Page 1 of 1

Remmiahdin & magneettikytkin.

Posted: Wed Nov 11, 2009 14:58
by kamski
Tietävästi magneettikytkin on kuluva osa ja suhteellisen kallis vaihtaa aina uuteen. Joten valaiskaa vähän miten käytätte kytkintä ja miten paketti noin yleisesti toiminut.
Näin alustavasti meinasin käyttää perinteisen katkaisijan. Mutta RPM pohjaisella ohjauksella ei ole poissuljettu, jolloin se ottaa magneettikytkimen päälle ja kytkin kuluu huomattavasti.

Posted: Wed Nov 11, 2009 15:12
by rally_racer
Kuluu huomattavasti?
Mitenkäs sitten esim. 4A-GZE koneen remmiahtimessa oleva magneettikytkin toimii moitteetta vuodesta toiseen?
Toki niissäkin ilmennyt luistamis/kuoleentumis-ongelmia mutta ne yleisesti tulleet esille vasta sitten kun ruvetaan pistämään isoa hihnapyörää yms. juttuja joilla saadaan tuo SC12 toimimaan sen äärirajoilla...

Ohjauksesta senverta että eikös sen pitäs toimia iha normisti megan ulostulosta ja saapi viel kahen muuttujan taakse sen kytkeytymisen (esim. raw+map) ja taisi olla viel niin että viiveellä sammuu sit (niinku orkkis ECU:llakin).

Posted: Wed Nov 11, 2009 16:28
by kamski
rally_racer wrote:Kuluu huomattavasti?
Mitenkäs sitten esim. 4A-GZE koneen remmiahtimessa oleva magneettikytkin toimii moitteetta vuodesta toiseen?
.
Juuri tuosta onkin tieto tarvetta, paitsi kyseessä on sen isoveli SC 14. Jos sais vähän numeroita näkyville missä RPM tai MAP arvoissa kytkin lähtee päälle tai pois. Vaikkapa 4A-GZE moottorissa.? Niin yritän soveltaa järkevämmin tulevan projektin.

Posted: Thu Nov 12, 2009 8:25
by rally_racer
Hetken kaivelin ja löysin omaa pohdintaa FinToys foorumilta
Kytkee 8" => 0.27bar (vac)
Vapauttaa 10" => 0.33bar (vac)
Nuo " merkillä olevat yksiköthän on sitten elohopeatuumia.
Tuohon kytkentään kun laittaa viel toiseks muuttujaksi vaikka kaasun asennon niin pitäs aika hyvin mennä... liekö hyvä laittaa vaik sillai et kun kaasun asento on 60% tai yli ni ei iha jokaikises tilantees kytkeydy päälle vaan on käytettävissä silloin kun sitä oikeasti tarvitsee.

Posted: Thu Nov 12, 2009 11:14
by kamski
Toisin sanoen magneettikytkin kestää kytkeytymistä myös suurehkolla kierroksilla. Kiitos. Nyt tarvitsee vaan keksiä joku venttiili tai otto-ilman ennen ahdinta, tuossa oli esillä joku viemärin tuuletus venttiili mutta mitä te käytätte?

Posted: Thu Nov 12, 2009 17:39
by rally_racer
kamski wrote:Toisin sanoen magneettikytkin kestää kytkeytymistä myös suurehkolla kierroksilla. Kiitos. Nyt tarvitsee vaan keksiä joku venttiili tai otto-ilman ennen ahdinta, tuossa oli esillä joku viemärin tuuletus venttiili mutta mitä te käytätte?
Yks mitä on käytetty enimmäkseen kaksoisahdetuissa vehkeissä on sellane messinkirunkonen 1-suuntanen venttiili jossa jousikuormitettu venttiili.
Toki on myös eräs tapaus 3S-FE koneesta tuolla SC12 ahtimella ja käytössä ei ole sen paremmin mitään ahtimen ohitusventtiileitä ja lukemani perusteella tuntus tyhjäkäynnillä ja pintakaasullakin toimia ihan hyvin vaikka ahdin olisikin pois päältä...
Mutta mene ja tiedä sitten.

Posted: Sun Nov 15, 2009 14:35
by kamski
Toyotan kompuroissa on näköjään sellainen ohivirtauskanava takaiskuventtiilillä joka virtaa jonnekin 1200rpm saakka.

En ole aivan varmaa miten toteutan omassa laitoksessa tuon systeemin. Meinasin että moottori kiertää vapaasti siihen 9000 rpm saakka ilman ahdinta, jolloin tarvitaan kunnollisen pohjaventtiilin. Ja nyt kun en viitsisi ruveta keksimään pyörän uudestaan niin hyvä kuulustella mitä ratkaisuja porukka käyttää omissa kokoonpanoissa.
Tässä olen konsultoinut eräitten asintuntioiten kanssa. Oikealta vaehtoehtolta vaikuttaisi että välitetään sopivalle ahtopaineelle hihna pyörät jolloin ei välttämättä tarvitaa edes dumppia! Varsinkin kun meinasin käyttää pienet ahtopaineet niin ahtimen pieni pyörimisnopeus säästää myös magneettikytkimen.
Tuon projektin kanssa ei ole minkään näköistä aikataulua, varsinkin kuin ei ole kaikkia osiakaan. Voi olla että joudun keksimää hervottoman kokoisen sähköisen dumppin.

Posted: Sun Nov 15, 2009 16:43
by Jasen2624
Jaksaaha se alipaine vetää hyvin 40mm männällä olevan dumpin auki asti. Tai ainaki itellä tx jaksaa. Alussa tahto tyhjäkäynti vetää jo sen auki.

Posted: Mon Nov 16, 2009 19:27
by kamski
Mielenkiinnon vuoksi kyselin Toyotalta magneettikytkimen hintoja. Onneksi tiesin pitää tiukasti penkistä kiinni etten putoaisi kovin korkealta. Ainakin yksi osa maksoi 360 ja toinen osa 660; ja koko ahdin 4800; tämä siis SC 12 kohdalla. Ja SC 14 ei ollut luettelossa.
En tiedä sitten käykö uudemman SC12 magneettikytkin suoraan SC14 akselille. Toivottavasti ei tarvitsee kajota koko hommaan.

Rakentaminen alkoi jo sillä tavalla että viimeisimpään koevedoksen tulee dumppi sekä sähköinen on/off tyylinen 80mm ilman-otto läppäventtiili kaasuläpälle.

Posted: Mon Nov 16, 2009 22:08
by Jasen2624
Ainaki SC14 kytkin laitettuna SC12 piti soveltaa jonku verran. Se akseli käy liian lyhyeksi sille paketille koska se on leveämpi yms.

Posted: Tue Nov 17, 2009 11:30
by rally_racer
Taikka sitten tilaa sen hihnapyörän sähköjen kera täältä huomattavasti halvemmalla

Posted: Tue Nov 17, 2009 15:44
by kamski
Hyvä, löytyy näköjään halvemmallakin osat tarvittaessa.
Tutkin 1G-GZE moottorin speksit josta toi ahdin ilmeisesti ollut peräisin. Aika mielenkiintosalta vaikuttaa koska kyseinen moottori ei käytä välijäähdytintä eikä pahemmin muita extroja. 125 kW 225Nm/3500 rpm aika matalaviritteinen motti siis kyseessä.
Mutta kai siihen oman projektin vois coolerin pistää vaikka ahtoja käyttäisikin vain 0.6 bar. Saa sillä muutaman prosenttia lisää tehoa.

Posted: Wed Nov 18, 2009 4:42
by TT132
Kannattaa ottaa huomioon sitten että ei mee överiksi välijäähdyttimen koossa ja ahtoputkiston koossa/määräässä jos kaasuläppä on ahtimen imupuolella.

Mulla on se isoin perus kiina kooleri eli oliko se nyt 300x600x76 ja 2.5tuuman ahtoputkistoa ehkäpä 2.5metriä.
Niin kaasuläpän ollessa ahtimen imupuolella tossa oli pari tympeetä "ominaisuutta" eli aina käynnistäessä naukas melkolailla jengoja eli jotain 2500rpm ennekuin öljynpaineet kerkes nousta millaan lailla ja toisekseen kaasuun vastaavuus oli ihan hyvä mutta ei paras.
Nuo viat on nyt kondiksessa ku sirsin kaasuläpän imusarjaan. Ei periaatteessa oikein/oikea oppinen tapa mutta toimii käytännössä paremmin.

Posted: Wed Nov 18, 2009 18:37
by kamski
Kuulosta aika mielenkiintoiselta, tälläisiä tarinoita saisi tulla lisää!!

Voi olla että imee putkiston tyhjäksi ja letkut lommoille muutaman sekuntia?-ennen kuin moottori saa normaalisti ilman.

Meinasin käyttää pienemmän version noista kiinan coolereista. (toivottavasti Japani valvoo laadun =) Luulenpa ettei ilma tarvitsee hirveästi jäähdytä kun on pienet ahdot. Kaasuläppä pysy imusarjassa jatkossakin, koska tavoitteena lisätä tehoa.
Ja muutenkin mitä olen lueskellut niin läppä ennen ahdin on vaikea saada kunnolla pelittämään.

-Lisätään vielä. Meinasin siis kokeilla seuraavan kokoonpanon.
Imusarjassa olevan kaasuläppään asennetaan Y haara. Toisen haaraan tule ahdin sekä dumppi + muut romut ja tosen haaraan ilmansuodatin sekä iso sähkötoiminen ilmaläppäventtiili joka sulkeutuu automaattisesti kun ahdot nousevat. Tässä tietenkin on omat hyödyt ja haitat mutta koekäytön jälkeen voi vähän päivittää systeemin.