Page 1 of 1

BMW 320i motronic->Megasquirt

Posted: Mon Apr 26, 2010 22:21
by Hekoo
Projekti olis semmonen että pitäs pemariin tässä kesän aikana motronikin tilalle laitta squirtti. Kone on m20b20 motronikilla onkohan se nyt 1.1 vai 1.3 kuitenki 55-pinnin liittimellä.

Hommattuna:

Megasquirt v2.2 MS1
Innovate LC-1 laajakaistaohjain
imuilman lämpöanturi, Bosch 0 280 130 085
Bosch sytytysyksikkö 0 227 100 139
TPS-anturi
muut tarvittavat anturit sitten vissiin käyki yhteen megan kanssa.

Ja sitten liuta (tyhmiä)kysymyksiä

60-2 triggeripyörä on tuossa vakiona niin saako sillä toimimaan tuon megan vai pittääkö hommata jostaki 36-1 pyörä ja toimiiko tuo pemarin oma triggeri anturi megan kanssa?

Sitten sytytyksen ohajauksesta että tarkotus olis käyttää tuossa vakio sytyts kamppeita ainaki näin aluksi niin miten niitten ohjaus toteutetaan. Oman käsityksen mukkaan se motronikin poksi ohjaa jotenki sitä sytytystä. eli miten kytketään johdot megaan puolalta tai miten se nyt sattuukaan sitä ohjamaan?

Niin joo ja sitten tuossahan on bosch merkkinen tyhjäkäyntimottori niin saako sen toimimaan megankanssa vai tarviiko jonku erinlaisen viritelmän?

tässä olis nämä kysymykset jotka ensimmäisenä pomppaa esille ja näitä varmasti riittää jatkossa enemmänki

Posted: Mon Apr 26, 2010 22:23
by Hekoo
Tarkotus olis tehhä joku tämmönen systeemi ilman tuota hukkakipinä systeemiä http://en.wikibooks.org/wiki/BMW_E30_Me ... Convertion

Posted: Tue Apr 27, 2010 6:43
by Sameen
kyllä se 60-2 käy jos se 60 on jaollinen sylinterimäärään, kuinka monta kaapelia siitä anturista tulee?, ymmärrettyäni hall anturi (3 kaapelia) käy suoraan ilman mitään lisälaitteita ja VR anturille (2 johtoa) tarvitaan jonkinlainen signaalin muunnin, tämän saa joku viisaampi korjata jos olen väärässä

Posted: Tue Apr 27, 2010 10:40
by Hekoo
Sameen wrote:kyllä se 60-2 käy jos se 60 on jaollinen sylinterimäärään, kuinka monta kaapelia siitä anturista tulee?, ymmärrettyäni hall anturi (3 kaapelia) käy suoraan ilman mitään lisälaitteita ja VR anturille (2 johtoa) tarvitaan jonkinlainen signaalin muunnin, tämän saa joku viisaampi korjata jos olen väärässä
Tosiaan on 6-pyttynen eli 60 jaollinen ja on vr-anturi minkälainenpalikka olis tuohon tarvitaan tuohon singnaalin muuntamiseen. ja tuo honeywelli hall-anturi ei vissiin kerkeä tuohon 60-2 rattaaseen matkaan joten tuo vr->hall muunniin olis vissiin se helpoin vaihtoehto

Posted: Tue Apr 27, 2010 13:17
by Sameen

Posted: Tue Apr 27, 2010 15:10
by Hekoo
se on varmaan sama ku tämä http://www.mega-efi.fi/product/34/vr-an ... 22-levylle mutta saako tuota ulkoiseksi niin että ei tarvis ite piirilevyyn kolvata vain sais semmosen joka tulis anturin ja boksin johon väliin, jostaki luin että joku GM:n HEI modulilla olis mahdollista muutta tuo kanttialloksi tuo VR-anturin singnaali

Posted: Tue Apr 27, 2010 16:32
by Sameen
googlettamalla löytyi http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/i ... t=prev#new
ainakin GM 7 pin HEI moduulissa on P ja N navat VR-anturin sisääntulo ja R näyttäis olevan TACH ,mut varmaan toimii 4pin HEI modulilla kanssa
ja virrat tietty kans

Posted: Tue Apr 27, 2010 16:42
by Sameen

Posted: Tue Apr 27, 2010 16:57
by SamiH
Jostain uudemmasta BMW:n 6-koneesta löytyi Hall-anturi joka sopii suoraan samaan paikkaan kuin alkuperäinen vr-anturi ja lukee sujuvasti 60-2 triggeripyörää. Oliskohan ollut että siinä vaiheessa kun vanos koneet tuli, niin tuo anturi muuttui Hall-anturiksi (tarkista ennen ostoa, hämärä muistikuva!)

HEI moduuli ei muistaakseni kyllä kykene 60-2 muuntamiseen, liikaa hampaita.

Posted: Tue Apr 27, 2010 18:41
by Hekoo
Joo elikkäs BTCF foorumeilta löyty että m52 koneessa on hall anturi joka lukee 62-2 ratasta ja on yhdellä foorumilaisella käytössäkin elikkäs pittääpä huomenissa kävästä semmonen ostamassa ja kattoa että mitä ongelmia seuraavaksi etteen tullee

Posted: Tue Apr 27, 2010 21:00
by Vauhtivaunu
Hekoo wrote:Joo elikkäs BTCF foorumeilta löyty että m52 koneessa on hall anturi joka lukee 62-2 ratasta ja on yhdellä foorumilaisella käytössäkin elikkäs pittääpä huomenissa kävästä semmonen ostamassa ja kattoa että mitä ongelmia seuraavaksi etteen tullee
Unohda se hall-anturi ja laita suosiolla vr-muunnin. Puhun kokemuksesta.

Ja hei-kivi alkaa kyykätä tuon 60-2 kiekon kanssa kovemmilla kierroksilla joten se lm1815-piiri on melkein ainut vaihtoehto. Ei ole kovin ylivoimainen homma laittaa.

Posted: Thu Apr 29, 2010 9:07
by Hekoo
no oliskohan sittenki helepoin tuommonen 4pinninen HEI-palikka ja askarrella tuosta 4-1 rulla tuosta hihnapyörästä ku niitä sattuu olemaan yks ylimääränen kappale. Tuntuu olevan vähän liikaa päänvaivaa tuosta 60-2 pyörästä

Posted: Thu Apr 29, 2010 17:39
by Vauhtivaunu
Kun kerran aiot säilyttää vakion jakajasytytyksen siinä niin kaikkein yksinkertaisin on laittaa kolme tappia hihnapyörään tasajaolla ja megasta jakajasytytys-asetus päälle. Ja tosiaan sytkäkiven tarvitset siihen megaan joko sisään tai erillisen, ulkoisen yksikön. 139-loppuinen bosch on hyvä ja yksinkertainen kytkeä.

Ohjeita löytyy foorumilta eo. kytkentään ja jantunen-nimimerkillä on ollut tuommonen systeemi.

Posted: Thu Apr 29, 2010 18:21
by SamiH
Minkälaisia ongelmia tuon Hall-anturin kanssa on sitten ollut? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun muutaman tuollaisen Motronic pohjaisen auton kanssa on tullut ihmeteltyä, käyttäen sekä VR että Hall anturia ja juurikin BMW:ssä samassa autossa molempia on koitettu Ongelmat on kyllä löytynyt muualta kuin anturista tähän asti.

Toki, nämä kaikki MS2 ja V3.0 piirilevyllä.

Tarkoitus ei ole mitenkään siis kyseenalaistaa, vaan oppia. Varsinkin kun omat kokemukset eivät tuntuisi tukevan tuon Hall anturin toimimattomuutta.

Posted: Thu Apr 29, 2010 19:59
by teg
HALLin kanssa ei ole mitään ongelmia kunhan pysytään anturin spekseissä.

Posted: Sat May 01, 2010 11:01
by jantunen
Vauhtivaunu wrote:Kun kerran aiot säilyttää vakion jakajasytytyksen siinä niin kaikkein yksinkertaisin on laittaa kolme tappia hihnapyörään tasajaolla ja megasta jakajasytytys-asetus päälle. Ja tosiaan sytkäkiven tarvitset siihen megaan joko sisään tai erillisen, ulkoisen yksikön. 139-loppuinen bosch on hyvä ja yksinkertainen kytkeä.

Ohjeita löytyy foorumilta eo. kytkentään ja jantunen-nimimerkillä on ollut tuommonen systeemi.
Ja on edelleen toimii kuin junan vessa :D

Posted: Mon May 03, 2010 21:20
by Hekoo
tuon jakajasytys systeemin varmastikki saa toimimaan tuolla alkuperäsellä VR-anturilla ja 4pin HEI muuntimella tuommonen muunnink olis valamiina. Mihin kohtaan ne pittää ne tapit hitsata suhteessa TDC. kohtaan ja mimmosia ennakoita tuommosessa suurinpiirtein tarvii

Posted: Mon May 03, 2010 21:47
by Vauhtivaunu
Hekoo wrote:tuon jakajasytys systeemin varmastikki saa toimimaan tuolla alkuperäsellä VR-anturilla ja 4pin HEI muuntimella tuommonen muunnink olis valamiina
Todennäköisesti et saa sitä toimimaan kovemmilla kierroksilla koska se HEI-kivi ei pysy perässä. Jos siis yrität käyttää suoraan sitä 60-2 triggeripyörää...

Se triggeripiiri on täysin eri asia kuin sytytysohjauspiiri.

edit: selvitetään vielä rautalangalla. 3 tappia kampuralla+vr-anturi+hei-yksikkö toimii. 60-2 kiekko+vr-anturi+hei-kivi toimii johonkin kierroslukuun asti.

Posted: Mon May 03, 2010 21:51
by Vauhtivaunu
SamiH wrote:Minkälaisia ongelmia tuon Hall-anturin kanssa on sitten ollut? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun muutaman tuollaisen Motronic pohjaisen auton kanssa on tullut ihmeteltyä, käyttäen sekä VR että Hall anturia ja juurikin BMW:ssä samassa autossa molempia on koitettu Ongelmat on kyllä löytynyt muualta kuin anturista tähän asti.

Toki, nämä kaikki MS2 ja V3.0 piirilevyllä.

Tarkoitus ei ole mitenkään siis kyseenalaistaa, vaan oppia. Varsinkin kun omat kokemukset eivät tuntuisi tukevan tuon Hall anturin toimimattomuutta.
Lähinnä sen opelin 60-2 kiekolle tarkoitetun anturin ja erityisesti tarvikeanturien kanssa on ollut hieromista. Siinä on jonkilainen "vaihtava" kytkentä ja jotkut anturit on jääneet "jumiin". Olen luopunut noiden opelin hallien käytöstä koska lm1815-piiri on toiminut omissa purkeissa kuin sveitsiläinen kello. Pari muutosta siihen joutuu tekemään jotta siitä saa toimintavarman.

Posted: Tue May 04, 2010 18:42
by Hekoo
No nii ja sitten vielä lissää typeriä kysymyksiä tuossa megan liittimessä käytettynä ostin niin pari ylimäärästä johtoa. Kolme johtoa on niputettu yhteen teipillä pin-24 joka menee vissiinki puolalle ja sitten on samassa nipussa on pin-4 tuleva johto ja pin-1 tuleva johto. pin-1 ja pin-4 johdot on mysteerejä että mihin niitten pitäs mennä todennäkösesti liittyy jotenki tuohon extraan mutta en ole löytäny extran kytenktä kaavaa liittimelle.

Posted: Tue May 04, 2010 19:13
by Hekoo
Vauhtivaunu wrote:
Hekoo wrote:tuon jakajasytys systeemin varmastikki saa toimimaan tuolla alkuperäsellä VR-anturilla ja 4pin HEI muuntimella tuommonen muunnink olis valamiina
Todennäköisesti et saa sitä toimimaan kovemmilla kierroksilla koska se HEI-kivi ei pysy perässä. Jos siis yrität käyttää suoraan sitä 60-2 triggeripyörää...

Se triggeripiiri on täysin eri asia kuin sytytysohjauspiiri.

edit: selvitetään vielä rautalangalla. 3 tappia kampuralla+vr-anturi+hei-yksikkö toimii. 60-2 kiekko+vr-anturi+hei-kivi toimii johonkin kierroslukuun asti.
Joo siis vähän huonosti selitetty mutta tuon 60-2kiekon käytöstä olen luopunu, kolmetappia+VR+HEI on tällähetkellä, mutta semmonen askarruttaa että onko noilla tappien asennolla merkitystä kuhan on vain tasajaolla, vai pitääkö ensimmäinen tappi laittaa TDC/YKK kohtaan ja loput sitten tasajaolla.

Ja sitten vielä tuon Boschin -139 kytkentä on muuten selevinny mutta tuosta pitäs se singnaali mennä pinniin 25 mutta sitä ei ole tuossa johtosarjassa kytketty voiko olla kytketty johonki toiseen pinniin ku tuolla poskilla on käsittääkseni samallaista pakettia pyöritetty Niin joo ja pittääkö tuohon 24-pinniin tuua tuo VR-anturin signaali sen HEI muuntimen läpi. Tuon HEI muuntimen kytkentä on sitten vielä mysteeri ku tuossa P N + ja C pinnit ja + ja C välillle on edellinen ukko kolvannu vastuksen. niin mikä johto tulee VR-anturilta mihin kantaan ja mistä lähtee piuha megalle ja tarviiko tuo vielä 12v jostaki ja maadotuksen. Ja saa vääntää rautalangasta, saattaaa jopa olla suotavaa.

Posted: Tue May 04, 2010 20:34
by Hekoo
Hekoo wrote:No nii ja sitten vielä lissää typeriä kysymyksiä tuossa megan liittimessä käytettynä ostin niin pari ylimäärästä johtoa. Kolme johtoa on niputettu yhteen teipillä pin-24 joka menee vissiinki puolalle ja sitten on samassa nipussa on pin-4 tuleva johto ja pin-1 tuleva johto. pin-1 ja pin-4 johdot on mysteerejä että mihin niitten pitäs mennä todennäkösesti liittyy jotenki tuohon extraan mutta en ole löytäny extran kytenktä kaavaa liittimelle.
Tämä mysteeri on selvitetty eli 24pinni tulee HEI/VR 1pinni on suojattu maa samalle hommalle ja 4pinni oli kuulemma madotus muutenvain ja tuos sytyksen ohjaus hoituu 30-pin elikkä fidlen kohaldta kun sitä ei tarvi ku on tuommonen boschin bimetalli systeemi käytössä. Vielä jäi vähän epäselväksi tuon HEI-palikan kytkentä

Posted: Sun May 09, 2010 4:23
by Hekoo
Joo elikkäs nyt on laiteltu palikat paikalleen ja kipinä on suurinpiirtein kohillaan, mutta bensapumppu ei lähetny pyörimään tai suuttimet ei aukea ei keritty senkummemmin tutkiskella mutta huomenahan tämä saattaa olla jo menestys tarina, tai sitten täys katastrofi

Posted: Wed May 19, 2010 14:18
by mikaman
Menestystarinahan tästä muodostu, tosin ilman tyhjäkäyntiä =/
Kertokaapa vähän vinkkiä millä tuon tyhjäkäynnin löytäis, muuten pelaa kyllä ok. Kun tipahtaa tyhjikselle, oli kylmä tai lämmin, rupeaa todella epätasanen käynti eikä tahdo millään nousta kierrokset pois tyhjikseltä. Jäätävällä kaasun pumppailulla nousee lopulta. Taitaa sytkä olla pisin **ttua tyhjiksellä, aapuaa?

Posted: Wed May 19, 2010 16:07
by teg
Seokset ovat pielessä. Säätämällä kuntoon tulee. Ilman määrä on myös aika oleellinen.

mega

Posted: Mon May 24, 2010 22:00
by Hekoo
Nonnii tässä alkaa pikkuhiljaa ideat loppumaan kun ei tyhkäyntiä saada. Tuossa logia siitä kun ruuvataan kaasuläppää pikkuhijaa kiinnipäin ja noin 1000rpm kohdalla alkaa röpisemään http://www.kovalevy.org/917437 ja ve- ja sytkä kartat on tuossa http://www.kovalevy.org/309117 vinkkejä vois kertoa että mitä arvoa pitäs mihinki suuntaan ruuvata että sais tuon tyhjäkäynnin jonnekkin 700-800 hujakoille

Posted: Tue May 25, 2010 8:04
by teg
Linkkisi ei toiminut, mutta samalla kun ruuvaat kaasuläppää kiinnni, muista myös laittaa seosta laihemmalle.

Posted: Tue May 25, 2010 17:20
by Hekoo
mjoo tuossa on toimivat linkit
tune http://www.2shared.com/file/wTLbXBt8/CurrentTune.html
logi http://www.2shared.com/file/vTQFb5Aq/starttaus.html
alhallla on pienellä että save file to your pc

Posted: Tue May 25, 2010 20:36
by teg
Ensin kannattaa käyttää moottori täysin käyntilämpöiseksi ja sitten tarkista imuilman lämpötila-anturin kiinnityksen. Vasta kuumalla koneella kannattaa säädellä tyhjäkäyntiä. Kannattaa myös asentaa jonkin sortin seosmittari.