorta? Se on orkkis anturitelineessä joka kiinni lohkossa.

Edit: ja minimum dischargena on nyt 0.5ms