Page 1 of 1

Volvoon Mega?

Posted: Wed Nov 18, 2009 22:16
by Pahkis
Tuli tuossa mieleen että jos asentaisi ruiskuksi megan. Alunperin piti laittaa Haltechin E6A, mutta alkaa olla aika vanhaa tekniikkaa ja sen takia tuntuu olevan vaikeaa saada tietoa teknisissa asioissa.

Haltechin mukana tuli seuraavia osia,voiko niitä käyttää suoraan? Eritoten nuo sytkäpuolen osat olisi kiva saada käyttöön.

Syttykivi: Bosch 0 227 100 203
Puola: Bosch 0 221 503 001 , en löytäny edes googlella mut ilmeisesti 2x2 puola
3 BAR MAP : GM 7497316
Antureita: jäähdytysvesi lämpö, imuilma lämpö
TPS , ei tietoa mut on volvon alkuperäinenkin tallessa
Honeywell HALL + 6-1 triggeri kampiakselille
4-johdin Lambda Bosch


Haltechin johtosarja, saisi siitä varmasti modattua johtosarjan Megaan

Nyt arvon herrat muutama kysymys:
Mikä mega kannattaisi hommata (jos kaupan saa tarjota YV) kun ei ole tietoa et tarviiko extra korttia ja mitä softia pitää olla ym. Tarkoitus siis ohjata ruiskua ja syttyä. Lauchcontrol olis tietty plussaa.

Pääseekö noilla kamoilla mitä jo hyllyssä hyvin alkuun? Mitä uupuu listalta?

Nyt saa kehua megaa, ainakin se olis iso plussa että olis graafinen käyttis, vanhassa haltechissa olis ollu dos-pohjainen softa

Posted: Fri Nov 20, 2009 20:37
by Pahkis
Mites tuo lambdan ohjaus, onko megassa lambda input ? eli pystyis ajamaan closed loopissa? Siis että lambda korjaa ja säätää seokset kohdalleen? Ja mistäs sen näkee onko lambda kapea vai laajakaista malli?

Posted: Fri Nov 20, 2009 21:16
by JaniM
On lambda input. Valitaan asetuksista kumpi lambda käytössä.
http://www.msextra.com/ms2extra/
Tuosta voi aloittaa tavaamisen ja lisää löytyy
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm

Noista selviää kaikki likipitäen ja loput täältä foorumilta.

Posted: Thu Jan 07, 2010 18:03
by Pahkis
Alkuperäiseen suunnitelmaan muutoksena että laaja-kaista lambda tulee. Tuota boksia vaan että jos ostan valmiiksi kasatun esim. jenkeistä niin pitääkö/kannattaako tilata mitään extraa mukaan jos ohjailen boschin 2-kanavaista kiveä.

Jos valmiiksi kasattua MSII v3.0 boksia etsii, niin mistä muualta kannattaa katsella kuin, http://www.diyautotune.com/ sivuilta?

Posted: Thu Jan 07, 2010 19:30
by Höylä
Pahkis wrote:
Jos valmiiksi kasattua MSII v3.0 boksia etsii, niin mistä muualta kannattaa katsella kuin, http://www.diyautotune.com/ sivuilta?
eikös täältä pitäis saada kaikki samat mitä tuolta rapakonkin takaa, mutta suomeksi... http://www.mega-efi.fi/

Posted: Thu Jan 07, 2010 20:16
by Pahkis
ainakaan nettisivuilla ei ollut ku 3.57 levyllä tuota ms2 :sta.
Ja hinta kalliimpi, vaikka tuleehan jenkeistä tilatessa vielä tullit ja rahdit

Posted: Sun Jan 24, 2010 15:15
by Pahkis
Nyt on mega hommattu, kiitos JaniM :)

Sytkäkivi poistettu välistä ja ohjaukset muutettu suoraan megasta puolalle. Tuli mieleen et tartteeko välttämättä lisätä tuota konkkaa +12voltin ja maan välille?

Ja sitten kannattaako lisätä vastukset suosiolla suuttimien kanssa sarjaan kun nyt on 2kpl 2ohmisia suuttimia rinnan niin resistanssihan on 1ohmi.

Posted: Sun Jan 24, 2010 17:49
by Höylä
Pahkis wrote:Nyt on mega hommattu, kiitos JaniM :)

Sytkäkivi poistettu välistä ja ohjaukset muutettu suoraan megasta puolalle. Tuli mieleen et tartteeko välttämättä lisätä tuota konkkaa +12voltin ja maan välille?

Ja sitten kannattaako lisätä vastukset suosiolla suuttimien kanssa sarjaan kun nyt on 2kpl 2ohmisia suuttimia rinnan niin resistanssihan on 1ohmi.
pakkohan se on sinne vastukset laittaa, jos ei ole pikakiinnitteiset suuttimen fetit, joita pystyy vaihtamaan 3 kertaa sekunnissa uusiin :wink:

Posted: Sun Jan 24, 2010 19:27
by Pahkis
kehtaako opastaa et mihin v3.0 laudalla pitää tinata vastukset ja minkä kokoisia suosittelet? Vai voiko/kannattaako vastukset laittaa suoraan johtoon suuttimien kanssa sarjaan?

Posted: Sun Jan 24, 2010 21:22
by Höylä
johtoon minä ne itse ainakin laitoin ja laittaisin/laitan jatkossakin...

ne pitää sitten olla sellaiset jotka kestää tehojakin, eli ihan pelkän vastusarvon perusteella niitä ei voi valita... maksavat jonkin verran, olikohan nuo omat jotain 5 €/kpl, en muista enää...

itse laitoin tälläiset ->
Image

Posted: Mon Jan 25, 2010 7:06
by JaniM
Siis ei suuttimet tartte vastuksia v3. laudassa.
Turhaan niitä laitat. Tuossa laudassa on flyback piiri.

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... l.html#pwm

Tuossa ne ohjeet.

Posted: Mon Jan 25, 2010 10:11
by Höylä
ja tuo on vielä MS2 prossullakin :oops: no ei voi aina kaikkea huomata...

itse kun olen vielä MS1 käyttäjä ja hi-res koodissakin on tuo PWM ominaisuus muistakseni puukotettu pois koodista, niin sitä olettaa, että kaikilla muillakin on samat hilut ja rajoitukset :?

no, ei noista vastuksista kuitenkaan mitään haittaa/vahinkoa kai olisi ollut :roll:

Posted: Mon Jan 25, 2010 10:27
by JaniM
Niin toiset ajelee pikkasen uudemmillakin setupeilla..

Ei haittaa, mutta ainakin turha ostos.

Posted: Mon Jan 25, 2010 10:52
by Pahkis
mutta tuo konkka kannattaa ilmeisesti laittaa puolan + ja maan välille? Riittääkö siihen ihan perus elektroniikka konkka vai pitääkö olla järeämpi malli?

Posted: Wed Jan 27, 2010 12:18
by reve
Jos hardis on sellainen, että vastuksia ei tartte, niin ei niitä silloin sinne kanna myöskään laittaa. Vastukset hidastaa suutinten aukeamista ja siten hankaloittavat säätöä etenkin pienillä aukioloilla.

Posted: Tue Feb 02, 2010 18:48
by Pahkis
Pitääkö hall anturin olla missä kohtaa 6-1 triggerissä kun 1.sylinteri on YKK:ssa ? onko anturin sijainti kuinka tarkka , vai voiko sijaintia säätää ohjelmalla kohdalleen? esim. aste lukuja muuttamalla?

Posted: Sun Feb 21, 2010 20:18
by Pahkis
Kaikki anturit ja hall kin kytketty, tuli vaan muutamia kysymyksiä esiin kun sain läppärillä yhteyden.

1. TPS näyttää samaa arvoa koko ajan, viime viikolla tps kalibrointi onnistui mutta nyt on koko ajan arvona sama.. TPS:n mittasin yleismittarilla 435-3340 ohmia. Tein uuden kansion (auton rekkari) megatuneen, ni oliskohan uuden ini tiedoston konffaus jotenkin mennyt pieleen? Pitää vielä koittaa vielä uudestaan kun startin yhteydessä valitsee car1 eikä uutta kansiota..

2. Moottorin RPM näyttää koko ajan 65535

3. Kun muuttaa triggeri wheel settingsiä, niin valikoissa lukee
Red settings require an MS-2 reboot!
Kuinka reboot tehdään? sillä jumpperilla?

Koodina MS2 extra 2.1.0

Posted: Mon Feb 22, 2010 19:01
by Pahkis
kaapelit mittasin taas kerran läpi, kaikki ok! Ajoin extra koodin uudestaan sisään, tämän jälkeen sain lämpötila anturit ja tps:n kalibroitua. Kun laitoin triggeri asetuksia eli 6-1 pyörä kampiakselilla, painoin burn to ecu niin samantien kierrokset pomppaa reiluun 65 tuhanteen ja mat näyttää - 14'c

Posted: Mon Feb 22, 2010 21:41
by Pahkis
Itse itselleni vastaillen, taitaa olla vika asetuksissa.. Googlen avulla löytyi apuja

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=31532

Lisä kysymyksiä

Posted: Tue Feb 23, 2010 21:18
by Pahkis
Sain megan toimimaan ja kierrosluku näkyy kun starttaa. Asetuksia olen laittanut, mutta heräsi muutama kysymys:

-Mitä pitää muuttaa että sytkä ja bensa karttoja voi asetella MAP asteikon mukaan kun nyt asettelu on 0-100%
-Mihin nastaan pitää kytkeä bensapumpun ohjaus ja maadoittiko mega sen?
-Launch on kytketty nastaan 3 / JS4 mutta kun sen nastan maadoittaa, niin ei megatunessa näy että kytkintä painaa. Pitäisikö näkyä siinä alhaalla?
-Ala palkissa lukee NOT SYNCED , mitä tarkoittaa?

Re: Lisä kysymyksiä

Posted: Tue Feb 23, 2010 22:09
by teg
Pahkis wrote: -Mitä pitää muuttaa että sytkä ja bensa karttoja voi asetella MAP asteikon mukaan kun nyt asettelu on 0-100%
-Mihin nastaan pitää kytkeä bensapumpun ohjaus ja maadoittiko mega sen?
-Ala palkissa lukee NOT SYNCED , mitä tarkoittaa?
Se 0-100% on MAP, jos et ole vaihtanut speed densitystä mihinkään.
Bensapumpun ohjaus löytyy kaikista kytkentäkuvista ja siitä selviää sen toimintaperiaate.
NOT SYNCED vaikuttaa siltä että on ongelmia triggerin luennan kanssa.