Page 1 of 1

Ford 4 syl. Hall jakaja.

Posted: Mon Dec 14, 2009 13:55
by wekku
Onko kellään suoraan tietoa millä sytkäboxilla ko. jakajan sais toimimaan?
Eli tarkoitus ei ole sotkea Megaa tähän mitenkään.

Hakua käyttelin ja MsExtran sivuillakin seikkailin, mutta eipä löytynyt tietoa.

Posted: Wed Dec 16, 2009 19:28
by olafu
Jos OHC koneesta on kyse, niin boschin 139:llä. Eri juttu että onko siinä mitään järkeä, koska ainakaan siinä kaasariboksin jakajassa ei ole ennakonsäädintä ollenkaan. toisinsanoen, kipinä tulee ja kone käy, mutta ennakko on se, mihin se on asetettu jakajaa kääntämällä, ei muutu miksikään kierrosten mukana. Toinen murhe on se, että osuuko kipinä jakajan kannen tappeihin vai meneekö tappien väliin, kun se jakaja on alunperin tarkotettu käytettäväks tietokoneohjatun ennakon kanssa.

Posted: Thu Dec 17, 2009 9:35
by wekku
Ok, kiitos infosta..

Meinasin vaan että jos sais helposti jäärataautoon sytkän tuolla kun on 2 ehjää jakajaa.

Toisessa on keskipakosäätö, toisessa ei..

Posted: Thu Dec 17, 2009 21:57
by earseeni
sähköohjatun kaasari ohc:n boksilla toimii toi jakaja jossa ei ole säätöä koska map anturi on boxissa eli siis boxi ohjaa ennakkoa alipaineen mukaan....


mulla olis yks boksi myynnis

Posted: Fri Dec 18, 2009 16:26
by wekku
earseeni wrote:sähköohjatun kaasari ohc:n boksilla toimii toi jakaja jossa ei ole säätöä koska map anturi on boxissa eli siis boxi ohjaa ennakkoa alipaineen mukaan....


mulla olis yks boksi myynnis
Paljos se maksais?

Posted: Fri Dec 18, 2009 21:19
by turbosbc
Js kysymyksessä on jäärata-auto johon ei ole tarkoitus panostaa niin ei se mitään ennakonsäätöä tarvi. Sillä vedetään kuitenkin lappu lattiassa kokoajan.

Moottorista riippuen joku 20-30 astetta kiinteää ennakkoa niin toimii riittävän hyvin.

Posted: Sat Dec 26, 2009 22:52
by wekku
Laitan joko sen hall jakajan jossa on keskipakosäätö tolla boschin 139 boxilla tai sit kärellisen jakajan.

Posted: Sat Jan 16, 2010 22:05
by olafu
Keskipakosäätimellä varustettu OHC:n HALL-jakaja on yhtä harvinainen kuin puuhevosen paska. Legenda kertoo että niitä on jossain loppupään granadoissa ollut joskus.

Posted: Sun Jan 17, 2010 9:49
by wekku
Juu, niin taitaa olla..
Kävin hakemassa molemmat jakajat tallille eikä niissä ollu keskipakosäätöä, joten ne saa unohtaa..

En sitten tiedä miten esim. 900 Saabin boxi toimii tuo jakajan kanssa, mutta Saabin jakajassa taitaa olla sekä alipaine että keskipakosäätö.

Posted: Sun Jan 17, 2010 11:43
by olafu
Ei kannata alkaa kikkailemaan kiinteillä ennakoilla, laita mieluummin sellanen induktiivinen malli, jos kärjetöntä mielit. Siinä on ennakonsäätö ja alipainekello, vakiomoottorissa sen alipainekellonkin voi kytkee, mutta ei siitä oikein mitään merkittävää hyötyä ole jääratatouhuissa.

Posted: Sun Jan 17, 2010 12:26
by wekku
Jees, mä laitan ton kärellisen jakajan kun sellanen sattuu myös löytymään..

Onko muuten Turbo Saabin yli/alipaine kello sellainen että siihen tulee vain yksi letku ja kellossa on kaksi jousta kalvon molemmin puolin?

Joskus olen nähnyt esim. Audissa alipainekellon johon tulee kalvon molemmille puolille letkuliitäntä, mitä siinä on ajettu takaa?

Posted: Sun Jan 17, 2010 14:24
by olafu
Vain yksi letku tulee, kello on muuten aika muhkean kokoinen.

Posted: Sun Jan 17, 2010 14:42
by wekku
olafu wrote:Vain yksi letku tulee, kello on muuten aika muhkean kokoinen.
Motonetistä saa tota kelloa uutena, on vaan aika suolanen hinta.