Page 1 of 1

Heikko kipinä. (vika löytyi)

Posted: Thu Jan 14, 2010 22:43
by ihkulainen
ongelma on otsikossa, eli heikko kipinä.
Pari päivää sitten kun ostin sytkälampun ja rupesin ennakoja tarkastamaan ja säätämään, niin totesin että kipinä on erinomainen.
Nyt kun sytkäennakot kohdallaan, ja starttikipunatkin tulee "suoraan signaalista", niin yks kaks kipinä onkin todella heikko ja autokaan ei enään käyntiin lähde. Mitään suurempia muutoksia asetuksiin en ole tehnyt, vaan jakajaa käännely ja ennakoita säädellyt.

Kipinä testattu suoraan puolalta, joten tulpanjohdoissa, jakajassa ja pyörijän asennossa ei ole vikaa.
Maadoitukset ja johdotukset pitäis olla kunnoss. Erilaisia tulppia kokeiltu.

Puola on on uusi, ja on kokeiltu toisella uudella puolalla myös, joten siinä ei liene vikaa. Erilaisia pwm-lukuja testattu ilman vaikutusta.


Elikkä kyseessä siis perus 2litranen neloskone jakajalla jossa vr-anturi ja megana toimii Diy-autotunen Ms-II v-3-boxi joka toiminut moitteetta noin puoli vuotta.

Eli mistä mahtaa johtua tämä heikko kipinä? Onko jotain voinut hajota kun olen starttaillu puolanjohto irti puristuspainemittausta tehdessä? (korkeajännite mennyt vääräää kautta maihin???)

Posted: Sun Jan 17, 2010 18:43
by olafu
Pääteaste kypsyy helposti jos ei puolan johto ole kiinni. Hajoaa ihan sytytysjärjestelmästä riippumatta, ei johdu osien huonosta laadusta vaan ihan yksinkertaisesti siitä että niitä ei ole suunniteltu niin rajuun käyttöön.
Toisiojännite heijastuu ensiöpuolelle takaisin aina, mutta jos ei korkeejännitejohto ole kiinni niin se jännite voi olla yli neljä kertaa niin suuri kuin normaalisti.

Posted: Mon Jan 18, 2010 17:24
by ihkulainen
Pääteaste? Eli "sytkäkivi" vb921 kärähtänyt vai? :oops: Mitenkäs tuo testataan.

Posted: Mon Jan 18, 2010 17:39
by AJ
Yleensä sen näkee jo päällepäin jos vb921 on kärähtänyt...

Posted: Fri Jan 22, 2010 20:35
by ihkulainen
eipä tuo kärähtäneeltä näyttänyt. Kyseessä onkin Bip373, vb921:sen sijaan.

Kyllä sieltä jotain jännitettä tulee puolalle. Noin puoli amppeeria virtaa startatessa ja kipinä heikko keltainen :( Tietääkö joku suunnilleen paljonko normaalisti menee virtaa puolalle startatessa?? Mites yleismittarilla sais selville bip373:sen toimivuuden???

Voiko tuolta olla jokin muu komponentti hajonnut, mikä tiputtaa puolalle menevää virtaa??

ehkäpä hölmöjä kysymyksiä, mutta olisin kiitollinen jos vastauksia saisin ja Nivan käymään. Tahtoo testaamaan maasto-ominaisuuksia lumihankeen!! :P

Posted: Sat Jan 23, 2010 15:51
by ihkulainen
Pistin stimulaattorin kiinni ja mittasin sytkäkiveltä jännitettä, niin vaikutti olevan ihan järkeviä lukuja. Kokeilin eri kierroslukuja ja latausaikoja...
Nämä siis mitattu siitä keskimmäisestä jalasta... En tiiä menikö oikein.

V---- RPM--- DWELL
0.5--- 250--- 4.8
1.8--- 500--- 8.0
0.9--- 500--- 3.8
1.8--- 1000--- 3.8
2.2--- 1000--- 4.8
3.6--- 2000--- 3.8
7.2--- 4000--- 3.8
8.4--- 4000--- 4.4
6.6--- 4000--- 7.4 --?
10.6-- 4000--- 5.9 --?
9.2--- 6000--- 3.2
9.6--- 9000--- 2.1


Stimulaattoritestailujen jälkeen lakkas bensapumpun ohjaus pelaamasta. Rele ei siis naksahda. :( Mistäköhän tuokin johtuu???

Posted: Sun Jan 24, 2010 4:36
by olafu
Sytkäkivi maadoittaa puolaa, sieltä ei tule jännitteitä ulos. Mitä noi mittaukset on mitä tohon on kirjoteltu ja millä ja miten ne on mitattu?

Posted: Sun Jan 24, 2010 10:00
by ihkulainen
Eli noi mittaukset on sytkäkiven keskijalan ja +12v:n välistä mitattu. Ihan perus yleismittarilla. Eli mitattu jännite (V), stimulla säädetty kierrosluku (RPM) ja läppärin näytöllä oleva puolan latausaika (PWM) peräkkäin. (muokkasin tuota hieman selkeämmäksi)

Noitten mittausten perusteella olis kyllä sytkäkivi ehjä, mutta voi kai olla että kuormalla ei toimi "täysillä"

Kipinää siis tulee, mutta heikosti. Täytynee vielä johtoja käydä läpi...Ei huvita ku -22*C ja näpit jäätyy. :x

Posted: Sun Jan 24, 2010 16:13
by ihkulainen
VIKA LÖYTYI!!! :P Virtalukko hävitti osan puolalle menevästä virrasta:x Nyt on uus piuha puolalle bensapumpun releeltä ja tulee komia kipinä jälleen :D

Huomasin tuon kun kytkin bensapumpun kokeeksi virtalukolta tulevaan johtoon mutta pumppu pyöriski vaivoin "puolella teholla"...

Myös pa-pumpun ohjaus rupes pelaamaan ku vaihto releen. Vanhakin rele toimii jos antaa jännitettä virtalukon ohi suoraan akulta. :roll:
Täytyypi tutkia noita vanhoja johdotuksia ja virtalukkoa että säästyy tulevilta murheilta.

...ja sitten taas säätämään 8) pakkastakin enää -11