Page 1 of 1
Nissan 200SX 1.8T megan säätäminen, ongelmia!
Posted: Tue Nov 17, 2009 20:07
by Boiga
Morjens, nyt on tullut luettua todella paljon DNSF sekä tätä finsquirt foorumia ja tutkittua googlella asiaa.. MUTTA silti ei oikein meinaa avautua tää megan maailma säätämisen yms suhteen. Eli aika paljon moottorin tekniikastakin olisi luettavaa ja kysyttävää.
Aloitetaanpas nyt sitten tää tarina jotenkin, eli auto on seuraavanlaisella kokoonpanolla:
Nissan 200SX 1.8t
-lohko 0,1mm ylikoko (n. 1850cc)
-444cc suuttimet
-imunokka 248 astetta, pakonokka vakio (muistaakseni imunokka on tuo, kuitenkin ca16de koneisen imunokka)
-Garret T28RS (.64 pakopesällä)
-Kansipahvi on 1,6mm (vakio 1,4mm) puristussuhteesta ei tietoa kun ilmeisesti lohkon tasopinnasta on oikasemisen verran siipastu, oletettavasti vakio
-vakio imusarja sekä kaasuläppä
-PLX laajakaista lamda
-läjä muita mittareita
Auto siis on tullut minulle tällaisenaan, säädöt vain on kohtuu sekaisin näköjään
Saatiin eilen tämä käyntiin ja säädettiin nokkapyörät (tommysbillet säädettävät) 0-kohtaan kun niiden säädöistä ei tietoa, ajateltiin tämän olevan hyvä lähtökohta.
Eli tyhjäkäynti käy hyvin, kaasun kiihdytysrikastusta tuttava sääti hieman ja tyhjäkäynnillä kaasuun vastaaminen parani. PLX näyttää tyhjäkäynnillä 850rpm kierroksilla 14-14,2 afr (säädettiin tyhjäkäynti 600 -> 850rpm).
tyhjäkäynti kartat on näköjään ihan hyvin ja syttykarttakin on näköjään ihan ok. Käynnistyksessä joutuu hieman antaa kaasua ja sahata mutta lähtee käyntiin kuitenkin, lämpimänä lähtee todella hyvin. ja tyhjäkäynti on tasaista sekä vastaa kaasuun paikoillaan kuten kirjoitin.
Tänään koetettiin ajaa hieman, pienellä kaasulla lähtee liikkeelle MUTTA kun hieman enemmän antaa kaasua niin rykeltää ja pätkii (afr heittelee 12-14,5) vaikka kierroksia ei montaa tuhatta kierrosta ole. Myös turbo sakkaa aivan pieniltä kierroksilta ja turbo ahtaa melkein heti 0,5-1,0 bar vaikkakin rykien ja röpeltäen.
Tämän jälkeen ajettiin talliin muutaman sadan metrin jälkeen ja pitää seuraavaksi miettiä miten edetään.
Huomenna saan miniläppäriin usb - RS kaapelin jolla vois ajossa logittaa mitä tapahtuu. Tällä hetkellä läppäri jolla tyhjäkäynti säädetty ei omaa sellaista akkua että pystyisi ajossa katsoa mitä tapahtuu.
Auttakaas vähän aloittelijaa mistä lähteä vikaa säätämään. Megalla auto on leimattu joskus vanhojen logi tiedostojen perusteella sekä muutamien lappujen perusteella, mutta auton rakentajaa en ole saanut kiinni jotta jotain voisi kysyä
Olisi mukava itse ymmärtää tämän sielun elämää vaikkakin tuttava piiristä jotain apuja löytyy. Mutta teidän apuja ja ajatuksia olisi hyvä kuulla sekä vinkkejä ja vihjeitä säätämiseen lisää.
Lähinnä apuja tämän kyseisen kokoonpanon suhteen..
Posted: Tue Nov 17, 2009 20:11
by Boiga
ja ajossa kun kytkin painettuna antaa kierroksia, ampuu putkeen aika paljon! Eikä aluksi meinaa vastata kaasuun vaan rykeltää ja kun enemmän kierroksia niin hieman helpottuu mutta rykeltää silti, seokset siellä 12-14,5 tienoilla kun tämä tapahtuu. rykeltäminen alkaa kun ahtopaineita 0,2bar. Tulppina NKG bcpr7es 0,8mm kärkivälillä.
Posted: Tue Nov 17, 2009 21:50
by ArttuH
Hankalahan tällaisia on diagnosoida näin etänä, mutta koitetaan nyt jotain vinkkiä heitellä.
Ensin kannattaa varmistua siitä, että sytkäpuolella on kaikki ok. Eli katsoa onko dwell- ja muut vastaavat perusasetukset kohdallaan. Tämä on tietty vähän hankalaa, jos ei ole suuremmin tietoa käytössä olevien puolien ominaisuuksista tai muistakaan ratkaisuista, esim. hoitaako sytkäpääte dwellin vai pitääkö se asettaa itse. Jos muu ei onnistu, niin ainakin vilkaisee tuleeko tulpalle asti järkevän näköistä kipinää. Sitten varmistetaan ajoituslampun kanssa, että Megan näyttämä ennakko pitää myös todellisuudessa paikkansa. Ennakot nimittäin voi ryssiä pieleen aika monella tavalla. Ja noista oireista erityisesti tuo turbon aikainen heräily voisi hyvinkin viitata pahasti myöhäisellä olevaan sytkään.
Sitten kun on edes jonkinlainen varmuus siitä, että sytkäpuolella on asiat kunnossa voi siirtyä bensapuolen ihmettelyyn. Jos oireet johtuvat bensapuolesta, niin veikkaisin koneen saavan reippaasti liikaa soppaa. Tässä tilanteessa kun ei voi luottaa edes laajakaistalambdaan koska ylirikkaan seoksen aiheuttamat sytyskatkokset vääristävät näyttämää laihan suuntaan. Bensakartan säätelystä jyvälle pääsemistä saattaa helpottaa kun kääntää kiihdytysrikastukset ja lambdakorjauksen pois päältä. Tällöin vaan kannattaa muistaa, ettei yritä säätää kaasuun vastaavuutta kartan avulla vaan keskittyy lähinnä tasakaasutilanteiden säätelyyn.
Tässä nyt jotain alkuun. Yleisestikin tällaisessa tilanteessa kannattaa aloittaa tarkistelemalla mahdollisimman paljon perusasioita. Kuten tuo sytkäpuoli, bensan paineet, imuvuodot, ne nokkien ajoitukset jne. Turha yrittää säädellä jos joku perusedellytys on poskellaan.
Posted: Tue Nov 17, 2009 23:21
by Höylä
kun saat sitä logia otettua, niin eiköhän täältäkin ala apua löytymään
ilman logia on niin vaikea lähteä arvailemaan mitä se kone oikein tekee/jättää tekemättä

Posted: Wed Nov 18, 2009 11:14
by Boiga
Juu login laittaminen tänne tuli mieleen kun sain tuon postailun valmiiksi, eli laittelen sitä kun saan sellaisen otettua
Ja kiitokset jo vähän asioiden selventämisestä, tuota myöhästä syttyä itse päättelisin sekä rikasta seosta mutta hyvä että hieman selvensi miten tuo seos käyttäytyy tuon sytty yms puolen seurauksena...

Posted: Thu Nov 19, 2009 9:02
by Ruiskuttelija
Toi röpeltäminen voi kyllä johtua myös väärin ajoitetuista nokista. Eli ettei tarkistettavien asioiden lista lyhenisi, niin suosittelisin tarkistamaan jaon ihan heittokellon kanssa.
Vaikka ne nyt on säädetty nollaan, niin hampaan heittoa siellä voi olla.
Posted: Sun Nov 29, 2009 20:48
by Boiga
Sytytys oli 30 astetta liikaa myöhäsellä

eli nyt jo hieman paremmin toimii.. koetan ottaa jonkinlaisen logi tiedoston kun saan auton ajokuntoon sekä opin käyttämään sitä logi hommaa (lueskellu jo kuinka se toimii).
Posted: Fri Dec 04, 2009 0:11
by Kojootti5
Pökätääs täältä päin ulos pari pientä logi pätkää mitä ajettiin tänään. Kesärenkailla, liukkaalla tiellä ei hirveästi saanut vetoja, mutta kai nuista jotain näkee. Ahtoja mun lukemis taitojen mukaan ei ole kuin noin 0.95 Bar. Lambda arvoa en tuolta oikeen osaa lukea, joten se jäi vielä hieman epäselväks. Oha ne jänniä lukea, vielä ku tietääs mitä siitä selviää
Ja linkki:
http://www.mediafire.com/?yj1y0okxzg1
Posted: Tue Dec 08, 2009 11:39
by Boiga
Auttakaas ny hieman lukemaa tota

tai noita pätkiä... toi viimeinen noista muistaakseni oli sellane et jopa vähä koetettii vedättää sen mitä renkaat piti lyhyellä tiellä..
Posted: Tue Dec 08, 2009 19:40
by teg
Mitään vikaa lokissa ei näy. Voisit merkata välilyöntiä painamalla lokia ottaessasi kun "rötäämistä" tapahtuu.
Ahtoja on tosiaan vajaa bari, mutta suuttimet alkavat olla tapissa (Duty Cycle >85%). Seokset silti kohdillaan, mutta ahtaa ei kannata enempää.
Veikkaisin vian olevan kipinäpuolella. Koita pienentää kärkiväliä vaikka 0.6-0.7mm.
Posted: Tue Dec 08, 2009 22:14
by Jasen2624
Jännite ainaki tippuu. 12.5v matalin toisessa lokissa. Ei hyvä.
Vimesessä 11.2v..
Posted: Tue Dec 08, 2009 22:16
by turbosbc
imuilman lämpö ei muutu mihinkään??
Posted: Tue Dec 08, 2009 22:18
by Jasen2624
Muuttuu ainaki toisessa lokissa.. Ja viimesessä mutta ouvosti..
Posted: Thu Dec 10, 2009 2:09
by Kojootti5
Itsekin huomasin että suuttimet alkaa olemaan aika levällään, eli ruoka taitaa jo loppua kesken. Kärkivälin olen itse säätäny 0.7 mm ja Boiga sanoi että olisi nyt 0.6 mm, mutta logien ottohetkellä ainakin ollut 0.7 mm. Sytkä karttaa varmaan pitäisi säädellä johonkin suuntaan luulisin, mutta sitä saa siitten osaavampi kaveri tulla säätämään kun vain tulee kelejä/renkaita ajella.
Jännite näyttäisi tippuvan aina korkeilla kierroksilla. Jos nuo voltit pitää yhtään paikkaansa niin laturi tai akku voi olla hieman jo tiensä päässä. Akku ainakin on vähän kiehunut kun on ladattu, mutta ei pitäisi vielä huono olla kun pitää aika hyvin virtaa kuitenkin. Laturista ei tietoa, kai siellä hiilet voi olla kulunut. Tuskin kukaan on vaihtanut ihan hetkeen. Jännite kuitenkin näyttäisi tippuvan juuri ennenkun kaasua nostetaan, ja aika korkeilla kierroksilla.
Testipätkä oli sellainen pieni kortteli teollisuus aluella, ja taitaa olla yhden suoran pituus olla jotain 300 m luokkaa(?), joten imuilman lämpö ei varmaan hirveesti vaihtele. Vauhtia kun ei tuossa hirveästi kerkeä kerääntymään, ja ulkoilman lämpökin taisi olla jossain 0 yläpuolella. Keulalla kuitenkin kohtuullisen jäähdytys tehon omaava cooleri. Kuitenkin näyttävästi parkissa (aivan login lopussa) imuilman lämpö nousee, eli jäähdytyksen huomaa. Voi myöskin olla että anturi on hidas, ja liitoksetkaan ei ole ne aivan parhaat, mutta luulisi riittävän. Voisihan niitä ehkä hieman tehdä uusiksi, ja kokeilla toista anturia jos jostain löytyy.
Posted: Fri Feb 19, 2010 14:07
by Boiga
Tämä edennyt sen verran että suuttimet vaihtuneet isompiin (630cc) ja saatu käymään mutta kylmä käynnistyksessä edelleen pieniä ongelmia..
Mitä arvoa pitää muuttaa että startissa soppaa vähemmälle vai missähän mahtaa olla vika kun kastelee tulpat ja tulppien vaihdolla lähtee käymään?
Ajotuksia tuossa jo tutkittiinkin ja niitä säädettiin parempaan suuntaan.
Posted: Fri Feb 19, 2010 21:20
by teg
Cranking PW:tä pienemmälle ja priming pulsea myös.
Eihän sun suuttimet vain kuse?
Posted: Tue Oct 12, 2010 23:18
by Boiga
Nyt myrkyn lykkäs

saatiin tää auto taas käymään ja nätisti otti kierroksia sekä kävi hienosti. Pari kertaa käytin kierroksilla lämpimänä ja tästä auto sammui suoraan eikä enää käynnistynyt.. Huomattiin jotta kierrosluku signaali katoaa starttauksessa parin startti kierroksen jälkeen (ei lupaakaan) ja tuttava joka tätä säätää muutti muutamia asetuksia ja saatiin näkymään kierrosluku signaali mut häiriöitä siinä näyttää olevan lukujen perusteella eikä starttaa (ampuu putkeen ja rökeltää jos sattuu käynnistymään hetkeksi).
Hal-anturi? Johtosarjaan häiriötä? kuitenkin auto pelas ok ennen tätä sen aikaa mitä säädettiin jonku tunnin verran...
Posted: Wed Oct 13, 2010 21:10
by Vauhtivaunu
Huoh.
Kun ihmiset oppisivat kertomaan mikä Mega(prosu)/piirilevy ja minkälainen triggeröinti on käytössä niin näihin olisi aina helppo vastata.
Minkälainen sytytysjärjestelmä siinä on? Vakio?
Posted: Sat Oct 16, 2010 13:15
by Kojootti5
En nyt varmaks mene sanomaan, mutta olisikohan ollut MS I prossu, v2.2 levy. Sytkä on vakio puolilla. Triggeri taisi olla 36-1 ehkä? anturina tuo malli missä on koko anturin mitalta kierrettä.
Sen verran koitettu että uusi anturi haettu, ja mitattu johtoja ja todetu että varmaankin signaali johto poikki. Mihinkähän nastaan yleensä nuissa tulee tuo anturi tieto?
Posted: Mon Oct 25, 2010 10:43
by Boiga
Noi ovat oikein mitä kojootti5 luetteli. mittailtiin et signaali johto on ehyt, tulee nastaan 24 megan kylkeen. Voiko megan purkin sisältä hajota jotain tuohon liittyvää? entä mihin järjestykseen noi hal anturin johdot pitää kytkeä? oli muistaakseni musta sininen ja vihreä (pitää vielä tarkistaa)..
Posted: Mon Oct 25, 2010 11:08
by kamski
Boiga wrote:Noi ovat oikein mitä kojootti5 luetteli. mittailtiin et signaali johto on ehyt, tulee nastaan 24 megan kylkeen. Voiko megan purkin sisältä hajota jotain tuohon liittyvää? entä mihin järjestykseen noi hal anturin johdot pitää kytkeä? oli muistaakseni musta sininen ja vihreä (pitää vielä tarkistaa)..
Voi hajota ja aika herkästi opto- U4 (4N25)