Page 1 of 2
Kierrosluvun mukainen kiihdytysrikastus
Posted: Fri Jul 22, 2005 20:31
by TVH
Vihdoinkin extra-koodin on saatu kierroslukuun perustuva kiihdytyspumppu-toiminto. Nyt on mahdollista säätää alakierroksille iso rikastus ja korkeammille kierroksille pieni rikastus.
Ominaisuus löytyy koodi versiosta 025g5 ja uudemmat.
Rikastus triggeröityy joko MAPdot tai TPSdot treshold asetuksen mukaan, riippuen kumpi on valittu käytttöön. Normaalit kiihdytysrikastukset on pois pelistä, ja rikastukset annetaan uuden taulukon mukaan. Omat asetukseni ovat:
1000rpm - 5ms
3000rpm - 2ms
4000rpm - 0.5ms
5000rpm - 0ms
Toimii huomattavasti paremmin kuin normaali MAPdot tai TPSdot. Toiminto tulee tarpeeseen erityisesti ison kaasuläpän tai läppärunkojen kanssa.
Posted: Fri Jul 22, 2005 21:26
by ast
Mitenkäs tuon kanssa mahtaa olla turbojen kanssa? Ahto päällä voi mättää kaasun pohjaan vaikka ilman mitään rikastuksia ja hyvin vastaa polkaisuun, mutta paikaltaan on ikävä kiihdyttää. Olen vähän leikkinyt TPS rikastusten kanssa, mutta ei ole tuntunut löytyvän toimivaa ratkaisua koko kierrosalueelle.
Posted: Sat Jul 23, 2005 10:48
by TVH
Siitä vaan kokeilemaan!
Posted: Sat Jul 23, 2005 17:37
by ast
Pitää testata heti kun auto on taas ajossa. Tänään ratapäivässä auto kesti kokonaiset puoli kierrosta kun 2 viikkoa vanha ruiskupumppu leipoi itsensä jumiin. No hyvä ettei leiponut eilen dynamometrissä...
Posted: Sat Jul 23, 2005 19:33
by TVH
Radasta puheenollen eilen tuli radalla huomattua että tää uusi koodi paransi kaasuun reagoimista huomattavasti suurilla kierroksilla, kun rikastusta ei tule enää liikaa.
Posted: Sat Jul 23, 2005 21:11
by JTbo
Tämä oli aivan loistava päivitys, loppui kakomiset ja nykimiset
Omat asetukset, joissa tosin vielä vähän säätämistä:
1000rpm - 2.6ms
2000rpm - 2.0ms
3500rpm - 0.5
5500rpm - 0ms
Kävin vähän pisemmällä reissulla testailemassa ja nyt kyllä pelaa hyvin, munakorejakin kuljetettiin sopivasti, joten pääsi testaamaan kunnolla tuota rikastusta.
Pienillä kierroksilla on ehkä vielä liian paljon, kun nopeasti tyhjäkäynniltä painastaessa meinaa tukehtua, mutta muuten ihan hyvä, isommilla kaasunasennoilla on nyt muutenkin säädetty rikkaalle, joten tuolla ei niin paljon tunnu olevan vaikutusta.
Jotenkin helpompi säätää tämä uusi, johdonmukainen verrattuna aiempiin.
Posted: Mon Jul 25, 2005 21:30
by kimmo-p
M;istä saa tuon 025g5, en löytänyt.
Posted: Mon Jul 25, 2005 22:31
by turbiinirieska
Posted: Mon Jul 25, 2005 23:06
by ast
Minkä Megatunen version tuo vaatii?
Posted: Tue Jul 26, 2005 0:21
by JTbo
Itse latailin megatunen 2.25b555 beta version, ei tuosta ainakaan ongelmaa ole vielä koitunut.
Posted: Sat Jul 30, 2005 17:26
by Herb
Jeps eli laitoinpa sitten itsellekkin tuon 025g6 koodin ja Megatunen version 225b531 kun täällä on niin paljon kehuttu tuota uutta kiihytysrikastus toimintoa. Ja sain kyllä huomata että ei sitä turhaan ole kehuttu...

Ennen kun tuolla vehkeellä ajeli niin ei oikeen löytyny tasasta kierrosta alle 2000 kierroksen eikä vastannu kaasuun kunnolla mutta nyt kun tuon uuden sai sisään ja säätöihin niin on aika mukava ajella. Ihan niinkuin vakio koneella.

Ja uusi megatunen versiokin toimii paljon paremmin kun on tuo vanha versio. Suosittelen.
Posted: Tue Aug 02, 2005 21:18
by sami9
onko joku jo kokeillut tuota "kierrostenmukaan" rikastusta turbossa??
olisi mukava kuulla hieman kokemuksia. vai oisko tps tai map:pi kuitenkin parempi
Posted: Wed Aug 03, 2005 8:48
by evolution
mulla on turbossa käytössä toi kierrosten mukainen kiihdytys rikastus.ja toimii paljon paremmin mitä se vanha systeemi
sillä normaalilla kun sai sellaiseksi että vastasi alhaalta hyvin kaasuun niin ylhäällä tuli jo liikaa bensaa.
uudella systeemillä saa alhaalta vastaamaan hyvin ja ylä kierroksillakin saa toimimaan hyvin.
tulee vaan hiukan petollinen ajaa märällä kelillä kun tolla saa säädeltyä niin että tulee aika mojova potku kun painaa kaasua, kun ennen mietittiin hetki ja mentiin vasta sitten
Posted: Wed Aug 03, 2005 10:53
by sami9
Herb wrote:Jeps eli laitoinpa sitten itsellekkin tuon 025g6 koodin ja Megatunen version 225b531 kun täällä on niin paljon kehuttu tuota uutta kiihytysrikastus toimintoa. Ja sain kyllä huomata että ei sitä turhaan ole kehuttu...

Ennen kun tuolla vehkeellä ajeli niin ei oikeen löytyny tasasta kierrosta alle 2000 kierroksen eikä vastannu kaasuun kunnolla mutta nyt kun tuon uuden sai sisään ja säätöihin niin on aika mukava ajella. Ihan niinkuin vakio koneella.

Ja uusi megatunen versiokin toimii paljon paremmin kun on tuo vanha versio. Suosittelen.
oliko mitään erikoista ton 025g6:n asennuksessa , jostain syystä en saa megatunea sille päivitettyä.. eli ei kopioi ilmeisesti siitä copy.inistä. mikä sen tiedoston tarkka nimi ja koko on jos sen siirtää manuaalisesti
Posted: Wed Aug 03, 2005 11:58
by TVH
Posted: Wed Aug 03, 2005 19:22
by Herb
Ei ollu mitään ongelmia. Meni todella hienosti sisään uusi koodi kun seurasi noita TVH:n ohjeita vaan tarkasti...

Posted: Sun Aug 07, 2005 11:49
by JTbo
Hei, vilkuttakos muilla tätä koodia käytessä tuo kiihdytysrikastuksen ledi jatkuvasti ja epäsäännöllisesti, niin tyhjäkäynnillä, kuin ajossakin?
Omassa kun alkoi vilkuttamaan, mutta logissa ei kuitenkaan näy merkintää kiihdytysrikastuksesta kuin oikeissa kohtaa.
Posted: Sun Aug 07, 2005 20:31
by ArttuH
Mulla ainakin vilkuttaa, tai paremminkin värisee, kun kierroksia on päälle parin tonnin. Välillä välähtää vähän reilumminkin. Megatunen mukaan rikastusta ei kuitenkaan tapahdu.
Posted: Sun Aug 07, 2005 23:15
by ast
Päivitin sitten minäkin koodin uudempaan. En saanut kierrosluvun mukaista rikastusta toimimaan niin hyvin kuin haluaisin. Vaikea sanoa onko se edes yhtään parempi kuin aikaisempi TPS:n mukaan tapahtuva rikastus.
Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.
Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.
Ideoita?
Posted: Mon Aug 08, 2005 8:58
by TVH
ast wrote:Päivitin sitten minäkin koodin uudempaan. En saanut kierrosluvun mukaista rikastusta toimimaan niin hyvin kuin haluaisin. Vaikea sanoa onko se edes yhtään parempi kuin aikaisempi TPS:n mukaan tapahtuva rikastus.
Ongelmiahan minulla on vain 2000-3000 rpm alueella. Sen yli ahdot heräävät nopeasti ja auto lähtee ihan hyvin ja sen alle ei juuri kunnolla kiihdytellä. Mutta tuolla alueella kun turbo miettii hetken aikaa ei kiihdy kunnolla. Jos laitan enemmän rikastusta toimii kaasu auki polkaistessa paremmin, mutta silloin pieni kaasun lisääminen saa aikaan helposti kenguruilmiön. Kun määrää vähentää pienemmät kaasun lisäykset toimivat hyvin, mutta kaasu auki polkaistessa kone yskii ja polttaa välillä ahtoputkessakin tavaraa. Peruslambdan mukaan sukeltaa laihalle ja nousee sieltä vasta kun ahtopaine nousee tai kaasua hellittää. Suuttimet (2 kpl) minulla on kaasuläpän yläpuolella jos sillä on jotain vaikutusta. Alkuperäisellä eculla ei ollut vastaavia ongelmia. Bensakartta kuitenkin ajettiin kohdalleen dynamometrissä eli ei luulisi peruskartan olevan liian laihalla tuolla alueella. Samoja ongelmia oli dynossakin eli tehovedoissa alku oli yhtä pauketta ennen kuin ahto nousi jos kiihdytysrikastukset olivat kokonaan pois päältä. Rikastuksia lisäämällä toimi paremmin, mutta ei hyvin. Jatkuvalla kuormalla eli kun säädettiin peruskarttaa ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eli asia liittyy selkeästi muutostilanteeseen.
Ei toki ole poissuljettua että tuossa olisi joku muukin vika. Toisaalta jos bensanpaineensäädin esimerkiksi ei reagoisi tarpeeksi nopeasti niin luulisi sen vaikuttavan myös suuremmilla kierroksilla, mutta ei vaikuta eikä mene edes laihalle kun polkaisee kaasun auki vaikka rikastukset olisivat nollissa.
Ideoita?
Koska rikastuskoodi on se mitä se on, ei siinä paljon muuta kait ole tehtävissä kuin nostaa karttaa ongelmakohdista ja toivoa että se auttaisi. Toivotaan että koodi kehittyy edelleen.
Posted: Mon Aug 08, 2005 18:54
by evolution
itse sain ne kiihdytys rikastukset toimimaan parhaiten niin että käytti autoa paikoillaan ja sitten tasakierroksilta aina kaasu pohjaan ja kun otti kierrokset rykimättä ja niin että lambda pysyi sopivana jätin siihen ja ajamaan, noin ainakin toimii parhaiten.
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan
ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan

Posted: Mon Aug 08, 2005 21:24
by ast
Kiitoksia, pitää kokeilla tuota paikallaan kaasuttelua. Nyt yritin säätää lähinnä ajossa joka bussipysäkillä ja se on oli aika hankalaa.
Posted: Tue Aug 09, 2005 12:48
by TVH
evolution wrote:itse sain ne kiihdytys rikastukset toimimaan parhaiten niin että käytti autoa paikoillaan ja sitten tasakierroksilta aina kaasu pohjaan ja kun otti kierrokset rykimättä ja niin että lambda pysyi sopivana jätin siihen ja ajamaan, noin ainakin toimii parhaiten.
ajossa en ole saanu ainakaan paremmaksi muuttumaan
ja saahan siinä määritellä itse ne rikastus kierrosten jaksot joilla pystyy hieman kikkailemaan

Tällä tapaa itekin niitä säätelen, ajaessa niitten vaikutus pienenee ainakin mulla.
Posted: Tue Aug 09, 2005 21:36
by KariM
Miten tuota rpm-ae:n mukana tullutta AE driven fuel pct -mittaria olisi tarkoitus tulkita? Siellä on ihan hurjia lukuja kuten esim. -560, -3200, 412, 123, 112. Samanlaisia lukuja näkyy logissa TPSacc-sarakkeessa. Softa 025g6, map-triggaus rpm-ae:lle.
Posted: Wed Sep 07, 2005 9:02
by Corolla
Tuolta uutta koodia ei löydy enää tuolta linkistä

Ja ei tuntunu äkkiseltään mistään löytyvän
Posted: Wed Sep 07, 2005 9:16
by Anssi
Corolla wrote:Tuolta uutta koodia ei löydy enää tuolta linkistä

Ja ei tuntunu äkkiseltään mistään löytyvän
Ota joku uudempi koodi. Aiemmin tehdyt ominaisuudet on kyllä mukana uudemmissakin.
Posted: Mon Sep 12, 2005 12:15
by janneza
eli tällä kierrosten mukaan säätyvällä kiihdytysrikastuksella tps:ää ei tarvita...???
Posted: Mon Sep 12, 2005 16:35
by JTbo
janneza wrote:eli tällä kierrosten mukaan säätyvällä kiihdytysrikastuksella tps:ää ei tarvita...???
Juu, ei tarvita kiihdytysrikastukseen, jos haluaa sitten polttoaineensyötön katkaisun, niin siihen toki voi TPS:ää käyttää, mutta omassani en käytä siihenkään, TPS:n johdot eivät ole kiinni lainkaan.
Posted: Sat Sep 17, 2005 12:17
by JTbo
Ehhehheh, kannattaa sitten laittaa se mapdot suosiolla pois, omassa lykki lisärikastusta vaikka mielestäni oli nollassa map-pohjainen rikastus accel enrichments sivulla, luvut ainakin oli nollia.
Nyt kun vaihdoin TPS-based kohtaan, niin hävisi se tyhjäkäynniltä polkaistaessa tapahtunut tukehtumisen oire. Muutenkin tuntui herkemmäksi muuttuvan kaasupoljin, meinasi olla jo liiankin herkkä, kun hipaisusta jo nousee sen 1000 kierrosta. Volvossa vakiona se ensimmäinen 5cm tuntui olevan vaan äänen muutosta

Posted: Tue Apr 25, 2006 9:20
by hedelma
Mitä ootte noihin 3 alimmaiseen laittanut? itse jos laitan niihin jotain muuta, kuin arvon "0", niin ongelmia luvassa!