Page 1 of 1
Sytytysennakko sekoilee
Posted: Sun May 02, 2010 20:38
by Jankos
Tuli taas käytyä yhtä projektia ihmettelemässä...
Eli setuppina:
12-1 triggeri kampuran päässä => muokattu 36-1 pyörästä.
Honeywell hall anturi (tämän takia trikkeri muokattu)
MS2 3.0, manualin mukainen wasted spark kytkentä (vb921x2)
relekortti
hukkakipinäpuola
Oireet:
-ennakko pomppii tyhjäkäynnillä
-hieman lisää kierroksia ja pelaa suht hyvin
-lisää kierroksia ja ennakkoa pomppaa 30 astetta lisää
-ennakko vaeltaa kuin olisi sytkäpulssi väärällä reunalla eli "dwell vaellusta"
Triggerin paikka niin että ykk:ssa ensimmäinen hammas anturin kohdalla.
Kokeiltu:
-kahta eri sytkälamppua, ei muutosta (ja ennakko todellakin muuttuu koska kone herää paremmin ennakko pomppaa)
-cherry hall-anturi, ei muutosta
-MS1 prossu, ei muutosta
Triggeripyörää tässä nyt eniten tietty epäilen mutta mikä tuon aiheuttaa että pomppaa lisää ennakkoa? MS1 kokeilussa trig ret a 1 ja trig a 11. Jos hukkaisi ensimmäistää hammasta niin ennakko olisi 20-30 astetta myöhäisellä (eikä toimisi tuolla trig a 11 asetuksella?), mutta kun ei ole ja skoopilla olen tarkistanut (hall-signaalin ja prosulle menevän) että kaikki pulssit näkyy ihan ok ja pulssin reunat on terävät. Eli se ei puoltaisi triggeripyörän viallisuutta.
Ihan kaikkea olen kokeillut ja kaivellut mutta ei vaan tajua.
Posted: Mon May 03, 2010 8:21
by ArttuH
Ihan vaan spekulaationa, voisikohan tuolla vähän poikkeuksellisella triggeijärjestyksellä olla jotain tekemistä asian kanssa? Siis että trig A on tuo viimeinen hammas ja trig ret on sitten jo seuraavalla kierroksella.
Mulla on hämärä mielikuva, että olisin joskus lukenut suosituksen, että nuo triggeripaikat pitäisi olla aina kasvavassa järjestyksessä. Eihän tuossa mitään periaatteellista estettä ole miksei voisi toimia noinkin, mutta koodissa saattaa hyvinkin olla joku bugi tässä kohtaa. Ja kun tuollaisia asetuksia ei varmaan ole kovin paljoa testattu, niin on helposti voinut jäädä huomaamatta. Tosin tätä vaihtoehtoa vastaan puhuu se, että MS1 ja MS2 toimivat samalla tavalla.
Posted: Mon May 03, 2010 11:04
by Jankos
Joo tuota triggerin asento-ongelmaa on tullut epäiltyä myös. Mutta olen kyllä MS1:n kanssa noinkin joskus asettanut ja on pelannut ihan normisti. Mutta voishan sitä anturia koittaa siirtää eri paikkaan tai tehdä triggerille uudet reiät.
Sinänsä se kyllä voisi tuosta johtua kun se ennakko pomppaa sinne 60 asteen paikkeille ja trigger angle MS1:llä oli se 60 astetta.
Posted: Wed May 05, 2010 1:07
by raato
Jankos wrote:Joo tuota triggerin asento-ongelmaa on tullut epäiltyä myös. Mutta olen kyllä MS1:n kanssa noinkin joskus asettanut ja on pelannut ihan normisti. Mutta voishan sitä anturia koittaa siirtää eri paikkaan tai tehdä triggerille uudet reiät.
Sinänsä se kyllä voisi tuosta johtua kun se ennakko pomppaa sinne 60 asteen paikkeille ja trigger angle MS1:llä oli se 60 astetta.
Muuttuuko tilanne jos vaihdat tulpanjohdot ristiin, eli 1 ja 4 tulppien johdot 2 ja 3 (tai vaihdat spark outputit keskenään) ja muutat myöskin triggerijärjestyksen ristiin?
Posted: Wed May 05, 2010 7:03
by Jasen2624
Mulla kai on 12-1 rikkerissä anturi 2 ja 3 hampaan välissä. Sillo trigger angle on n. 65-85. Sillä saa varmasti toimimaan. Tuo vaeltaminen voi johtua tuosta koska mekaha ei osaa laskea ennakkoon ja tuossa sun tapauksessa minun mielestä käy juuri niin. Ja
trig pos a tais olla 1
3
trig pos b 7
ja 9
Posted: Thu May 06, 2010 7:01
by Jankos
Olen myös päätynyt tuohon että se sekoilee tuon ohjeistuksen vastaisen triggerin asennon takia. Hassua kylläkin että tämä on jollakin versiolla pelannut, mutta en vaan muista millä ja toimiko se sitten kuitenkaan
Mutta ohjeistin auton omistajaa että ottaa triggerin irti ja tekee uudet kiinnitysreiät 90 asteen kulmaan nykyisiin nähden.
Trigger wheel lukemien ei tarvitse olla kasvavassa järjestyksessä, ainakin kahdessa neloskone/hukkakipinä projektissa olen laittanut hammasluvut ristiin kun en ole jaksanut vaihtaa johdotuksia ristiin ja tulpanjohdotkin oli nippusiteillä puolassa jne. (eli liian nätisti tehty). Ja taisin yhdessä kutoskoneviritelmässä laittaa niitä ihan mihin sattuu järjestykseen ja aina laski oikein. Pitäisi kai katsoa koodista miten menee. Nämä tietty MS1 kanssa kun eihän tuosta MS2 tiedä yhtään miten se toimii kun kerrotaan vain ekan hampaan kulma anturiin nähden ykk:ssa.
Ja koska tuo tekee samaa MS1 ja MS2 versioilla niin epäilen että näissä on kakkoseen on otettu ykkösen koodi pohjalle ja sen takia palaa samalla tavalla.
No lauantaina menen taas käymään paikalla ja yritetään uudestaan.
Posted: Sat May 08, 2010 14:17
by Jankos
No eipä triggerin asennon vaihto auttanut mitään. Sama pomppiminen jatkui vieläkin. No onneksi koneessa oli jakaja kiinni mihin pyörijä paikkaansa, tulpanjohdot kiinni, puolaan toinen sytkän ohjausjohto ja asetukset kohdalleen. Ei pomppimista eli triggeröinti pelaa OK.
Tästä siirryttiin päätelmään että puola aiheuttaa piikkejä ja hukkakipinä kytkettiin takaisin. Sitten sattuikin löytymään pari konkkaa mitkä tarkoitettu kärjelliseen jakajaan. Nämä puolan ohjaussignaaleihin ja sinne katosi sytkän pomppiminen.
Eli ongelma oli varmaankin näiden kaikkien osien yhteisvaikutus, signaali kun kulkee 3.0 boksin sytkäkiville relekortin ja johtosarjan läpi niin siellä se sitten indusoituu muihinkin johtoihin ja aiheuttaa näköjään ongelmia. Ja voihan se itse megan purkissakin aiheuttaa ongelmia kun se toinen vb921 on kytketty hyppyjohdoilla jäähdytyslevylle.
Posted: Sat May 08, 2010 15:48
by Jasen2624
Eikö sulla oo ne singaalijohot suojattuila piuhoilla?
Posted: Sat May 08, 2010 20:19
by teg
Ohjausjohtoin tuskin kannattaa konkkaa laittaa, mutta puolan syöttöön kyllä kannattaa.
Posted: Sun May 09, 2010 19:47
by Jankos
Jasen2624 wrote:Eikö sulla oo ne singaalijohot suojattuila piuhoilla?
Öö, on mulla mutta tuossa laitteessa ei ole. Tai on siinäkin konehuoneessa oleva hall-anturin johto suojattua. Mutta jos luet mikä setuppi ja tutkit mitä se tarkoittaa...
teq:
Mikäs ongelma noilla puolan konkilla sitten tulee? Sytkätrankku joutuu sinänsä kovemmalle rasitukselle kun vetäsee maihin mutta sitten sytytyksessä ensiön jännitepiikki pienenee. Ja kipinä vain vahvistuu kun käytetään konkkaa niin mikäs tässä nyt sitten on huonoa? Lisäksi VB921 omaa sisäisen maksimivirran rajoituksen ja mitä pikasesti tuossa laskin niin noin pienet konkat mitä nuo on ei virtoja paljon kasvata, mutta kuitenkin vaikuttaa ihan hyvin nousuaikoihin ja maksimi jännitteisiin.
Yksi vaihtoehto oli että laittaa puolan viereen sytkäboksin mutta ei sattunut olemaan siihen sopivia tarvikkeita saatavilla.
Posted: Sun May 09, 2010 21:15
by teg
Kondensaattori aiheuttaa viivettä ohjaukseen.
Posted: Mon May 10, 2010 10:30
by Jankos
Tuo ohjaussignaali on varmaankin vähän harhaanjohtava, eli ei vb921:n ohjaus vaan puolan "maadoitus". Eli Puolan ja VB921 väliin. Tuossa ei pääse viivettä juurikaan tulemaan.
Tietenkään noita ei voi laittaa VB921 ohjaussignaaleihin, tai voi mutta signaalista saisi helposti sahalaitaa ja ennakko menisi minne tahansa...
Voisihan tuonkin simuloida mutta ei nyt jaksa kavella datoja
