Page 1 of 1
Käynnistysviiveen optimointi ?
Posted: Thu Nov 12, 2009 19:58
by Amazon123gt
Käytössä on MS I PCB 2.2 MsExtralla. hall anturi 6-1 triggeri pyörällä. Sytytyksen hoitaa MSD AL6 sytytyksenohjausboksi MSD puolan ja orginaalin virranjakajan kautta jaettuna.
MS laskee ennakkoa paine ja kierroluvun mukaan ja ohjaa MSD:n antamaan kipinän halutulla ennakolla katkojankärkisignaalin kautta.
Homma toimii erittäin hyvin! mutta jotenkin jäi semmoinen kuva, että MS pyörityttää moottoria käynnistyksen yhteydessä pari kierrosta ennenkuin päätyy antamaan tätä katkojankärki signaalia MSD:lle. Heti kun MSD saa tuon signaalin moottori pörähtää käyntiin.
Onko muilla kokemusta voisiko tuota ensikierrosten tyhjän pyörittämistä optimoida jotenkin lyhyemmäksi ????
Niin joo. kyseessä on nelimukinen kone, joten MSD tarttee kaksi " sytytysherätettä" per kierros MSD:lle...
Aloittelijalle tuli mieleen että auttaisikohan asiaa jos muuttaisi tuon triggeri pyörän vain kaksihampaiseksi...
YKK tietoa en tarvi mihinkään ja nopeutuisikohan tuo tyhjänpöritys, jos MS pääsisi kärrylle nopeammin jos se "voisi/saisi" antaa katkojankärki signaalin heti, kun triggeri nappi on ohittanut hall anturin...
Jos näin tai jollain muulla konstilla saisi tuota aloitusviivettä pienemmäksi niin olisihan se mukavampi starttailla korkeapuristeista konetta ilman tyhjän sahausta

)
Kiitos kokemuksista ja hyvistä vinkeistä, jos seillaisia löytyy jo etukäteen
Posted: Thu Nov 12, 2009 22:02
by turbosbc
Hämärästi muistelisin että tolle viiveelle on joku asetus jossain sytkävalikossa
Edit: Spark settings/ hold ignition = aika sekunneissa ennenkuin aletaan antaa kipinää startatessa
Posted: Thu Nov 12, 2009 22:32
by Jaska
Mä oon saanu sellasen käsityksen, että tuo hold ignition on kampiakselin kierros?
Posted: Thu Nov 12, 2009 22:39
by Amazon123gt
Juu... kyllähän siellä sellainen asetus on. Mutta minusta tuntuu, että sillä voi tehdä tuon ajan vain pitemmäksi, mutta ei lyhemmäksi...
En ole ihan varma, mutta meneekös se niin, että kun käytetään 6 miinus yksi hampaista triggeripyörää niin MS pyrkii hoksaamaan noiden ensimmäisten parin kierroksen aikana missä kohtaa on pitäisi aloittaa sytytysseqvenssi tjmsp. esim suorasytyksen ensimmäiselle sylinterille sen puuttuvan hampaan metsästyksellä....
Nyt kun minulla jakaja huolehtii kipinän oikeaan paikkaan ei MS:n tarvitsisi oppia tuota puutuvan hampaan kohtaa....
Mietein vain, että jos saisi jotenkin konffattua (miten?) tuon triggeripyörä asetukset siten että ohjauspulssin saisi lähettää aina justiinsa heti kun triggerihammas menee anturin ohi, niin tällöin ei tarvitsisi odotella sitä puuttuvaa hammasta parin kierroksen ajan vaan voisi tehdä liipasutoiminnon heti kun saa triggerin kummalta tahansa noilta 2 hampaalta.
Näin jos sen jotenkin saisi niin voisi kyllä mielenkiinnolla kokeilla

)
Vaan olipas vaikeasti selitetty. Toivottavasti viisaat hoksaavat mitä ajan takaa.
En siis todellakaan tiedä onnistuuko mitenkään näin tai onko asia näin? Mutta jos onnistuisi näin niin tällä voisi käyttää tehokkasti ja yksinkertaisesti tuon käynnistys alkuvaiheen kun en YKK tietoa tai tarkempaa puuttuvan hampaan sijainti tietoa mihinkään tarvitse...
Posted: Thu Nov 12, 2009 22:40
by Höylä
turbosbc wrote:Hämärästi muistelisin että tolle viiveelle on joku asetus jossain sytkävalikossa
Edit: Spark settings/ hold ignition = aika sekunneissa ennenkuin aletaan antaa kipinää startatessa
sieltä löytyy ja taitaa olla oletuksena megassa, että 1... ja yksikkö tais olla peräti yksi työkierto tai ainakin tosiaan kampiakselin kierros...
itse olen käytänyt arvoa 0, eikä mitään haittaa ole ilmennyt (voi olla, että mulla on silti käytössä joku "1", kun on myös 2nd trigger asetus käytössä, eli mega odottaa jokatapauksessa ensin 2nd triggerin tiedon ja sitten vasta alkaa laukomaan kipinöitä oikeassa järjestyksessä

koska jos siihen laittoi asetuksiin että 1, niin sai starttailla luvattoman kauan, että alkoi edes lupaamaan...)
Posted: Fri Nov 13, 2009 5:58
by Vauhtivaunu
Kun "spark"-valikosta laittaa "cranking timing"-kohtaan "trigger return" ja "hold ignition=0", alkaa kipinöitä tulla heti kun kiekko pyörii. Sinne "wheel decoder"-valikkoon pitää tietysti laittaa sopivat "trigger return"-asetukset.
Posted: Fri Nov 13, 2009 18:04
by Amazon123gt
Suurkiitokset!
No nyt tämä alkaa kuulostamaan juuri siltä mitä toivoinkin !!!!
Vielä pari varmistuskysymystä aloittelijaa varten ;o)
Eli muutan nyt triggeripyörän siten, että siihen jää jäljelle vain kaksi hammasta... Ne samat, jotka nyt on 1 ja 4 hampaana ja joiden etäisyys YKK sta on nyt jo konffattuna oikein Spark setting Trigger Angleksi.
Sitten muutan wheel decoder asetukset seuraavaksi:
Wheel decoder base theeth 2
Missing teeth 0
Trig pos A 1
Trig pos B 2
Ja sitten kysymys... Wheel decoder routine valinnassa on kaksi vaihtoehtoa. 025 style ja 024s9 style... Kumpaa näistä tulisi käyttää? (SW versio on MegaTune 2.25)
Olipas hienoa, että että tuo viimeinen "häiriötekijä" saadaan optimoitua näin helposti pois.
Posted: Fri Nov 13, 2009 21:52
by W-PH
Alunperin tämä on perus MS-extrassa toteutettu näin:
Basic settings->Codebase and outputs functions->Code type->Distributor(MSnS)=On
Ei sen ole väliä tuleeko liipaisu jakajalta vai kampiakselilta,
vain liipaisukohtien määrä ratkaisee. Epäilen että tämä ihan
ensimmäisin sytkänohjausviritelmä toimisi tässä tapauksessa
parhaiten. Eli 2 tappia pyörällä ja em. asetukset pitäisi toimia.
Posted: Sat Nov 14, 2009 9:38
by tty
Amazon123gt wrote:
Ja sitten kysymys... Wheel decoder routine valinnassa on kaksi vaihtoehtoa. 025 style ja 024s9 style... Kumpaa näistä tulisi käyttää? (SW versio on MegaTune 2.25)
ko. valikossa alhaalla vasemmalla F1 = help
==>
There is a choice of wheel decoder style 024 vs 025. It has been found that Low wheel counts < 20 teeth need to use the 024 style, higher numbers of teeth may work better with 025 style
viewtopic.php?t=3831
reve wrote:mista wrote:Mitäs nuo wheel decoder routinet muuten edes tarkoittaa? Onkos jossain tarkempaa selostetta..
Koodin eri kehitysversioissa on ollut käytössä kahta eri tyyppistä wheel decoder koodia. Kumpikaan niistä ei koskaan ole toiminut kaikissa sovelluksissa, joten jostain versiosta eteenpäin extraan ympättiin molemmat.
Toi 024s9-style toimii yleensä paremmin harvahampaisilla rattailla ja 025-style puolestaan tiheähampaisemmilla. Kokeilemalla se selviää (trigger ongelmat näkyvät yleensä login kierrosluvussa).
Posted: Sat Nov 14, 2009 10:42
by Amazon123gt
Kovasti taas kiitoksia

)
Näitä kokeillaan nyt, mikä toisi parhaan avun.
Posted: Fri Nov 20, 2009 22:09
by Amazon123gt
No niin huomenna pääsee kokeilemaan !
Minulla oli Cranking timeing valinnoissa Trigger returnin sijalla time based joten sen muutin jo tuoksi suositetuksi...
Sellaisen hoksasin tuossa, että jos käyttää tuota wheel decoder optiota niin se vaati missing theet option joko 1 tai 2 puuttuvaksi hampaaksi... ei ole olemassa mahdollisuutta että olisi vain kaksi hammasta ja että yhtään hammasta ei puuttuisi
Eli siis taidan kokeilla ensin tuota jälkimmäistä optiota eli laitan wheel decoderin pois päältä Code type valinnoista ja kokeilen tuota Distributor MSnS valintaa sen sijaan kahden hampaan triggeri pyörällä, josko se toimisi aikaisempaa sukkelammin.
Posted: Sat Nov 21, 2009 20:46
by Amazon123gt
No niin nyt on ensimmäinen testi tehty...
Wheel decoder on nyt poistettuja ja tilalle otettu Distributor (MSnS) ja kaksihampainen triggeri pyörä ja myllyhän heräsi nyt jo varsin sukkelasti.
Jos katsotaan MSD:ltä niin se antaa signaalin puolalle saatuaan toisen herätesignaalin MS:ltä ja jos asiaa katsotaan hall anturilta niin kipinä lähtee MSD:ltä triggeripyörän neljännen hampaan ohituksen jälkeen.
Tämä alkaa olla jo ihan mielekästä....
Vähän jäi harmittamaan kun ei näin tarkasti tullut katsottua vertailuarvoja tuolla kuusihampaisella wheel decoderilla. Ehkä pitää vielä kokeilla tuokin takaisin

)
Mutta mutta... nyt jäi askarruttamaan todellinen toimintatarkkuus, eli kumpi on oikeasti tarkempi todellisessa käytössä ? kaksihampainen vai useampihampainen.
Osaako joku kertoa millä perusteella tuota ennakkoaarviota lasketaan moottorin käydessä kampiakselikierroksen aikan ? Eli onko useampihampainen triggeripyörä tarkempi kuin kaksihampainen?
Startatessa on ilmeisesti niin, että tuo Destributor (MSnS) toimii vain ja ainoastaan Time based moodissa eli siis kone laskee ja arvioi aikaa jolloin sopiva liipaisuennakko tulisi antaa startatessa... Ja kun koneessa on puristuksia reilusti niin tuo käynnistys nopeus ei ole mitenkään kovin vakio joten mieltä jäi vielä vaivaamaan, että tuo Trigger return voisi olla ehkä tarkempi ja parempi vaihtoehto sinnepäin heitetyn time based arvauksen sijaan...
Mutta tuota Trigger returnia ei voi käyttää tuon Distributor (MSnS) n kanssa, koska se tarvii useampihampaista triggeripyörää, joten pitää vielä tehdä yksi triggeripyörä

), jolla saisi tuon Wheel decoderin kera Trigger returnin kanssa toimimaan.
Nyt kaipaisi vielä opastusta tuommoinen tekemiseksi. Eli monikohampaista triggeripyörää 4 pyttyinen kone tarvitsee, että tuon Wheel decoder ja trigger returnin saa toimimaan 10 asteen starttausennakolla?
Posted: Wed Nov 25, 2009 1:56
by raato
Eikös tuommosella 6-1 pyörällä saa 10 ennakon trigger returnille , jos ykköshammas triggaa 70 astetta EYKK jolloin seuraava hammas tulee 60 (360/6) astetta myöhemmi. Eli trigger pos A 1 ja A return 2, ja pos B 4 ja B return 5.