Page 1 of 1

Toyota 16V, GM-HEI, mistä palikoita.

Posted: Thu Nov 26, 2009 13:29
by Baas 009
Päivää,

Ensimmäistä megaa virittelemässä, pari epäselväksi jäänyttä juttua olis...

Projektina on Toyotan 4A-F (1,6 16V) koneen modernisointi uudemmalla ruiskumallin kannella (Gen2 4A-FE) ja samalla megoitus extra-systeemillä.
Ruiskuvermeet ja anturit ovat enimmäkseen toyotaa, imuilman lämpöanturi tulee olemaan varmaankin mallia "Cosworth", kun joku on nyysinyt elinluovuttajasta sen anturin.

Olen tässä nyt jo omissa päissäni tullut siihen tulokseen että systeemi onnistuu helpoiten käyttämällä 4A-F:n omaa virranjakajaa jossa on samassa kikkareessa sekä 4-hampainen triggeri, sytkäkivi, vr-anturi että puola.

No lisäksi tarvitaan 4-pinninen HEI-moduli signaalimuuntimeksi. Eteen on vain tullut kaksi mutkaa. Mistä ostaa tällainen moduli, tai ennenkaikkea missä autoissa tällaista on ollut. Joku sanoi motonetista ostaneensa, mihin autoon kysyttäessä tai millä numerolla löytyy?

Lisäksi, miten 4-pin HEI tulee kytkeä tässä signaalinmuutoskäytössä?
Yritin tonkia mutten löytänyt ja extra-foorumikin oli kätevästi katollaan.

Kiitoksia jo etukäteen.

-Ville

Posted: Mon Nov 30, 2009 22:39
by kamski
Morjens.

Tarvitset Toyotan 16 valve gen-1 tai 2 jakajan, Gm HEI-8 tai 7 pin. moduulin ja pienen johto muutoksen megaan!
Jos on MS1 V2.2 levy.
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#gm7hei
Linkissä esitetty jopa valmiit HEI-8 asetukset megatuneen.

Unipoint osa HEI-8 pin. UNI0610 ja pitäisi löytyä ihan helposti, varaosa myyjältä kun kyselet.

Posted: Tue Dec 01, 2009 18:18
by 350TBI
Noita 7- ja 8-pin HEI-moduleita nyt myy jokainen vauhtikauppa...ja sitä halvinta kiinankopiota ei kannata ostaa.

www.usparts.fi

www.racersplace.fi

no vihdoin palikoita...

Posted: Sat Dec 12, 2009 0:42
by Baas 009
Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.

Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...

Re: no vihdoin palikoita...

Posted: Tue Dec 15, 2009 19:16
by pjr
Baas 009 wrote:Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.

Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
Näitä HEI-7 moduleita on ainakin opelin 1.6 ykspisteruisku-koneissa.

Re: no vihdoin palikoita...

Posted: Thu Dec 17, 2009 17:47
by kamski
pjr wrote:
Baas 009 wrote:Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.

Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
Näitä HEI-7 moduleita on ainakin opelin 1.6 ykspisteruisku-koneissa.
Kunpa olisikin HEI-palikat Opelissa. Taitaa olla ihan BOSCH-7 pin moduuli niissä.

Posted: Thu Dec 17, 2009 19:21
by Vauhtivaunu
Munakadetin 1.3l-motissa käytetään hei-4 palikkaa vastaavaa sytty-yksikköä. Se pystyy lukemaan jopa 36-1 kiekkoa vr-anturilla. Kokeiltu homma. Maailman helpoin juttu tehdä megaan triggaus sillä.

Sytkäkiveksi kannattaa laittaa boschin osa tai joku "lutikka" esim. BIP373 tai joku ISL9V-sarjasta.

Posted: Thu Dec 17, 2009 20:47
by kamski
Niin, ilmeisesti Amerikan GM on evänyt Opelilta lisenssin kun tuli Bosch tilalle siinä - 1983.
Nyt en kyllä muista mikä sytkä oli meikäläisen -81 B malli Asconassa mutta jakajan akseli oli aika väljä.

Mutta tästä voi valkata sopivan auton josta voi nykäistä kyseisen Bosch palikan jos ei haluaa ihan uutta ostaa.
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Mutta meikäläinen suosittele ja pysyttelee NipponDenson jakajassa ja GM HEI-8 palikassa niin kauan kunnes ne antautuu.

Re: no vihdoin palikoita...

Posted: Wed Dec 23, 2009 8:09
by pjr
kamski wrote:
pjr wrote:
Baas 009 wrote:Nyt sain parin kiven alta käsiini hei-7 kikkareen, ja myös toisen virranjakajan modattavaksi. Kerkeis vaan hommiin.

Anturit tarttis mitata, ja kipunamuutokset tehdä levyyn...
Näitä HEI-7 moduleita on ainakin opelin 1.6 ykspisteruisku-koneissa.
Kunpa olisikin HEI-palikat Opelissa. Taitaa olla ihan BOSCH-7 pin moduuli niissä.
Ei ehkä orig. GM Hei-palikoita, mutta delcon vastaavia..
Tuon oikean alalaidan näköinen palikka sieltä 1.6i(c16nz) virranjakajan sisältä löytyy:

Image

Tulkkaa virranjakajan sisällä olevaan nelisakaraista vr-anturia boxille ja ohjaa puolaa.

Tuossa taitaa olla vastaava Delcon valmiste jossa GM:n osanumerot: http://www.auto-bumper.com/Ignition-Coi ... oil-1.html

Linkki motonettiin: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-8026

Joku vois varmistaa, että onko nyt kyse vastaavasta palikasta.

Posted: Wed Dec 23, 2009 21:44
by kamski
Yes, palikka näyttää lupaavalta. En ole toisin törmännyt moiseen kapistuksen koskaan mutta. Nyt kun tietäisi mitä se on syönyt "kytkennän" niin voisi jopa toimiakin Megasquirtin kanssa. Ja ei ole hinnalla pilattu, Motonetin versio.

Posted: Wed Feb 10, 2010 20:07
by pjr
Tuo nyt ei oo kallis testatakkaan, mutta vastaavalla tavalla se on kytketty opelissa mitä tuossa kuvassa:

http://www.megamanual.com/ms2/ew7hei.gif

Posted: Wed Feb 10, 2010 21:25
by Vauhtivaunu
Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.

Posted: Sun Feb 28, 2010 0:49
by kamski
Vauhtivaunu wrote:Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.
Onko tässä Opelin HEI-4 kopiossa -vr muunnin ja syttykivi samassa.
Vai pelkkä vr muunnin?

Posted: Sun Feb 28, 2010 8:49
by Vauhtivaunu
kamski wrote:
Vauhtivaunu wrote:Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.
Onko tässä Opelin HEI-4 kopiossa -vr muunnin ja syttykivi samassa.
Vai pelkkä vr muunnin?
Kyllä niissä on vr-tunnistin ja syttykivi. Motonetin nummero tuommoselle on 10-8025

Posted: Sun Feb 28, 2010 12:03
by kamski
Vauhtivaunu wrote:
kamski wrote:
Vauhtivaunu wrote:Opelin 1.3l motin "HEI"-kopiosytkäkivi toimii signaalinmuuntimena 36-1 kiekon ja vr-anturin kanssa oikein hyvin. Olen kokeillut originaali gm-kivellä sekä motonetin tarvikemallilla.
Onko tässä Opelin HEI-4 kopiossa -vr muunnin ja syttykivi samassa.
Vai pelkkä vr muunnin?
Kyllä niissä on vr-tunnistin ja syttykivi. Motonetin nummero tuommoselle on 10-8025
Ok kiitos. Tarkennetaan vielä vr- tunnistin vai muunnin. sini- kanttiaaloksi. Aina kun tule liipaisu niin saadan kipinä aikaiseksi?

Löysin GM HEI-4 palikan modauksen, onko kyseessä siis sama palikka tai vain kuoret samat. Ainakin tulla HEI-4 ajetaan suoran puolat.

http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... EImod.html

Posted: Sun Feb 28, 2010 21:53
by Vauhtivaunu
kamski wrote: Aina kun tule liipaisu niin saadan kipinä aikaiseksi?
^juurikin noin^

"muunnin" kuvaa parhaiten tuon toimintaa kun sitä käytetään ohjaamaan megan optopiiriä. Vr-anturin siniaalto muunnetaan kanttiaalloksi tuon palikan avulla. Optopiiriin tarvitaan samanlainen muutos kuin hall-anturia käytettäessä (ylösvetovastus joko +5v tai +12v).

Sensijaan puolaa JA megaa ei voi ohjata yhdellä HEI4-yksiköllä, vaan jos tuota yksikköä käyttää lukemaan vr-anturia, tarvitaan megaan lisäksi joku syttykivi. esim. ISL9V-sarjasta. Ne on hyviä ja halpoja 8)
kamski wrote: Löysin GM HEI-4 palikan modauksen, onko kyseessä siis sama palikka tai vain kuoret samat. Ainakin tulla HEI-4 ajetaan suoran puolat.

http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... EImod.html
Kuoret on erilaiset, sisukset on toiminnaltaan samat.

Posted: Sun Feb 28, 2010 23:33
by kamski
Kiitoksia, nyt tiedetään vähän enemmän! Ei tarvi sitten pyöriä ympäri -sormi suussa ja ihmetellä kytkentöjä.

Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.

Meinasin kokeilla mopoon laittaa kampuralle 2:lla vr anturilla ja yhdellä triggerihampalla homman pyörimään. (MS.II) Taikka 4-1. En ole vielä päättänyt.

Posted: Mon Mar 01, 2010 10:13
by Vauhtivaunu
kamski wrote: Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.
P(originaalissa "W") ja N (originaalissa "G") ovat triggaukselle ja C maadoittaa puolan miinus-napaa. B tai "+" on virta ja jäähdytyslevy maadoittaa.

Posted: Mon Mar 01, 2010 15:29
by kamski
Vauhtivaunu wrote:
kamski wrote: Se on vielä auki miten hemmetissä HEI palikalla ohjataan puolaa? Liittimen kirjaimet ainakin erilaiset. C nasta puolaan? Jos tietenkin vain puola ohjatan.
P(originaalissa "W") ja N (originaalissa "G") ovat triggaukselle ja C maadoittaa puolan miinus-napaa. B tai "+" on virta ja jäähdytyslevy maadoittaa.

Loistavaa, ei voi tietää ennen kuin selvittää.

Tässä erässä -92 vm. Toyotassa kokeilin tarvike sytty moduulin. Taisi olla vastaavanlainen kuin Hei-4 palikka. Niin siinä ilmeni sellainen ongelma että rajoitin tuli siinä 3500 rpm kohdalla. Eli VR muunnin tai syttykivi lopetti toiminnan tai jotain. Rajoitti -Hard Rev tyyliin.. En lähtenyt sen enempää selvittämän asia.

Toyotan sytkäkivi

Posted: Sun Mar 28, 2010 16:39
by Baas 009
Nyt on projektia väkästelty pikkuhiljaa eteenpäin.

Vähitellen alkaa kirkastumaan käyttöön tulevat komponentit.

Jakajaksi tulee kuitenkin 4A-FE Gen-2-jakaja josta löytyi 2 vr-anturia ja 4 ja 1-hampaiset triggerit. Tämä sen takia että johdotuksessa on tarkoitus käyttää kannibalisoitua alkuperäistä johtosarjaa, ja liittimet olisivat näin suoraan sopivia. Signaalimuuntimena toimii HEi-7.

Hankaluus tulee siinä että toyotan sytkäkiveen menee alkuperäiseltä eculta 2 piuhaa. Onko kellään käsitystä että minkälaisella funktiolla nämä toimivat?

-Ville

Posted: Sun Mar 28, 2010 18:04
by kärppä
Viime syksynä samaista asiaa ihmettelin kaverin auton kanssa,koneena tosin 3s-gte mutta koko samannäköisiä nämä toitsun sytkäyksiköt ovat.

Ne kaks piuhaa on IGt ja IGf ja jos en väärin muista IGt oli se mihin pitää kytkeä megalta tuleva piuha.
Mutta ÄLÄ tähän ihan sokeasti luota kun on kuitenkin eri osa kyseessä,googlella miekin löysin kytkennän kunhan aikansa jaksoi ettiä....

Tolta IGf piuhalta menee tieto takaisin boxille alunperin ja se liittyi jotenkin sytkän hienosäätöön mutta ei tarvitse käyttää mega-asennuksessa.

Posted: Sun Apr 11, 2010 13:51
by Baas 009
Jees, kiitos.

Mites muuten tarttis olla ne asetukset tuota toyotan omaa kiveä käyttäessä, onko spark inverted vai ei, ja pitääkö käyttää dwell-ohjausta ja miten?

kiitoksia

-Ville

Posted: Sun Apr 11, 2010 16:57
by kärppä
Baas 009 wrote:Jees, kiitos.

Mites muuten tarttis olla ne asetukset tuota toyotan omaa kiveä käyttäessä, onko spark inverted vai ei, ja pitääkö käyttää dwell-ohjausta ja miten?

kiitoksia

-Ville
Spark inverted:NO (ehdottomasti,tuli kokeiltua :roll: )

Ainakin 3s-gte:ssä orkkisboxi hoitaa dwellin eli tod.näköisesti tarvii.

Posted: Sun Apr 11, 2010 21:46
by kamski
Baas 009 wrote:Jees, kiitos.

Mites muuten tarttis olla ne asetukset tuota toyotan omaa kiveä käyttäessä, onko spark inverted vai ei, ja pitääkö käyttää dwell-ohjausta ja miten?

kiitoksia

-Ville
Kun kerran päätyit käyttämän orkkis osat, tässä vähän lisää aiheesta niin ei tarvitse arpoa asetukset ja yleensä säästyy toimintasavuilta.

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Diz ... erview.htm :D

IGf piuhasta saa vaikkapa RPM tietoa kiekkamittarille.
Ja dwellia pitää käyttää.

Posted: Mon Apr 12, 2010 7:52
by Baas 009
Noniin, nyt sain vihdoin kapineen tulille. Paljon kiitoksia neuvojille.

Loppujen lopuksi sitten käytin triggerinä kahta pulttia jotka laitoin kampuran hihnapyörän reikiin, joita käytetään kun hihnapyörään otetaan irti. Anturina on aikasemmista rojekteista jäänyt honeywellin hall-anturi.

Omassa virityksessä ei ole tuota VAST-systeemin NE-lähtöä, vaan jakajassa oli 2 anturia ja 1- ja 4-hampaiset triggerit. Antureiden tiedot menivät suoraan auton orkkisboksille, josta sitten palasi Igt ja Igf-piuhat.
Jakaja on peräisin Gen2 eli uudemmasta 115hv:n 4A-FE:stä. Nyt siis mega ohjaa ihan normaalilla sytkälähdöllä LED17:sta tuon jakajan orkkiskiveä, ja spark inverted on tosiaan NO. Kierroslukutieto auton omalle kiekkamittarille tulee jakajalta eli käytännössä sytkäkiveltä.

Nyt täytyy vain testata kuinka alas dwelliä sopii pudottaa, lähinnä osien rasituksen minimoimiseksi. Sain auton niin myöhään tulille että en kerinnyt enää enempää säätämään.


-Ville