Page 1 of 1

unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Sun Feb 28, 2010 14:16
by piraxx
Voiko tuon bosch Bip 373 kiven/kivet asentaa palaneen unipoint b28 sytkäyksikön sisälle?

Piäs palamaan tuo unipointti tuossa pöydällä testaillessa :( kun ei ollu konnolla jäähdytydlevy paikallaan..

Pitäneen kohta käydä purkamassa tuo unipointti niin näkee sen sisälle...

-pete

Kuva Image


Oikeanpuoleinen sytkäkivi oli päässy antautumaan :) niin et jos sais tuonne sisälle nuo Bip373 kivet niin miten ne pitäis kytkee??


*edit*
Image

menisköhän se tolleen? sytkälähtöinä bokissa led17 ja led19

tehty tämän mukaan
viewtopic.php?t=2167


EDIT

pitäiskö tuossa 1 jalassa olla tuo 330R vastus.

Image

Posted: Sun Feb 28, 2010 22:44
by Vauhtivaunu
Miksi se pitäisi tehdä noin vaikeasti? Onko johtosarjan muuttaminen liian iso homma?

Itse laittaisin BIP-kivet megan boksiin tai omaan alumiinilaatikkoonsa ja vetäisin puolanjohdot uusiksi.

Posted: Sun Feb 28, 2010 23:24
by piraxx
Lähinnä tuon vaihdettavuuden takia, tuossa on helppo vaihtaa yksikkö jos sattuu menemään pjaskaksi.

edit

ja et olenko ymmärtänyt oikein nuitten kivien kytkemisen.

Posted: Mon Mar 01, 2010 17:29
by AJ
Asiaanhan tämä ei mitenkään kuulu, mutta eikö kaikkein helpointa olisi vain hankkia uusi unipoint tai vastaava yksikkö?

Posted: Mon Mar 01, 2010 17:51
by piraxx
Mulla nyt tahtoo mennä nää homat aina silleen et miks ostaa valmis toimivaksi testattu osa kun voi ite näpertää vastaavan :D

Tää nyt on vaan sellanen testi jutska ja harjottelu homma :)

pete

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 10:35
by HembalanD
Saitko pelittämään? Piirsin itselleni jo kuvankin ja aion toteuttaa :D

Image

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 11:04
by piraxx
HembalanD wrote:Saitko pelittämään? Piirsin itselleni jo kuvankin ja aion toteuttaa :D

Image

Toimii hyvin :)

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 11:08
by HembalanD
piraxx wrote:
HembalanD wrote:Saitko pelittämään? Piirsin itselleni jo kuvankin ja aion toteuttaa :D

[img]http://i735.photobucket.com/albums/ww35 ... ergdeg.jpg[/img

Toimii hyvin :)
Mahtavaa koitetaampa väsäillä :wink:

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 13:41
by teg
Mistä muuten olette noita Bip 373 kiviä tilanneet?

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 13:51
by HembalanD
Autotunelta mie ainakin ostin, eli www.mega_efi.fi

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 14:27
by JaniM
Tai ihan http://www.AutoTune.fi
Ja löytyy hyllystä.

Re:

Posted: Tue Mar 29, 2011 20:26
by Benkku
AJ wrote:Asiaanhan tämä ei mitenkään kuulu, mutta eikö kaikkein helpointa olisi vain hankkia uusi unipoint tai vastaava yksikkö?
Kyllä varmaankin, mutta noiden tehonkeston kanssa voi olla niin ja näin. BIP piirille kuitenkin on olemassa datalehti, jossa tehonkeston arvot. BIP kytkinkompnentti kestänee (huom! arvio mittaamatta Unipoint yksikköä) suuremman ensiövirran. Ynnä varustettu suojauksella, mitä Unipoint yksikkö ilmeisesti ei näyttäisi sisältävän.

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 21:01
by teg
Kuinkahan suureksi puolan flyback jännite mahtaa nousta? Jos etsisi jonkun edullisen kytkintransistorin... Ei taida megan suutinfetit kestää, mutta joku muu ehkä.

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Tue Mar 29, 2011 21:23
by _P_
teg wrote:Kuinkahan suureksi puolan flyback jännite mahtaa nousta? Jos etsisi jonkun edullisen kytkintransistorin... Ei taida megan suutinfetit kestää, mutta joku muu ehkä.
Jännite vaihtelee koko ajan riippuen puolasta ja sylinteripaineesta ym. Suutinfettien jännitekesto ei riitä ollenkaan.

Jonkinlainen ylijännitesuoja täytyy kytkimen yli olla, muuten käy hassusti jos ei sytykään. Käytännössä ensiön hajainduktanssi jo nostaa jännitettä niin että jonkinlainen snubberi tai mieluummin se suoja täytyy olla.

Suojan täytyisi kestää maksimi ensiövirta, energiana puolaan varautunut maksimienergia ja tehona energia kertaa kytkentätaajuus (kipinän taajuus).

BIP- ja muista tuohon käyttöön tarkoitetuista voi katsoa suuruusluokkaa koska suojan tulisi alkaa johtaa (esim. 400-500V), enemmänkin voi/pitää olla riippuen kokoonpanosta. Vaatii vain jytkymmän kytkimen, jonka täytyy tietysti kestää enemmän jännitettä mitä suojan yli on maksimivirralla. Isommat fetit voivat vaatia driveria että eivät kyllästy ja kääntyvät säädyllisessä ajassa. Muutenkin katson vähän kieroon kun prossulla koitetaan kääntää "isoja" kiviä.

Sopivia fettejä/IGBT trankkuja löytynee vaikka kuinka. Halvemmallakin mitä BIP maksaa. Joissain tapauksissa voi joutua ylivirta- ja lämpösuojasta joustamaan. SIlloin ei toki saa summissa laittaa mitä sattuu ja täytyy tarkistaa mitoitus heti. Jos kaikki on ok ei noilla suojilla ole käyttöä. Toki tuollainen jollain tavoin suojattu malli puolustaa paikkaansa suosituksena jos ei oikein ole varma mitä on tekemässä.

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Wed Mar 30, 2011 8:17
by ArttuH
teg wrote:Kuinkahan suureksi puolan flyback jännite mahtaa nousta? Jos etsisi jonkun edullisen kytkintransistorin... Ei taida megan suutinfetit kestää, mutta joku muu ehkä.
Tyypillisesti tuo jännite pyörii 200V nurkilla, mutta mikäli kipinälle haluaa maksimaalisen jännitteen hankalia olosuhteita varten (paljon ahtopainetta tms.), niin pitää varautua ainakin 400V tasoon. Ja kuten P mainitsikin, joku suojamekanismi ylijännitettä varten olisi hyvä olla olemassa.

Käytännössä helpointa on käyttää ihan tarkoitukseen kehitettyjä IGBT-trankkuja. Näissä on ylijännitesuojaus sisäänrakennettuna ja yleensä niitä pystyy ajamaan suoraan 5V logiikkasignaalilla. Esimerkkejä vaikka tuolta: http://www.fairchildsemi.com/tree/power ... ion-igbts/

Jonkinlainen virranrajoituskin olisi kiva olla olemassa. Muuten tuloksena saattaa olla palaneita trankkuja tai puolia hyvinkin nopeasti. Tarpeeksi "jäykällä", siis pienellä ensiön resistanssilla varustetulla, puolalla virta nousee hyvin helposti liian isoksi väärillä dwell-asetuksilla tai muulla toheloinnilla. Pelkkä virranrajoituskaan ei suojaa kaikelta, koska isolla virralla virtarajaa vasten puolaa ajettaessa kytkinkomponentissa syntyy lämpöä aivan tuohottomasti, mikä myös särkee kytkimen aika nopeasti vaikka jäähdytys olisikin hyvä. Mutta saa tuossa sentään mahdollisuuden haeskella sopivia dwell-arvoja ilman toimintasavujen poistumista välittömästi. Kaikkein varmin on tietty tuollainen myös ylilämpösuojalla varustettu kytkin kuten BIP373.

Tietty jos käyttää vain riittävän isolla ensiöresistanssilla olevia puolia ja/tai tietää mitä tekee, niin sitten pärjää ilman virranrajoitusta ja ylilämpösuojaustakin.

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Wed Mar 30, 2011 9:06
by HembalanD
Pitääkös tuo BIP:pi muuten suojata maadoitukselta eli laittaa se eristelevy väliin kun sen kiinnittää? Vai toimiiko ilmankin? Helpottaisi aika paljon asennusta

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Wed Mar 30, 2011 21:17
by NiceMan
HembalanD wrote:Pitääkös tuo BIP:pi muuten suojata maadoitukselta eli laittaa se eristelevy väliin kun sen kiinnittää? Vai toimiiko ilmankin? Helpottaisi aika paljon asennusta
Pitää suojata.

Re: unipointin sisälle bosch Bip 373

Posted: Thu Mar 31, 2011 23:08
by HembalanD