Page 1 of 1

Mega alkuperäisen ECUn rinnalle?

Posted: Mon Jun 14, 2010 14:49
by Smokie
Huvittais kokeilla vähän pelleillä bensojen kanssa kun autossa on vähän kaikenlaista mystistä käyttäytymistä. Mites jos vaihdan suuttimien käskyttäjäksi Megan, meneekö auton oma ECU sekaisin? Voikohan esim. kaasuläpän tai lämpöantureiden signaalia haaroittaa?

Auto on VW Sharan VR6 koneella ja automaatti laatikolla, luulisin että myös laatikko on ECUn perässä. Tarkoitus olisi vain kokeilla, eli ihan simppeli asennus joka olisi erittäin helppo palauttaa takaisin alkuperäiseen muotoon.

Voi olla tyhmä kysymys tai sitten ei :lol: Eipä oo juuri tullut autopuolen juttuja seurailtua. Näsäviisaille tiedoksi että diagnostiikka kompuutterilla on kyselty mikä vaivaa mutta vikaa ei löydy. Bensaa menee enemmän kuin kohtuullisesti, nykii ja lootakin vaihtelee vähän kuinka sattuu.

Posted: Mon Jun 14, 2010 15:20
by TerZZaTPI
Mulla on molemmat rinnakkain, tosin oma ECU vielä mulkkaamatta herjojen poisto yms, mutta lämpöanturit suosiolla erikseen ja TPS:n voi kytkeä rinnan(ainakin mulla on)

Mega ohjaa sytkää ja suuttimia, oma ECU (tarkoitus) ohjata turbiininlukkoa, ilmastointia, mittaristoa, flektejä yms...

Ja tässä asennuksesta:

http://www.diyautotune.com/tech_article ... rallel.htm

Posted: Mon Jun 14, 2010 16:01
by Smokie
Hyvä linkki, kiitoksia. Tulipa tossa mieleen että taidan aloittaa homman sillä että hitsaan pakoputkeen mutterin laajakaistalle ja haistelen vähän suolikaasuja ensiksi. Eiköhän tuolla saa jo hyvin osviittaa mitä kummaa moottorissa tapahtuu.

Posted: Thu Jun 17, 2010 8:10
by ArttuH
Tuolla Diyautotunen linkissä on tosiaan aika hyvin selvitetty perusjutut antureiden jakamisesta yms. Tuolla mainittujen asioiden lisäksi alkuperäinen ECU saattaa myös mennä vikatilaan jos se ei saa mielestään oikeaa vastetta tekemiinsä ruiskutusmäärän muutoksiin lambdalta. Tämä on sitten ihan tapauskohtaista, enkä osaa sanoa millä tavalla tuon voisi huijata takuuvarmasti. Joissain tapauksissa saattaa riittää, kun syöttää ECU:lle tasaista 0,5V jännitettä lambdasignaalina, jotkut saattavat sitten haluta vielä jännitteen vaihtelua ja mahdollisesti oikeassa tahdissakin ollakseen tyytyväisiä.

Yleisesti ottaen mitä uudempi auto sitä hankalampi prosessi tuollainen rinnakkaisasennus on. Siis jos haluaa, että kaikki toimii kuten alkuperäisenä. Käyttöautoon miettisin useampaan kertaan ennen kuin alkaisin hommaan. Että sinällään tuo alkuperäisen systeemin tutkailu laajakaistan kanssa voi olla ihan järkevä lähestymistapa. Pitäisi varmaan tehdä omaan kotteroonkin, kun siinäkin on varsin samanlaista oiretta ollut jo pitkään.