Page 1 of 1

cossun triggeröinti

Posted: Tue Jan 19, 2010 0:09
by miklu
Tämäkin toimii, kiitoksia avuista. Ei kylläkään vakio pyörällä ja induktiivisella anturilla, joutu tekeen 32-1 pyörän et sai käymään alle 3krpm induktiivisella anturilla. Mikä hammas poistetaan kun pyörässä on neljä nastaa ja vr anturi, yläkuolo kohdassa nasta anturin kohdalla? :roll:

Posted: Tue Jan 19, 2010 0:13
by olafu
Älä poista mitään ja ota nokkatunnistin käyttöön.

Posted: Tue Jan 19, 2010 23:08
by miklu
ei se nyt oo oikeen vaihtoehto, kun johtosarja tehty eikä tullu vedettyä ylimääräsiä :idea:

Posted: Fri Jan 22, 2010 20:53
by miklu
eikö kukaan laittanu cosaan megaa :?: tai 4-1 pyörällä :?:

Posted: Sat Jan 23, 2010 14:21
by olafu
Kaverilla on, kyllä se siinä toimii, tosin hieman huonosti kun se on hall-anturilla ja hampaat on niin pienet. Mutta mikset laita sitä nokkatunnistusta, (2nd trigger) sen voi helposti rakentaa tavallisen kaasarisierran hall-virranjakajasta, kuten itse tein. Ei tarvi tuhota sitä cossun triggeripyörääkään. Cossun omalla VR-anturilla laitat sen kampiakselin tunnistuksen, niin on anturit ja jalat valmiina. Voit sitten halutessas jälkeen päin rakentaa COP-sytytyksen siihen, kun nokan tunnistuskin on jo valmiina. Sille ei tarvi vetää kun yks kolminapanen suojattu kaapeli.

Nokkatunnistin koossa: http://koti.mbnet.fi/kolonen/megasquirr ... G_0278.JPG
Nokkatunnistin purettuna: http://koti.mbnet.fi/kolonen/megasquirr ... G_0275.JPG
sahasin pyörijän kiinnitystä varten olevan akselin pään pois ja poistin kolme sakaraa triggerilevystä. Jakajan sai purettua helposti kun löi putkisokan rattaasta irti ja veti rattaan pois ulosvetäjällä, jolloin koko akseli nousi pois. Porasin vielä reiät että on edes vähän paremmin tasapainossa, mutta tuskin merkitsee mitään.

Jos nyt kumminkin meinaat olla tylsä ja teet kuten noille yleensä tehdään, pilaten samalla pyörän joka maksaa 100 euroa käytettynäkin, vaikka on hieman halkikin: Poista se, mikä on ykk-hampaan vastapuolella. Silloin pyörän pyöriessä myötäpäivään on puuttuvan hampaan jälkeinen hammas 90 astetta EYKK. Paremman siitä saisit, kun laittaisit vaikkapa 12-1 tai jonkun muun useempihampaisen hammastuksen, koska tuo 4-1 tuottaa varsinkin startatessa harmaita hiuksia. Sytytysennakko kasvaa akun tyhjentyessä, kun starttikierrokset laskee ja kone pökkii takaisin. Jos ennakkoa vähentää niin se ei muuten vaan oikein lähde käymään.

Onko sulla VR-anturi siihen tulossa?

Posted: Sat Jan 23, 2010 17:17
by miklu
No niin tulihan sitä tietoo :lol: , laitan vakio vr anturilla, jos tulee ongelmia 4-1 pyörän kans niin sorvaan pyörästä vähän pois ja haen teollisuus hammasrattaan josta sorvaa päät tasalle ja poistaa yhen hampaan :?

Posted: Fri Feb 26, 2010 21:07
by j4nnu
Onkos tässäkin sellanen mallia virranjakajassa 2hampainen pyörä ja kampiakselilla 4hampainen?? Itekkin kamppailen kosvortin sytytyksen kanssa. kun luulin et virranjakajassa on 4sakarainen pyörä. että jokaisen sytytyshetken kohalla. Mut onkin tollanen vähä erilainen. Toimiiko se "second VR" juttu tossa? Käytössä on V3.0 piiri. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#2ndVR Eli kuitenkin pitää vissiin tollanen kasata viä? Taikka jos on muita hyviä ideoita niin voi ehdotella. Olisko parempi tehä 36-1 hammaspyörä ja käyttää sitä?

Posted: Fri Feb 26, 2010 23:18
by Vauhtivaunu
j4nnu wrote:Toimiiko se "second VR" juttu tossa?
Toimii.

yksi vaihtoehto toteuttaa se on tuossa -> http://kuvablogi.com/nayta/859318/ Tuo optoerotinpiiri on siinä levyssä valmiina vain ylösvetovastus ja pari hyppyjohtoa pitää kytkeä.

HEI-kiven pystyy korvaamaan 1.3l opelin nelinapaisella sytty-yksiköllä joka on vastaava. Motonetistä löytyy n. parilla kympillä.

Posted: Sun Feb 28, 2010 14:00
by wex4
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... _Weber.htm


Tuommoista yritän omaani tehdä, kun vielä sais tehtyä oman piirilevyn AMP,in liitintä varten

Jos jollakin kokemuksia, niin kommentoikaa.

Posted: Sun Feb 28, 2010 20:08
by j4nnu
Hmm, äkkiä katottuna vaikuttas aika yksinkertaselta toi vauhtivaunun ehdotus. Elikkäs pitääkö mun kytkee toi moduuli johonkin noista 3,4,5,6? Nehän pitäs olla tyhjillään. ja sieltä sitte hyppyjohodolla tonne U3? Ja siitä sitte vaan kytkentäkaavioita seuraamalla:P Minkäs opelin sytty-yksikkö tohon kelpaa? mikä tahansa 4napanen? käykö esim -90 luvun corsan?

Posted: Sun Feb 28, 2010 22:33
by Vauhtivaunu
j4nnu wrote:Hmm, äkkiä katottuna vaikuttas aika yksinkertaselta toi vauhtivaunun ehdotus. Elikkäs pitääkö mun kytkee toi moduuli johonkin noista 3,4,5,6? Nehän pitäs olla tyhjillään. ja sieltä sitte hyppyjohodolla tonne U3? Ja siitä sitte vaan kytkentäkaavioita seuraamalla:P Minkäs opelin sytty-yksikkö tohon kelpaa? mikä tahansa 4napanen? käykö esim -90 luvun corsan?
Rautalanka-ohje (en yleensä näitä tee):

"optoin"-reiästä johto "+5v"-reikään. D1 ja D2 pois ja/tai hyppyjohto yli.

"XG1"-reiästä johtoa opelin yksikön (motonet: 10-8025) "C"-napaan.

Sen yksikön muut navat tuon mun tuhertaman kuvan mukaan.

"OptoOut"-reiästä johto "JS8"-reikään.

Second trigger VR-anturia varten V3-levyyn on siinä.

Se Corsan sytty-yksikkö voi olla sama jos siinä on jakajasytty ja Delcon osat. Tuon motonetin numeron perusteella löytyy ainakin sopiva palikka. Joku jolla on enemmän etsivän taitoja voi löytää noita palikoita muistakin autoista.

Pitäs melkein vääntää FAQ-juttu tästäkin hommasta. Jos jaksas :?

Posted: Wed Mar 03, 2010 21:38
by j4nnu
Jees, perjantaina pitäs ehtiä taas rakenteleen. Päivittelen sitte että kuinka onnistu taikka epäonnistu :D Eiköhän se näillä ohjeilla pitäs alkaa toimimaan.

Posted: Thu Mar 04, 2010 22:58
by j4nnu
Noi korttiin tehtävät muutokset nyt olis selvillä mutta mitäs asetuksia sinne pitäs laittaa? Kun äkkiä en oo löytäny oikeen tollaseen tilanteeseen ohjeita. Löysin että jos nokka-akselilla olis 1hammas taikka 2hammasta 180astetta toisistaan. Kossussahan ne on 90astetta. Ja nokka-akselin eka hammas tulee 45astetta ykk jälkeen. Ehkäpä näitä ei pitäs miettiä enää näin myöhään ja väsyneenä :D

Posted: Fri Mar 05, 2010 1:01
by Olper
Tuo opelin sytkä-yksikkö siis muuttaa vr-anturin tiedon kanttiaaltoon?
Toimiiko tämä noiden LM1815n yms piirien tavoin? Eli voiko esim 12-1 -triggerillä käyttää tuota sytkä-yksikköä muuttamaan tiedon kanttiaalloksi?

Posted: Fri Mar 05, 2010 15:21
by j4nnu
Noniin, päivä taas pyörähti ja tuntuu etten mitään saanu aikasiks... Missähän on vika kun sieltä opelin yksiköstä ei tuu oikeen minkäänlaista signaalia? Oskiloskoopilla kun kattoo niin jotain epämäärästä häiriöö ja pari ihan oikeen näköstä kanttiaaltoo. Häiriö sinkoilee -0.4v ja +0.4v välissä. Kanttiaallot erottaa ihan selvästi mutta niissäkin jännite käy ehkä 0.5V. plussaa saa ainakin kunnolla. Maatakin _pitäisi_ saada. Mutta jos kuitenkaan ei sais maita kunnolla niin voisko se aiheuttaa ton?
Sitten sanoit että "pari hyppyjohtoo ja ylösvetovastus.." Mihis väliin se tulee? Onko se toi kytkentäkaaviossa oleva 680ohm vastus??

Posted: Sat Mar 06, 2010 10:31
by miklu
Eipä taida oikeen vr anturilla toimia jos on vähän nastoja. Itsellä kierrosluku vilisteli 500-1500 tyhjä käynnillä kun signaali oli epämääräistä ja pyörä oli 8-1, muutin pyörän 32-1 niin rupes rokkaan ja häröt hävis kaikki, hall anturin jos laitat niin pelaa vähä hampaisellaki.

Posted: Sat Mar 06, 2010 19:40
by Vauhtivaunu
j4nnu wrote:Noniin, päivä taas pyörähti ja tuntuu etten mitään saanu aikasiks... Missähän on vika kun sieltä opelin yksiköstä ei tuu oikeen minkäänlaista signaalia? Oskiloskoopilla kun kattoo niin jotain epämäärästä häiriöö ja pari ihan oikeen näköstä kanttiaaltoo. Häiriö sinkoilee -0.4v ja +0.4v välissä. Kanttiaallot erottaa ihan selvästi mutta niissäkin jännite käy ehkä 0.5V. plussaa saa ainakin kunnolla. Maatakin _pitäisi_ saada. Mutta jos kuitenkaan ei sais maita kunnolla niin voisko se aiheuttaa ton?
Sitten sanoit että "pari hyppyjohtoo ja ylösvetovastus.." Mihis väliin se tulee? Onko se toi kytkentäkaaviossa oleva 680ohm vastus??
Onko se yksikkö kytketty megaan? Teitkö tuon ohjeen mukaan?

Se yksikkö ei anna mitään signaalia ulos, koska se maadoittaa kun triggeri on kohdalla. Sillä on tarkoitus maadoittaa megan optoerotinpiirin ledin katodia. Sitä varten tarvitaan tuo vastus +5v:iin tai +12v:iin että saadaan optopiirin ledin läpi virtaa.

Olen käyttänyt tuota kytkentää monessa erilaisessa kokoonpanossa ja todennut toimivaksi.

Posted: Sun Mar 07, 2010 11:58
by j4nnu
ahaas, kun mittailin oskiloskoopilla sillain että oli tua piuha megalle irti:S Mutta ku piuhat ja kaikki oli kiinni niin megassa ei näkyny kierroslukua ollenkaan. Kyllä se tuon ohjeen mukaan on tehty. Mutta pistinkö tuon vastuksen oikeen väliin kun se on nyt tuosta "optoin" reijästä "+5v" reikään? Ton mikä tossa sun kuvassa on 680ohm.

Posted: Sun Mar 07, 2010 12:26
by Vauhtivaunu
j4nnu wrote:ahaas, kun mittailin oskiloskoopilla sillain että oli tua piuha megalle irti:S Mutta ku piuhat ja kaikki oli kiinni niin megassa ei näkyny kierroslukua ollenkaan. Kyllä se tuon ohjeen mukaan on tehty. Mutta pistinkö tuon vastuksen oikeen väliin kun se on nyt tuosta "optoin" reijästä "+5v" reikään? Ton mikä tossa sun kuvassa on 680ohm.
Megassa ei varmasti näy kierroslukua ennenkuin "wheel decoder"-asetukset ovat oikein. Ainakin "second trigger" pitää aktivoida että edes jotain näkyy.

Asetuksissa en osaa auttaa koska en tiedä missä asennossa se kampiakselin kiekko ja jakajan kiekko ovat toistensa suhteen yläkuolokohdassa. Se sun pitää itse selvitellä.

Ja siihen optopiiriin ei pidä enää lisäillä mitään. Teet tasan tuon mun selityksen mukaan. Se kuvablogissa oleva kuva on suuntaa-antava ja alunperin V2.2-levyä varten. Jos sulla on nyt siinä 680ohm vastus JA r12 paikallaan niin kokonaisvastus voi olla liian suuri että opto triggautuisi (680+390=1070ohm).

Posted: Sun Mar 07, 2010 17:38
by j4nnu
Megaan pistin asetukset ms extramanuaalin mukaan. Mutta elikkäs luultavastikkin tua vastus sitten sotkee pakkaa.

Posted: Sun Mar 07, 2010 20:40
by Olper
Ai että vr-anturi antaa virhettä pienihampaisella... No prkl, mulla on tossa 5mm paksunen 12-1 kiekko tuossa, millähän ilveellä mä sitä luen :D Mites toi suosittu opelin halli, pystyykö noin ohueen?

Posted: Sun Mar 07, 2010 21:09
by teg
5mm levyyn ei ainakaan kovin moni hall kykene. Joku VR anturi saattaa ehkä..

Posted: Mon Mar 08, 2010 0:10
by Olper
no prkl. Mitenkä sitten, mahtaako se opelin sytkäyksikkö toimia tuon LM1815n sijasta?

Posted: Mon Mar 08, 2010 9:55
by Vauhtivaunu
Olper wrote:no prkl. Mitenkä sitten, mahtaako se opelin sytkäyksikkö toimia tuon LM1815n sijasta?
Kyllä mä oon tuota käyttäny kun kiekko on ollu harvempi kuin 60-2.
Helpompi kytkeä kuin lm1815.

Kannattaa kokeilla eri antureilla jos mahdollista. Volvon ja Bemarin antureita tulkkaamaan mä oon noita laittanu.

Posted: Thu May 27, 2010 21:04
by miklu
osaiskos kukaan neuvoo mistä vois johtua kierros tiedon katkeaminen 6200rpm jälkeen vedossa, paikalla menee hienosti rajottimeen ja pienellä kuormalla rajotin 7200rpm, cossun omalla vr anturilla ja 32-1 pyörällä. :roll:

Posted: Thu May 27, 2010 21:32
by teg
Loki kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa..

Posted: Thu May 27, 2010 22:32
by miklu
miten tänne saa logi tiedoston :?:, niitä kyl riittää :!: