Page 1 of 3
Volvo 240 B21T
Posted: Tue Jan 19, 2010 18:23
by Harri_82
Jäärata ikuisuusprojekti lähti viimein käymään uudella tekniikalla. Kyseessä -85 vm kaks ovinen 240 alunpitäin B19k koneella, M45 laatikolla ja todella harvalla 1031 perällä.
Nykyään paikalla:
-B21a jossa 360:n sähköruutan imusarja. Koneen hoonasin, rengastin ja laakeroin uudelleen. Isompia ei tarvinu tehä vaik lohko näky olevan valettu 11.11.74.
-Ite tehty pakosarja
-Turbona T04 (kompuran a/r .60 pako vissiin .84 tai jotain sinne päin)
-Megalla ohjataan bensa ja sytkä
-Suuttimina 630cc siemens dekat
-Puolana vw:n hukkakipinä
-Iso kiina cooleri
-Vakio bensanpaineen säädin
-Boschin bensapumppu turbo volvosta
-Keruusäiliö happorosteria
-Joku kylmäkoneen pumppu siirtopumppuna
-Bensalinjat uusiksi 9mm sisäreijällä meno paluu
-Bilteman putkista tehty 3" putkisto yhellä vaimentimella turbolta asti
-Innovaten laajakaista
-M40 laatikko
-Ape importin nelilapanen sintteri
-1030 perä 4.1 välityksillä ja kemppilukolla
Megassa koodina hr10g. Aluksi koitin 29y4 mut se corruptoi itteänsä vähän väliä. Kuvia ja videoo kuhan saa piikit alle ja saa säätöjä parempaan suuntaan. Saa bensaa liikaa ja pakosarja ja -putki vuotaa ja muuta pientä laittoo vielä.
Posted: Sat Jan 23, 2010 11:55
by jazu
hyvä resepti, kyllä tuolla riemua riittää

Posted: Sat Jan 23, 2010 12:55
by Harri_82
Toivottavasti. Koittanu säädellä karttoja et kävis etes sinnepäin. Pirun rikkaalla meinaa olla ja hoksasin ku sain ajotuslampun toimiin (ei toimi ku nelosen johosta vaik ykkönenki käy) et tullu puuttuva hammas pykälän pieleen. Pyöränä 12-1 ja halli nuuskii pyörää ja asetuksissa et puuttuva hammas on 60 ennen yk sillon todellinen sytyshetki myöhässä varmaan 40 astetta

Pikkasen meinas pakosarja punottaa ja lohkolämppärin pistoke suli

Pitää lähtä viilaan remmisiivaan uus kolo kiilalle et saa ennakot kohalleen
Posted: Sat Jan 23, 2010 17:40
by Jasen2624
Laita +45 trigger angle additioniin.. Sillo saa 134 astetta.. Ku muuten on 89 maksimi..
Posted: Sat Jan 23, 2010 21:33
by Harri_82
Mä mietinki et jollai sitä piti pystyä huijaan oikeaan kohtaan. Ei vaan tullu mieleen et se oli tuo asetus. Pitää huomenna kokeilla. Nyt puuttuva hammas on 30 ennen ykk tai sinne päin ku on sen verran leveät hampaat tuossa mun pyörässä.
Posted: Sun Jan 24, 2010 15:14
by Harri_82
Mikähän nyt tuli Volvoon ku koitin aamusta käymään nuilla trigger angle addition arvolla ja lisävirralla niin heitti kierrolukutieto tulemasta ja sit poltti puolan sulakkeen. Nyt ku pistää virrat niin sulake palaa? Apuvirtaa on kestäny antaa irtoakulla niinku nytkin ja rattorista oon kans antanu eikä mitään vikaa oo ollu. Jännitteet käy startatessa alle 9 voltin et voisko se vaikuttaa? Boksin käytin auki eikä siellä näkyny mitään kärynnyttä. Pitää vissiin lähtä mittaileen hallin kunto ja johotukset. Voiko puolaa mitata? Puolana VAG 032 905 106 latausajat käynnistyksessä 5ms käynnissä 3ms. Halli on Honeywell 1GT101DC.
Posted: Sun Jan 24, 2010 17:30
by Harri_82
Hall-anturi on todennäkösesti entinen ku mittailin sitä niin signaalijohtoon tulee koko ajan 1.158 V jännite vaikka liikutteli ees taas raudan läheltä.
Posted: Mon Jan 25, 2010 16:28
by Harri_82
Uus halli tilattu. Puolan kävin mittaileen ja tälläsiä tuloksia tuli
1>2 11.95 kOhm
1>3 23.97 kOhm
1>4 11.95 kOhm
2>1 11.95 kOhm
2>3 12.02 kOhm
2>4 0.7 Ohm
3>1 23.97 kOhm
3>2 12.02 kOhm
3>4 12.02 kOhm
4>1 11.95 kOhm
4>2 0.7 Ohm
4>3 12.02 kOhm
Tulpan johtojen paikalta mitattuna 1-4 4,5 kOmh 2-3 4,5 kOhm joka on Autodatan tietojen mukaan ok.
Pinnit 1=Sytkä A, 2=+12V, 3=Sytkä B, 4=maa
Joku ku viittis mitata ehyestä puolasta onko arvot minkälaisia et tietäs onko tuoki paskana. Koitin netistä ettiä tietoo mut eipä tuosta löytyny. Ku kuuluuko ton virran ja maan välinen vastus olla tuota luokkaa ? Tai nuo arvot nyt yleensäkkään.
Posted: Mon Feb 01, 2010 21:07
by Harri_82
Volvo käy taas. Puolan ja hallin ku vaihto niin alko toimiin. Samalla muutin hallin paikkaa et sai ennakon kohalleen. Ja hallin käyttöjännite tulee nyt samasta paikkaa ku tps:n ja vastus johossa rajoittamassa virtaa.
Uutena vikana kierrosluvussa melkosia piikkejä max kierrokset 26881. Telinettäki vahvistelin ja siirrin anturia lähemmäs pyörää mut ei apua. Sit vahingossa huomasin et taitaa olla tuossa uudessa hallissa johot poikki anturin läheltä ku heilautti johtoa niin auto sammu. Pitää huomenna tutkia onko liittimessä vika vai pitääkö pistää reklamaatiota tuosta hallista.
Posted: Mon Feb 01, 2010 23:39
by Jasen2624
Mite tuommoset puolan liittimen arvot sait mitattua? Hukkapuolalle ei tuu minun käsittääkseni koskaa maata. Pösönpuolassa ainaki on 1 ja 2 singaalit ja 3 ja 4 jännite 12v. Ja liitin on normi 4 napanen amp.
Posted: Tue Feb 02, 2010 9:06
by Harri_82
Tuossa volkkarin puolassa on ohjain samassa. Täällä sivustolla oli juttua tuosta puolasta ja siellä oli tuo kytkentäohje. Ihan hyvinhän tuo tuolla toimii.
Posted: Tue Feb 02, 2010 9:56
by Jasen2624
No sitte jos siinä on ns. sytkäboxi samassa. Sillo on varmasti erit mitä mulla

Posted: Sun Feb 14, 2010 19:43
by Harri_82
Tänään suoritettu ensimmäiset koeajot. Meinas vaan olla vähän liukasta ku takana oli vielä sorarenkaat. Huomenna piikkejä vanteille ja hakea bensaa niin pääsee säätämään lisää. Pirun rikkaalla käy vieläki ja tyhjäkäynti 1900.
Kiekkatiedossa vieläki häiriötä ja johtuu anturin pään johossa olevasta katkoksesta ku laiton 330 ohmin vastuksen hallin signaalijohtoon ja sillä sai starttauksesta hyppimiset pois. Käynnissä ollessa ku menee koskeen hallin johtoon anturin päästä niin saattaa sammua.
Ahtojaki löyty jo login mukaan 0.57 kierroksia oli ollu sillon n. 5500. Ahtorajoitin on tällä hetkellä 0.6. Kuhan saa pitoja takasille niin eiköhän ahtojaki ala löytymään lisää vedossa.
Edittiä. Max ahot oli näköjään käyny 0.65 ja oli katkassu polttoaineen syötön. Pitää tutkia ettei vaan oo jääny pelkkä polttoaineen katkasu siihen rajotukseen. Max kierrokset oli 84507. Ja joku vielä väittää et volvon kone ei kierrä

Posted: Sat Feb 20, 2010 19:52
by Harri_82
Pakkasia pidellessä vaihon megaan d37 tilalle ampin 24 napasen liittimen ku ei oikeen saanu luotettavan olosta tuosta d37:sta. Samalla tein levylle muutokset lähtörajottimelle, vaihtovalolle, flektin ohjaukselle ja kiekkamittarin muutos vielä oottaa varmistusta oikeesta kytkennästä josta laiton kysymystä tuonne kiekkamittarin kytkentä osioon.
Sain neuvoja ja muokatun msq filen jota ois tarkotus koittaa heti kuhan kelit lämpenee. Kiitokset Hannu / Revontulet niistä.
Taaksekki ois vanteet valmiina piikkejä varten kuhan tarkenis käydä väänteleen piikit vanteille. Pitäs vielä hommata kaks 16" vannetta ku sain 2 uuden veroista 16" piikkirengasta. Pitää varmaan hommata uudemman volvon peltivanteet ja kaventaa niitä niinku nuita nykyisiä 15".
Posted: Fri Feb 26, 2010 17:18
by Harri_82
Nyt sai testattua uusilla asetuksilla ja piikeillä volvoa ja hauskaa oli niin kauan ku sitä kesti. Jotain meni koneesta ku alko pitään melkosta kolinaa ja nesteet oli kadonnu paisarista ja huohottaa melko reilusti. Logia koitin tutkia mut en ainakaan siellä huomannu lämmöissä mitään erikoista et ois sen takia särkyny mut pitää lähtä tutkiin mitä meni.
Hukkaportin joutuu hommaan ku ahot rajotettu 1.3 bariin ja se tulee aika helpon olosesti vastaan.
No onnex on vielä pari B19 konetta niin voi niillä kokeilla jos sais kestään
Posted: Fri Feb 26, 2010 19:12
by datsun180
no sulla tuli sitte sama kohtalo ku mulla eka kerralla
Posted: Fri Feb 26, 2010 21:16
by Harri_82
Juu niin tuli. Kolmosen pakoventtiili yläpäästä poikki, käyny tekeen istukan viereen vesikanavaan reiän, mäntä palasina, kanki mutkalla, lohkossa melkoset orkoset, imuvena koloilla ja kansi paskana eli hyvällä tuurilla jäi kampiakseli, kolmen pytyn venat ja kanget ja nokka käyttökelposta. Laiton koneen rempan yhtedessä uudet venat koneeseen. Pitää varmaan kysellä oisko niillä takuuta ku nuilla on ajettu noin 15 kilsaa.
Huomenna kone pois ja b19 tilalle jos vielä pyörii ku seissy muutaman vuoden. Katotaan kauanko se sit kestää. Oikeen reippaana ois niin pyhänä vois käyttää jäällä mutkan.
Tuollanen näky oli ku nostin kannen pois
Kiva reikä vesikanavaan ja seeti poikki
Oisko tää nyt sellanen vapaasti hengittävä mäntä
Tuolla muutama lisäkuva
http://harri82.1g.fi/kuvat/Muita%20auto ... ita/Volvo/
Posted: Sat Feb 27, 2010 11:04
by datsun180
nonii mulla sentää jäi kansi ehjäksi mutta kampiakseli meni. oliko siis venttiili katkennu lukon kohalta? ja eihän ollu ottanu mäntään venat
Posted: Sat Feb 27, 2010 14:32
by _hape
Harri_82 wrote:Nyt sai testattua uusilla asetuksilla ja piikeillä volvoa ja hauskaa oli niin kauan ku sitä kesti. Jotain meni koneesta ku alko pitään melkosta kolinaa ja nesteet oli kadonnu paisarista ja huohottaa melko reilusti. Logia koitin tutkia mut en ainakaan siellä huomannu lämmöissä mitään erikoista et ois sen takia särkyny mut pitää lähtä tutkiin mitä meni.
Hukkaportin joutuu hommaan ku ahot rajotettu 1.3 bariin ja se tulee aika helpon olosesti vastaan.
No onnex on vielä pari B19 konetta niin voi niillä kokeilla jos sais kestään
milläs siivillä t04 oikein on ja mites heräilee b21 moottorissa.
kannattaa vilasta ettei oo turbiini sökö kun noin rajusti pamahtanu.. voi olla rojua turbossa

Posted: Sat Feb 27, 2010 14:34
by jazu
Itelläni kävi muutaman opelin budjetti-ohc:n kanssa sillein että vanhat väsyneet venttilien jouset jätti jo 1bar ahdoilla venttiilejä "leijumaan", mikä useimmiten katko vaan keinut, mut meni pari kanttakin sit kumminkin

Sen herääminen kyllä olikin 3000 kierroksesta ihan ku ois sormia napsauttanu, ja sit niitä keinuvipuja..

Posted: Sat Feb 27, 2010 14:37
by jazu
niin juu tosiaan.. sulta meni pakonen, multa meni imusia..
Posted: Sat Feb 27, 2010 15:03
by Harri_82
Äsken nostin koneen pois ja purin aamusella kannen. Venttiili ei ollu katkennu vaan venttiilijousen lautanen oli halki ja lukkoja ei vielä ainakaan oo löytyny mistään no eiköhän ne öljypohjasta löydy kuhan sen pulttaa pois. Hankala sanoo mikä meni ensin mut veikkaan et vena pääs tippuun männän päälle ja tuho alko siitä. Yhtäkkiä alko kuuluun sellanen ääni koneesta niinku ois kartaanin ympärillä pyöriny jotain eli sellanen läpsytys ja tietenki hirvee höyrypilvi. Eikä muissa männissä oo jälkiä.
On mulla hyllyssä pienillä vesikanavilla oleva kansi olikohan 530 tai joku sellanen mut ei oo siihen passelia venakoppaa ja parempiki ku tuhuaa eka nuo muut pois ja sit ku on saanu säädöt kohalleen niin vaihtelee vasta sitte paremmat osa paikalleen.
Turboa purkamatta siiven koot ois reijistä mitattuna kompura n.46 ja pako 66. Nätisti tuntu heräävän. Tuo 1.3 baaria tuli vastaan alle 4500 kiekoilla jos oikeen logia kattelin. Ei ollu turboon tullu mitään ainakaan näkyvää ja hyvin pyöri ja siivet ehyet ku tarkistin sen. Pakosarjassa oli kyllä männän kappaleita.
Voihan se olla et tuossaki on venajouset melko kuoleentuneet ku kone on kuitenki vuodelta 75.
Lähtis katteleen sen b19 ja vaihtaan öljypohjan siihen tuosta nykysestä
Posted: Sun Feb 28, 2010 9:31
by teg
jazu wrote:Itelläni kävi muutaman opelin budjetti-ohc:n kanssa sillein että vanhat väsyneet venttilien jouset jätti jo 1bar ahdoilla venttiilejä "leijumaan"
Mitenkäs ne venttiilit nyt niin leijuvat?
Posted: Sun Feb 28, 2010 10:24
by Jasen2624
Isoilla venoilla niinku esim. 18R-G:n 45mm 1bar paineella on suuri voima. Itekki epäilin sitä leijumista koska pätki välillä korkeimilla kieroksilla mutta vika oliki kierosluvussa vaikka lokissa ei näkyny mitää.
Posted: Sun Feb 28, 2010 20:54
by teg
Eikös se vaadi paine-eron venttiilin yli, ennen kuin mitään voimia syntyy? Millonkas tuo barin paine-ero sitten syntyy? Aika harvoin.
Ei ainakaan puristus- tai työtahdin aikana, koska sylinterissä on merkittävästi suurempi paine. Pakotahdinkin aikana sylinterissä on ahdetussa pelissä aika paljon painetta sylinterissä.
Suurimmillaanhan paine-ero on imutahdin aikana ainakin, jos pakopaine on pieni. Silloinkin paine-ero on helposti vain 0,5bar. Yleensä ei sitäkään.
Melko usein kovilla kierroksilla rikotut keinut menevät sen piikkiin, että venttiili on irronnut keinusta/nokasta/nostajasta/painimesta.
Posted: Sun Feb 28, 2010 21:03
by Jasen2624
Juuri ku imu on menossa kiini.. Viivyttää imun sulkeutumista yms. Ajallisestiha se ei varmasti ole paljo mutta voi sekotella tahtia yms..
ehkä vähä nus nus mutta kumminki

Posted: Mon Mar 01, 2010 8:34
by teg
Kun imu on menossa kiinni, sylinterissä mäntä on jo menossa ylöspäin ja paine alkaa olemaan lähellä sitä 1bar eli suurta paine-eroa ei ole?
Noh, eipä sotketa enempää tätä projektitopikkia.
Posted: Mon Mar 01, 2010 16:45
by kamski
Harri_82 wrote: Laiton koneen rempan yhtedessä uudet venat koneeseen. Pitää varmaan kysellä oisko niillä takuuta ku nuilla on ajettu noin 15 kilsaa.

Aika karua jälkeä, en toivo edes pahimmalle katu-vastustajalle sellaista kohtaloa. (riipu tilanteesta)
Ilmeisesti sinulla jäi se tärkein vaihe tekemättä kantta kasattaessa., Ja toinen, oletko huomannut tarkistaa onko venan lukkopalat oikeat?
Tässä tärkeässä vaihessa varmistetaan että venttiili paketti pysyy kasassa. Pari kerta on käynyt nii että venttiili koko hoito levisi testipenkiin.. Onneksi ei moottoriin.
Posted: Mon Mar 01, 2010 18:40
by Harri_82
Kyllä tuli tarkistukset tehtyä. Oli passelit lukot. Eiköhän tuo vika johu siitä et jousilautanen halkes. Kyllä nuita on tullu jo sen verran rapattua et tulee tarkasteltua. Ja kerkesin kuitenki ajaa tuolla tekniikalla 15-20 kilsaa ennen ku alotin mega/turbotus projektin. Sillon oli 40 tuplat paikallaan ja kierrätinki enempi ku mitä nyt kertaakaan.
Tänään purin lohkosta kaiken tarpeellisen pois et voi siirtää uudeen koneeseen. Öljypohjan ku otin pois ja sieltä männän kappaleita kaivellessa löyty ihmeellinen pellin palanen jolle en oo keksiny vielä paikkaa mistä vois olla irti, mut jostaki päin konetta se on irronnu ku siitä oon varma et koneeseen ei jääny yhtään ylimäärästä osaa kasausvaiheessa. Kaikki osat oli pestyjä ja tarkastettuja. Pitää yrittää muistaa ottaa osasta kuva jos joku tunnistas sen.
Posted: Mon Mar 29, 2010 9:25
by Harri_82
Laitetaampa muutama lisäkuva vollesta näytille. Hukkaportin putkien teko vielä kesken niin ei oo saanu uutta konetta paikalleen. Tuli yks mersun maalaus projekti väliin niin ei kerinny volvoa laittaa.
Yleiskuva autosta ja sekalaisesta tallista.
B19kT
Trikkeripyörä
Pakosarjaa ja turboa
Turbolle öljyt
Hukkaportin tekele. Saattaa vaihtua vielä tehastekoseen
Sisustaa
Painekello hukkikseen
