Page 1 of 1
Ahtopaineen säätely
Posted: Fri Dec 11, 2009 0:43
by BlackEscort
Muistanko väärin et täällä turistiin joskus että megalla pystyis ohjaamaan hukkaporttia sähköisellä moottorilla?
Jos tommonen on mahdollista niin kaikki informaatio tervetullutta
Hakua kokeiltu, tuloksetta.
Posted: Fri Dec 11, 2009 12:28
by teg
Onnistuu. Extran sivuilla on hyvin kerrottu mitä siihen tarvitaan. Venttiilin hankit jostain autosta, missä sellainen on (Saab, Cosworth, VAG jne.) ja muokkaat megaasi lähdön sille.
Posted: Thu Jan 21, 2010 1:51
by BlackEscort
Nyt taas muutaman tunnin selailtuani nettiä. Saabbaassa on ilmeisesti jonkin sortin magneettiventtiili hukkaportin kellona
Onko kukaan rakentanu ulkoista pakettia jossa ohjataan hukkaportin läppää/venttiiliä sähköisellä solenoidilla tms, ja tällä paketilla voisi säätää kapiinista käsin maksimi paineen?
Ei luulis olevan hankala rakentaa moinen, jonkun sortin säädettävä paineentunnistin potikka jolla ohjataan solenoidia?
Tarkoitus olis saada sisälle autoon sähköinen "turboruuvi" joka toimii niinkuin pitää ilman kaikenmaailman vastapaine ongelmia ja paineen karkailuja pienistä paineista isoille paineille.
Jossain oli jotain tietoa ilmeisesti juurikin vastaavasta sähköisestä ja säädettävästä paineanturista, mutta hemmetti kun kadotin sivun...

Posted: Thu Jan 21, 2010 8:26
by teg
Ihan normaali hukkaportin aktuaattori ja rajapaineventtiili täyttää tarpeesi.
Posted: Thu Jan 21, 2010 10:06
by BlackEscort
No, ei...
Saabbaassakin on ihan normy hukkaportin kello jonka painetta ohjataan sähköisesti.
Eli saman asian ajaa joku sähköinen boost controlleri istutettuna tohon proturbon kelloon...
Sitä mietin että jos ahdoissa mennään 0.5baarista reiluun 2bar niin se hukkaportin 0.5bar jousi antaa periksi aivan varmasti lähempänä 2bar ahtoja jolloin paineen nousu hidastuu ja saattaa ruveta myös aaltoilemaan.
Vastapaineohjatulla hukkiksella tämänkin sais varmaan toimimaan ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja...täytyypi pähkäillä asiaa lisää

Posted: Thu Jan 21, 2010 10:57
by teg
BlackEscort wrote:
Sitä mietin että jos ahdoissa mennään 0.5baarista reiluun 2bar niin se hukkaportin 0.5bar jousi antaa periksi aivan varmasti lähempänä 2bar ahtoja jolloin paineen nousu hidastuu ja saattaa ruveta myös aaltoilemaan.
Siinä tapauksessa pitää laittaa jäykempi kello.
Posted: Thu Jan 21, 2010 19:32
by olafu
Keksitkin jo ratkaisun itse, eli asetat paineen puoleen kiloon ja teet magneettiventtiilin kautta vastapaineohjauksen, eli vastapaineeseen vaikutetaan ohjelmalla. Tai säädettävällä paineenrajoitinventtiilillä, jonka painetta säätelet kabiinista, ihan mihin tarkoitukseen tahdot.