Page 1 of 1
Nopeusmittari Megaan
Posted: Sun Sep 20, 2009 17:17
by TTH
Eli etupyörän napaan on asennettu hall anturi 2 pulssia/kierros ostettu Muunnin joka laskee pulssien välisen ajan ja muuttaa tiedon 0-5v lineaariseksi jännitteeksi joka tungetaan megan nastaan x7. Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim. kaikista kelatyyppisistä toiminnoista kuten suuttimet.
Apua kaipaisin joltain kokeneemmalta henkilöltä, miten suodattaa nuo häiriöt pois.
Alla linkki mokkulan kytkentäkaaviosta.
http://picasaweb.google.fi/tarmohasunen ... 3323138370
Posted: Tue Sep 22, 2009 6:48
by TTH
En tiedä aukesiko tuosta selostuksesta olennainen. Yksinkertaisimmillaan megan kautta tallennetaan nopeuskäyrää ja katsellaan sitä sitten megalogviewerillä. Eli tähän käyrään niitä piikkejä tulee kun suuttimien käyttöaste kasvaa tarpeeksi suureksi. Kokeiltu on melkein mitä tahansa kondesaattoreita, keloja, suojattua kaapelia. Ei vaan onnaa toistaseks.
Posted: Tue Sep 22, 2009 8:44
by teg
Ota suutinten käyttöjännite muualta kuin megan ja tuon muuntimesi. Mittaa skoopilla tuleeko häiriö itse signaaliin?
Posted: Sat Nov 14, 2009 23:25
by olafu
Mihin niitä konkkia ja kaapeleita on kokeiltu asentaa? Vaikuttaa siltä että tuo varsinainen muunnin sekoaa.
Ilmeisesti ton hall-vahvistimen syötöllä ei ole mitään suotokondensaattoreita?
Posted: Wed Nov 18, 2009 8:17
by TTH
Noniin, Kiitokset vastanneille avusta. Laite toimii nyt melko hyvin.
Ota suutinten käyttöjännite muualta kuin megan ja tuon muuntimesi. Mittaa skoopilla tuleeko häiriö itse signaaliin?
Tuo ei auttanut häiriön poistoon mutta selvisi kyllä mistäpäin häiriö tulee eli Hall singnaali johdinta pitkin, joka on sitä häiriö suojattua kaapelia.
Mihin niitä konkkia ja kaapeleita on kokeiltu asentaa? Vaikuttaa siltä että tuo varsinainen muunnin sekoaa.
Ilmeisesti ton hall-vahvistimen syötöllä ei ole mitään suotokondensaattoreita?
Eli kokeilin konkkia syöttöjännitteen ja maan välille, singnalin ja maan välille, käytin purkille omaa virtalähdettä, megassa on suoto/suojapiiri ennen prossua, jonka poistan kunhan loputkin piikit saan hävitettyä.Se syö liikaan muuntimen jännitteestä (0-5v=>0-3,7v) Nämä eivät auttaneet.
Kun sitten innostuin saamistani ohjeista. Asensin MOSFET piirin hall-vahvistimen tilalle ja singnaali piuhaan ferriitti palikan, niin nyt ollaan lähes tyydyttävällä tasolla ja tästä on hyvä jatkaa hieno säätöä.
Tuossa kuvia käyristä ennen ja jälkeen ja Mosfetti
http://picasaweb.google.fi/tarmohasunen/Nopeuskayra#
Re: Nopeusmittari Megaan
Posted: Thu Nov 19, 2009 0:18
by kamski
TTH wrote: Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim.
Voisiko olla että VR anturi toimisi paremmin, ainakin abs jarruissa näyttäis olevan VR anturin tyylinen tappi joka ilmeisesti kestää paremmin tärinää. Pyörän navassa tärinää riittää aika laajallakin taajuudella. Ihmettelen miksi megasqurtissa ei ole valmiiksi tuota systeemia, olisi kyllä käyttöä!
Posted: Thu Nov 19, 2009 8:01
by TTH
Paljon mahdollista. Vr-anturi ja operaatiovahvistin on jo varattu Hallin tilalle,mutta halusin ensin saada tästä jotain tolkkua.
Mielestäni nopeus tallenne on hyvä lisä säätäessä.
Uudemmissa megan malleissa saattaa olla.
Posted: Thu Nov 19, 2009 21:36
by Benkku
<clip>
Kaikki pelaa pöytätesteissä, mutta autoon laitettuna sekoaa esim. kaikista kelatyyppisistä toiminnoista kuten suuttimet.
</clip>
Vika ei liene tuossa mittauspiirissä, vaan joko johdotuksien vedoissa/maadoituksissa. Version 2.2 kaksipuoleinen piirilevy, suojauksiltaan yksinkertaistetut kytkennät jne. saattavat myös olla syynä häiriöpiikkien läpikulkemiseen mittauspiiriin.
Posted: Fri Nov 20, 2009 7:21
by TTH
Sitä mieltä olen itsekkin, muuntopiiri toimii ihan ok. Se vaan saa häiriö impulssejaja pulssijohtimen kautta ja ne taas johtuvat tosiaan autosäköasennuksista, lähestulkoon mitkään muut johtimet kun eivät ole häiriösuojattuja.
Posted: Sun Mar 28, 2010 17:18
by Swataia
Oletko muuten maadoittanut tuon suojatun kaapelin molemmista päistä vai vaan toisesta? Monesti jos maadoittaa molemmista päistä saa aikaan ihmeellisiä häiriöitä, jotka kuuluu hyvin esim audioasennuksissa.
Varmaan yksi tehokkaimmista keinoista on tietty viedä se vahvistinpurkki niin lähelle anturia kuin mahdollista jotta signaalikaapeleista ei tule pitkiä ja niihin ei indusoidu häiriöitä niin herkästi. Kaapelihan toimii aina jossain määrin antennina vaikka se olisi suojattukin.
Onko tätä nopeustietoa kukaan vielä käyttänyt hyödyksi megassa kulutusmittariin? Käsittääkseni megasta puuttuisi vain nopeustieto jotta se pystyisi laskemaan polttoainekulutukset. Löysin googlella vain jonkun rpm ja välityspohjaisen laskurin, mutta tälläinenhän olisi paljon tarkempi ja toimivampi ratkaisu.

Posted: Sun Apr 04, 2010 16:09
by TTH
Swataia wrote:Oletko muuten maadoittanut tuon suojatun kaapelin molemmista päistä vai vaan toisesta? Monesti jos maadoittaa molemmista päistä saa aikaan ihmeellisiä häiriöitä, jotka kuuluu hyvin esim audioasennuksissa.
Varmaan yksi tehokkaimmista keinoista on tietty viedä se vahvistinpurkki niin lähelle anturia kuin mahdollista jotta signaalikaapeleista ei tule pitkiä ja niihin ei indusoidu häiriöitä niin herkästi. Kaapelihan toimii aina jossain määrin antennina vaikka se olisi suojattukin.
Kyllä tuli maadoitettua ja on vieläkin. Pitää myös kokeilla asentaa koko tuo muunninpurkki lähelle anturia.
Häiriö pulsseja kun tulee vieläkin. Täytyy koeilla, kunhan kelit korjaantuu.
Kiitos vinkistä!