Page 1 of 1

Bensapumppu ei toimi

Posted: Tue Jun 15, 2010 15:56
by pertti
Partcon levy Ms I v2.2 koodi 029.y5.

Boxi kiinni ja ei vain maadota pumpun relettä....??? rpm ym muut tulee ja rele toimiii erikseen maadottettaessa.

Paine-anturin letku ei tosin ollut kiinni koneessa.

Stimulaattorissakaan ei pumpun ledi syty samoin kuin ei kylmäkäynnistys rele FI, suuttimen ledit vilkkuvat sitävastoin iloisesti.

Megatunessa vas alakulmassa ilmoitus että bensapumppu pyörii kun virrat on päällä..vaikka ei niin tapahdukkaan käytännössä.???

Voisiko olla vain megatunessa jokin asetus/säätö päin P..tä, ettei pummpu pyöri missään vaiheessa.??

Oolisinkohan jotain komponentteja kärväyttänyt levyltä ja mistä päästä kannattais niiden uusiminen aloittaa.?

Re: Bensapumppu ei toimi

Posted: Tue Jun 15, 2010 23:45
by Vauhtivaunu
pertti wrote: Voisiko olla vain megatunessa jokin asetus/säätö päin P..tä, ettei pummpu pyöri missään vaiheessa.??
Ei. MS1 pyörittää pumppua joka kerta n. 2sek kun virrat laittaa päälle.
pertti wrote: Oolisinkohan jotain komponentteja kärväyttänyt levyltä ja mistä päästä kannattais niiden uusiminen aloittaa.?
Tarkista juotokset ensin. Kylmä juotos on yleisin toimimattomuuden syy. Trankku Q3 on pumpunohjaustrankku. Jos siitä menee yli 1A virtaa läpi niin menee paskaksi. Se pitäisi kyllä näkyä jos niin on käynyt.

Posted: Wed Jun 16, 2010 12:22
by pertti
Juotokset ok.

Q3 päältäpäin ehjän näköinen, voiko sen mitaamalla todeta ehjäksi mitä arvoja noista jaloista pitäisi tulla virrat päällä.?

Onko tuo kylmäkäymmistyksen FI releen ohjaus jostain kohtaa yhteyksissä tuohon pumpun ohjauksen kanssa, kun ne molemmat on mykkänä.?

Posted: Wed Jun 16, 2010 16:05
by pertti
Kuinkahan tuo pumpunreleen ohjaus ..37 pinninhän tulisi maadottaa releen 85 napaa ja 86 napaan pitää olla 12v, jotta pumppu toimii eikö.???


Mittailuja

Virrat päällä, akun jännite 12.06 v
Q3
1 jalka 0v maadoitaa, ok?.
2 jalka r13 vastukselta 4.94v ja sama ennen r13 vastusta.
3 jalka Diodilta 4.57v toisella puolen d7 diodia 12v.05
Q5 sama tulos.

Samat arvot pysyy kokoajan virran kytkemisen jälkeen.?

Mitä arvoja pitäisi olla, kun pumppu päällä tai pois

Posted: Thu Jun 17, 2010 15:46
by pertti
Monologi jatkuu, Q3 vaihdettu.

Pumppu alkoi kyllä toimimaan, mutta nyt se on jatkuvasti päällä ei sammu missään vaiheessa vaikka laittaa over runin päälle ja vaihtelee arvoja ei vaikutusta... 33 tuleva jännite 4 v ja rapiat päällä kokoajan, olisikohan muita komponentteja rikki.?

Posted: Thu Jun 17, 2010 16:16
by teg
overrun ei vaikuta pumppuun millään tavalla. näyttääkö megatune rpm:ää? Ettei ois mennyt transistorin väärin päin tai tullut joku tinasilta

Posted: Thu Jun 17, 2010 19:47
by pertti
RPMämmät näkyy, megatunessa ongelmitta ja kaikki muutkin tiedot ainakin stimulaattorilla ajettaessa..

Autossa kokeilessani oli aluksi jotain häiriötä kierrosten kanssa, mutta se taisi olla msd:n aiheuttamia häiriöitä, kun se oli liian lähellä boxia, näytti hetkittäin rpm -1000 .

Mikroprosessori antaa nyt jatkuvassti ohjainvirtaa myös kylmäkäynnistin releen pinnistä samallalailla kuin pumpullekkin heti kun virrat pökkää päälle..?

Posted: Fri Jun 18, 2010 0:35
by teg
Taisi mennä transistorit väärin päin.

Posted: Fri Jun 18, 2010 6:53
by pertti
Tuo rpm hässäkkä oli jo enne transistorin vaihtoa.

Transistorin merkki ja piirilevyn merkki ovat kohillaan, niin kuin oli vanhassakin..

Posted: Wed Jun 23, 2010 9:15
by pertti
Onko Megatunessa jokin asetus mikä laittaa pumpun jatkuvasti pyörimään.?

Posted: Thu Jun 24, 2010 8:02
by teg
Ei.

Posted: Wed Aug 04, 2010 16:55
by pertti
No niin nostetaas taas aihetta, elikkä ongelmana edelleen, että B-pumppu makaa jatkuvasti päällä sen jälkeen kun sen sai toimimaan.

kortin ulkopuolelta 37 liittimestä kun maadottaa niin b-pumppu menee päälle ja pois eli stimulaattori ja siitä eteenpäin ok.?

Seuraavat mittaukset on tehty prossu irti kortista.

Prossun pohjasta levyltä kohdasta joka ohjaa bensa pumppua tulee virrat päällä jatkuvasti 0,21V...ja kun antaa maata pisteelle niin B-pumppun valo syttyy stimussa.

Ilmeisesti piiri ok.??

jumittaako tuo p ...keleen prossu..?

Posted: Wed Aug 04, 2010 20:18
by olafu
Prossun jalasta pitäs tulla 5V sillon kun pumppua ohjataan, eli jos siellä on 0.2V ja pumppu silti pyörii, niin on jossain muualla vikaa. Älä kytke niitä prossun jalkoja suoraan mihinkään jännitteeseen tai maahan, se saattaa särkeä prossun.

Posted: Sun Aug 08, 2010 18:59
by pertti
Ok siis prossu antaa 5v kun se haluaa pumpun päälle, luulin että toimii aivan toisin päin..eli maadottamalla...?

Jos annan 5v prossun bensaspumpun ohjaus jalan nastan reikään niin pumpun pitäisi pelittää.

Juu prossun kanssa on oltu tikkana, niin staattisen sähkön kuin minkään muunkaan virtojen sohimisien suhteen ja juuri siksi se olikin irti levystä mittausten aikana.

Virta levyyn kytkettynä ilman prossua sen jalan nastan reijästä josta pumppu ohjautuu tuli tuo 2.1v eikä pumppu tällöin pyöri, mutta kun prossun laittaa kiinni niin pyörii pumppu sammumatta kun virrat lyö päälle vaikka aamuun asti, oli kone käynnissä tai ei joten kierrosluku tieto ei vaikuta hommaan mitenkään..

Posted: Sun Aug 08, 2010 20:13
by Benkku
pertti wrote:Ok siis prossu antaa 5v kun se haluaa pumpun päälle, luulin että toimii aivan toisin päin..eli maadottamalla...?
Sinkkaava se I/O-pinni on, eli levyllä oleva +5V jännite vedetään maihin. Onko tuo ohjain ikinä ollut 'ajossa', eli tarkista asetukset. Mikäli ok, niin IO-pinni kenties ikuisesti johtavassa tilassa.

Posted: Sun Aug 08, 2010 21:36
by Jasu
Benkku wrote:
pertti wrote:Ok siis prossu antaa 5v kun se haluaa pumpun päälle, luulin että toimii aivan toisin päin..eli maadottamalla...?
Sinkkaava se I/O-pinni on, eli levyllä oleva +5V jännite vedetään maihin. Onko tuo ohjain ikinä ollut 'ajossa', eli tarkista asetukset. Mikäli ok, niin IO-pinni kenties ikuisesti johtavassa tilassa.
Kyllä se prossu antaa sen +5 volttia bensapumpun transistorille Q3 sen kantavastuksen R13 kautta joka sitten maadoittaa bensapumpun pinnin (D-liittimen pinni 37).

Näin siis V2.2 piirilevyllä, noiden komponenttimerkintöjen kannalta...

Posted: Mon Aug 09, 2010 2:31
by Benkku
Jasu wrote:Kyllä se prossu antaa sen +5 volttia bensapumpun transistorille Q3 sen kantavastuksen R13 kautta joka sitten maadoittaa bensapumpun pinnin (D-liittimen pinni 37).

Näin siis V2.2 piirilevyllä, noiden komponenttimerkintöjen kannalta...
Juu, näköjään onkin source kytkentä, prosessorin sisäisellä pull-upilla. Jos jännite ei nouse +5V volttiin, niin todennäköisesti portti rikki. Kiloinen virranrajoitusvastus transistorin ohjauksessa ja portin maksimikuorma 15 mA, pitäisi pelata.

<clip>
Virta levyyn kytkettynä ilman prossua sen jalan nastan reijästä josta pumppu ohjautuu tuli tuo 2.1v ..
</clip>

Tuo kyllä viittaa joko rikkinäiseen Q3 transistoriin tai kytkennän ongelmaan levyllä.

Posted: Mon Aug 09, 2010 10:08
by pertti
Jeeees mahtavaa!!

Nyt pelittää!! ainakin pumppun rele menee päälle ja ennen kaikkea se tekee tuon kauan kaivatun liikkeen eli sammuu parin sekan päästä virran päälle laitosta ja menee vielä uudelleen päällekkin kun konetta pyörittää jes, jes, jes.

Q3 vaihdossa oli tullut ilmeisesti joku aivan mitätön tinasilta tai roiske joka lähti pienellä puhdistuksella ja raaputtamisella...

Taas tuli kasapäin motivatiota eli täytyy vielä asentaa bensapumppu tankkii, jonka jälkeen voikin kokeilla seuraavaa etappia elikkä käynnistystä.

Iso kiitos vain kaikille tähän astisista helpeistä.