Page 1 of 1
Ei kierroslukutietoa 6-1 pyörällä
Posted: Sat May 01, 2010 12:58
by Pecan
Asensin 36-1 rattaan tilalle 6-1, mutta tällä en saa kierroslukutietoa megalle.
Koodina on 29y4 ja triggaukset olen asettanut A = 4 ja B = 1. wheel decoder routine on 025 style (muistaakseni kokeilin sen toisenkin vaihtarin, ehkä) Tokihan tästä ikkunasta on myös valittuna tuo 6 hammasta ja -1, 2nd = off, dual dizzy mode = Normal. Eikö tämä pitäisi riittää, että saa jo jonkinlaisen kiekkasignaalin megatunessa näkyviin?
Anturina on honeywell halli ja kytkentänä tämä:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... matic1.jpg
Josta tosin jo 390R vastuksen ohitin ja laitoin 380R ylösvedon hallille.
Oskilloskoopilla katsoin, että optolta lähtee varsin mainion näköistä pulssia, joten anturilta siis tulee signaali. Myös tunerstudiolla totesin anturilta jotain tulevan, en vain vielä ole ehtinyt perehtyä tarkemmin, että mitä siitä pitäisi sitten päätellä..
Tänään sitten kokeilin ilman tulppia pyörittää konetta jolloin kierroslukutieto tulikin, eli ilmeisesti kone pyöri sitten sen verran nopeammin. Tulpat paikalleen ja ei megatunen viisari ei värähdäkään. Välillä kokeilin jo 36 pyörällä, jolla kierrostieto edelleenkin tulee.
hmm
Posted: Sat May 01, 2010 14:17
by xtaaviankka
Jos sulla oli 36/1 pyörä niin miks vaihdoit 6/1?
Re: hmm
Posted: Sat May 01, 2010 17:23
by Pecan
xtaaviankka wrote:Jos sulla oli 36/1 pyörä niin miks vaihdoit 6/1?
Kierroksilla tuli pätkimistä, kiihdytyksessä pari kertaa menee PW:t nollille, joten epäilin, että asentotieto häviää. Olen myös kuullut monelta taholta, että 36 pyörä ei ole toiminut honeywellin kanssa pätkimättä, joten epäilin että vika olisi liian tiheässä triggeripyörässä.
Posted: Sat May 01, 2010 17:24
by teg
Kerroppas triggeripyörän speksit; halkaisija, materiaalinvahvuus, hampaan syvyys, hampaan pituus, kolon pituus.
Posted: Sat May 01, 2010 17:44
by Pecan
teg wrote:Kerroppas triggeripyörän speksit; halkaisija, materiaalinvahvuus, hampaan syvyys, hampaan pituus, kolon pituus.
Nyt täytyy heittää vähän arviostaan, kun ei ole pyörä tässä käsillä. Halkaisija on voisi olla noin 150mm, paksuus 6mm, hammas noin 20mm pitkä, 10mm korkea. Rakoa kokeilin jo suurentaa, ennenkuin skoopilla katselin signaalia, eli on kokeiltu väliltä 1mm - 2.5mm. Skoopilla kuitenkin signaali on ihan jees.. tai siis analogiaskoopilla katsottuna. Huomenna toivottavasti pääsee digidigillä tutkimaan vielä niin, että saa koko kierroksen ruudulle. Itseasiassa pyörä on samoilla mitoilla, kuin 36-1, mutta vain harvemmilla ja pidemmillä hampailla.
Alan nyt kallistua sen teorian kannalle, jonka mukaan pyörintänopeus heittelisi startatessa niin, että mega ei enää ymmärrä signaalia. Ekasta viestistä muuten unohtui varsin oleellinen asia, nimittäin
ehdin jo ajaa 6-1 pyörällä muutaman km lenkin hakemaan ajoituslamppua. Seuraavana päivänä auto ei sitten enää käynnistynyt kuin 36 pyörällä. Nyt kun aattelee, niin kone on ollut silloin lämmin, kun heitin 6-1 pyörän ekan kerran paikalleen ja luultavasti pyörinytkin herkemmin...?
Posted: Mon May 03, 2010 21:14
by Pecan
Käänsin tänään kiekkoa 60 astetta ja kierroslukutieto löytyi.. Puristustahti ilmeisesti sattunut siis jotenkin huonoon kohtaan.
Posted: Fri May 07, 2010 11:36
by Pecan
Edelleen ongelmia 6-1 kanssa. Auto siis lähtee nyt kyllä hyvin käyntiin, mutta kierroslukutieto alkaa pätkiä valtavan putkessa paukkumisen säestyksellä, kun yrittää nostaa kierroksia. Oikein hitaasti nostamalla kiertää hyvällä tuurilla yli 5k. Logissa näkyy näissä kohdissa rpm-signaalissa piikkejä alaspäin. Tyhjäkäynniltä kärsii hieman kaasutella, mutta yli 2500 alkaa pätkiminen.
Nyt on 024 style käytössä, ei vaikutusta. Anturissa ilmarakoa 1mm ja anturiteline 10mm lattaa, ei pitäisi päästä resonoimaan.
Posted: Fri May 07, 2010 22:49
by jake74
onko singaalijohto häirösuojattu ja maadotettu vain toisesta päästä?
Triggeripyörä
Posted: Sat May 08, 2010 7:49
by xtaaviankka
Tarkistappa vielä toi ylösvetovastuksen koko triggeripyörälle. Foordi käyttää ISOA 36/1 hammastusta vauhtipyörän ulkokehällä, jos se toimii ford eec.ssä pitäisi se saada toimimaan megassakin =). Tosin anturi on VR ja sytkä mikä on. Olis ollut sellainen kuva sytkästä, että jos hukkaa anturitiedon niin on muistissa se edellinen lukema ja ottaa sen mukaan. Saiskohan ton muistin väsättyä näihin muihinkin?
Posted: Sun May 09, 2010 21:42
by Pecan
Laitoinpa 36-1 kiekon kokeeksi takaisin ja enää ei toiminut silläkään pätkimättä, eli jokin muutos kai korjannut tilannetta vielä huonompaan suuntaan. No nyt sitten R10 -> 150R, C12 ->220nF ja 270R ylösveto 5 volttiin ja alkoi toimia niin, että kävin oikein koeajolla, eikä mitään pätkimistä ollut havaittavissa. Huomenna kokeilen sitten vielä harvemmalla hammastuksella.
Posted: Mon May 10, 2010 0:41
by Vauhtivaunu
Käytännössä Honeywellin 1GT101DC-anturi vaatii niin isot hampaiden välit että anturin alla ei ole kuin yhden hampaan yksi reuna kerrallaan. Toisinsanoin jos kaksi hammasta mahtuu sen mustan pään alle niin hampaita on liian tiheässä.
Posted: Mon May 10, 2010 9:30
by jake74
Vauhtivaunu wrote:Käytännössä Honeywellin 1GT101DC-anturi vaatii niin isot hampaiden välit että anturin alla ei ole kuin yhden hampaan yksi reuna kerrallaan. Toisinsanoin jos kaksi hammasta mahtuu sen mustan pään alle niin hampaita on liian tiheässä.
2 hammasta anturin alla ja mulla ainakin toimii

Posted: Mon May 10, 2010 21:03
by Vauhtivaunu
jake74 wrote:
2 hammasta anturin alla ja mulla ainakin toimii

Sulla on sitten ollut tuuria. Honeywellin datalehdestä ne minimivaatimukset löytyy ja ilmeisesti se sun kiekko menee niiden sisään. Mä olen pitänyt tuota nyrkkisääntönä että kaksi hammasta ei saa olla anturin alla yhtä aikaa. Noita triggerikiekkovaihtoehtoja on kuitenkin niin paljon että aina on löytynyt sopiva halkaisija/hammasmäärä-yhdistelmä. CADilla on helppo tehdä polttokuva millevaan kiekolle.
Posted: Mon May 10, 2010 21:34
by jake74
Vauhtivaunu wrote:jake74 wrote:
2 hammasta anturin alla ja mulla ainakin toimii

Sulla on sitten ollut tuuria. Honeywellin datalehdestä ne minimivaatimukset löytyy ja ilmeisesti se sun kiekko menee niiden sisään.
mulla on mopon 36 piikinen hammaspyörä triggeripyöränä.
Posted: Tue May 18, 2010 21:17
by Pecan
Nyt on muutama päivä ajeltu 36-1 pyörällä, kun en nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa enää harvempaa tilalle. Hampaat on melko lyhkäset, joten rakoa on reilusti. Voi olla että 6-1 tulee vielä kokeiltua, koska muutaman kerran tuli tasakaasulla ajettaessa satunnaisesti nykäys, aivan kuin kierroslukusignaali olisi pätkäissyt. Rajottajalle saakka toimi kyllä kiihdytyksissä nyt hyvin.