Miten toteutetaan nelisylinterisessä moottorissa kahden hukkakipinäpuolan kaapelointi MS2 prosessorilla 3.57 version laudalla? Olen ajatuksella tavannut megaextran manuaalia muutosten tekemiseksi. Osaako joku suomentaa eli kertoa omin sanoin mitä tuo käytännössä vaatii? Mistä liittimestä puola-ohjaus ylipäätänsä tulee tuossa ulos? Pitäis hieman saada jostain aiheen kulmasta ymmärrystä, niin pääsisi alkuun.
As can be seen, theres no proto area on the V3.57 and the components are very small. So soldering wires onto the board for spark outputs, hardware options, etc, is going to need a great deal of care. You may even have to remove some parts, which is not easily done to surface mount components, so I don't feel these manuals should cover doing this, as damage is very easy to do. Also a daughter board will need to be built if you want some of the hardware options as theres no proto area to build on. I have therefore assumed if you bought a V3.57 that you will not be modifying it to use the hardware functions such as Tacho out, PWM Idle valves, Boost control, Launch input, etc, etc. If you do wish to use these then you will have to build a daughter board of some form to mount the components on. If you use more than 2 spark outputs youll need to use the db15 connector, but ensure you strengthen the traces on the board with copper wire or solder to the pin directly, also connect the outputs in pairs of pins, as per the instructions HERE.
Note that the JS0 - JS11 pads are all electrically the same as the V3.0 PCB as are the SPR1 - 4 pads, so they can be used in the same way as the V3.0 PCB. The addition is JS12 which is the same as the bottom of R1 on the V3.0 pcb, but R1 will still need to be removed to use it on the V3.57, so be very very carefull !!!
Last edited by mr clock on Sun May 23, 2010 15:39, edited 1 time in total.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Puolien ohjauksen toteutukseen on kaksi päävaihtoehtoa, joko laitat teho-ohjaimet purkin sisälle tai sitten käytät ulkoisia ohjaimia. Jälkimmäisestä esimerkkinä vaikka nuo 034-puolat tai joku CDI-purkki.
Tuolla levyllä on valmiina yksi tehopääte (IGBT), joten sisäisten ohjaimien tapauksessa se pitää ottaa käyttöön ja lisätä toinen tehopääte. Tämä tapahtuu juottamalla piuha tuosta kuvan spark A-pisteestä IgbtIn-pisteeseen, joka löytyy jostain levyltä. Tämän jälkeen ensimmäisen puolan ohjaus löytyy tuon pääliittimen nastasta 36. Sitten pitää lisätä toinen tuollainen sytkä-IGBT jonnekin purkin sisälle, ottaa sille ohjaus spark B-pisteestä ja vetää lähtö vaikka tuon varalla olevan liittimen P3 johonkin nastaan.
Tosin skemassa näytti olevan kommentti, että tuo yksikin sytkäpääte olisi lisävaruste, joten en olekaan varma onko sitä sulla levyllä.
Ulkoisten päätteiden tapauksessa vaan yhdistät spark A- ja spark B-pisteet tuon P3 liittimen johonkin nastoihin ja ohjaat niillä niitä ulkoisia päätteitä.
Näin pääpiirteissään. Kaikenlaisia pikku nyansseja tuohon saattaa vielä tulla esim. käytettävien sytkäpäätteiden ominaisuuksista yms. jutuista johtuen.
Mitä on väärin kun zenerdiodi D19 lämpenee voimakkaasti? Kun kytkee virrat päälle megaan ja kahdelle puolalla latauksen sulaketaulusta, alkaa D19 lämpenemään voimakkaasti. Käytössä on 2kpl Boschin BIP373-sytkäkiveä ja ohjaus on otettu 3.57 laudan D15-liittimestä ulos.
Mega maadottaa puolat heti kun siihen kytkee virrat päälle. Onko tämä jostain asetuksesta johtuva ongelma? Olisiko spark output väärinpäin?
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Olisko D19 oikosulussa tai väärin päin, tai vastaavasti regulaattori paskana. Tai vieras ylijännite 5V linjassa. Paljonko VREF nastan jännite? Ainakin V3 kytkiksen mukaan se on 5.6V 1W zeneri joka on ilmeisesti ylijännitesuojaksi asennettu 5V linjaan. Eihän vaan jompi kumpi puolan ohjaus ole mitenkään VREF (26) nastaan oikosulussa?
Olin kytkenyt epähuomiossa 3.57 laudan DB15 liittimeen toisen puolan ohjauksen pinneihin 8+15, vaikka piti laittaa 7+15. 8 pinnistä tulee 5 voltin käyttöjännite, johon syötettynä 12volttia poltti zenereitä.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5