Page 1 of 2

Sytytysongelma, turisee ja paukkaa

Posted: Sun Sep 06, 2009 15:18
by Tama
Eli autossa on ihme ongelmaa jonka syytä en ole saanut selville millään ilveellä... Eli auto paukkuu ja turisee korkeammilla kierroksilla eikä kone kierrä yli 4000 rpm... Tämä tapahtuu vain välillä..

Auto 505 Turbo

Kokoonpanon:
Mega v2.2
Megatune 2.25p3
Koodi 029y4


Fordin hukkakipinäpuola (ehkä focuksesta)
Puolan ohjaus VB921 syttykivillä

Asetukset:
Puolan asetukset
Cranking dwell 6.0 ms
Running Dwell 3.6 (koitettu eri arvoja väliltä 3-4)
Minimum discharge period 0.1 ms

18-1 triggeripyörä ja Honeywellin hall anturi


Trigger angle:
50

Cranking timing: Time Based
Cranking advance: 10
Spark output inverted: Yes

Wheel decoder settings:
Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0

Wheel decoder routine 025style

Tuossa lienee tärkeimmät asetukset.. Valitettavasti minulla ei ole paikkaa mihin laittaa logia näytille enkä tiedä miten tänne saa liitettyä sitä dataa... Logista olen kuitenkin katsonut ettei kierrostieto pätki tai heittele pahasti...

Puola ei ole kuumentunut pidemmänkään ajon jälkeen, mutta syttykivistä en osaa sanoa.

Olen käynyt läpi piuhotuksia ja parantanut maadotuksia, joten en usko vian olevan sielläkään...

Posted: Sun Sep 06, 2009 21:33
by teg
Otappa lokia ja laita tänne: http://jaatiedostosi.com/

Tai/ja tallenna lokista kuva ja laitat sen aijaa.com:iin.

Posted: Wed Sep 09, 2009 12:09
by Tama
teg wrote:Otappa lokia ja laita tänne: http://jaatiedostosi.com/

Tai/ja tallenna lokista kuva ja laitat sen aijaa.com:iin.
Eli tuotatuota.. Minun pitäisi siis ottaa screen shotti logista ja laittaa se kuvana tuonne kun tuonne ei saa xls filejä.. Onko sellaisesta kuvasta mitään iloa?

Logia analysoitiin jo ja kuulemma siinä ei ole mitään ihmeellistä nähtävissä..
Onko ideoita?

Posted: Wed Sep 09, 2009 15:46
by petteriu
Tuolta kyseinen loki: http://tinyurl.com/mnqh2d

Petteri

Posted: Wed Sep 09, 2009 22:37
by teg
Ainakin akussa ja/tai megan jännitesyötössä näyttäisi olevan vikaa kun jännite tippuu jopa 11 voltin tietämille silloin kun ei enää kierrä.

Posted: Thu Sep 10, 2009 13:40
by Tama
teg wrote:Ainakin akussa ja/tai megan jännitesyötössä näyttäisi olevan vikaa kun jännite tippuu jopa 11 voltin tietämille silloin kun ei enää kierrä.
Mistä tuollasen näit? Itse kun kattelin logia niin kaikki jännitteet näyttäisi olevan 13-14.2V tjsp? Oma excelini tosin näyttää nuo päivämäärä muodossa esim 14.2. mutta ei kait sen pitäisi vaikuttaa....? Eli siis mistä näit tuon jännitteen putoamisen? Olisin kyllä erittäin ilonen jos vika olisi siinä!

Posted: Thu Sep 10, 2009 13:50
by piraxx
Katoppa MegaLogVieweillä :) sillä näkyy selvästi :)

Posted: Thu Sep 10, 2009 14:43
by Tama
piraxx wrote:Katoppa MegaLogVieweillä :) sillä näkyy selvästi :)
Pitääpä kattoa sillä... nyt oon vaan silmäilly tota excelillä... :)

niin ja sit lisäkysymyksenä, miten saan volttimittarin megan perusmittareihin jotka näkyy megatunessa? Eks se pitäny ottaa käyttöön jostain inistä tjsp...

Posted: Thu Sep 10, 2009 14:55
by Tama
piraxx wrote:Katoppa MegaLogVieweillä :) sillä näkyy selvästi :)
Nyt katoin megalogviewilla, mutta oon ilmeisesti hieman sokea tjsp... Jännite kyllä tippuu tuolla vedetettäessä, mutta mun ohjelmisto näyttää että se olis minimissään 12,8V joka on vielä mielestäni aivan riittävä.... Ja lisäksi ekassa vedossa jossa auto toimi normaalisti, tapahtui sama jännitteen lasku..

Tosin totta on se, että eihän ton jännitteen noin pitäs tippua tuolta 14V tasolta tonne 13 tasolle vedätettäessä.. pitääpä paneutua asiaan viikonloppuna... Vai onko tossa joku juttu että vedätettäessä laturi rajottaa lataamisjännitteen?

Posted: Wed Sep 23, 2009 20:04
by Tama
Paransin maadoituksia megaan ja nyt boksille menee 6 maapiuhaa, joten ei pitäs olla niistäkään enää kiinni!

Lisäksi katoin kaikki muutkin auton maadoitukset läpi ja parantelin niitä --> ei vaikutusta..

Alkaa itseltäni keinot loppua.. Onko puola mahdollisesti viallinen tai riittämätön sytyttämään seoksen?

Millaisilla latausajoilla olette ajaneet Fordin hukkakipinäpuolalla ja syttykivillä?

-Tama

Posted: Wed Sep 23, 2009 20:19
by Jankos
Onko nyt varmaa ettei pyörimistieto ala sekoilemaan?

Jos meinaan anturi on honeywellin niin eikös se vaadi ihan hirveän kokoiset hampaat muutenkin on hidas lukemaan?

Posted: Wed Sep 23, 2009 21:04
by Tama
Jankos wrote:Onko nyt varmaa ettei pyörimistieto ala sekoilemaan?

Jos meinaan anturi on honeywellin niin eikös se vaadi ihan hirveän kokoiset hampaat muutenkin on hidas lukemaan?
Hampaat on aivan järkyttävän kokoset ja anturi lukee hyvin :D

Ja kierrostieto on tosiaan virheetöntä eikä siinä ole heittojakaan.. Logi joka on ylempänä, siitä näkee sen..

Posted: Wed Sep 23, 2009 21:32
by Jankos
Joo, siis kierroslukutieto voi olla virheetöntä logissa mutta tuo anturi kun saattaa tehdä sitä että hukkaa "ensimmäisen" hampaan, eli lähtee laskeen vasta toisesta ja sitten on 20 astetta ennakkoa kateissa... EIKÄ näy logissa mitenkään.

Mutta jos tekee tuota paikallaankin niin kyllä se huonommallakin ennakolla pitäisi kiertää.

Posted: Wed Sep 23, 2009 21:54
by Tama
Jankos wrote:Joo, siis kierroslukutieto voi olla virheetöntä logissa mutta tuo anturi kun saattaa tehdä sitä että hukkaa "ensimmäisen" hampaan, eli lähtee laskeen vasta toisesta ja sitten on 20 astetta ennakkoa kateissa... EIKÄ näy logissa mitenkään.

Mutta jos tekee tuota paikallaankin niin kyllä se huonommallakin ennakolla pitäisi kiertää.
Hmm... mieleenkintoinen uusi näkökulma, sillä luulin että virheet näkys logissa... Ja paikallaan auto tosiaan kiertää paremmin.. Pääsen taas viikonloppuna auton kimppuun.. Onko ideoita miten anturin toimintaa voisi parantaa? Olen koittanut muuttaa etäisyyttä laittamalla väliin 1mm simmilevyn. Nyt välys ehkä 0,5mm. Anturi on kiinni 5mm vahvassa telineessä 10mm plootussa. Samassa telineessä on laturi ja ohjaustehostin, joten en tiedä voisiko ne vaikuttaa asiaan..

Kuva triggeristä ja koneesta:
http://file.jaatiedostosi.com/2S1tci/IMG_1814.jpg

Nykyään tosin tuosta triggeripyörästä on vielä ajettu tuo koneenpuoleinen huuli pois joten se ei sotke hampaita.. Luulin että vika voisi olla siinä.. --> ei vaikutusta

Posted: Wed Sep 23, 2009 22:23
by Aatu
Itsellä alkoi kanssa kipinä lopumaan 1,2bar jälkeen. Ensin luulin et tulpat oli syyllinen,vaihdoin edelliset toimivat paikalle ja sama räkiminen jatkui.
Seuraavaksi laitoin laturin/tulpan johdot uusiksi ja sen jälkeen ei ole kipinä loppunut viellä +2bar.
Laturi oli aikaisemmin niin lähellä pakosarjaa et ei kestänyt 150km matka-ajoa/ratapäillä käyntiä=laturi kyrvähti. Alkoi kiukutella pikku kierroksilla kun akusta alkoi virta loppua. Kierroksilla viellä toimi kun sai virtaa joten kuten.

Posted: Wed Sep 23, 2009 22:29
by Tama
Laturi on eri puolella kun pakosarja, joten tuskin lämmöstä johtuu... Tein lisäksi laturiin uudet maadoitukset ja maadoitin koneen lisäkaapelilla vielä runkoon ettei pitäisi olla mitään maavikoja.. Latausjännite näyttää ihan hyvältä kun yleismittarilla tutkii asiaa.. Mutta tosiaan kaikilla kierroksilla en ole päässyt tutkimaan jännitettä konehuoneen puolelta..

Voisiko siis olla että laturi ei jostain syystä lataa tietyillä kierroksilla? Kuullostaa kyllä kummalliselta, mutta eipä tässä mitään muutakaan keksi..

Niin ja tosiaan, autossa on nyt ahdot alhaiset 0,8 bar, että pitäisi kyllä kipinänkin riittää....

Posted: Wed Sep 23, 2009 23:09
by olafu
Kuumeneeko sytkäkivet?
Voiko olla mahdollista että puolan syöttö "myötää"?

Posted: Thu Sep 24, 2009 6:54
by Tama
olafu wrote:Kuumeneeko sytkäkivet?
Voiko olla mahdollista että puolan syöttö "myötää"?
Olen koittanut syttykivien lämpöä käsin boksin ulkopuolelta eivätkä ne tunnu ainakaan ulkopuolelle lämpimiltä.. Lisäksi olen koittanut kierrättää autoa melkeimpä kylmänä, ettei nuo lämpöongelmat vielä esiintyisi --> ei vaikutusta. Myös puola pysyy jopa sanoisinko "viileänä"

Mitä tarkoitat puolan syötön myötäämisellä?

-Tama

Posted: Thu Sep 24, 2009 21:55
by olafu
Sitä että puolaa/puolia syöttävä jännite notkahtaa kun puolaa ladataan.

Posted: Wed Sep 30, 2009 9:21
by TVH
Tuner studion tooth loggerilla näkee helpoiten jos hampaita jää välistä. Kannattaa varmistaa tilanne.

Posted: Wed Sep 30, 2009 10:13
by TTH
18-1 vähän outo?? ite käyttäsin kyllä neljällä jaollisia.
Mikä lambda anturi sulla on, näyttäs kuitenkin käyvän paksulla 4000 hujakoilla,eikä noita ennakoitakaan ole kovin paljon ja kun triggeri on alle 20 hampainen ,ohje kehottaa käyttämään Wheel decoder routine 024style

Posted: Wed Sep 30, 2009 12:14
by Jasen2624
Ite käytän sitä 12-1 rikkerillä 025 styleä.. 024 ei muistaakseni saa ees käyntiin kunnolla..

Posted: Thu Oct 01, 2009 19:38
by Tama
TTH wrote:18-1 vähän outo?? ite käyttäsin kyllä neljällä jaollisia.
Mikä lambda anturi sulla on, näyttäs kuitenkin käyvän paksulla 4000 hujakoilla,eikä noita ennakoitakaan ole kovin paljon ja kun triggeri on alle 20 hampainen ,ohje kehottaa käyttämään Wheel decoder routine 024style
En tuota sen kummemmin miettiny, muutakun että 20 astetta per hammas... eihän noilla hampaiden määrällä ole väliä, vai olenko väärässä?

Pitää tarkistaa tuolla tooth loggerilla vähän tuota dataa.. Onkos tuo ihan ilmais softa? Oon käyttäny sekä 025 stylea ja 024 styleä, ei vaikutusta....

Mulla on laajakaista lambda, se vemsin setti.. Itse ajattelin että seos on siks siinä paksu ku se jättää kipinää välistä.. En sitten tosin tiedä varmaksi miten lambda sellaisessa tilanteessa käyttäytyy

Posted: Thu Oct 01, 2009 22:14
by Höylä
Tama wrote:
Itse ajattelin että seos on siks siinä paksu ku se jättää kipinää välistä.. En sitten tosin tiedä varmaksi miten lambda sellaisessa tilanteessa käyttäytyy
jos jää kipinöitä välistä, näkyy se seoksen laihuutena, koska jäännöshappea on paljon, kun ei ole mitään palanutkaan...

Posted: Fri Oct 02, 2009 6:48
by TTH
Wheel decoder settings:

Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0

En tiedä vaikuttaako ohjaukseen, mutta laskuri antas tuollaset asetukset (alempana).
Ja tarviiko noita return hammpaita ilmoittaa jo käyttää time basettia.
Korjatkaa jos on väärää tietoa.


Trig pos A: 2
Trig return pos A: 4
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 13

Posted: Sun Oct 04, 2009 10:30
by Tama
TTH wrote:Wheel decoder settings:

Trig pos A: 2
Trig return pos A: 0
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 0

En tiedä vaikuttaako ohjaukseen, mutta laskuri antas tuollaset asetukset (alempana).
Ja tarviiko noita return hammpaita ilmoittaa jo käyttää time basettia.
Korjatkaa jos on väärää tietoa.


Trig pos A: 2
Trig return pos A: 4
Trig pos B: 11
Trig return pos B: 13
Itse olen käsittänyt asian niin, että mikäli käyttää time basedia tulee nuo return arvot asettaa nolliksi.. Koitin myös trigger returnilla ja laitoin return possit.. Tosin muistaakseni return a oli 5 ja return b oli 14.. Ilmeisesti tuon triggauksen ja returnin väli tulee olla maks. ennakon verran? Eli ite laitoin tuohon 60 astetta.

-Tama

Posted: Thu Oct 08, 2009 17:31
by TTH
Tarkasta vielä laskurilla nuo triggaus asetukset, sivusta on vaikea sanoa kun ei oo tietoo anturin paikasta moottoriin nähden.

Posted: Sat Oct 10, 2009 15:16
by Pansu
Itsellä loppui rykimiset kun pienenti tulppien kärkivälin 0.6milliin.

Posted: Tue Oct 13, 2009 11:03
by Tama
Pansu wrote:Itsellä loppui rykimiset kun pienenti tulppien kärkivälin 0.6milliin.
Itselläni on tällähetkellä kiinni kolmikärkitulpat.. Pitänee vaihtaa yksikärkisiin ja säädellä välejä..

Tuli muuten vielä sellanen homma mieleen, että aikanaan poltin monta hall anturia sen takia, että hallille otettava +12V tuli samasta johdosta kun hukkakipinäpuolan +. Sit kytkin hallin releen kautta niin ei oo anturit palanu.. Eli kysymys onki, että voisko puolasta läpi tulevat jännitteet aiheuttaa moista ja miten niitä saa vähennettyä?

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:18
by Tama
Selvittelin taas vikaa ja vaihtelin johdotusten paikkoja ja otin hall anturille virrat eri paikasta. Nyt tosin käytin autoa vain paikallaan enkä ajanut sillä, mutta tuntui että auto olisi toiminut paremmin. Auto kiersi loppuun asti, mutta silti joitain syttyjä jäi välistä vähän väliä. Tämä ilmeni pienenä paukkeena ja seoksen laihuutena.

Lisäksi kun seurasin megaa silmä tarkkana, huomasin että kun pidin autoa tasakierroksilla, niin välillä PW kävi nollissa ja auto pätki. Johtuukohan tämä siitä, että kierrostieto hukkuu? Logissa kierrostieto näyttää virheettömältä.

En valittetettavasti päässyt katsomaan sitä triggausta sillä ohjelmalla, jota tässä ketjussa suositeltiin. Lienee paras tutkia sillä mitä tuolla triggauksessa oikeen tapahtuu...?

-Tama