Page 1 of 2
ei käynnisty ilman kaasua.
Posted: Fri Dec 04, 2009 0:28
by syrkki
ostin celican jossa on megasquirt/suorasytytys.
Auto toimii käytössä hyvin, mutta joutuu antamaan kaasua hiukan että käynnistyy.
Kylmänä joutuu antamaan/pitämään kierroksia kaasulla hetken jotta käynnistyy ja jää käymään ja tyhjä käynti on N:500rpm.
Lämpimänä saa vain hipaista kaasuun startatessa, jotta lähtee käymään.
jos painaa liikaa niin kastelee tulppia ja röpöttää hetken, jos taas ei paina lainkaan kaasua niin moottori yrittää käynnistyä, mutta ei..
Lämpimänä tyhjä käynti on hyvä.
Olen uusi megatruuttaaja, eikä ole kokemusta ennen joten, mitä teen.
Posted: Fri Dec 04, 2009 1:09
by Kojootti5
Kokeillut käynnistää kaasu pohjassa? Jos megassa on se ominaisuus että huuhtelee palotilat ennen kuin käynnistyy.
Posted: Fri Dec 04, 2009 1:26
by syrkki
Kojootti5 wrote:Kokeillut käynnistää kaasu pohjassa? Jos megassa on se ominaisuus että huuhtelee palotilat ennen kuin käynnistyy.
ei ole tullut kyllä mieleen kokeilla,mutta täytyy kokeilla.
eikös ruisku laitteen pitäisi lähteä ihan vaan avaimesta kääntämällä käymään?

Posted: Mon Dec 28, 2009 11:36
by risu
Autoosi ei vaan ole tehty kunnollisia säätöjä kylmäkäyntiä ajatellen. Varsinkin jos auto on säädetty kesällä niin talvioloihin ihan mahdotonta tehdä kunnollisia säätöjä kun kylmempiä oloja ei olla päästy säätövaiheessa testaamaan.
Posted: Mon Dec 28, 2009 11:40
by risu
Kojootti5 wrote:Kokeillut käynnistää kaasu pohjassa? Jos megassa on se ominaisuus että huuhtelee palotilat ennen kuin käynnistyy.
Megahan ei perusasetuksilla käytä kaasupolkimen dataa edes seoksen laskemiseen (kiihdytysrikastukset sitten erikseen). Tosin mega kylläkin syöttää hetken bensaa aina kun virrat heittää päälle.
Extra-koodilla kolme polkaisua virrat päällä ennen starttia tuottaa myös lisärikastuksen käynnistykseen (en enää muista voiko senkin kytkeä pois asetuksella),
Posted: Tue Jan 05, 2010 22:57
by peanuts
nyt ois itselläkin käynnistysongelmia megan kans. On tuommonen ihan korkkaamaton kone eli vasta laakeroitu hoonattu ja männänrenkaat vaihdettu ja nyt ei lähde millään käyntiin. Sytkä toimii, bensaakin antaa ainakin hajun perusteella ja puristuksetki on tallella mut ei vaan ota tulille. Rikastuksia kokeiltu säätää suuntaan ja toiseen. Välillä hörähtää silleen että kierrokset pikkusen jo pomppaa mut ei.
Tallensin tuosta käynnistystilanteesta pienen pätkän logia ja aattelin että jos joku näistä enemmän ymmärtävä voisi mahdollisesti sitä vilkasta ja sen kattoo onko logissa kaikki ok. Nettiin en tuota logia saa jakoon (en osaa) mut jos joku ystävällinen henkilö vaikka ottais yv:llä yhteyttä ja antais mailiosotteen mihin lähettää tuon logitiedoston.
Kiitän.
Posted: Tue Jan 05, 2010 23:05
by teg
tulpanjohdot väärässä järjestyksessä.
Posted: Wed Jan 06, 2010 0:23
by peanuts
Iteki epäilin eka tuota tulpanjohtojen järjestystä kun välillä pöhis putkessa silleen että kuulosti niinku ois syttyny vasta siellä mut nyt on johtojen järjestyskin tarkastettu ja on ihan niinku pitää.
Posted: Wed Jan 06, 2010 8:55
by teg
Ja ajoitus tarkistettu lampulla?
Posted: Wed Jan 06, 2010 14:07
by peanuts
Juu on. +-1 asteen tarkkuudella on tuo ennakko, kun lamppu on ihan perusmallinen missä ei oo mitään säätöjä ym, niin oon laskenu tuosta hihnapyörältä nuo asteet ja tehny siihen pyörään merkit tuolle perusennakolle jota käytän startatessaki, eli 10 astetta. Kokeilin starttiin pienempääkin ennakkoo mutta jostain syystä megatunen mittari näytti koko aika 10 asteen ennakkoa vaikka kokeilin tiputtaa 7 asteeseenkin.
Posted: Wed Jan 06, 2010 17:43
by teg
Tosin sytkä voi olla 360 astetta pielessä vaikka lamppu näyttäisikin oikein..
Posted: Wed Jan 06, 2010 19:24
by peanuts
Meneekös se nyt sitten silleen että esim. ykkönen antaa kipinän poistotahdin aikana, jos tuo sytkä on tuon 360 pielessä? vaiko mitenkä?
huomennahan tuota vois kokeilla käännellä noita tulpanjohtoja eripäin ja kattoo vaikuttaako mitenkään
Posted: Wed Jan 06, 2010 21:16
by teg
peanuts wrote:Meneekös se nyt sitten silleen että esim. ykkönen antaa kipinän poistotahdin aikana, jos tuo sytkä on tuon 360 pielessä? vaiko mitenkä?
Niinhän siinä taitaa käydä - poisto lopuillaan ja imu aluillaan.
Posted: Thu Jan 07, 2010 18:04
by peanuts
Noniin. Tänään kokeilin kääntää tuota sytytysjärjestystä. Sen jälkeen tuntu ihan niinku ois paukuttanu kovemmin putkessa. Sit kun käänsin taas takasin alkuperäseen järjestykseen nuo tulpanjohdot niin huomasin semmosen että välillä kun lopettaa starttaamisen niin tuntuu niinku ampuis imusarjaan päin tuolta sylinteristä. Eli tämä taas vaikuttais siltä että se kipinä tulis nimenomaan väärään aikaan, sillon ku on tuo imu aluillaan.
Mystiseks menee, ennen koneremppaa tuo toimi ihan hyvin megalla tuo auto, ainut muutos tuossa välissä on sytkänohjauksen muuttaminen fidleltä LED 17.
Posted: Thu Jan 07, 2010 18:56
by kamski
No sitten ei ole mitään hätä, Laita nyt Megatuneen että led 17 ohjaa sytkän.
Posted: Thu Jan 07, 2010 19:06
by peanuts
Joo siis kyllä nuo softamuutokset on tehty, ja antaa kipinän, jopa oikeella ennakolla, kun on lampulla tarkastettu. Tänään vielä joutessani irrotin suuttimet bensakiskon kans imusarjasta ja katoin startatessa antaako bensaa; hyvin ruikki jokaisesta suuttimesta
Posted: Thu Jan 07, 2010 19:14
by kamski
Mikä moottori? Onko hydrauliset-nostimet?
Jos on -niin puristaa kasaan ruuvipenkissä, öljyt pois. Sitten horähtää käyntiin.
Posted: Thu Jan 07, 2010 19:19
by peanuts
Kyseessä on opelin 2.0 8v moottori ahtimella. Ja hydrauliset nostimet on juu
Posted: Thu Jan 07, 2010 19:24
by kamski
Päivitin just ylimmäisen viestin.
Mutta tosiaan muistitko puristaa niistä öljyt pois? Muuten venttiilit jää auki..
Posted: Thu Jan 07, 2010 20:35
by peanuts
Ei noita nostajia tullu puristettua, ja nyt kun mietin niin en oikein tiedä voiko noita varsinaisesti puristaa tyhjäks, kun muistaakseni mitä niitä kasatessa pyörittelin käsissä niin se koko nostaja on yhtä jöötiä ja päässä on semmonen ihan pieni nuppi, halkasija ehkä 3mm, mikä liikkuu sisään ja ulos. Ja se kyllä sisään meni ihan puristamattakin kun irtaallaan noita pyöritteli.
Ja tosiaan ei nuo venttiilit ainakaan täysin auki jää kun tuli puristuspaineet mitattua niin joka sylinteristä tuli jotain reilu 8bar. Eihän tuo kovin kova lukema taida olla, mut muistelisin että kun joskus kasattiin tommonen vastaava kone niin ennen ekaa käynnistystä siinä oli puristuspaineet luokkaa 7bar ja ihan hyvin lähti käyntiin, siitä ne paineetki sitten kohos kun hioutu nuo osat kohdalleen.
Tää käynnistymisoireilu vaikuttaa vähän samalta mikä oli ennen koneen purkua. Sillon ILMEISESTI johtu siitä että parista sylinteristä oli männänrenkaat palanu jumiin -> puristuspaineet 0 bar. Tuolloinki kuitenki anto samalla tavalla bensaa ja kipinän että sen puolesta ei jääny käynnistymättä sillonkaan.
Voihan se olla että ne jää noitten nostajien takia sen verta raolleen nuo venttiilit että kuitenki suihkasee osan bensasta takas eikä sit syty.
Kun tietäis...

Posted: Thu Jan 07, 2010 23:25
by kamski
No jos on 8 bar puristukset niin luulisi sen käynnistyvän.
Olet mitä ilmeisimmin tehnyt liian tiukkaan koneen.
Toi fööni saattaa vähän ahdistaa ensimmäisillä koe käynnistyksilla.? Saako tuon pakopuolen väliaikaisesti hengittämään paremmin.
Yksi asia kerrallaan ei tässä muukaan auttaa.
Posted: Thu Jan 07, 2010 23:50
by teg
kamski wrote:
Toi fööni saattaa vähän ahdistaa ensimmäisillä koe käynnistyksilla.?
No ei taatusti
Vika on näiden kuvausten perusteella virranjakajan suunnilla. Pyörijä oikeassa asennossa? Sekin voi olla 180 astetta pielessä
Posted: Fri Jan 08, 2010 0:19
by kamski
No miksi ei vois. Vaikkapa siivet pyörii nihkeästi jos ollenkaan, joku rikka/mutteri välissä tai jotain. Joka on tietenkin hyvin epätodennäköistä.
Mutta näiden kuvausten perusteella koneen pitäisi olla jo tulilla!
Eikös tossa johtojen järjestys kokeiltu vaihtaa, vaikka olisikin 180 pielessä.
Olettaen tietenkin kun moottoria kasataan niin se kasataan oikein.
Posted: Fri Jan 08, 2010 11:44
by peanuts
Tuo puhaltimen irrotus kävi itelläkin mielessä, että kokeilis pelkällä pakosarjalla startata, näkis samalla että mitä sieltä pakopuolelta tulee ulos.
Ja tuosta pyörijästä sen verran, että siinä on nuo kiinnityspisteet ja lovet ym. sillä tavalla että sen saa vain yhteen asentoon kiinni. Eli siinä ei pitäis vikaa olla.
Posted: Fri Jan 08, 2010 12:13
by kamski
Kerro vähän led 17 modauksesta millä reseptillä olet toteuttanut sen.
Olettaen että mekaaninen puoli kunnossa niin ei jää muuta kuin tuo modaus kyseenalaiseksi.
Meikäläisellä oli joskus vastaavanlainen vika. Oli liian suuri ylösvetovastus!!!
Posted: Fri Jan 08, 2010 13:14
by peanuts
Toi sytkämodi on tehty seuraavasti:
D5 ja D8 korvattu hyppylangalla. D5 oikealta puolelta vedetty 1K vastus D9 oikealle puolelle (12V hall-anturi). XG1 ja XG2 yhdistetty hyppylangalla. Ja tuo hall signaali tulee pinniin 24.
Modin jälkeen tein varmuuden vuoksi uudelleen tuon hall anturin säädön, trigger anglet ym. ja tuli täysin samat arvot kuin sillon kun oli fidle ohjaamassa sytkää joten luulisin että tuokin puoli kunnossa.
Lähinnä sillä vaan mietin, kun ennen oli alkuperäinen hall-anturi ja fidle ohjaamassa ja nyt tarvike anturi ja LED 17 ohjaamassa, että jos niissä olis ollu tuo liipaisu kohta erilainen (alkuperäisessä Hi to Lo) mut eikös sen sitten pitäis näkyä tuossa trigger anglessakin, eli ei ois tullu samat arvot kun fidlee käytettäessä.
Posted: Fri Jan 08, 2010 21:02
by kamski
Oliko joku varsinainen syy pistä uuden anturin?
Tossa kaavassa on mahdollisuus kasvata vastus arvon 1K-2K. Eli täytyy tässäkin tapauksessa hakea itse sopivat arvot...
Ja tuo opto-4N25
on aika herkkä hajoamaan/halvantumaan mutta on kyllä sitten halpaa..
Onko tällei, vai mitä säätöä olet tehnyt.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Diz ... _spark.htm
Posted: Fri Jan 08, 2010 21:25
by peanuts
Entinen hall-anturi sano sopimuksen irti, en tiedä mikä tuli mutta ei antanu enää minkäänlaista signaalia. Tämän johdosta vaihdoin tuon tarvikeanturin. Nyt ois mietteissä siirtyä käyttämään tuota VR anturia muunnospiirillä kunhan joskus sais ensin tuon koneen tällä setupilla pyörimään. Sais tuon hallilla varustetun virranjakajan "pois tieltä".
Sen unohdin tuossa vielä mainita että mulla on sytkäkivenä tollanen -309 tarvikemallin kivi. Eli en käytä tota VB921 vaihtoehtoo.
Mihin tuo ylösvetovastuksen arvo 1K-2K vaikuttaa noin käytännössä tuolla sytkäpuolella? On vähän auki itselle, aattelin tuota 1K vastusta käyttää kun on tuntunu muillakin pelaavan tollasilla arvoilla, tietysti on aina laitteistokohtaista mut tuosta oli ainakin lähtee hyvä kokeilemaan.
Jokaiselle tulpalle tuo rätkäsee ihan nätin kipinän kun tuli sekin testattua.
Posted: Fri Jan 08, 2010 21:41
by kamski
Meinasinkin jo kysyä puuttuko tästä vielä joku asia..
Tarkoitin lähinnä tota D9 1k vastuksen, mutta anna vielä olla niin..
Onko ledillä siis 1K ylösvetovastus? Tähän vois kokeilla vähän pienempää vastusta kokeile 900 ohm tai vielä pienempää.. Vaikutta herkyyten.. Mutta on olemmassa myös pienet riskit.
Itsellä on 900 ohm ja toimii..
Vai onko tämmöinen?
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Diz ... ut_v22.htm
Posted: Sat Jan 09, 2010 0:15
by peanuts
Jätin tuon ledin ylösvedon kokonaan pois kun tuo -309 sytkäkivi ei kuulema tartte tuota ylösvetoo toimiakseen.
Ei oo siis tuommonen kytkentä kun tuossa kuvassa. Pitää yrittää tässä viikonlopun aikana vielä tallille ihmettelemään ja turaamaan tuon kanssa jos sais jotain järkevää aikaseks