Page 1 of 1

Käynnistymisongelmaa

Posted: Sat Jan 30, 2010 19:23
by peewee
Eli tilanne seuraavanlainen:
Moottori Volvon 2.3L neloskone (B23) 11.5 puristussuhteella ja 304/105/12.2mm nokalla. Tällä hetkellä kiinni volvon oma imusarja omilla suuttimilla, sytytystä hoitelee EDIS4.

Kone käynyt jo pari kertaa kesällä, nyt seissyt puolen vuotta ja käynnistelty uudestaan. Kesällä huomattu että MAP-arvo koko ajan iso, joten siirryttiin TPS-pohjaiseen ohjaukseen. Kartat päivitettiin ja kokeiltiin käymään ja tämän jälkeenkin lähti laakista heti tulille. Tallissa säädeltiin tyhjäkäyntiä kohdilleen ja ajettiin tallia ympäri ja huomattiin käyvän todella rikkaalla. Noin 20 min säätämisen jälkeen sammutettiin ja jätettiin auto ulos 20 asteen pakkaseen pariksi tunniksi. Tämän jälkeen ei käynnisty, ei edes vaikka siirretty takaisin talliin sisälle lämpenemään viikoksi.

Kipinä tulee, startatessa ennakko on noin 10 astetta. Kone koittaa hörähtää muttei lähde varsineisesti käymään, hörähtäessä ennakko näyttää karkaavan melko isoksi. Tämä siis lampulla katsottaessa. Alkuun kasteli tulppia kun säädettiin käynnistysrikastuksia isommiksi, nyt vaihdettu uudet tulpat eikä muutosta käynnistymiseen.

Tässä asetukset: http://rapidshare.com/files/343461304/tps2301210.msq
Tässä logia starttauksesta: http://rapidshare.com/files/343465242/28.1.10.xls

Miksi ennakko näyttää nollaa startatessa? Vähän hämää myös miksi PW arvot menevät startatessa välillä nollille?

Posted: Sun Jan 31, 2010 17:00
by peewee
Tässä uudet linkit noihin tiedostoihin, lisätty myös yksi uusi logi missä näkyy samaa ennakon heittelemistä. Heti kun hörähtää pudottaa ennakot nollille?

http://cid-34d571d274bac3bc.skydrive.li ... 301210.msq

http://cid-34d571d274bac3bc.skydrive.li ... 8.1.10.xls

http://cid-34d571d274bac3bc.skydrive.li ... ^_2.10.xls

Posted: Sun Jan 31, 2010 20:19
by teg
Sulla lienee cranking PW 0 ja/tai kartassa ensimmäiset solut 0. Myöskin cranking advance 0. Käy kaikki asetukset läpi ajatuksella.

Posted: Sun Jan 31, 2010 20:48
by peewee
Ei ole nollia missään kohdin.

Tuossa viimeisessä linkissä ongelma näkyy oikein hyvin (vaatii linkin kopioinnin kokonaan että toimii oikein). Hörähtää ja menee pois cranking-tilasta jolloin ennakkokin siirtyy kartassa olevaan 17 asteesee. Heti tämän jälkeen ennakko putoaa 0 ja kierrokset laskevat.

Kone siis lähti helposti käymään ja kävi ihan hyvin ennen tätä sammuttamista pihalle pakkaseen. Pakkasesta ei lähtenyt enää käymään eikä sen jälkeen lämpimästä tallistakaan.

Pitänee seuraavaksi kokeilla irroittaa EDIS-boksista SAW-piuha. Tällöinhän ennakko pitäisi olla sen 10 astetta koko ajan.

Lisää ideoita saa toki esittää?

Posted: Sun Jan 31, 2010 21:00
by teg
Jos katsot logia megalogviewerillä niin näet ledeistä että mega tipahtaa vähän väliä cranking tilaan. Ja aina kun näin tapahtuu, on ennakko nolla. Eli cranking ennakko on nolla asetuksissasi.

Tietenkin voi olla että koodi on korruptoitunut. Lataa se uusiksi, kalibroinnit kohdilleen ja lataat asetukset uusiksi.

Posted: Tue Feb 02, 2010 20:00
by peewee
Samaa ihmettelen itsekin, asetuksissa starttaus ennakko on kuitenkin juuri tuo 10. Pitää tarkistaa vielä johdotukset kerran ja ladata koodi uudestaan.

Mikä tuon koodin korruptoitumisen aiheuttaa? Tällä boksilla on kuitenkin ajeltu jo 2 vuotta, viime kesänä vaihtui vaan moottori toisen merkkiseen. Koodiversiokin on edelleen se sama 2 vuotta vanha, olisiko 29s.

Posted: Fri Feb 12, 2010 20:05
by peewee
Korjaantui koodin uudelleen lataamisella ja lisäämällä pari astetta starttausennakkoa. Siltikin tuntuu välillä tempuilevan: mikäli sahaa vähänkin pitempään saattaa PW arvot mennä nollille, toimii kuitenkin taas normaalisti kun starttaa uusiksi ja kone lähtee käymään.