Page 1 of 1
Turbolle tiiviste..
Posted: Fri Nov 06, 2009 17:27
by louraiders
Moro.. Mistä mahtais saada sellasta tiivistettä joka kestää turbon ja pakoputkenlaipan välissä.. Eli siis sellanen arkki mistä ite leikkelee...
Posted: Fri Nov 06, 2009 18:56
by Karppa
Me on leikattu ihan ohuesta alumiinistä olikohan jtn 0.5-1mm eb muista tarkkaan
Posted: Fri Nov 06, 2009 21:26
by Turbiini
Ei siinä edes tarvitse tiivistettä, aika monessa vehkeessä ei ole alunperinkään. kahden sileän rautapinnan välistä vuotaa paljon vähemmän kuin rikkinäisestä tiivisteestä. Alumiini ei varsinkaan niin kuumassa paikassa pysy se kun lämmetessään pehmenee ja puristuu kokoon, jonka jälkeen paine puhalta sen välistä pois. Kupari hieman paremmin,mutta ei sekään hyvä ole.
Posted: Fri Nov 06, 2009 23:35
by louraiders
Hyvä ero kuparilla ja alumiinilla, hinnassa siis

Posted: Fri Nov 06, 2009 23:51
by Vauhtivaunu
Kannattaako niitä itse tehdä kun valmiita terästiivisteitä on saatavissa useimpien turbojen mitoilla ja ei oo mun mielestä ees hinnankiroissa. Joskus tein kyllä ite 0,5mm kuparista peltisaksilla mitsun turboon pakosarjanpuoleisen ja downpipen tiivarin. Kunhan sen hehkuttaa ja vetää kunnolla pultit niin pitäähän se toki.
Posted: Sat Nov 07, 2009 7:24
by Jankos
Pinnat kun varmistaa suoriksi (yleensä turbon laippa on hyvin suora) niin ei siellä mitään tiivistettä tarvii... Ja jos vähän aikaa vuotaa niin ajelee riittävän paksuilla seoksilla että noki tukkii vuodon

Posted: Sat Nov 07, 2009 10:43
by louraiders
Juu ongelma oli se että ei löydy oikeaa tiivistettä

Kysyin turbon myyjältä viikko sitten mut se ei vastaa mitään.. uutena ostin, se myi sen nimellä garret gt28.. mut ei löydy mitään 28:n tiivistettä tai minkään muunkaan turbon, mikä sitten tohon sopisi..
Posted: Sat Nov 07, 2009 14:29
by teelmaki
jos välttämättä tahtoo tiivistää niin pakoputki pastaa... Todella pieni kerros (vettä pari piskoo sekaan niin pysyy notkeana levittäessä). Varmasti pitää kunhan ei laita liikaa kun nuo pastat muuttuvat kivimäiseksi niin siitä jos pääsee palasia turbon pakosiipiin niin ei hyvä.

Posted: Sat Nov 07, 2009 14:47
by louraiders
Tota pastaa löytyykin hyllystä

voihan sitä kokeilla tolla.. Mut se pasta pitää vissii laittaa sit kun saa vasta auton käyntiin?? eiks se pidä lämmittää ni se kovenee
Vai haittaako jos se on kylmänä kuukauden pari?? Tai sit laitan vasta kun alkaa käynnistely

Posted: Sat Nov 07, 2009 15:56
by teelmaki
Suosittelen heittää sit vast ku pirssiä alat starttaan mut toki voit laittaa aiemminki (jos ei oo tarvetta enää turboo hetkeen irrotella) ja vaikka varmuudeks kuumailmapuhaltimella hiukan lämpöö antaa niin tahna kuivuu silleen pikkusen ettei ala sieltä sitte pakeneen tai muuta.
Posted: Sat Nov 07, 2009 17:25
by AJ
Mä olen käyttänyt rosteripeltistä tehtyä tiivistettä ahtimen ja pakosarjan välissä.. Hyvin on pitänyt vaikka laippa ei viimosen päälle suora olekaan.
Posted: Sun Nov 08, 2009 17:34
by louraiders
http://www.minunauto.com/files/imagecac ... 5ytret.JPG
tossa kuva tiivisteen mallista suunnilleen.. että jos joku löytää kyseisen mallisen peltitiivisteen ni vois ilmottaa? en tiiä tarvinko ees mut jos joskus tarvii

Posted: Sun Nov 08, 2009 21:18
by Vauhtivaunu
louraiders wrote:että jos joku löytää kyseisen mallisen peltitiivisteen ni vois ilmottaa? en tiiä tarvinko ees mut jos joskus tarvii

Oiskoon tuo miten lähellä oikeaa:
http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi ... rett-tiiv2
Posted: Mon Nov 09, 2009 12:14
by louraiders
Juu tuo on jo läjellä mut silmämääräsesti katottuna reikävälit ois vääriä..
Posted: Mon Nov 09, 2009 21:38
by AJ
pellitiiviste on helppo tehdä itekin kun naputtelee vasaralla vaikka sen pakoputken laipan tai ahtimen lähdön päällä peltiä kevyesti niin siihen jää reikien kohdat niin ne on helppo sitten siitä leikata... Pitää vaan muistaa että se pelti mistä tiiviste tehdään pysyy paikallaan siinä naputellessa..
Eikä sitä sitten kovaa ole tarkoitus hakata vaan ihan niin että se reiän muoto jää näkyviin..
Posted: Tue Nov 10, 2009 10:38
by 505
Ite leikkautin laserilla kuparista tiivisteet samalla keikalla kun tuli rosterilaipat pakosarjaan. Oli melko hintavat, mutta eipä oo noista ollu murhetta ainakaan.
Posted: Tue Nov 10, 2009 11:48
by TLT- Racing
En käytä tiivisteitä, vaan liimaa ja hyvin on pitäny. Tämä on parasta..
http://www.permatex.com/products/Automo ... _Maker.htm
Kestää pakopuolen tiivisteissä mukisematta.
Posted: Thu Nov 19, 2009 19:06
by rallikuski
Oisko tossa??
Soitat ja pyydät ystävällisesti mittaamaan sen tiivisteen...
Posted: Thu Nov 19, 2009 20:04
by Boiga
Koeta käydä kysymäs garret T25 downpipen tiivistettä, näyttäs ainaki lähes samalta.