Page 1 of 1

n00b kysyy

Posted: Tue Dec 15, 2009 23:50
by napalaikka
Eli olen uusi aiheeseen, aihe on toki kiinnostanut pidempäänkin, mutta ei ole ollut aikaa ruveta värkkäämään.

No nyt olen jäänyt työttömäksi, joten aikaa yht äkkiä onkin..

Ja sitten itse aiheeseen, eli pitäisi tuon harraste ropposen koneeseen rakennella ohjaus. Tällähetkellä käytössä alkuperäinen K-jetronic ja kärjellinen sytytys..

Tarkoitus olisi rakennella vähitellen rivakka harraste auto, tulossa on ahdin tai kaksi riippuen lopullisten laskelmien tuloksista.

Ajatuksena on käyttää kahta suutinta per sylinteri, kun noita normi kokoisia suuttimia on siunaantunut nurkkiin.. ohjaus niin että vain toinen toimii pienemmillä kierroksilla/tehoilla ja molemmat ruuttaa kun ollaan tosiasiassa.

Kysymys kuuluukin, onko MS3:sessa tulossa niin suuria uudistuksia/etuja että kannattaa odottaa sitä, vai onko MS2 v3 riittävä kaikkeen mitä äkkiä voin keksiä..? (siis autoon kuitenkin joutuu tekemään sekä ruiskun että sytytyksen käytännössä tyhjästä)

Ja toinen kysymys on tuo MAP, kun en juuri missään (mukaanlukien muun merkkiset moottorin ohjaukset) ole nähnyt yli 4 bar MAP anturia..
Miten näiden varttimaili hirviöiden kanssa, joilla ahdot saattaa parhaimmillaan nousta 3,4-4,5 bar..?

Olen nähnyt kyllä datalistoilla esim 10 bar MAP antureita, mutta ne ovat pääsääntöisesti teolliseen käyttöön, ja sitten tulee vielä kysymys että kuinka MS suhtautuisi moiseen..

Aika epätodennäköistä että ahdot minulla ylittäisivät 3 bar, mutta eihän sitä koskaan tiedä kuinka paljon se nälkä kasvaa tulevaisuudessa..

Posted: Wed Dec 16, 2009 6:03
by Jasen2624
Johtosarjanha sitä joutuu tekee ja siihen onki helppo tehä 2 suutinta/pytty.. Ja hukkakipinää suosittelen suoraan.. Nuista tehas levyistä en tiedä mitä eroja on keskenään mutta veikkaan et joka tapauksessa joutuu soveltaa..
Millonkoha tuo ms3 on tulossa ku en ite oo huomannu semmosta?
Mappejaha on vaikka millasia.
http://www.bosch.com.au/content/languag ... cation.pdf
Tuolta ku kattelee sopivan ja kyselee puljuista saako kukaa tilattu tai onko hyllyssä.. Nuissa osassa on nopea imulämpöanturiki jo itessää.
Valitettavasti se nälkä kasvaa syödessä :D

Posted: Wed Dec 16, 2009 10:28
by napalaikka
Kiitoksia tuosta MAP linkistä, tuossa on jo suuntaa eteenpäin.

Sen johtosarjan todellakin joutuu tekemään itse, alkuperäisessä ei ole juuri mitään johtoja ja alkuperäinen on muutenkin kovettunut ja hapettunut. Alkuperäisten sähköjen ongelmat ovat itseasiassa syynä miksi jätin auton katsastamatta ja otin laittoon..

Tuolta Mega-Efi sivulta kattelin noita B&G levyjä

Samaisella Mega-Efi sivulla lukee että MS3 julkaistu 8.12.
MS3 sivuilla puhutaan että pakettia olisi saatavilla, mutta säätö ohjelmissa yms. olisi vielä puutteita.. on siellä jo jonkin näköinen jälleenmyyjä listakin, mutta kun katselin niiden myyjien sivuja, niin en löytänyt mainintaa MS3:sesta..

Minulla ei ole hengen hätää laitteiden valinnan kanssa, rauhassa rakennellessa.. koetan vielä hivenen katsella että minkälaisia vaihto ehtoja nykyaikaisemmat moottorit tarjoaa, tuohon kun sopii helpostu muutama uudempikin moottori.. antaisi vain lisää mahdollisuuksia rakenteluun..

Posted: Wed Dec 16, 2009 10:43
by Jasen2624
Nyt joutuu peruu sanat takas.. Oonha minä tuosta ms3 kuullukki ku oon käyny juuriki tuola http://www.ms3efi.com/ sivuilla jo aikoja sitte. Meinaa vaan tuo muisti olla aika heikko.. :?
Saako udella millanen pirssi/vehe on rakenteilla?

Posted: Wed Dec 16, 2009 10:47
by teg
Minulle saapui juuri MS3 Beta 2, mutta en ole vielä ehtinyt perehtymään siihen. Mikäli raudasta ei vikoja löydy, tuon massatuotanto aloitetaan tuollaisenaan pikapuoliin.

Posted: Wed Dec 16, 2009 11:20
by napalaikka
leikkikaluna on Porsche 924, eli 2 litranen vesijäähdytteinen rivi nelonen, jossa valitettavasti hölmö tasainen kansi (palotila männässä), palje aluetta ei käytännössä ollenkaan.. kun mäntä ei tule ylös asti..

toisaalta alakerta on todella vahvaa tekoa..

tuohon sopi liki suoraan aika moni audin moottori, (5 syl, v6, v8 ), joten sieltä saisi nykyaikaisempia moottoreita.. tokikaan v8 on lähes mahdoton saada katsastettua sinne, joten oikeasti 5 syl ja v6 on mahdollisia..

Tarkoitus on ajan myötä saada siitä ripeäkulkuinen, suhteellisen luotettava auto. En ole rakentamassa mitään viimisen päälle kilpa autoa, mutta paljon vastaavia ratkaisuja tulee ajan myötä.. mukavuus laitteitakin tulee jäämään autoon..

Posted: Wed Dec 16, 2009 18:39
by olafu
Siihen koneeseen sopii mahdollisesti joku audin läpihengittävä kansi, missä palotilat kannessa. Kannattaa vertailla joskus, konehan taitaa olla aika pitkälti samanlainen.

Posted: Wed Dec 16, 2009 21:23
by napalaikka
olafu wrote:Siihen koneeseen sopii mahdollisesti joku audin läpihengittävä kansi, missä palotilat kannessa. Kannattaa vertailla joskus, konehan taitaa olla aika pitkälti samanlainen.
Ja tämähän on sitten koko 924 harrastajakunnan ihanne aihe, koneeseen sopivia kansia on haettu kissojen ja koirien kanssa, mutta ei löydy..

Ja tähän väliin lyhyt historiikki aiheesta:
Kone juontaa juurensa Volkkari LT pakuun, jonka voiman lähteenä toimi 2,0 kaasarikone. Sitten kun Porschelta tilattiin suunnitelma Audi/VW urheilu autoksi, alkoi sedät porssella ettiä yhteen sopivia osia joita löytyisi mahdollisimman paljon suoraan Audi/VW tuotanto linjoilta. Noh, sedät porssella suunnitteli tämmösen auton jonka moottori on kotoisin LT:stä, tosin sedät suunnitteli suurimman osan osista uusiksi (mm: kansi, imu/pakosarja, polttoaineensyöttö, yms..). Sitten kävikin niin että Audi/VW:llä ei ollut öljykriisin yhteydessä rahaa/pokkaa tehdä moista autoa, joten Porsche lunasti suunnittelu työn tulokset itselleen suunnittelutyön hinnalla, vuokrasi Audilta tuotantolinjaston, ja voila, yksi eniten myyneistä Porsche malleista historiassa.. suurin osa osista on sukua Audi/VW laitteille ja melko paljon osia on vaihtokelpoisia, mutta ei kaikki (tai edes läheskään niin paljon kun voisi luulla)

Syy miksi audin moottorit sopii tilalle on se että autossa on etuvetoisen audin vaihdetoosa vahvistettuna, taka-akselilla. Välissä on Porschen suunnittelema trans-akseli.

Sitten se kansi asia, tässä 4 syl, 2,0 koneessa, on järeä lohko, suuret sylinteri välit, ja 86,5 männän halkaisija, pultit kaukana toisistaan, lähes mahdoton yhtälö verrattaessa nyky koneisiin..
Audi 5 syl. koneessa on sylinteri mitat ja välit samat kuin uudemmissa 4 syl. koneissa, vain yksi "ylimääräinen" sylinteri. Tämä 4 syl. kone on liki yhtä pitkä ja yhtä painava kuin Audi 5 cyl. On löydetty muutamia moottoreita joissa sylinteri mitat ja välit on lähellä tämän koneen vastaavia, mutta sitten homma yleensä kaatuu pulttien paikoituksiin.
Eikä tämä moottori ole mikään jumalan tahto, ei kannata ihan järkyttäviä toimen piteitä tehdä tämän eteen, kun kuitenkin melkein puolet audin moottorilinjastosta sopii liki suoraan kiinni..

Tietenkin tähänkin koneeseen on tehty super hyper erikois kansia, mutta semmoisen löytäminen olisi liki mahdotonta.. ja sitten on tuo tehtaan turbo versio, jossa olisi palotila kannessa, mutta saatavuus vs hyöty..
Pääsen helpommalla laittamalla vaikka audi 20v turbo vitosen, tai vaikka 30v v6 koneen..


Anteeksi tästä teksti tulvasta ;)

Posted: Wed Dec 16, 2009 21:33
by napalaikka
Toisaalta olisi hauska tehdä tästä alkuperäis koneesta, ja pitää kaikki semmoisena "tehdastekoisen näköisenä", suurin osa ihmisitä ei muutenkaan tiedä miltä tämmösen kone näyttää.. (95% ihmisistä kun luulee että kaikki Porschet on ilma jäähdytteisiä takamoottorisia)

Siitä saisi sitten ihmettelyn aihetta niille joiden mielestä tämä ei ole oikea Porsche, vaan Volkkari Porshen logolla..

Posted: Thu Dec 17, 2009 22:54
by olafu
Paljonko on bore spacing eli porausväli?

Posted: Thu Dec 17, 2009 23:41
by Höylä
napalaikka wrote: Pääsen helpommalla laittamalla vaikka audi 20v turbo vitosen, tai vaikka 30v v6 koneen..
kannatan, onhan niissä hienompi äänikin, kuin 2.0 nelosessa... parilla tutulla on tuollainen 924 ollut ja ihan asiallisia pelejä ne on, moottorin ne olis vain voinut asentaa niihin jo tehtaalla... 928 sekin asia on kunnossa :wink:

Posted: Fri Dec 18, 2009 10:37
by napalaikka
924 2,0 koneen bore spacing oli muistaakseni 95mm ja pultit on kaukana porauksesta, 86,5mm poraus..

Honda 2,2 koneissa on lähelle (spacing 94mm, bore 87mm).. mutta pultit heittää jonkin verran, vesikanavissa isoja eroja (closed deck vs open deck), päätymmäiset vesikanavat ei osu ollenkaan.. silti siinä on yksi lähimpiä..

henk koht olen päättänyt tarkistaa vielä muutaman moottorin josta on vähän "mutu tuntumaa"..

Tottakai liki mitä hyvänsä sovittaa mihin hyvänsä, mutta kannattaako se, on aivan eri asia.. kuitenkin yritän budejetin säilyttää inhimillisenä..


Kasissa on kieltämättä hieno ääni, mutta ei kovin monta muuta tarpeellista asiaa. Vääntöä ja tehoa saa 4,5,6 sylinterisistä viimeistään ahtamalla, kasikoneen täytyy olla todella nykyaikainen ollakseen yhtä taloudellinen.. lisäksi kasi on suhteellisen painava, esim: 928:n alumiini kasi on painavampi kun Chevy pikkulohko, lisäksi mitoiltaan isompi..
(silti laittaisin kasin, jos sen saisin katsastettua, tämä on kuitenkin haraste auto ;) )

924:seen ei koskaan haluttu suunnitella 8 konetta (huhu tosin kertoo että yhtenä alkuperäisenä suunnittelu vaihtoehtona olis ollu bemarin 6 kone), aluksi sen takia että siitä piti tulla Audi/VW, myöhemmin siksi että 4 kone piti auton painojakauman hyvänä, kustannukset halpoina, ja viimosena niittinä oli autojen sisäinen arvojärjestys: ei saanut hyppiä isompien mallien varpaille.. vaikka 924:jään tulikin myöhemmin 2,5L kone 944 mallista, sen tehoja tiputettiin muutama heppa, jotta paperilla se olisi huonompi. Kevyempänä autona se tosin oli hivenen 944 perus mallia nopeampi..

Jotenkin tommonen Audin uudempi v6 kone houkuttelisi. Sitä ei olisi joka puolella laitettu tämmöseen, eikä sitä hölmömpi tajuaisi edes vaihdetuksi, kun 5 pyttysestä vähänkään tietävä tunnistaa sen heti Audin koneeksi..
(ei siinä mitään, onhan nykysenkin limpun päällä Audi VW teksit)

Posted: Fri Dec 18, 2009 10:43
by napalaikka
Image

tuossa olisi kuva 924 koneesta knsi irroitettuna..

Posted: Fri Dec 18, 2009 12:28
by Jasen2624
Hmmm. Mite passaiskoha joku toyotan esim. 3S-GE:n kansi tuohon? Tai samaha se on jo sillon vaihtaa koko kone. Tekee sovituslevyn lohkon ja kopan väliin jos ei muute passaa mitenkää..

Posted: Fri Dec 18, 2009 13:26
by napalaikka
Audin pannut kun menee liki heittämällä, niin ei kauheesti viitti ruveta välilaippoja rakentamaan..

ja tohon on mahollista myös tehdä niin että purkaa kohde auton moottorista myös kytkin kopan mukaan ja naittaa sen trans-akseliin kiinni.. näin jotkut tehneet..

mutta luulen että jos kone vaihtuu, niin se on joku audin tai Porschen kone mikä tulee tilalle.. (olishan tuolla nurkissa muunmuassa Mazda 626 GTI kone..)

Posted: Fri Dec 18, 2009 16:50
by Jasen2624
Joo. Eipä se kannata tehä ku helpommallaki selviää.. :D