Page 1 of 2
bensanpaine kysymys.
Posted: Fri Dec 25, 2009 17:21
by datsun180
tarviiko megassa olla säätyvä pensanpainesäädin vai pitääkö pensanpaineen olla kokoajan 3 bar
Posted: Fri Dec 25, 2009 18:46
by turbosbc
Bensanpaine voi olla esim. kiinteä 3 bar mutta on suositeltavaa käyttää säädintä joka pitää paineen vakiona imusarjan paineeseen nähden.
Kertovat säätimet sitten erikseen. Mielestäni ei ole syytä käyttää säädettävän moottorinohjauksen kanssa.
Posted: Fri Dec 25, 2009 18:47
by olafu
Läppärunkojen kanssa on kaverin autossa käytetty kiinteetä 3 bar, kun siitä oli vähän paha saada paineensäätimelle painetieto. Aika hyvin se saatiin säätöihin menemään niinkin.
Posted: Fri Dec 25, 2009 18:53
by turbosbc
Kyllähän sen säätöihin saa yhtälailla. Isojen suuttimien kanssa tulee ongelmat nopeammin vastaan kun ruiskutuspaine on suurimmillaan silloin kun sitä tarvitaan vähiten.

Posted: Fri Dec 25, 2009 18:54
by olafu
näinpä.
Mitään kertovaa säädintä ei kannata hankkia ainakaan, ellei siihen ole joku todella hyvä syy.
Posted: Fri Dec 25, 2009 21:20
by datsun180
täytyypä sitte ajella tuolla kiinteällä kolmella baarilla ja jos ei ala pelaamaan nii laittaa joku säädin väliin
Posted: Fri Dec 25, 2009 23:04
by Aatu
Eihän siinä muuta ole haittana kuin tuo et vaatii hieman isommat suuttimet kuin ohjauksen kanssa jos ahdettu,ahtamattomassa ei vaikutusta. Ja sit alipaine puolella kiusaa tuo runsaampi syöttömäärä.
Posted: Fri Dec 25, 2009 23:56
by turbosbc
Onko sulla olemassa joku säädin jossa ei ole liitäntää imusarjapaineelle?
Posted: Sat Dec 26, 2009 10:04
by datsun180
ihan tuommonen normaali vaparikoneen säädin on en tiiä sitte tajuaako se ylipainetta
Posted: Tue Dec 29, 2009 9:08
by risu
Eipä tuon kanssa kannata arpoa, laita bensanpainemittari bensalinjaan koekäytön ajaksi ja katsele heitteleekö se paine silloin kun painetta aletaan keräämään, esim megan launch controllilla myöhästät syttyä niin saat paikallaankin todettua ton, ko ominaisuus voi olla ihan kiva muutenkin ahdetussa pelissä.
Paineiden tarkastaminen ei ole huono idea vaikka olisi uusi ahdettuihin tarkoitettu säädettävä paineensäädinkin..
Alipaineellehan noi yleensä on vakioautoissa suunniteltu, mutta jos siihen säätimeen ei menisi mitään alipaineohjausta niin sitten vaihtoon heti, muuten saattaa toimia ihan riittävästi maltillisilla ahdoilla.
Posted: Tue Dec 29, 2009 17:45
by datsun180
joo tuo ominaisuus tuli testattua ja kyllähän se nostaa painetta ku kilon laittaa painetta nii pensanpaine nousee kilon.
Posted: Thu Jan 07, 2010 20:08
by olafu
Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.
Posted: Mon Jan 25, 2010 21:02
by unatco
olafu wrote:Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.
ei voi olla mahdollista.. ku bensanpainetta tarttee kuitenkin ollavähintään sen n1.5bar enempi kuin ahtoja.. kaiken järjen mukaan sulla on ruiskutuspaine ollut tanarissa 0.3bar

Posted: Mon Jan 25, 2010 22:08
by Aatu
unatco wrote:olafu wrote:Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.
ei voi olla mahdollista.. ku bensanpainetta tarttee kuitenkin ollavähintään sen n1.5bar enempi kuin ahtoja.. kaiken järjen mukaan sulla on ruiskutuspaine ollut tanarissa 0.3bar

Ilman ohjausta olisikin varmasti noin mutta ohjauksen kanssa siellä on ahdoilla ollut 2,5+2,2=4,7
Posted: Tue Jan 26, 2010 21:00
by olafu
Aatu wrote:unatco wrote:olafu wrote:Tanarissa toimi ihan hienosti boschin valmistama IS-sierran vakio 2.5bar paineensäädin. Ahtopainetta oli parhaimmillaan 2.2bar.
ei voi olla mahdollista.. ku bensanpainetta tarttee kuitenkin ollavähintään sen n1.5bar enempi kuin ahtoja.. kaiken järjen mukaan sulla on ruiskutuspaine ollut tanarissa 0.3bar

Ilman ohjausta olisikin varmasti noin mutta ohjauksen kanssa siellä on ahdoilla ollut 2,5+2,2=4,7
Juu oli mulla se ohjaus kytketty. Ellen väärin muista niin taisi bensan paine olla parhaimmillaan yli 5 bar mittarin mukaan. Ilmeisesti johtuu siitä, että tuollainen boschin säädinkin on luonnostaan lievästi kertova (rakenteesta johtuen). Ai miksikö? No, kun siinä on se paluuputken pää mitä vasten se paineensäätimen kalvossa oleva levy nojaa, niin sen putken kohdalla oleva pinta-ala jää lähes paineettomaan tilaan. Pienihän se on, mutta kyllä se voi tuon pari kymppiä vaikuttaa.
Posted: Thu Jan 28, 2010 4:23
by BlackEscort
olafu wrote:näinpä.
Mitään kertovaa säädintä ei kannata hankkia ainakaan, ellei siihen ole joku todella hyvä syy.
Miksi ei? Haitat? Esim. tuo 1.7:1 säädinhän tekee 2.5bar bensanpaineen jonnekkin 5.9bar tienoille kun ahtoja on 2 bar. Mitä haittaa kyseisestä kapineesta sitten oikein on? Siemens 006 suuttimet on 630@3bar ja 900@6bar ainakin ilmoitettu tuotto, tosin riippuu myyjästä, vpv ilmoittaa erillaisen tuoton eri paineille noille suuttimille. Eikös silloin pienemmätkin suuttimet riittä pidemmälle silloin kun aletaan autoa ahtamaan eikä tarvi käyttää 4bar polttoaineen paineena. Vai menikö mulla nyt jokin oleellinen seikka ohi?
Tullu joskus hommattua kertova, joten olis kiva tietää tarviiko sekin nyt vaihtaa?
Posted: Thu Jan 28, 2010 9:45
by Turbiini
Kyllä kertovaa voi käyttää, mutta ei siihen yleensä ole perusteita. Lisäksi joissain halvoissa kertovissa on ongelmia, joka ilmenee sitten että joka kerta ei painekäyrä seuraakaan ahtoja aivan samaa tahtia.
Itse luotan kyseisen asian takia ihna perus boch säätimiin ilman mitään kertovia ominaisuuksia on ainakin joka polkaisulla samat paineet. Vielä ei ole tullu niin tehokkaisiin sekaannuttua ettei oli täyteen tehoon tarvittavilla paineilla saanu joutokäyntiä hyväksi, sitten kun se vaihe joskus tulee pitää sitten miettiä kummalla se korjataan tuplasuuttimilla vai kertovalla säätimellä.
Posted: Thu Jan 28, 2010 16:22
by Vauhtivaunu
BlackEscort wrote:Mitä haittaa kyseisestä kapineesta sitten oikein on? Siemens 006 suuttimet on 630@3bar ja 900@6bar ainakin ilmoitettu tuotto, tosin riippuu myyjästä, vpv ilmoittaa erillaisen tuoton eri paineille noille suuttimille. Eikös silloin pienemmätkin suuttimet riittä pidemmälle silloin kun aletaan autoa ahtamaan eikä tarvi käyttää 4bar polttoaineen paineena. Vai menikö mulla nyt jokin oleellinen seikka ohi?
Tullu joskus hommattua kertova, joten olis kiva tietää tarviiko sekin nyt vaihtaa?
Tavoite olisi ettei suuttimien tuotto vaihtelisi bensapaineen mukana. Jos paineensäätimeen ei ole kytketty imusarjanpainetta tai paineensäädin on kertova, muuttuu suuttimien tuotto koko ajan ja säädön kannalta tämä on huono tilanne.
Bensakartalla tilannetta voi kompensoida tiettyyn rajaan asti, mutta kartasta tulee jokseenkin mielivaltainen ja tarkkuus kärsii.
Posted: Wed Feb 03, 2010 8:51
by BlackEscort
Jos se nyt laajakaistalla laitetaan säätöihin niin en kyllä vieläkään ymmärtänyt että miten kertova säädin eroaa normaalista 1:1 säätimistä, missä paine muuttuu ahtojen mukaan. Kertovassa paine muuttuu tietysti enemmän kuin 1:1 mutta mun järkeen ei käy vieläkään toi haitta. Ainoa mikä tossa kertovassa voisi olla haittana että suuttimet ei tahdo pysyä käyttöalueella, eli jos suuttimien käyttöpainealueeksi on ilmoitettu 3-6bar, niin silloin varsinkin tuo 1:1.7 menee 3bar 6.4 bar 2kilon ahdoilla.
Vai eikö porukka sit pidä imusarjan paineletkua kiinni missään säätimissä, eli silloinhan kertovakin säädin käy tähän kiinteään bensanpaineeseen hyvin ilman tuota alipaineletkua???
Ja ainahan suuttimien tuotto muuttuu paineesta riippuen.
E: Vai pitäiskö sitä kiinteää painetta käyttää aina?
Posted: Wed Feb 03, 2010 9:51
by teg
BlackEscort wrote:
Ja ainahan suuttimien tuotto muuttuu paineesta riippuen.
Niin.. siksipä tässä olikin suositeltu käytettäväksi normaalia paineensäädintä, joka pitää sen tuoton vakiona. Eli paine-ero suuttimen yli pysyy vakiona.
Jos paine-ero muuttuu (kertovan säätimen vuoksi tai ilman referenssiä imusarjasta), suuttimen dynamiikkakin muuttuu. Aukioloaika, sumu jne. Toki se vielä toimii, mutta säätäminen voi olla hankalaa, kun vieläpä noilla kertovilla säätimillä on ominaista etteivät ne toimi täsmälleen samalla tavalla joka kerta.

Posted: Thu Feb 04, 2010 18:05
by olafu
Lähinnä se kertovan säätimen monimutkaisuus ja monimutkaisemman rakenteen takia mahdollisesti kehnompi toimintavarmuus ja -tarkkuus on ne syyt minkä takia sitä ei kannata turhaan laittaa. Eli jos pärjää tavallisella paineen mukaan menevällä säätimellä niin ei kannata kertovaa laittaa.
Yllä noi jo tulikin ja samaten tuo säätöhomma, että kartoista tulee väkisinkin erikoisen malliset.
Posted: Thu Feb 04, 2010 21:39
by BlackEscort
Dodiin aivotyötä tehneenä totesin itselleni saman mitä teg ja olafu valaisi asiaa. Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar. Ainakin luulisin silloin noiden suuttimien riittävän rikkomaan sen 400konia. Tosin toi mun säädin on paskinta merkkiä ja kallein mitä löytyy joten nyt sitten kun kokoonpano saadaan taas kasaan uusin tuloksin, tarkastellaan joskos se paska pitäis paineen samana ilman sitä imusarjan letkua eikä paine muuttuisi radikaalisti kuten näillä säätimillä on ollut tapana tehdä. Muuten olen ollut tyytyväinen säätimeen, mitä nyt tieto taidottomuutta menin kyseisen kapineen ostamaan tyhmyyksissäni. Olisi ollut essocossun vakio säädinkin mutta edellinen omistaja oli tunkenut sen prässiin ja rutannut kuorta siinä toivossa että paineet nousee. Että osaa olla typeriä ihmisiä jotkut
Oppia ikä kaikki..
Ps. ostakee joku 1:1.7 kertova säädin
70e

Posted: Thu Feb 04, 2010 23:10
by Aatu
BlackEscort wrote:Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar. Ainakin luulisin silloin noiden suuttimien riittävän rikkomaan sen 400konia.
Kyllähän "olafu" veti niillä 400 oharista tanessa ja itsellä on ~400 myöskin kohtuu samoilla osilla otettuna(389 1,8bar penkissä, ajettu 2bar:lla)Molemmilla muistaakseen alkaa olemaan lähes 100% käytössö jo. Mulla tosin max arvo on 95% johtuen ruiskun turva rajasta.
Itsellä alkaa varmasti pumppu jo olla myöskin tapissa,tuotto 165 3bar:lla ja käytössä 6bar täysillä ahdoilla.
Posted: Fri Feb 05, 2010 0:18
by olafu
BlackEscort wrote:Ainoa mikä tossa kertovassa voisi olla haittana että suuttimet ei tahdo pysyä käyttöalueella, eli jos suuttimien käyttöpainealueeksi on ilmoitettu 3-6bar, niin silloin varsinkin tuo 1:1.7 menee 3bar 6.4 bar 2kilon ahdoilla.
Aatu wrote:BlackEscort wrote:Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar. Ainakin luulisin silloin noiden suuttimien riittävän rikkomaan sen 400konia.
Kyllähän "olafu" veti niillä 400 oharista tanessa ja itsellä on ~400 myöskin kohtuu samoilla osilla otettuna(389 1,8bar penkissä, ajettu 2bar:lla)Molemmilla muistaakseen alkaa olemaan lähes 100% käytössö jo. Mulla tosin max arvo on 95% johtuen ruiskun turva rajasta.
Itsellä alkaa varmasti pumppu jo olla myöskin tapissa,tuotto 165 3bar:lla ja käytössä 6bar täysillä ahdoilla.
Mulle jäi tunne että asia ei ole täysin selvillä vieläkään. Eli: alipaineletkun ollessa irti pitää paineensäädin
jakoputkessa polttoaineen paineena tarkalleen sen mikä säätimellä on asetettu. Silloin
suuttimen yli vaikuttava paine
laskee sitä mukaa kun ahtopaine suuttimen edessä nousee, eli jos polttoaineen paineeksi on asetettu esim se 2.5bar ja imusarjaan tuotetaan 2.5bar ahtopaine, niin suuttimen yli vaikuttava paine on nolla. Aine ei kulje suuntaan eikä toiseen. Letkun ollessa kiinni 1:1 säätimellä on 2.5bar ahtopaineella
jakoputken bensanpaine 2.5bar + 2.5bar, eli 5bar. Tällöin
suuttimen yli vaikuttava paine on luonnollisesti 5-2.5bar, eli
2.5bar. Paine suuttimen yli pysyy vakiona. 1:1.7 Kertovalla paineensäätimellä paine on 2.5bar + 1.7x2.5bar = 6.75bar, jolloin suuttimen yli vaikuttaa 6.75-2.5 = 4.25bar paine. Suutin on siis edelleen käyttöalueella.
Tilavuusvirta suuttimen läpi(niin kuin minkä tahansa muunkin reiän läpi) kasvaa paineen noustessa neliöjuuressa, eli tällöin n. 1.3 kertaiseksi (joka on 1.7:n neliöjuuri). Tämä siis kertovalla säätimellä. Vaikuttanee seosten säätöön jo jonkin verran.
Tämä selittää myös mistä tuo 630cc@3bar ja 900cc@6bar tulee. Kun paine kerrotaan kahdella, niin tilavuusvirta kerrotaan kakkosen neliöjuurella, joka on n. 1.41, eli 630cc x 1.41 on noin 900cc.
Vastaavasti jos paine kerrottaisiin neljällä, eli paine olisi 12bar, niin tuo 630cc kerrotaan nelosen neliöjuurella, joka on 2. Tällöin tuo virtaama olisi n. 1260cc, mutta suutin tuskin toimii enää 12bar paineella.
Posted: Fri Feb 05, 2010 7:48
by teg
BlackEscort wrote:Dodiin aivotyötä tehneenä totesin itselleni saman mitä teg ja olafu valaisi asiaa. Eli ei käytetä imusarjan paineletkua ollenkaan ja tumpataan noille 006 dekoille se kiinteä 3.5-4.5bar.
Kerrataas vielä. Paineensäätimen tehtävänä on pitää suuttimen takana putkessa/letkussa/tukissa oleva paina n. 3baria korkeampana kuin suuttimen etupuolella on imusarjassa. Eli jos imusarjassa on 1 bar, on suuttimien takana oltava 4 bar. Mistäs tämä paineensäädin sitten tietää mikä paine imusarjassa on? Mistäs muustakaan, kuin siitä letkusta joka tulee imusarjasta. Laita se vain kiinni.
Kertova tai ei kertova - aina letkut kiinni.
Posted: Fri Feb 05, 2010 11:00
by BlackEscort
Nyt tajusin. En huomioitun tuota imusarjan painetta, siksi meni hiukan ohi koko jutun ydin
Pumppu jaksaa ruokkia varmaan noi suuttimet ja kokoonpano tulee muuttumaan varmasti jossain välissä 8 suuttimen kokoonpanoon(joskus tulevaisuudessa). Täytyy pitää silmät auki, jos jossain tulee vastaan jonkun muun merkkinen säädettävä 1:1 säädin.
No aina ei voi voittaa...
Posted: Fri Feb 05, 2010 14:17
by teg
Eiköhän se moottorisi toimi sillä kertovallakin, mutta ensi kerralla sitten tavallisella ja pitää nyt silmät auki jos jostain löytäisi jossain vaiheessa korvaajan tälle.
Posted: Fri Feb 05, 2010 15:44
by BlackEscort
Joo kyllä se silläkin tuntu toimivan ohc:n kyljessä. Tosin joka kerta säätöajoa ajaessa mlw sääti aika reippaasti paineen nousu kohtaa. Eli ilmeisesti toi on noin 1.7 kertova, eli kerroin tuntuu vaihtelevan hiukan. En kyllä ota minkäänlaista riskiä tolla kertovalla kun motti tulee maksamaan kultaa ja hunajaa...ainakin mun lompakolle.
E:Tulipahan taas tietotaitoa lisää

Re: bensanpaine kysymys.
Posted: Tue Jun 21, 2011 17:51
by krisu92
Minulle jäi vielä aavistuksen epäselväksi. Olen siis aloittamassa squirttaamista ja olen hankkinut boschin säädettävän paineensäätimen (3-5bar). Tarkoituksena on asentaa ruisku vaparikoneeseen eikä ahdettuun, kuten edellisillä.
Eli polttoainepumppu tuottaa 5bar paineen, meneekä homma siis niin, että säädin pitää vakiopainetta (5bar). Imusarjaan muodostuessa alipainetta (0,5-0,6bar tyhjäkäynnillä) säädin laskee painetta juurikin tuon 0,5-0,6bar verran. Menikö oikein? Onko tämän tarkoitus siis pitää imusarjan paineen ja polttoaineen paineen vakiona, jotta suuttimet ruiskuttavat aina saman verran polttoainetta samassa ajassa?
Paineensäätimen kylkeen on muuten merkitty 3 bar...?
Re: bensanpaine kysymys.
Posted: Tue Jun 21, 2011 19:37
by teg
Ymmärsit aivan oikein. Luultavasti säätimesi on alunperin säätämätöntä mallia ja siihen on asennettu ns. säätökansi?