Page 1 of 1

Hukkakipinä ja ajoituslamppu

Posted: Fri Sep 04, 2009 15:47
by kake
Tarviis hommata ajoituslamppu. Millaisia lamppuja olette käyttäneet hukkakipinä sytkällä?

Näkeekö ennakon ihan tavallisella lampulla vaikka kipunoita tulee kaksinkertainen määrä?

Kannattaako ottaa sellanen malli missä on ennakonsäätö? Vai pitääkö olla joku huippuhieno vempele mikä ymmärtää tuon hukkakipinän "ylimääräisen" kipinän...

Posted: Fri Sep 04, 2009 16:18
by 505
En tiiä mitä muut tykkää käyttää mutta mulla ainakin hukkakipinä ja tolla motonetin lampulla missä on se asteitten säätö perässä sai helpolla kipunan kohalleen.

Posted: Fri Sep 04, 2009 17:15
by kake
Joo, ittekkin olen ajatellu ostaa tuon motonetin lampun missä ennakonsäätö.

Eli eikun riprap vauhdilla hakemaan tuo lamppu ja sytty kohilleen..

Posted: Sat Sep 05, 2009 19:28
by Jankos
Ja kun sitten säädätte hukkakipinän kanssa ennakon kohdalleen säädettävällä lampulla minkä motonetista voi ostaa niin muistakaa että 20 astetta lampulla mitattuna tarkoittaa 10 astetta todellista ennakkoa.

Posted: Mon Sep 07, 2009 15:06
by 505
Paljos mulla nyt sitte on sytkäennakko jos lampun takaa on väännetty 10 astetta siintä potikasta ja lamppu välähtää vauhtipyörän TDC-merkin kohalla?

Posted: Mon Sep 07, 2009 16:43
by teg
RPM:thän lamppu näkee tuplana, koska kierroksessa on 2 sytytystä, joten ennakko on puolet siitä mitä lamppu näyttää.

Posted: Mon Sep 07, 2009 19:03
by Aatu
Mites noissa lampuissa joissa ei ole säätöä, Niin näyttääkö ne suoraan todellisen joka on boxilla laitettu karttaan? (oletuksena et 0 kartassa on todellinen 0 piste)

Posted: Mon Sep 07, 2009 19:18
by VesQ
Tossa toisessa topicissa just sekoilin ton kanssa

Siis sellanen ns "peruslamppu" missä on vaan liipasin niin se välähätää joka kerta kun tulee kipinä eli ennakko näkyy kampuralla juuri siinä kohdassa kuin se on. Hukkakipinällä valo vaan vilkkuu kampuran jokakierroksella kun normaalisytkällä vilahtaisi vaan joka toisella kierroksella

Posted: Mon Sep 07, 2009 20:31
by 505
Kun aikoinaan vaihdoin CDI-boksia tein sen näin:

-Vakioboksilla kone tyhjäkäynnille ja säädettävällä ajoituslampulla nuppi siihen asentoon että välähteli ajoitusmerkin kohdalla ja sitten nuppiin ei enää kosketa
- Vakioboksi irti
- Ohjelmoitava boksi kiinni
- Ohjekirjan mukainen 10 asteen ennakko ohjelmoitavan boksin kartan tyhjäkäyntialueelle
- Kone käyntiin ja triggerianglen säätöä ohjelmoitavaan boksiin sen verran että lamppu alkoi vilkkumaan ajoitusmerkin mukaan

En sitten tiedä oliko tuo oikein tehty. Kylmät väreet ainakin tuli tuosta "puolittamisesta" kun jostain syystä muistissa on että ennakkonuppi ois ollu tuolla vakioboksillakin käytellessä 10 asteen kohdalla. Tosin tästä on kyllä muutama vuosi jo aikaa ja muistissa on hämärästi myös sekin että jotain omituista asiassa oli kun sen lopulta tolleen päädyin tekemään, eikä suoraan vaan ajoituslampulla. Täytyypä tarkastella asiaa.

Posted: Mon Sep 07, 2009 20:47
by teg
Jos CDI-boksi antoi yhtä monta kipinää per kampuran kierros kuin alkuperäinen, niin ihan oikein meni.

Re: Hukkakipinä ja ajoituslamppu

Posted: Sun Jun 10, 2012 13:51
by louraiders
Mulla on hukkakipinä ja kun laita ajoituslampun kiinne ja painan liipasimesta ni auto sammuu?? :D Mikähän mulla on pielessä muuten kaikki toimii ihan hyvi mut ajotusta ei pääs oikee kattoo.

Re: Hukkakipinä ja ajoituslamppu

Posted: Sun Jun 10, 2012 14:51
by teg
Suosittelen lukemaan ajoituslampun käyttöohjeen. Kuvauksen perusteella olet väärin kytkenyt sen.

Re: Hukkakipinä ja ajoituslamppu

Posted: Mon Jun 11, 2012 22:31
by louraiders
eipä lampussa ole kuin 3 piuhaa ja niitä ei voi kytkeä väärin! Näinpä otin toisen akun vierellä ja alkoi pelaa, jotakin häiriötä tuolla omalla akulla.