Page 1 of 1
Suuttimien vastusarvot
Posted: Tue Feb 09, 2010 18:06
by piraxx
Missä menee matala ja korkeaohmisten suuttimien raja? Mazdan suuttiment näyttivät olevan n.7.5 ohmin.
"näyttää olevan m näppäin vähän huono ottamaan kontaktia"
Posted: Tue Feb 09, 2010 18:18
by Höylä
sanotaan vaikka että se raja on 10 ohm. eli nuo sun olis vielä matalaohmiset

vaikka taitaa ne olla teoriassa kyllä jo "korkeaohmisen" puolella... mutta tuo 10 ohm. pitäis olla jo niin turvallisesti korkeaohmisen puolella, että ei tule ainakaan mitään ongelmia... itse aina mielummin jätän vähän turva marginaalia asioihin, jos se vain on mahdollista järjestää helposti, niin ei ole vikapaikkoja niin paljoa...
joku sähkömies tuon vois oikein laskea, jos haluaa aivan tarkan tiedon, kun vaatimuksena mega pitää sitä alle 2 A:n virtaa suuttimille
mulla ottaa kaikki näppäimet vähän huonosti kontaktia ja siksi menee aikaa tekstien korjailuun niin pirusti

Posted: Tue Feb 09, 2010 19:07
by datsun
Tuossa lainaus manuaalista:
4.3. Suuttimien etuvastukset
Jos et halua käyttää PWM säätöä matalaimpedanssisten suuttimien kanssa, voit
käyttää ns. etuvastuksia rajoittamaan suuttimien läpi kulkevaa virtaa. Vastuksien tulee
olla sarjaankytkettynä suuttimien kanssa (tehonkestoltaan 20-25 wattia/suutin).
Sopiva vastusarvo on noin 5-8 Ohmia.
Jos käytät vastuksia, jotka rajoittavat virran alle kahden ampeerin voit ottaa PWM:n
pois käytöstä (asettamalla PWM arvoksi 100% ja time threshold arvoksi 25,4ms).
Rajoittaaksesi virran alle kahden ampeerin tarvitsee laskea tarvittava etuvastuksen
arvo:
vastus (Ohmia) = (lataus jännite (V) / 2.0 ampeeria) – suuttimen vastus (Ohmia)
Esimerkiksi:
vastus = (14.0 V / 2.0 A) - 1.2 ohmia
=> vastus = 7.0 - 1.2 = 5.8 ohmia
Eli jos loppu tuloksena on miinus merkkinen luku niin ei tarvitse etuvastuksia tai pwm.
Sinun suuttimilla laskutoimitus seuraava (14.0V/2.0A)-7.5ohm=-0.5ohm eli aika rajoilla menee...varmuus kertoimia suosittelen minäkin.(Huom.toi lataus jännite on esimerkki kun en tiedä sinun auton lataus jännitettä)
Viisaammat korjatkaa jos toi mun neuvo on aivan metsässä.
Posted: Tue Feb 09, 2010 19:46
by piraxx
Elikkä etsimään n.6 Ohmin tehovastuksia niin saa tuon PWM:n pois käytöstä..
Posted: Tue Feb 09, 2010 21:56
by piraxx
Noniin nyt on vastukset tilattu 6.8Ohmin.
Huomenna jos alkas rakentamaan testipenkkiä johon tulee tulpat+ muut sytkävermeet, imusarjan jossa suuttimet+ kaasuläpänasentotunnistin, jonkunmoinen trikkeripyörä ja siihen halli... ja stimulaattoria hyväksikäyttäen
