Page 1 of 1
yleistä kysyttävää megasquirtista
Posted: Tue Mar 01, 2005 22:02
by flektivitonen
terve! olen aivan aloittelija Megasquirtin kanssa. muutamia kysymyksiä:
megasquirt-boxini on partcon sarjasta koottu V2.2, tarkoitus on asentaa se Audiini (käyttöauto).
mistä saan megatune ohjelman, joka toimii 020i firmwaren kanssa, niitähän on monta siinä netin koodisivulla, mikä niistä on oikea ohjelma?
entä suuttimien napaisuus? kumpi + ja kumpi miinusnapa? kummasta navasta vedetään johdot boksille?
anteeksi ehkä hieman hölmöt kysymykset näin alkuun...
Re: yleistä kysyttävää megasquirtista
Posted: Wed Mar 02, 2005 8:53
by KariM
flektivitonen wrote:
mistä saan megatune ohjelman, joka toimii 020i firmwaren kanssa, niitähän on monta siinä netin koodisivulla, mikä niistä on oikea ohjelma?
Ohjeet löytyy mm. täältä:
viewtopic.php?t=14
Re: yleistä kysyttävää megasquirtista
Posted: Wed Mar 02, 2005 9:33
by TVH
flektivitonen wrote:
entä suuttimien napaisuus? kumpi + ja kumpi miinusnapa? kummasta navasta vedetään johdot boksille?
Suuttimien napaisuudella ei ole mitään väliä, johdotat toiseen +12v ja megasquirtin toiseen napaan, megasquirt siis antaa maita suuttimille.
Posted: Wed Mar 02, 2005 13:51
by flektivitonen
entäpä johdotus, käykö 0,75mm "ns. asennusjohto"?, vai saako olla ohuempaa.
Posted: Wed Mar 02, 2005 14:05
by Guest
flektivitonen wrote:entäpä johdotus, käykö 0,75mm "ns. asennusjohto"?, vai saako olla ohuempaa.
imho: ei mitään järkeä vetää jotain paukkulankaa, vetää samalla sitten kunnon johtoa, mieluusti vähintaan 1.5mm^2:sta
Posted: Wed Mar 02, 2005 15:31
by TVH
Suuttimille miniminä pitäisin 1,5mm^2 per suutin, normaali anturit menee kyllä 0.75mm^2 johdoilla. Ne saa kaiken lisäksi helposti kolvattua DB-37 liittimeen. Suojattua kaapelia on taas hyvä käyttää ainakin kierroslukusignaalille, ja ainakin Magneti-Marelli oli vetänyt mun auton orkkisjohtosarjassa suojatut kaapelit myös MAP-anturille ja lambdalle.
Itse käytin seuraavia paksuuksia:
4.0mm^2 päävirtajohto (sulake 15cm päässä akusta) tästä haaroitettu +12V suuttimille, sytytysjännite, lisäilmavena, ECPV, lambdan lämmitys, haarajohdot 1,5-2,5mm^2 (omat sulakkeet)
Anturit 1,5mm^2, rpm signaalille suojattua kaapelia
4.0mm^2 päämaadoitus, muut suoraa maihin vedetyt yhtä paksulla kuin syöttävä johto
Posted: Wed Mar 02, 2005 22:26
by flektivitonen
entäpä tuo johtokaavio onko esim. johdot, jotka lähtevät megasquirtista suuttimille -> yhdistyvätkö ne heti boxin liittimen jälkeen yhdeksi ja samaksi johdoksi?
entä se maadoitusjohtohässäkkä, sekin siis yhdistyy yhdeksi johdoksi?
Posted: Wed Mar 02, 2005 22:49
by matti
Posted: Wed Mar 02, 2005 22:55
by musse67
flektivitonen wrote:entäpä tuo johtokaavio onko esim. johdot, jotka lähtevät megasquirtista suuttimille -> yhdistyvätkö ne heti boxin liittimen jälkeen yhdeksi ja samaksi johdoksi?
entä se maadoitusjohtohässäkkä, sekin siis yhdistyy yhdeksi johdoksi?
Varmaan kannattaa vetää miten vaan helpoimmaks näät. Mulla tulee joka suuttimelta molemmat piuhat kabiinin puolelle, lähinnä siksi kun oon moottorin alkuperäsestä johtosarjasta modifioinu. Näin jätin johotuksen siksi, että jos joskus myöhemmin tarttee muutella niin on johdot valmiina.
Maajohtohan on kätevin yhdistää kaikki yhteen niin ei oo kovin kauhee johtoviidakko mikä sitten vetää maihin.
Posted: Wed Mar 02, 2005 23:03
by olski
Ite käytin relay boardia.Siihen oli aika helppo vedellä johdot.
On siä silti aika johtohässäkkä

Posted: Wed Mar 02, 2005 23:35
by flektivitonen
entäpä polttoaineenkulutus? voiko sitä saada alipaineilla ajettaessa alemmas? nyt vie keskikulutuksena 10.3 l/100km, tähän sisältyy tarvittavat ripeät kiihdytykset rampeilla ym.
Posted: Wed Oct 19, 2005 21:28
by Volkkarijermu
Millähän ilveellä jotakin 2,5mm^2 1,5mm^2 lankoja saa tungettua DB37-liittimeen?

Posted: Wed Oct 19, 2005 22:19
by _P_
2,5mm^2 saa hienosti kahteen pinniin tinattua, esim suuttimille tai maihin, eipä tuota paksumpaa muissa tartte. 1,5mm^2 saa tinattua yhteen kyllä kiinni, hermoja vähän vaan koettelee noitten liittimien tinailu.
Posted: Thu Oct 20, 2005 9:15
by c16v
kyllä noi db liitimet voi heittää järveen ja laittaa joku muu kunnollinen tilalle.
"tulostin" liitintä ei varmaan ole suuniteltu auto käyttöön ja moisille virroille.
Muuten nuo 0.75/1.5/2.5 koot on ok. suojatulla olen nuo kaikki anturi tiedot tuonut.
Posted: Sat Oct 29, 2005 19:53
by HP
Olisiko kellään tietoa että mistä tuon stimulaattorin megan testaukseen saa? Mielellään saisi olla mahdollisimman valmis laite, tai sellanen että olisi sen verta valmis ettei tartte tehdä muuta kuin kolvata paketti kasaan.
Entä minkä hintaisia nuo suojatut johdot, joita suositellaan joidenkin anturien kanssa käytettäväksi, on ja mistä niitä kannattaa kysellä?
Posted: Sun Oct 30, 2005 23:25
by kimmo
mihin kierroslukuun asti mega toimii?, voiko ohjata yhtä suutinta ainostaan? entä 1 puolaa ainostaa?(1syl.2t)?,
Posted: Mon Nov 14, 2005 12:17
by Karvajuntti
TVH wrote:
Itse käytin seuraavia paksuuksia:
4.0mm^2 päävirtajohto (sulake 15cm päässä akusta)
Kuinka suuri sulake on? Kuis paljo sä meinaat squirtin vievän virtaa ku niin kauheeta kaapelia vedät sille?
Posted: Mon Nov 14, 2005 14:20
by JesseT
c16v wrote:
"tulostin" liitintä ei varmaan ole suuniteltu auto käyttöön ja moisille virroille.
Itse asiassa on specsattu, eikä Megasquirtilla nämä rajat ylity. Sen takia suuttimille on kaksi pinniä ja maalle "koko rivi".
Mitä sitten tulee suuttimien piuhoihin, niin tavallaan sekin hassua että laitetaan "paksua" johtoa, ja sitten käytetään lisävastuksia

Posted: Tue Nov 15, 2005 21:36
by TVH
Karvajuntti wrote:TVH wrote:
Itse käytin seuraavia paksuuksia:
4.0mm^2 päävirtajohto (sulake 15cm päässä akusta)
Kuinka suuri sulake on? Kuis paljo sä meinaat squirtin vievän virtaa ku niin kauheeta kaapelia vedät sille?
Olisko ollut 30A tai jotain sinnepän tuossa kohtaa. Squirtti ei ite vie kuin muutaman sata milliampeeria, mutta kun siihen lisätään suuttimet, lambdan lämmitys, sytytyslaitteet, ecpv-solenoidi ja lisäilmaventtiili niin kertyyhän siitä.