Page 1 of 1

Menee älyttömän rikkaalle 2k rpm/ paukkuu putkessa

Posted: Sun Jun 13, 2010 19:57
by noppe1
Koneena bemarin M50, MS1 v2.2 ja extra 029y4.

Eli kun kierrokset nostaa hieman yli 2000 niin menee älyttömän rikkaalle ja säätäminen ei auta mitään. Seokset pomppii tuolloin 14-20 AFR. Kolmen ensimmäisen pytyn tulpat pikimustat ja loppujen vaaleammat. Epäilin suutinpankin ohjauksessa olevan häikkää ja laitoin kaikki suuttimet samaan pankkiin, mutta ei vaikutusta. Kiertää kyllä tuon yli kun runttaa vaan kaasua mutta usva on mahtava kun käy niin rikkaalla.

Tunerstudiolla triggeri näyttäisi toimivan, tasaista singaalia koko ajan.

Olen kokeillut muuttaa kaikkea mahdollista 1-6 ruiskautusta ja alternating ja simultaneous ym, mutta ei mitään vaikutusta.

Siinä pikku lokin pätkä tuosta tapahtumasta: Image

Posted: Mon Jun 14, 2010 6:56
by ArttuH
Muutamia huomioita noista käppyröistä:
-Kierrosluku näyttää pomppivan jonkun verran, mutta sen verran rauhallisesti, että saattaa olla ihan todellistakin. Heiluuko kierrokset oikeasti noin paljon?
-MAP-signaali näyttää aika epätasaiselta, siihen ehkä kannattaisi laittaa vähän kuristusta tai muuta suodatusta.
-Tuossa häiriön kohdalla PW-arvot pomppii sen näköisesti, että siinä taitaa olla kiihdytysrikastukset pelissä. Tämä voisi hyvinkin olla ongelman todellinen syy. Onko kiihdytysrikastukset MAP- vai TPS-pohjaisena?

Posted: Mon Jun 14, 2010 10:42
by noppe1
ArttuH wrote:Muutamia huomioita noista käppyröistä:
-Kierrosluku näyttää pomppivan jonkun verran, mutta sen verran rauhallisesti, että saattaa olla ihan todellistakin. Heiluuko kierrokset oikeasti noin paljon?
-MAP-signaali näyttää aika epätasaiselta, siihen ehkä kannattaisi laittaa vähän kuristusta tai muuta suodatusta.
-Tuossa häiriön kohdalla PW-arvot pomppii sen näköisesti, että siinä taitaa olla kiihdytysrikastukset pelissä. Tämä voisi hyvinkin olla ongelman todellinen syy. Onko kiihdytysrikastukset MAP- vai TPS-pohjaisena?
Kierrosluku pomppii jos on ihan pintakaasulla tuossa kohti, käy "hyrskyttämällä".

Kiihdytysrikastus on TPS-pohjainen. Siihen en ole vielä kerennyt perehtymään oikeastaan ollenkaan, miten sen saa kokonaan pois käytöstä?

Sitten vielä TPS:n kalibrointi ei tahdo onnistua, näyttää aina vaan 14% kaasuläppä kiinni.

Re: Menee älyttömän rikkaalle 2k rpm

Posted: Wed Jun 16, 2010 21:53
by Vauhtivaunu
noppe1 wrote: Seokset pomppii tuolloin 14-20 AFR.
Tämä tarkoittaa kyllä että seos on laihalla. Alle 14 AFR-arvot tarkoittaa että seos on rikkaalla.
noppe1 wrote: Siihen en ole vielä kerennyt perehtymään oikeastaan ollenkaan, miten sen saa kokonaan pois käytöstä?
Laita TPSdot treshold vaikka 200v/s niin kiihdytysrikastus ei ole päällä.
noppe1 wrote: Sitten vielä TPS:n kalibrointi ei tahdo onnistua, näyttää aina vaan 14% kaasuläppä kiinni.
Ei MS1:ssä kaasuläpän asentoanturia voi kalibroida. Se "calibrate tps" näyttää vaan minimi ja maksimi ADC-arvot sillä ei ole mitään tekemistä todellisen kalibroimisen kanssa.

Posted: Wed Jun 30, 2010 19:11
by noppe1
Noniin, alkoi kiertämään normaalisti tappiin asti kun vaihdoin hukkakipinälle, mutta sen mukana tuli putkeenpaukuttamis ongelma. Varsinkin tyhjäkäynnillä paukuttaa ja jos nopeasti painaa kaasua. Sytkäennakoita olen kokeillut muutella, mutta ei tunnu olevan vaikutusta.

Oli myös Vauhtivaunun kanssa juttua heittelevästä jännitteestä. Lokin mukaan parhaillaan n. voltin heittelee nopealla tahdilla, voiko tämä olla syypää tuohon paukuttamiseen jos ei vaikka välillä sytytäkkään kun jännite tippuu niin alas?

Posted: Sun Jul 04, 2010 14:03
by olafu
"pröhii" pakoputkeen jos käy laihalla tyhjää, samaten jos polkastessa jää liian laihalle niin saatta paukutella putkessa. Paljonko AFR tyhjäkäynnillä?
Lambda näyttää "laihaa" aina kun tulee palamiseen katkoja, johtu se sitten mistä syystä tahansa, koska kaikki sylinteriin imetty happi jää käyttämättä. Lamda ei tunnista käyttämättä jäänyttä bensaa.

Posted: Sun Jul 04, 2010 21:20
by noppe1
Rikastus tosiaan auttoi tuohon paukutteluun. AFR nyt jotain 15 luokkaa.

Käynti myös nytkähtää välillä, puoli sekuntia yrittää sammua, ei vaikutusta onko kierroksia vai ei. Tunessa vilahtaa Knocked-valo samalla kun nytkähdys tapahtuu, vaikka ei ole nakutusanturia. Jos tuo nyt sitä edes tarkottaa?

Posted: Sun Jul 04, 2010 21:37
by olafu
noppe1 wrote:Rikastus tosiaan auttoi tuohon paukutteluun. AFR nyt jotain 15 luokkaa.

Käynti myös nytkähtää välillä, puoli sekuntia yrittää sammua, ei vaikutusta onko kierroksia vai ei. Tunessa vilahtaa Knocked-valo samalla kun nytkähdys tapahtuu, vaikka ei ole nakutusanturia. Jos tuo nyt sitä edes tarkottaa?
Laita AFR13-14 niin käy "vahvasti" tyhjää, ellei ole joku vähäpäästöinen vehje. Vanhemmat moottorit varsinkin tykkää vähän rikkaasta seoksesta. Muuttuuko ennakot sillon kun nyykähtää?
Resetoiko boksi?

Posted: Sun Jul 04, 2010 21:49
by noppe1
Ennakot ei muutu. Mistä tiedän jos boksi resetoi?
Tosiaan samalla tavalla nyykähtää kun esim VE karttaa on säätänyt ja tallentaan muutokset.

Posted: Sun Jul 04, 2010 21:56
by olafu
Megatunen "Tuning" välilehden alla on Realtime Display, sieltä löytyy laskuri mikä laskee muistaakseni 0-255. Jos se lähtee nollasta liikkeelle muulloin kuin tullessaan täyteen niin resetti on tapahtunut. Taisi olla jossain kohtaa semmonen laskurikin mikä laskee resettejä.

Posted: Sun Jul 04, 2010 21:58
by teg
Logissa on myös sekuntilaskuri (SecL), josta näkee jos resetoi.

Posted: Sun Jul 04, 2010 22:19
by Höylä
noppe1 wrote: Tosiaan samalla tavalla nyykähtää kun esim VE karttaa on säätänyt ja tallentaan muutokset.
tuo mielestäni viittaa siihen että boksi resetoi :roll:

Posted: Mon Jul 05, 2010 6:55
by noppe1
Mistä tuo resetointi sitten johtuu? Ei tuo nyt sinällään mitään haittaa, mutta jos ei kumminkaan kuuluisi tehdä noin niin...

Posted: Mon Jul 05, 2010 9:40
by Jasu
Tuossa tuota kaverin "Buellster" Härräkkää jossa Microsquirt soppaa annostelee penkissä säädettiin, ihmeteltiin kun kone ryskää ja paukkaa mutta vain tietyllä kierrosalueella. Ihan uusi vika/oire ilmaantui koneen yläkerran vaihdon jälkeen, sähköille ei tehty oikeastaan mitään muuta kuin lisättiin vilkut ja mittaria yms...

Jossain vaiheessa penkitystä sitten huomio kiinnittyi siihen että vapaalla voi huoletta kierrättää mihin lystäsi, mutta veto päällä ei sitten yhtään. Vikaa etsittiin kaikesta mahdollisesta, alkoi jo älli loppua, kunnes katse kiinnittyi ruudun oikeaan alakulmaan ja siellä vedossa juoksevaan "RESET #" lukemaan, lyhyessä vedossakin keräsi toistakymmentä resettiä lisää..!

Syyllinen tähän oli sitten ilmeisesti talven aikana väsähtänyt päävirtarele, tämä tilapäisesti ohitettiin piuhalenkillä, vedossa ei enää yhtään resettiä, sama uudella releellä... Saattoi tuon releen väsähtämiseen kyllä vaikuttaa sekin että ko. rele pääsi osumaan lokasuojaan, siitä sitten tärinät siirtyi releeseen ja jos tuossa oli alkavaa heikkoutta kärjissä niin eipä se muuta enää tarvinnut..?

Posted: Mon Jul 12, 2010 14:37
by noppe1
Releet yms. on uusia eli en usko, että vika olisi niissä.

Vaikka kuinka rikkaalle säätää tyhjäkäynnin niin kummiskin välillä paukauttaa putkessa. Miten tuo hukkakipinälle muuttaminen voi aloittaa tuon paukuttamisen kun sekventiaalisella ei sitä tehnyt?

Lokia on tarjolla halukkaille sähköpostiin. Ei ole netissä paikkaa minne laittaa näkyviin.