Page 1 of 1

CBR 929 suorasytkä ja dwell time

Posted: Fri Mar 12, 2010 18:56
by Ps*
Tuollaisen CBR:n COPit tuli hankittua ja nyt tarvis selvittää nuo latausajat. Onko kukaan käyttänyt samanlaisia ja onko noissa suorasytkissä paljon eroa jos käyttää samoja aikoja kuin eri merkkisissä puolissa?

Tälläisen keskustelun löysin toisaalta:
"Currently we are running CBR600 coils in their "proper" inductive form, but limit our dwell to 2500μs due to their fragile nature. We have ran, and know of people who have ran CBR coils to 3500-4500μs dwell range, and consequently have coils burn up. Would you say that the AEM Pencil Coils have upgraded internals that might allow them to operate in an inductive application at a higher dwell?"

Posted: Sun Mar 14, 2010 13:54
by ArttuH
Eipä tuosta ole mitään takeita, että jonkun toisen puolan dwell-arvot toimisivat. Noissa voi hyvinkin olla ihan huomattavia eroja sekä induktanssissa ja maksimivirrassa. Ja etenkin kun noissa COP-puolissa on yleensä aika pieni ensiöinduktanssi, niin pienetkin erot dwell-ajoissa tekevät ison eron latausvirtaan.

Jos juuri tuolle puolalle ei löydy testattuja arvoja, niin ainoa varma tapa on mitata puolan induktanssi ja saturoitumispiste. Näiden avulla voi sitten määrittää sopivan dwell-ajan. Tai oikeastaan ei tuota induktanssiakaan ole pakko mitata, jos vaan pääsee tutkimaan puolan virtaa eri dwell-ajoilla skoopin kanssa. Silloin voi vaan suoraan kokeilla eri asetuksia ja katsoa millä ensiön virta kasvaa juuri saturaatiorajalle.

Tai sitten vaan pelaa riskillä. Aloittaa jostain varsin pienestä dwell-ajasta ja kasvattaa sitä pikkuhiljaa kunnes kipinässä tuntuu olevan riittävästi tehoa ja toivoo ettei mikään kärähdä.

Posted: Wed Mar 17, 2010 7:38
by petteriu
Samoja puolia kuin 929:ssä (30700-MBW-611) on käytetty myös useammassa muussa Honda-mallissa. Aivan varmasti samalla varaosakoodilla (30700-MBW-611) puolat löytyvät CBR600 PC35 moottorista. Kattavampi lista näistä ei ole juuri nyt käsillä, mutta jos naputtelet tuon puolan varaosanumeron Googleen saa siitä jotain osviittaa. Tuon tiedon pohjalta voi sitten haarukoida netistä löytyvien asetusarvojen soveltuvuutta.

Jos halukasta mittaajaa tai seikkaperäiset mittausohjeet löytyvät, niin tuosta joutaisi puola testiin. Rikkihän se ei tietysti saisi mennä.

Petteri

Posted: Thu Mar 18, 2010 23:38
by Ps*
Täytyy koittaa metsästää oikeat ajat noihin. Huomasin myös, että kawasaki käyttää samoja puolia.

Toinen kysymys. Miten olette kytkeneet nuo kivet v3.57 lautaan?

Posted: Fri Mar 19, 2010 7:10
by ArttuH
Jos ei muuten tule selvyyttä, niin mäkin voin mittailla noita puolia jossain välissä, jos vaan saat toimitettua sellaisen tänne Tampereen suunnalle.