Page 1 of 1

Virrat päälle - POKS

Posted: Wed Dec 09, 2009 0:17
by Rantunen
Mikähän ratkaisuksi?
Imusarjassa siis paukahtaa joka kolmas kerta kun kääntää virrat päälle.
Hukkakipinäpuolalla varustettu järjestelmä.

Tuo siis oman diagnoosin mukaan roiskasee huikan soppaa ja kerran kipinää kun kääntää avaimesta, ja satunnaisesti tulee melko rankka kajaus. Pelottaa vaan että halkasee imusarjan tms.. :roll:

Toinen täysin samanlainen laite johon laitoin juuri samanlaiset komponentit, ei tee tätä milloinkaan. Asetuksissa fiba?

Posted: Wed Dec 09, 2009 8:28
by teg
Olisikohan sytkän invert/non-invert oikein?

Posted: Wed Dec 09, 2009 9:14
by Jaska
Itsellä oli alkuun ihan sama ongelma, mutta lieveni huomattavasti, kun triggeröinnin asetukset sain oikein.

Silti poksauttelut eivät hävinneet mihinkään.
Satunnaisesti tekee sitä vieläkin.

Posted: Wed Dec 09, 2009 9:20
by Turbiini
Se että kipinä tulee kun virrat kääntää päälle (tai oikeastaan hetki sen jälkeen) on normaalia, mutta ei se silti pitäisi syttymistä aiheuttaa.
Tai ei ainakaan omassa osu suuttimen sumu niin hyvin avoimesta venttiilistä palotilaan että siihen vielä kipinän saisi osumaan, vaikka suuttimet aivan suoraan venttiiliä kohti onkin suunnattu. Ainoastaan epäonnistuneen käynistys yrityksen jälkeen joskus hieman potkaisee. Aluksi kun polttoainepuolen hoiti kaasari ja mega oli vain sytkässä niin välillä tapahtui varsin suuriakin räjähdyksiä, kerran lähti kon käyntiinkin ilman startti asentoa :D

Asetuksia jotka tuohon vaikutaa bensapuolelta on omissa projekteissa aina ollu näin

Prime pump when = always
fire priming pulse = twice

Posted: Wed Dec 09, 2009 10:11
by Jasen2624
Kyllä itellä vanhuksessa välillä jysäyttää.. Ei oo niin usein et paljo haittaa ja yleensä on pako puolella eikä imu. Vanha tekniikka ja aina sinne jää sitä pensaa joka ei pääse tuulettumaan pois vaikka seisoo pitempäänki ja imuvenan auki ollessa sumu menee varmasti tulpalle asti ja sillo paukahtaa..

Posted: Wed Dec 09, 2009 12:45
by teg
Turbiini wrote:Se että kipinä tulee kun virrat kääntää päälle (tai oikeastaan hetki sen jälkeen) on normaalia, mutta ei se silti pitäisi syttymistä aiheuttaa.
Ei se kyllä normaalia ole missään nimessä.

Posted: Wed Dec 09, 2009 21:45
by Rantunen
Onko tuo invert asetus se mikä vaikuttaa siihen lämpiääkö sytkävahvari?
boschin 203/4 loppuinen vaffari on ja asetettu niin ettei lämpiä.
On todella ärsyttävä ominaisuus. Suuttimetkin ovat uudet joten tuskin vuotavat nekään.

Posted: Thu Dec 10, 2009 1:13
by Höylä
itse kiersin tuon "räjähtely ongelman" niin, että laitoin puolille menevän sähkön erillisen katkaisimen taakse (tai siis releen kautta tietysti menee sähköt puolille, mutta katkaisijalla saan puolat pimeäksi tarvittaessa), vähän köppäinen ratkaisu tuo on, mutta alkoi jo pelottaa, että imusarja tulee silmille, kun siellä muutaman kerran poksahti oikein kunnolla :shock:

nykyään siis moottori käynnistetään seuraavan kaavan mukaan, ensin virrat päälle polttoaine pumpuille ja suuttimille, sitten megalle sähköt päälle ja siitä 1 sek. kuluttua puolille virta, sitten vain startataan kone käyntiin, enää ei räjähtele sellaisessa paikassa, missä se tekis vahinkoa...

EDIS 6 hukkakipinä järjestelmällä oleva moottori taas ei ole poksautellut asiattomasti, ainoastaan tuo mitsun V6 on mun asennuksissa poksautellut, olisko sitten niin, että EDIS 6 ei anna kipinää, kun megaan kytkee sähköt :roll:

Posted: Thu Dec 10, 2009 8:41
by teg
Jos puolalle ottaa sähköt bensa-pumpun releen takaa niin sillä välttyy monelta ongelmalta.

Posted: Thu Dec 10, 2009 23:32
by Rantunen
teg wrote:Jos puolalle ottaa sähköt bensa-pumpun releen takaa niin sillä välttyy monelta ongelmalta.
Muistaakseni se on noin. Pitää nyt varmistaa vielä. Saako tuon pa-pumpun alkupumppauksen poistettua jollain?

Posted: Fri Jan 01, 2010 21:46
by kamski
Tietysti riipu vähän imusarjasta mutta pelkällä kipinällä ei pitäisi paukkua eikä poksahdella.

Tarvitaan polttoainetta + kipinän silloin paukku!
Eli veikkaan suuttimen vuotavaan, pari tippa riittää pamahdukelle.

Pumpun saa nollille muistaakseni Prime Pump When :Prime Pulse >0

Posted: Wed Jan 06, 2010 11:04
by Pecan
Mullakin paukku alkuunsa, kun oli hieman alkuvaikeuksia (Vahingossa PWM käytössä korkeaohmisilla suuttimilla) ja seos ei ollut kelvollista.. käyntiin ei lähtenyt mutta hirveitä laakeja imusarjassa. Tämä kuitenkin hävisi kun sai säädöt suunnilleenkaan kohdalleen. Eli toi vuotava suutin voisi olla hyvä veikkaus..

Posted: Wed Jan 06, 2010 11:56
by Rantunen
Suuttimet ovat uudet, ja säädöt ovat muuten kohdallaan.

Tarvii kokeilla kytkeä puolan + virtalukolta, ja pa pumppu ja suuttimet megankautta. Ei nyt muutakaan tule äkkiseltään mieleen.

Posted: Wed Jan 06, 2010 21:53
by kamski
Ei ne asetukset kohdallaan ole jos edelleen paukahtelee imusarjassa.
-kokeile vähän säätä lisää,, Crank/WarmUP ja siitä sitten PrimingPW Souce
laita After 2 Secs.
-Kyseinen toiminto antaa pienen ryyryypyn 2sek. jälkeen kun käännät virran päälle. Jonka jälkeen moottorin täytyy käynnistä! Muuten tulpat kastuu.

Omassa kokonpanossa ryyppyä annetaan Twice eikä paukahtelee imusarjassa.
Jos ei tuokaan auta niin päivitä johdotukset ja sitten täytyy säätää lisää.!