Page 1 of 1
megan asennus opeliin c20ne
Posted: Mon Feb 08, 2010 21:47
by namusetä
juu elikkäs olisi tarkoitus rueta väsäämään opeliin megaa kiinni enkä ole ikinä pelannut kyseisen laitteen kanssa, mitäs antureita tuohon tarvitsee mites sytkä(motronic)? kaikki tieto tervetullutta paitsi että lue ocf:lltä, sieltä ei saa mihinkään kysymykseen suoranaista vastausta tai sitten ollenkaan.
Posted: Wed Feb 10, 2010 14:51
by rallikuski
Alotappa vaikka tosta
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
ja sitten vaikka
HAKU toimintoa käyttäen sytkästä tai vaikka ihan vaan SYTYTYS puolelta etsimään ja lukemaan...
P.S. Ei kannata ryhtyä hommaan (ainakaan megasquirtilla) jos mielenkiinto ei riitä edes perusasioiden etsimiseen täältä foorumilta... Itse aloitin kans väärällä jalalla, joten "kokemuksesta" voin kertoa että hankala taival edessä jos ei "osaa" lukea tai etsiä tietoa.
Täältä jos ei selkeästi löydy tarvitsemaasi tietoa niin sitten vaikka googleen hakusanaksi "megasquirt extra code" tai vaikka suoraan
http://www.msextra.com/.
Kiitos ja anteeksi.
Posted: Sun Feb 21, 2010 18:32
by namusetä
jatketaan nyt tänne kun kerta alotinkin, voikos tuon asennuksen tehdä silleen että jättää vakio boksin hoitamaan syttyä ja laittaa megan vain bensa puolta hoitamaan?
Posted: Sun Feb 21, 2010 21:00
by olafu
Voi mutta siinä ei ole yhtään mitään järkeä. Boksikin on vikatilassa jos siitä on osa antureista irti, joten sytytysennakotkin on jotain muuta mitä pitäs.
megan asennus opeliin c20ne
Posted: Thu Feb 25, 2010 14:57
by pjr
Tosiaan ei ole paljon järkeä jättää vanhaa purkkia ohjaamaan syttyä.
Se mitä tarvitset v2.2 kanssa:
- Mega(modattuna induktio-anturin sisääntulolla lm???? -piirillä ja yhellä syttykivellä jos käytetään jakajaa)
- Imuilman lämpötila-anturin. Ei löydy vakiona.
- Potikkamallinen kaasuläppäanturi. Löytyy uudemmista c20ne moottoreista. Juttua ocf:n foorumilla.
- MAP-anturi. Myös ilmamäärämittaria pitäs pystyä käyttämään.
- Triggeröinti orkkis kampuran (induktio)anturilta. Kampuralla 60-2 triggeripyörä. Mahdollista käsittääkseni hoitaa myös x20xev:n joistakin malleista löytyvällä hall-anturilla. Tuosta hall-anturista löytyy lisätietoa
haulla.
- Orkkis veden lämpö
- Orkkis lambda tai laajakaista
- Johtosarjan tarpeet
Ja lopuksi
paljon
Haku -napin käyttöä.
ps. kertaakaan en oo ilman vastausta jääny ocf:llä, kun olen kysymyksen asiallisesti esittänyt.
Posted: Thu Jun 03, 2010 9:35
by Juu5o
Hei.
Lainaan tätä topiccia kun on opelin moottori itselläkin työn alla. Hommat alkaisi olla syttypuolta vaille valmiiksi kasassa, mutta nyt olisi tuosta triggeröinnistä kysymys:
Hommasin mega-efiltä tuon VR-anturin muunninpiirin ja tarkoitus olisi käyttää opelin omaa 60-2 pyörää ja VR-anturia triggeröintiin.
Tarviiko tuohon VR-anturin signaaliin vetää erikseen samanlaista ylösvetovastusta kun on noissa HALL-anturi modeissa vedetty signaali johtoon? Vai vedänkö vain suoraan VR-anturin signaalin tuolle muunninpiirille ja siitä eteenpäin piirin mukana tulleiden kytkentäohjeiden mukaan?
Kiitos
Posted: Thu Jun 03, 2010 21:27
by Vauhtivaunu
Juu5o wrote:suoraan VR-anturin signaali tuolle muunninpiirille ja siitä eteenpäin piirin mukana tulleiden kytkentäohjeiden mukaan?
Kiitos
Näin. Ei ylösvetoja.
Posted: Fri Jun 11, 2010 10:37
by Juu5o
Nyt ois osat kasassa ja pitäis lyödä autoon kiinni mut tuo opelin orkkis VR-anturin kytkentä aiheuttaa vähän päänvaivaa kun ei oo tuosta pinnijärjestyksestä täyttä varmuutta, että mitä kytketään mihinkin.
Yritin netistä ettiä osanumeron ( Bosch 0 261 210 030 ) perusteella kytkentäkuvaa mutta en tähän hätään löytäny. Jos jollain on tuosta pinnijärjestyksestä tietoo niin vois vähän valaista tyhmää. Kiitti
Posted: Fri Jun 11, 2010 14:58
by Nouko
Posted: Sun Jun 27, 2010 16:02
by Juu5o
Voiko tuota VR-anturin signaalia mitata muulla kun oskilloskoopilla? Nyt on kaikki osat autossa kiinni, mutta ei näytä megatunessa kierrostietoa. VR-anturista mittasin vastusarvot joiden perusteella anturi olis kunnossa. Wheel decoder asetukset tehty foorumilta löytyvien opel-arvojen mukaan.
Anturin signaalipiuha on vedetty suoraan tuolle mega-efiltä tilatulle signaalimuunnin piirille ja tästä edelleen menee piuha suoraan tuonne U4 napaan 6.
Muunninpiirillekin tulee jännite.
Voisko sitten olla koodissa joku bugi, näyttää tuo GM lämpötila-anturikin -40 lämpötilaa vaikka plussallahan tuolla pihalla ollaan, koodina on 029v jonka otin kaverin muistitikulta megatunen lisäks.
Kiitos.
Posted: Sun Jun 27, 2010 19:51
by teg
Kuulostaa johdotusvialta. Tarkista 3-4 kertaa kaikki johdotukset.
Posted: Sun Jun 27, 2010 21:32
by Juu5o
Ok.
Tuon lämpöanturin johdotusten pitäis ainaki olla ok kun kokeilin aiemmin megaa kiinni tuohon silleen että ei ollu tuo sytkäpuoli vielä kasassa.
Pitää kokeilla sitten varmaan noita VR-anturin piuhoja vielä kääntää, tuo on semmonen kolme napanen anturi, yks napa on ilmeisesti häiriösuojausta varten (shield) ja sit on signaali ja maa.
EDIT: Lisätään vielä että sillon ei megassa ollu tuota extra-koodia sisällä kun käytin autossa kiinni ja tuo lämpöanturi toimi oikein.
Posted: Mon Jun 28, 2010 7:48
by teg
Extra-koodi toimii ainakin tällä puolen palloa useissa autoissa moitteetta. Jos anturi näyttää -40 se yleensä tarkoittaa että johto on poikki.
Melkeinpä kannattaisi käyttää jotain vastusta välissä siihen 6 nastalle. Saattaa muuten opto rikkoontua, jos ei ole jo särki. Mitäs sulla on siellä etupuolella? Ota sieltä vastus R12 irti tms. että piiri on varmasti poikki.
Mitäs tunerstudion tooth loggeri sanoo?
Posted: Tue Jun 29, 2010 15:17
by Juu5o
Ok, pitää tuo lämpöanturi mittailla vielä ja nuo johdot siitä väliltä.
Mä käsitin näin että tuon signaalimuuntimen ja 6 nastan väliin ei tartteis mitään, ainakaan tuon muuntimen mukana tulleissa kytkentäohjeissa ei ollu mainintaa muutakun piuha suoraan kiinni.
Signaalimuuntimen etupuolella ei oo mitään, eli siis johto tulee suoraan VR-anturilta muuntimelle, en kierrättäny sen db-liittimen kautta. Oon laittanu sinne kotelon johtosarjapäähän yhden ylimääräsen pienen liittimen, mihin saa laittaa noita jälkikäteen lisättäviä piuhoja sit kiinni.
Tunerstudiolla en oo kattonu tuota systeemiä ollenkaan, pitäis ilmeisesti sekin nyt sitten latailla vielä koneelle ja tarkastella myös sillä.
Oonko mä nyt oikeessa, että tuohon triggauspuolelle ei tartte piirilevyyn modauksia tehdä kun käyttää tuota signaalimuunninta?
Sytkäpuolelle tein tuon LED 17-modin ja sen perässä on sytytystä ohjaamassa Bosch -139 mokkula.
Posted: Tue Jun 29, 2010 22:57
by teg
Jos siihen 6 nastaan kytkee, niin riippuu vähän mitä se sun muunnin antaa ulos.... se on saattanut polttaa optonkin jopa, jos ei ole vastusta välissä.
Posted: Wed Jun 30, 2010 17:20
by Juu5o
Pystyykös tuota optoa nyt mitenkään tarkastamaan että onko kunnossa?
Minä tosiaan kuvittelin että siinä muuntimessa on kaikki valmiina kun näky olevan vaikka minkälaista komponenttia siinä piirilevynpalassa kiinni. Pitäis varmaan laittaa vielä postia sinne kauppaan mistä tuon tilasin ja kysyä tarkempaa tietoo muuntimesta.
Sitten vielä semmonen, kun alunperin piti tehdä hall-anturille tuo mega ja tuli jo modit tehtyä. Niin pitäiskö D5 ja D8 komponentit laittaa takasin ja ottaa jumpperi pois XG1-XG2 väliltä, vai vaikuttaako nuo mitenkään kun tuo VR-anturin signaali ei kulje muuntimelle megan piirilevyn kautta?
Hallia varten olleen ylösvetovastuksen poistin jo tuosta piirilevyltä.
Kiitos.
Posted: Wed Jul 07, 2010 21:38
by Juu5o
Osasko joku sanoo tuosta opton kunnon testaamisesta mistä edellisessä viestissä kysyin? Jos tässä viikonlopun aikaan ottaisi itteensä niskasta ja paneutuisi taas tuohon megan toimintaan...
Posted: Wed Jul 07, 2010 22:08
by teg
Voihan sitä testata. Mittaat että tuleeko ohjasusta 6 nastalle sitten mitaat että mitä opton transistoripuolella tapahtuu.
Posted: Thu Jul 08, 2010 9:27
by 1031
Juu5o wrote:Pystyykös tuota optoa nyt mitenkään tarkastamaan että onko kunnossa?
Opton voit testata (irrallaan) kahdella yleismittarilla. Mittarit diodi alueelle, toisella mittarilla etsit opton ledi puolen (kun löytyy kynnysjännite, ts. mittari antaa jotain lukemaa välillä 500mV-1900mV olet löytänyt ledin ja mittarin antama pieni jännite riittää (yleensä) sytyttämään ledin siellä opton sisällä. Silloin pitäisi löytyä myös opton trankku puolelta kynnysjännite (sillä toisella mittarilla) ja kun irroitat ledipuolen mittarin, trankku puolen mittari ei saa näyttää enään kynnysjännitettä.