Page 1 of 1
sytytyksen ohjaus 2:lla anturilla ja yhdellä hampaalla
Posted: Wed Feb 24, 2010 15:40
by datsun
Kaverin pyörään suunnitteilla mega bensalla+sytkällä mutta ongelmana on sytytys kun pyörässä on vakiona hukkakipinä ja trikkeröinti on kahdella anturilla ja yhdellä hampaalla.Onko mahdollista hyödyntää tuommoista trikkeröintiä megan kanssa vai joutuuko vaihtamaan trikkeri pyörän ja laittamaan yhden hall anturin?Aina parempi jos sais tuolla alkuperäisellä systeemillä toimimaan niin olis kulut pienemmät.
Posted: Wed Feb 24, 2010 22:36
by ArttuH
MS2:sta löytyy tuki tuollaiselle anturoinnille, sekä standardi- että extra-koodista. Tosin kummassakin taitaa olla maininta, että tuota ei ole testattu kunnolla eikä toimivuudesta ole takeita. Eli en ole varma onko tuo oikeasti käyttökelpoinen.
MS1:n kanssa ei onnistu.
Ja jos tekee anturoinnin uusiksi, niin kannattaa harkita kahden anturin järjestelmää, eli ensimmäiselle anturille joku 4-24 hammasta kampuralle ja toiselle yksi hammas kampuralle tai nokalle. Kokemuksien mukaan yhden anturin ja puuttuvan hampaan trikkeripyörän kokoonpano on pyörän koneessa hiukan epävarma ratkaisu startin suhteen. Jos mäihä käy, niin saattaa kuitenkin toimiakin.
Posted: Thu Feb 25, 2010 7:19
by datsun
Täytyy vähän perehtyä tuohon dual wheel hommaan jos sen sais hyvällä tuurilla toimimaan järkevästi.
Posted: Thu Feb 25, 2010 8:24
by ArttuH
Jos kiinnostaa, niin voin pistää hiukan kuvia ja selitystä yhdestä toimivaksi todetusta ratkaisusta. Lyhyesti selitettynä tuossa käytetään kahta hall-anturia kampuralla ja triggerinä on alumiinipyörä, jossa magneetit "hampaina".
Pariin Suzukin konetyyppiin voisi jopa järjestyä valmis triggerisetti.
Posted: Sun Apr 04, 2010 9:21
by username
Laitappas Arttu mullekin infoa tuosta triggerisysteemistä, laittelin
talvella ms1 kiinni pyörään (1100r suzuki) mutta se ohjaa nyt vain
bensapuolta.
Posted: Tue Apr 06, 2010 16:54
by ArttuH
Tuossa olisi alkajaisiksi kuva Suzukin ilma/öljyjäähdytteisiin koneisiin sopivasta triggeröinnistä:
Eli tuossa anturilevyssä on kaksi hall-anturia, jotka reagoivat magneettikenttään. 2nd triggerin anturi on levyllä ylösalaisin, joten se ei reagoi ykkösanturin magneetteihin. Nuo anturit vaativat siis oikein päin olevan magneettikentän. Tuohon alumiiniseen pyörään sitten istutetaan 7kpl magneetteja, 6kpl ykkösanturille tasavälein ja sitten yksi toisinpäin kakkosanturia varten. Ykkösanturille tulee siis kuusi pulssia per kampuran kierros ja toiselle yksi.
Sitten vielä magneettien sijoittelua valaiseva kuva:
Tuossa kampura on 60° EYKK ja ykkösanturin ensimmäinen magneetti on juuri anturin kohdalla. Kakkosanturin magneetti on juuri mennyt anturin ohi, jonka perusteella Mega tietää ykkösanturilta tulevan pulssin olevan kierroksen ensimmäisen.
Mulla on anturilevyjen ja triggeripyörien piirrustukset tuohon ilma/öljykoneeseen ja vanhempaan ilmajäähdytteiseen GSX:n myllyyn. Kumpiakaan ei tällä hetkellä ole ylimääräisenä, mutta niiden tekemistä voidaan harkita jos kiinnostusta löytyy riittävästi.
Posted: Thu Apr 08, 2010 8:16
by username
Jep, kiitos kuvista. Sorvailin jo aikaisemmin valmiiksi vähän tuon
tyyppisen triggeripyörän mutten asentanut kun alkoi mietityttää tuo
ajoituksen tarkkuus. Pyörähän ottaa kierroksia suht nopeasti, mites
mega arpoo tuon kierrosluvun, kahden viimeisimmän pulssin ajallisen
erotuksen käänteisluku? Ja siitä sitten aikainterpolaatio sytytyshetkeä
varten oletuksella ettei kierrosluku muutu? Eli mikähän olisi riittävä
pulssimäärä ja toimiiko tuo hall systeemi jos esim. magneetit on
"ihan vierekkäin"?
Posted: Sun Apr 11, 2010 13:27
by ArttuH
En nyt muista ulkoa miten tuo kierrosluvun laskenta käytännössä tapahtui, kahden viimeisen pulssin perusteella, koko kierroksen mukaan vai jotenkin molempia hyödyntäen. Käytännössä kuitenkin esim. tuo 6 pulssia/kierros tuntuu toimivan ihan hyvin, ainakaan en ole onnistunut bongaamaan mitään olennaisia ennakon heittelyitä ajoituslampun kanssa.
Hall-anturi ei varmaan pysty erottamaan magneetteja toisistaan jos ne on "ihan vierekkäin". Riittävä väli riippuu sitten magneeteista, anturista sekä anturin ja magneettien välisestä etäisyydestä.
Triggerin hammasmääriä arpoessa kannattaa myös pitää mielessä, että MS1-prossusta loppuu vääntö kesken jossain vaiheessa, jos hampaita ja kierroksia on riittävästi. Tosin raja taitaa olla kohtuullisen korkealla, muistaakseni 60-2 triggerillä vääntö loppuu jossain kymppitonnin nurkilla. Itse olen testaillut simulaattorilla 36-1 triggeriä ja näytti toimivan ainakin jotenkin yli 15k rpm nurkille.
Kawa 1300 sytytys megalle
Posted: Sun Jan 02, 2011 19:22
by TTH
http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... EImod.html
Tuossa on milenkiintonen linkki miten kahdella picupilla ja Hei palikoilla on sytytysvahvistus tehty.Kyseessä on keskipakoennakolla säätyvä sydemi.
Itsellä on suoralla kuutosella oleva kaasari moottoripyörä jossa on 3 kpl induktiiviantureita kammella, laturin kuoressa 1 nasta ja 3kpl hukkakipinä puolat.
Ajatus olisi ottaa megalle yhdistetty signaali Hei-palikoiden avulla ja lisätä esim. nokalle tai apuakselille lisä anturi ajoittamaan sytytyksen.
Kysymys kuuluukin saiskohan toimimaan tuon triggeröinnin.
Kammelle ei ehkä saa lisättyä mitään, molemmat kopat uivat öljyssä.