Page 1 of 1
Ve:t pieniä 15-> ei onnistu skaalaaminen afr 11
Posted: Sun May 16, 2010 22:40
by rs-spec
eli 2.0 moottori jossa moottoripyörän läppikset 41mm suuttimet pitäisi olla 230cc ja näiden mukaiset arvot megaan tietty laitettu.
Ve joutokäynnillä n.15 ja 3500rpm n:22, eli säätäminen hieman karkeaa..
afr on joko 11 tai 18. 13 ja 15 väliin on aika hankala saada kestämään.
Autotune ei tietenkään toimi

aiheesta jo lueskelinkin.
Mutta tuossa ve taulukossa ei oikein ole järkeä koska arvot noin pieniä jos sinne laittaa ve jotain 50-60 yläkierroksille niin afr menee alle 10.
onko kukaan taistellut tälläisen ongelman kanssa?
Posted: Sun May 16, 2010 23:12
by Kädetön
Eikös tuota ve-lukeman käyttöaluetta saa lisättyä muuttamalla sitä "reguired fuel" lukemaa suuntaan tai toiseen, ei nyt järki leikkaa että kumpaan suuntaan, enkä varmaksi mene sanomaan...
ps. et laittanu fiestaan vielä puhallinta...

Posted: Mon May 17, 2010 7:32
by ArttuH
Req. fuel tosiaan "skaalaa" ve-lukemia. Eli kannattaa vielä katsoa uudestaan tuo req. fuelin arvo, josko siinä olisi tullut joku virhe tietojen syöttämisessä. Periaatteessa tuo req. fuel kannattaisi laittaa "oikeaksi" suuttimien koon mukaan, mutta jos on varma, että kaikki asetukset on oikein ja silti vaan tulee turhan pieniä arvoja ve-taulukkoon, niin tilannetta voi korjata muuttamalla req. fuelia. Ei siitä pitäisi suurempaa haittaa olla.
Toinen juttu mikä voi vaikuttaa etenkin tyhjäkäynnin ve-lukemiin on suuttimien avautumisaika ja sen jännitekorjaus. Jos avautumisaika on asetuksissa isompi kuin todellisuudessa, niin toteutunut ruiskutusaika on aina tuon virheen verran isompi kuin laskettu. Tätä pitää sitten kompensoida ve-arvoilla ja virheen vaikutus on suurimmillaan tyhjäkäynnillä kun ruiskutusajat on pieniä.
Posted: Mon May 17, 2010 12:27
by teg
Onhan AFR lukema varmasti oikein?
AFR-lukema
Posted: Mon May 17, 2010 16:03
by xtaaviankka

Itsellä kummitteli AFR-lukema tunessa, kunnes sain mittarien asetukset tuneen oikein, vertailukohteena oli Innovaten AFR-mittari kojetaulussa. Toinen mikä vaikutti kovasti, oli ruiskusuuttimien asetukset, Injector Staging = Simultaneus/Alternating, jälkinmäinen oli itellä oikein.
Posted: Mon May 17, 2010 20:38
by Jasen2624
Reg fuel arvoa pienemmäksi niin paljo et saat ve karttaan tyhjäkäynti alueelle n.30.. Ite olen alottanu siitä ja sitte vasta muuten kartta kohillee. Tietysti vaatii koneeseen normilämmöt yms. jotta mikään korjain ei ole päällä. Ja tähän vaikuttaa sitten imulämpö ja paljo. Itellä on gm anturi nytte nelikossa mutta edelleen korjain on liian karkea.
Posted: Tue May 18, 2010 16:38
by rs-spec
8.2ms on reg fuel nyt. suuttimet pitäisi olla 230cc denson c60 12 reikäset
Tuo viive kuullosti ihan loogiselta 1ms on tällä hetkellä, voi olla noille suuttimille liikaakin... arvoja en vaan mistään ole löytänyt.... no en nyt niin hanakasti etsinytkään
Nyt ve taulukko vaikuttais muuten sinne päin.. joutokäynnillä afr pyörii siin 16 eli laihalla ja ve18.
Suurin syyllinen ongelmaan oli ihan mekaaninen vika, ilmanpuhdistin jarrutti virtausta niin paljon jotta meni paksulle, suotimet pois ja ajoa

pitää jossain kohtaa rakennella plenumi tuohon läppiksille....
Posted: Tue May 18, 2010 16:46
by rs-spec
Niin ja autotune ei tietenkään suostu toimimaan edes sadetanssin kera

kaikki mahdolliset setupit käyty läpi ja muokkailtu, täält foorumilta käyny lukee kaikki aiheeseen liittyvä, mutta ei...
Eli innovate lc1 on perässä ja toimii muuten näyttää tietoa ihan ok.
Autotune päälle muuten ok. mut kertoo koko ajan että korjaus 0%
Posted: Sat May 22, 2010 10:55
by mr clock
Se Req_fuel pitää määrittää niin, että VE-taulukossa olevat luvut jakaantuvat tasaisesti 0-255 alueelle, kuitenkin niin että kumpaankin päähän jää varoaluetta muutama kymppi. Näin saa parhaan tarkkuuden säätöön.
Tee oletuskartta sillä wizardilla, aja tasakaasuveto jossa säädät koneen tuottamaan oikeaa seosta. Katso pitikö tasakaasulle säädettyä arvoa muuttaa huomattavasti suuntaan tai toiseen. Muuta sen mukaan req_fuelia VE-kartan näkymässä, jolloin se muuttaa myös koko sen VE-taulun arvoja. Aja uusi veto, kerää logi, analysoi logi megalogviewerilla ja anna sen muuttaa VE-taulun arvoja. Toista tämä niin monta kertaa, että saa haluamaasi (määrittelemääsi) seosta. Näin saat VE-taulun arvot hyvin hyvin paljon sinnepäin missä ne pitäisi olla.
Unohda sen autotune, se ei osaa korjata huomattavan virheellistä seosta vaan saattaa pahentaa tilanne, jolloin alkaa kulua tulppia, bensaa ja hermoja. Kahta ensimmäistä saa kaupasta, kolmas palautuu etanolilla.
Niiden suuttimien oikea avautusmisaika pitää löytyä, muuten säätyö on jos ei turhaa niin hyödytöntä.
Millaisella jaolla VE-taulusi on?
Posted: Wed May 26, 2010 21:31
by rs-spec
req fuel on 6.8/13.6 suihkutus on simultaneous moodissa. joutokäynnillä mennään ve n.18-20 rajoittimella näytti olleen 73... suurin ongelma tällä hetkellä on ollu aika... 10 jälk illalla kerkee hetken ajaa ja tutkii, niin ja työ matkoilla 5km suuntaansa... kevät on kiireistä aikaa.
Req fuelia pitäisi muuttaa tosiaan oleellisesti jotta tuosta säätämisestä tulisi järkevää, nyt tuo on melko karkeeta...
-----------------------------------------------------------------------------------
Tee oletuskartta sillä wizardilla, aja tasakaasuveto jossa säädät koneen tuottamaan oikeaa seosta. Katso pitikö tasakaasulle säädettyä arvoa muuttaa huomattavasti suuntaan tai toiseen. Muuta sen mukaan req_fuelia VE-kartan näkymässä, jolloin se muuttaa myös koko sen VE-taulun arvoja. Aja uusi veto, kerää logi, analysoi logi megalogviewerilla ja anna sen muuttaa VE-taulun arvoja. Toista tämä niin monta kertaa, että saa haluamaasi (määrittelemääsi) seosta. Näin saat VE-taulun arvot hyvin hyvin paljon sinnepäin missä ne pitäisi olla.
------------------------------------------------------------------------------------
Wizardilla tarkoitit varmaan generate table toimintoa?
Kartan "muoto on kyllä selvillä tuo skaalaus tuottanu lähinnä probleemaa jonka takia säätö karkeaa
Täysvedossa tuntuu tuo afr12.5-12.7 olevan lähellä totuutta, pintakaasulla menee afr 16-17 nykimättä
Posted: Wed May 26, 2010 22:25
by rs-spec
ainakin noilla neuvoilla kartasta (fuel) tuli huomattavan paljon järkevämmän näköinen.
Posted: Thu May 27, 2010 20:35
by rs-spec
skaalaus ei tuottanut ihan toivottua tulosta. req fuel 9 ja altern. moodis. ve joutokäynnillä n.40 rajoittimella n.130....
skaalatessa arvot kasvoi huomattavasi, mut alkoi käymään todella rikkaalla
afr9-11
imuilman lämpöanturi hieman myös häiritsee säätöä
Posted: Thu May 27, 2010 22:12
by Höylä
oletko kokeillut ajaa koodin uusiksi purkkiin

mulla teki joskus sellaista, että kävi aivan sikarikkaalla, jos laittoi suuttimille asetuksen vaihtelevat, yhtäaikaisilla kävi normaalisti, mutta vaihtelevilla se jotenkin tuplas toisen pankin ruiskutuksen ja tuo sun ongelma vaikuttais vähän saman tyyliseltä
noilla suuttimilla, tuolla reg fuel arvolla, tuollaisessa 2 litran koneessa ei VE arvot pitäis tyhjäkäynnillä olla kaukana 50 lukemista, mun omien kokemusten mukaan, jos kaikki muu on ok

eli koodista se vika täytyy löytyä...
edit: kokeile laittaa simultaneous asetus ja 1 ruiskutus asetus, niin pitäis se reg fuel arvo olla sitten se 13.6/13.6 tai mikä se sulla nyt oli, kuitenkin jos toimii niin paremmin/kunnolla, niin koodi on jotenkin vioittunut...
Posted: Fri May 28, 2010 5:13
by Jasen2624
Paljo on puristussuhe? Se vaikuttaa paljon tuohon seokseen mutta veikkaan sekasi olevaa koodia niinku höyläki.
Posted: Fri May 28, 2010 17:00
by rs-spec
ajattelinkin päivittää tuohon hires koodiin, kaipa se toimii ihan ok tuon edisin kaa...
Tänään huomasin jotain muutakin "HIEMAN" outoa, kun tuning valikosta säädelly tuota tuota sytkää ja katsonut missä se liikkuu ollut uskossa että kaikki ok...
No tänä aamuna sitten pitkästä aikaa sitten oli ihan normaali moodissa tuo tune, en ollu tunettamassa

niin huomasin että megatune näyttää vaan puolta siitä ennakosta joka on laitettu tauluun ja näkyy tuning valikossa...
Eli niinku 2000rpm/40kpa 40ast ennakkoa, niin megassa näkyy 20ast siin mittarinäkymässä.
En ole vielä kerenny tarkistaa asiaa ajoituslampulla mutta aika erikoiselta vaikuttaa.
Sen olen huomannu että kerran kun saa seokset kohdalleen ja lähtee myöhemmin ajamaan niin eipäs seokset olekkaan samassa...
Niin 9.1:1 puristeinen kone 280 nokka 11.6 nostoa. Zvh eli Zetecin alakerta ja cvh kansi. kansi virtaa vakiovenoilla 206@12.5mm
Vain ahdin puuttuu... kunhan tuon nyt saa muuten toimimaan....

Posted: Fri May 28, 2010 19:33
by teg
onhan ilman lämpötila-anturi kalibroitu oikein ja sijoitettu niin ettei moottori lämmitä sitä?
Posted: Fri May 28, 2010 23:39
by rs-spec
niin.. koneessa on prätkän läppikset, ja autohan on fiesta, joten tilaa ei ole.
läppikset pystyssä, enkä ole vielä kerenny tekemään plenumia saatikka sitten ilmansuodatinta, mat siin läppiksien päällä.
No kyllä lämpiää kun paikallaan seisoo, mut sen kaa on nyt vaan elettävä

Kunhan nää muut huolet saa ratkaistua.
Uskoisin näyttävän oikein, ei heitä astettakaan ulkolämpöön verrattuna. (auto sammuksissa)
Tuli toi tuning studiokin lunaastettua. Vaikuttaa huom paljon järkevämmältä kuin mega tune, lähes kaupallisen veroinen

Posted: Mon May 31, 2010 21:13
by rs-spec
Juu koodi on vaihdettu nyt hires10. alkujaan sai aika helposti säädettyä kartat sinnepäin.
Toimi muutenkin paljon "jouhevammin" johtuko sitten koodista mene ja tiedä...
Kaikki oli niin kauan hyvin ennenkuin... aloin muuttelee tuota req fuelia.
Alkujaan aika oli liian pieni koska joutokäynnillä aukioloaika oli luokkaa 1.5ms jolloin joutui rikastamaan aika paljon.
Nyt muutin sitten req fuelin 12. ja 2 /altenating. joutokäynnillä "ve" 35-40
ja aika siin 2.3-2.5ms
Ajossa en hirveesti kerenny säätää, ku koneesta loppu sähö...
Muutama ongelmakin on.
Onko kukaan muu törmänny Afr virheeseen. eli mittari näyttää 14.5 ja mega 15...
No mielenkiintoisen tästä havainnosta tekee se että olen myös säädellyt kaverin autoa, Vti Civic, jossa Aem purkki ja laajakaista.
Ja täysin sama ongelma... eli ei asia hinnasta ole kiinni
Aemin arvot on syötetty purkkiin tarkasti koska valmistajalla oli tuo jännitekäppyrä.
Erikoista silti.
Niin ja sittenhän tua afr sahaa kokoajan Afr0.5 Megassa (säännöllisesti kokoajan) ja mittarilla vakaa... ilman mittaria voisi käydä ahdistamaan

Posted: Tue Jun 01, 2010 4:56
by Jasen2624
Melkiempä aina ne näyttää eriä. Innovatessa ainaki voi säätää niitä analogialöähtöjä iha mite haluaa ja sillä olen ns. kalibroinu näyttämät samaksi. Eli luotan ennemmin innon näyttöön (läppärillä eikä ulkoiseen mittariin) Ja nuo ulkoisetki näytöt pitää kaliproida tai nekin näyttää mitä sattuu. Se on nus nus mutta kumminki.

Posted: Tue Jun 01, 2010 7:20
by teg
Paikallisissa mittareissa on yleensä suodatettu AFR lukema ja megalle lähtee suodattamaton.