Page 1 of 1
Kolmoskoppa golffin puolamoduli
Posted: Wed Jan 27, 2010 21:20
by olafu
Piru kun ei o tullu tollasta autoo nyt töihin niin en o päässy mittaamaan kuinka se ohjaa tota puolaa. Puola antaa heti ensimmäisen kipinän kun siihen kytkee virran, mutta jää sitten ottamaan n. 40mA virtaa. Keskimmäisessä nastassa väijyy noin 6V jännite ja kun sen maadoittaa, niin ei tapahdu mitään, mutta kun maadoituksen päästää irti niin kipinä tulee. Kuitenkaan puola ei näytä ottavan virtaa kun maadoituksen kytkee kiinni, vaan vasta silloin tapahtuu, kun maadoituksen päästää irti.
Onks joku selvittäny kuinka tota ohjataan? Ostin meinaan noita neljä ja ajattelin yksittäiskipinäsysteemin niillä toteuttaa.
Posted: Sat Jan 30, 2010 13:03
by olafu
Noniin, lainasin skoopin töistä, tänään täytyy käydä kaverin golffista mittaamassa.
EDIT:
Käydessä dwell vajaa 5ms, ohjataan 0-12V niin, että puolaa ladataan kun jännite on ylhäällä. Startatessa tulee n. 50% kanttiaaltoa. (autossa mitattu)
Ilmeisesti puolassa on sisäänrakennettu latausajan rajoitus, eli se katkaisee virran ja antaa kipinän 30ms kuluttua, jos ei ohjausta muuten katkaista. Puola ottaa virtaa n. 7.5A ja latautuu täyteen vajaassa 5 millisekunnissa 12V jännitteellä. Ohjausvirta n. 45mA (keittiön pöydällä mittailtu)
Vähän asiaan kuulumatonta, mutta mielenkiinnosta vain pohdiskelin: Autossa todennäköisesti boschin mono motronicci tai volkkarin oma digifantti tms. En katsonut mikä boksi siinä oli. Triggeröinti virranjakajalla, olisiko mahdollisesti niin, että käynnistettäessä trigger-signaali menee raakana puolalle?
Puolan tehoista en uskalla sanoa mitään, mutta oikosuljin toision 82 ohmin hiilikalvovastuksella ja mittasin skoopilla vastuksen yli. Jännite käy reilussa 6 voltissa ja laskee sitten alkuun jyrkästi, mutta loivenee hieman loppua kohden reilun 6ms aikana, jonka jälkeen jännite on nollassa. Jos vastuksen eteen jättää muutaman millin kipinävälin niin jännite käy yli 10 voltissa ja putoaa siitä suoraan 1.5ms aikana nollaan. Vaikuttaa aika tujulta kumminkin näin näppituntumalta, kun kipinävälin kanssa virta kasvaa yli 120mA.
Posted: Sat Jan 30, 2010 18:23
by olafu
Näyttää toimivan myös 6V ohjauksella, eli sillä jännitteellä minkä puola nostaa siihen ohjausnastaan itse. Pitää se selvittää vielä että kummassa se ylösveto alunperin on, ohjainlaitteessa vai puolassa. Nimittäin voihan olla että orkkispuolassa on 12V ylösveto ja tarvikkeessa tuo 6V.
Kuinkas kauan megalla kestää virran kytkemisestä kun se nostaa syttylähdöt ylös, eli sytytyksen ohjaukseen käytettävät transistorit maadoittuvat. Puola nimittäin antaa tosiaan kipinän heti kun virran kytkee kiinni, jos ohjausnastaa ei ole maadoitettu. Sais sen ominaisuuden pois siitä, kun ne transistorit olis maihin ohjattuna jo valmiiks sillon kun puolille tulee virta. Tästähän pääsis tietysti eroon kun laittas puolat bensapumpun releen taakse, jolloin syttylähdöt olis jo kerinny hyvinkin asettua sillon kun releen kärki ehtii kiinni.
Posted: Sat Jan 30, 2010 22:09
by _P_
Onnistuuko jos vaihdat sytkätrankut pnp:ksi niin saat alasvedon maahan?
Puola näyttäisi olevan muuntosuhteeltaan sadan luokkaa.
Posted: Sun Jan 31, 2010 16:18
by olafu
Mietin sitä että vaihtaisin, mutta onko megan prossussa minkälaiset noi lähdöt, eli voiko niillä ohjata PNP trankkuja?
Posted: Sun Jan 31, 2010 17:16
by _P_
Niin juu jos pnp-kytkee yli 5V jännitettä niin prossun jännitetasot eivät riitä että sen saisi pois päältäkin, mutta voit laittaa nykyiset prossun pinnissä olevat npn trankut vetämään pnp-trankkuja joissa puolat kiinni.
Posted: Sun Jan 31, 2010 17:36
by olafu
Kauheesti transistoreita.

No, ei haitta sinänsä mutta joutuu tekeen erillisen levyn niille. Ei sekään ole este, mutta...
Releen taakse ne kuitenkin on hyvä laittaa, niin bensapumpun relehän on ihan oivallinen siihen. Ei tarvi tehdä muutoksia tohon kytkentäänkään, ainoastaa lisätä ylösvedot jos se yleensä niitä tarvitsee.
Huomenna selviää kun mittaillaan lisää tota kaverin autoo, niin näkee samalla että onko siinä boksissa ylösveto vai tuleeko se jännite sieltä puolasta itsestään.
Posted: Mon Feb 01, 2010 20:31
by harrastaja
Onkos kyseessä siis jakajamallin puola?
Tässä mitattu toisiovirta muutamalla latausvirralla. (oma pääte pois)
http://picasaweb.google.com/jaritlaine/ ... 6889417602
Tuon oma pääte rajoitti virran n. 7A, mutta en nyt yhtäkkiä muista ohjauksesta (mikä selvältä sulle vaikuttaakin).
Muuntosuhde ei ole sataa, vaan 50 paikkeilla.
Posted: Mon Feb 01, 2010 21:29
by olafu
Juu jakajamallin puola kyseessä. Tossa n. 7.5 A kohdalla näkyykin tuo latausvirran hyppäys, mutta aika mukavasti siihen näyttäs tulevan ruutia lisää kun lataa vaan siitä yli

Onko noi toisiovirrat mitattu millä tavalla?
Näyttäs aika hyvin tulevan virtaa tosta. Kun vaan jännite riittäs.
Posted: Tue Feb 02, 2010 18:21
by olafu
Noniin, selvitetty, boksin ohjauslähtö on open-collector tyyppinen, puolassa itsessään ylösveto. Eli nykyinen kytkentä toimii!

Ei tarvi tehä muutoksia.
Posted: Tue Feb 02, 2010 20:42
by harrastaja
Noissa ensiö-/toisiovirta kuvissa on toisiovirta mitattu 10 ohm. vastuksella ja about 1,5mm ilmavälillä.... tulpanjohtona "hyvä" Taylor Spiro Pro (myös "tulpanhattupuolissa").
Tuo vastuksella mittaaminen näyttää käytännössä ihan samaa, kuin Tektronix virtamittapää.
Ilmavälin suuruus ei kovin paljoa vaikuta virtaan, paloaika lähinnä muuttuu.
Tässä esimerkki.
http://picasaweb.google.com/jaritlaine/ ... 6150333218
Tuolla Picasassa olevat puolien energia/teho mittaukset onkin erilailla (siis ei ilmaväliä).