Page 1 of 1

6-1 triggerin asetukset

Posted: Sun Apr 18, 2010 20:27
by Pahkis
Käytössä siis uusin extra koodi ja koneena 4sylinterinen ja triggerinä 6-1 kampiakselilla. Kun Ignition optionsista valitsee toothed wheel ja Trigger wheel asetuksiin laittaa missing teeth asetuksiin 6hammasta ja 1 puuttuu, niin herjaa että ei oikeat asetukset/ei vastaa sylinteri lukuun..

Eli mitä noihin asetuksiin pitää laittaa tuollaisella kokoonpanolla?

Posted: Sun Apr 18, 2010 20:32
by Höylä
6 ei ole jaollinen 4:llä, eli tuo on "mahdoton tehtävä" saada 4 mukinen kone toimimaan tuolla 6-1 triggerillä... 4-1, 8-1, 12-1 jne. kyllä toimii 4 pyttyisessä...

Posted: Sun Apr 18, 2010 20:37
by Pahkis
Pitääkö olla sitten joku eri koodi, kun tuntuu olevan käytössä noita 6-1 triggereitä 4sylinterisissä koneissa.

Eli mulla käytössä megana ms2 ja lautana v3

Posted: Mon Apr 19, 2010 15:56
by Pahkis
Pitääkö koodi vaihtaa hi-ressiksi että saa tuon 6-1 triggerin toimimaan? Kun esim mistalla on lähes samanlainen setti käytössä ja se ilmeisesti toimii? (eli 6-1 triggeri )

Posted: Mon Apr 19, 2010 20:37
by Höylä
mitä äsken nopeasti kattelin mistan tekemisiä, niin se puhui 6-1 triggeristä 6 sylinterisen bmw moottorin yhteydessä ja siinä se tietysti toimiikin, kun on 6:lla jaollinen tuo 6-1 pyörä...

mulla ei ainakaan tule mieleen, kuinka 4 sylinterisessä koneessa sais 6-1 pyörän toimimaan, jos ei raiskaa koodia aika rajusti :roll:

Posted: Mon Apr 19, 2010 21:23
by Turbiini
Ms 2 prossasta en tiedä, mutta ainakin ms1 extralla onnistuu ihan normaalisti. Oletan siis että kyseessä 4sylinterinen 4 tahti kone jolloin tarvitaan kahdella jaollinen pyörä kammelle.

Posted: Mon Apr 19, 2010 21:31
by Pahkis
näin myös koneen edellisellä omistajalla oli, eli ms1 ja 6-1 pyörä kampiakselilla. Mut kumma jos uudemmassa megassa (ms2) ei sit enää onnistuis..

Posted: Mon Apr 19, 2010 22:11
by Höylä
juu, ei mitään... jotenkin onnistuin hahmottamaan aluksi, että tuolla 6-1 pyörällä ei muka sais trigattua 180 asteen välein, mutta saahan sillä :oops:

jossain muussa asetuksessa voi olla häikkää, jos se herjaa, että ei täsmää sylinterilukuun :roll:

Posted: Tue Apr 20, 2010 6:58
by Pahkis
Mistäköhän vois alkaa etsimään vikaa? Miniterminal näyttää vaan ongelmaksi sen sylinteri määrä ja hammasmäärä ei täsmää

Posted: Tue Apr 20, 2010 17:30
by SamiH
saatko .msq tiedostoa johonkin mistä sen voisi ladata ja hieman tutkailla?

Posted: Thu Apr 22, 2010 21:27
by Pahkis
nyt on saatu pienellä avustuksella kipinä tulemaan ja triggaus toimimaan! :D

Kipinä on vielä vähän pielessä, pitää viikonloppuna saada sytkälamppua lainaan jos sais ajoitukset kohdalleen

Posted: Fri Apr 23, 2010 13:57
by V740
Pahkis wrote:nyt on saatu pienellä avustuksella kipinä tulemaan ja triggaus toimimaan! :D

Kipinä on vielä vähän pielessä, pitää viikonloppuna saada sytkälamppua lainaan jos sais ajoitukset kohdalleen

hyvä, mikä oli pielessä ja millä asetuksilla alkoi pelaamaan?
itsellä tulossa kans 6-1 pyörä 4cyl koneeseen.

Posted: Fri Apr 23, 2010 14:15
by Pahkis
Eli single wheel, hammasmäärä 6, puuttuvia 1 ja trigger angle n. 60 astetta, wheel speed crank speed.

Ja tietty ignition options puoellle toothed wheel, offset 0, skip pulses 1 tai 0, rising edge ja going high/low sytkäpäätteistä riippuen (VB921:lle aina going high) ja wasted spark.

Posted: Sat Apr 24, 2010 18:38
by Pahkis
taas ongelmia, eli startatessa kipina tulee miten sattuu...
valilla tulee kipina ja seuraava tulee sekunnin paasta, sitten saattaa tulla pari kipinaa normaalisti sitten taas taukoa

mista vois lahtee etsimaan vikaa

PS sitten havis aakkoset..

Posted: Sat Apr 24, 2010 22:54
by Pahkis
MAP toimii nyt, tinasin uudestaan map anturin liitokset. Huomasin vian kun nykäisin letkua irti, niin rupesi anturi näyttämään (eli silloin anturin kontakti parani jotenkin levylle) Mutta tinauksen jälkeen näyttää map arvokin oikein.

Posted: Tue Apr 27, 2010 20:23
by Pahkis
Ei starttaa vieläkään.. otin pienen videon startatessa:
http://s314.photobucket.com/albums/ll41 ... tartti.flv

Eli välillä kierrokset näkyy OK, välillä kierroksinä näkyy vain 1 tai 0
Testailin hall anturin toiminnan pultilla missä oli letkuklemmari kiinni ja sitä pyörittelin anturin edessä. Silloin tuli kipinä ihan ok (tosin tacho input ei ollut toothed wheel vaan basic trigger)

.msq fileä en nyt minnekkään saa ladattua, mutta vinkkejä otetaan vastaan että mikä vois olla vikana.. :?:

Posted: Wed Apr 28, 2010 17:10
by Pahkis
Taas testailtu, ei tulosta.. Ilmaväli anturin ja pyörän välissä on luokkaa 1,5mm

Kun anturin ottaa irti ja sen edessä pyörittää porakoneella pulttia missä klemmari kiinni, niin kipinä tulee satunnaisesti (hukkakipinä puolan toisesta puoliskosta) ja kierrokset vaan 1 tai 0

Mutta kun tachinput asetuksiin vaihtaa toothed wheelin tilalle trigger returnin niin kipinät tulee tasaisin väliajoin vuorotellen, eli siis toimii.

Pitääkö laittaa paikoilleen volvon oma jakaja missä on hall ja unohtaa 6-1 kampiaksellilla? Levyyn pitäisi silloin tehdä muutos sillä eikös se volvon anturi ole 5voltin ?

Onko triggeristä kampiakselilla mitään hyötyä verrattuna jakaja triggerointiin? Tarkempi?

Posted: Wed Apr 28, 2010 18:08
by Jasen2624
Riippuen koneesta mutta aina tarkempi. Itellä esim. 7A-FE:n jakajalla ennakko vaeltaa 2-3 astetta kumpaanki suuntaan. Eli n. 5 astetta kaiken kaikkiaan. Tosin hihnalla on ajettu vissii jo vähä yli 100tkm yms. Sillä tulee tupsaminen yms. ku välillä menee laihalle ja välillä rikkaalle.

Posted: Wed Apr 28, 2010 18:23
by moikki
Kyllä se 6-1 toimii neloskoneessa, tai ainakin minun ja kaverin volvoissa.. Ja monessa muussakin volvossa :wink:

Posted: Wed Apr 28, 2010 20:45
by Pahkis
pitää huomenna kattoa hall signaalin muotoa skoopilla. Ja sit pitää varmaan koittaa 12 -1 triggeriä jos sillä toimis.

Olen nyt kuullu et hyvin toimii 6-1 ms1:ssä, mut huonosti se tuntuu toimivan ms2:ssa..

Posted: Thu Apr 29, 2010 6:32
by ArttuH
6-1 ja muut pienellä hammasmäärällä olevat puuttuvan hampaan triggerit on vähän riskialttiita. Jossain koneissa saattaakin toimia ihan ok, toisissa sitten taas ei millään. Ongelma on juuri tuossa starttausvaiheessa. Jos kampuran pyörimisnopeus vaihtelee liikaa, niin Mega ei tunnista puuttuvaa hammasta kun peräkkäisten hampaiden välinen aika on mitä sattuu. 12-1 tuntuu toimivan jo useimmissa koneissa, mutta silläkin tulee joskus ongelmia.

Tämä siis kokemuksina MS1:n kanssa, mutta luultavasti tilanne on enemmän tai vähemmän sama myös MS2:n kanssa.

Posted: Thu Apr 29, 2010 16:10
by mista
ArttuH wrote:6-1 ja muut pienellä hammasmäärällä olevat puuttuvan hampaan triggerit on vähän riskialttiita. Jossain koneissa saattaakin toimia ihan ok, toisissa sitten taas ei millään. Ongelma on juuri tuossa starttausvaiheessa. Jos kampuran pyörimisnopeus vaihtelee liikaa, niin Mega ei tunnista puuttuvaa hammasta kun peräkkäisten hampaiden välinen aika on mitä sattuu. 12-1 tuntuu toimivan jo useimmissa koneissa, mutta silläkin tulee joskus ongelmia.

Tämä siis kokemuksina MS1:n kanssa, mutta luultavasti tilanne on enemmän tai vähemmän sama myös MS2:n kanssa.
Ja silti sait munkin megan pelaamaan 6-1 triggerin kanssa. :)

Pahkis. Arttu tietää näistä hommista hemmetisti. Kysys vaikka siltä mikä sun msq tiedostoissa on vikana :wink:

Posted: Thu Apr 29, 2010 19:45
by Pahkis
Nyt homma skulaa!! Kipinä tulee oikein ja kierrosluvut näkyy kokoajan startatessa..

Se on näemmä nuuka tuo ms2 tuosta hammasluvusta ainakin volvon vinokoneessa. 6-1 sekoitti boksin jotenkin startatessa.
Kun vaihtoi 12-1 triggerin niin rupesi toimimaan.

Kiitos vastanneille!!

Tässä kuvaa 6-1 kanttiaallosta:
http://i314.photobucket.com/albums/ll41 ... ope002.jpg

tässä 12-1
http://i314.photobucket.com/albums/ll41 ... ope005.jpg

ja triggerit:
http://i314.photobucket.com/albums/ll41 ... ope001.jpg

Posted: Fri Apr 30, 2010 7:49
by reve
6-1 on toistaiseksi toiminut jokaisessa auton nelarissa MS1:llä, mitä mulle on vastaan tullut.

MS2:lla olen kokeillut 6-1:stä yhdessä koneessa ja startatessa hukkasi triggausta. Sama kone toimi MS1:llä vuosikausia ilman mitään ongelmia. MS1 sinne sitten muutti takaisin, kun MS2:lla starttaaminen oli ihan tuuripeliä.