Page 1 of 2
kiihdytys rikastus?
Posted: Thu Aug 20, 2009 18:59
by datsun180
mistä saa päälle sen että kun polkasee kaasun nopeasti pohjaan niin antaa rikastuksen että vastaa kaasuun nopeampaa
Posted: Thu Aug 20, 2009 20:49
by teg
Acceleration enrichment.
Posted: Fri Aug 21, 2009 16:21
by datsun180
minkälaisia asetuksia tuonne kannattee laittaa
Posted: Fri Aug 21, 2009 17:29
by teg
Oletusasetuksista kokeilemalla löytää hyvät.
Posted: Fri Aug 21, 2009 21:59
by datsun180
joo no kyllä se siitä lähti hahmotumaan ajoin iltapäivän siirtokilvillä ja alko jo pelaamaan ihan hyvin sytytys oli ilmeisesti myöhäisellä kun tahtoi pakosarja punottaa ajon jälkeen
Posted: Sat Aug 22, 2009 16:01
by datsun180
miksihän megatune ei anna nostaa rajoitinta 7000 kun se on nyt 6000 vaikka kartata on seitsemään tonniin
Posted: Tue Nov 10, 2009 7:48
by Jaska
Kyselläämpäs täältä.. Onkos kellään tietoa tuosta kiihdytysrikastuksesta kylmänä?
Lämpösenä olen saanut toimimaan moitteetta, mutta nuo kylmäasetukset ihmetyttää, eli kun annetaan prosentteina suhteessa lämpöiseen koneeseen, jonka vielä ymmärrän, mutta sitten on vielä tuo ms asetus, niin mihin se vaikuttaa?
Jotenkin tuntuu vielä, että saisi kylmänä antaa pitempään lisää kakkua, mutta tuo accel time vaikuttaa myös lämpöisen koneen rikastukseen.
Posted: Thu Nov 12, 2009 17:48
by Jaska
Tämä sitten taitaa olla ratkaisematon ongelmako?
Posted: Thu Nov 12, 2009 17:53
by teg
Se asetus määrää rikastuksen määrän aina kun WUE on päällä ja kiihdytysrikastus triggaantuu.
Ei muuta kuin paljon säätöä vain.
Posted: Thu Nov 12, 2009 22:40
by Jaska
teg wrote:Se asetus määrää rikastuksen määrän aina kun WUE on päällä ja kiihdytysrikastus triggaantuu.
Ei muuta kuin paljon säätöä vain.
Tää ei edelleenkään valaissut asiaa ollenkaan.
Eli mun käsityksen mukaan kiihdytysrikastukseen vaikuttaa seuraavat asiat: Määrä, kesto ja herkkyys.
Suomeksi kuinka paljon, kuinka kauan ja kuinka "herkästi".
Ja nyt tuota kylmänä tapahtuvaa rikastusta määrätään arvoilla määrä (ms) ja määrä prosentteina (accel mult.. %), kun herkkyys on sama.
Ei kyllä ymmärrä.
Edit. Ja se accel timen muuttaminen muuttaa myös lämpöisen koneen accel timea.
Posted: Fri Nov 13, 2009 9:34
by teg
Olet aivan oikeassa. Näin se rikastus toimii.
Määrä ja kesto ovat periaatteessa sama asia. Kannattaa lukaista megamanuaalista kiihdytysrikastuksesta kertoava osio. Uskon että sen jälkeen valaistut huomattavasti.

Posted: Fri Nov 13, 2009 14:42
by Jaska
Rikastukset toimii lämpöisenä, mutta ongelma on se, että kone on tarkka määrästä, jotkä tällä hetkellä ovat seuraavasti:
Kierroslukuun perustuva
5000 0.0ms
3000 0.1ms
2000 0.2ms
1000 0.3ms
Ja kesto 1s
Ja kylmänä pitäisi saada enemmän ja pitempään.
Nyt kun kaasun runttaa lattiaan kylmänä kone sammuu.
Kylmä rikastukset ovat 4.0ms ja 130%.
Edelleen on epäselvää, että mihin tuo 4.0ms arvo vaikuttaa?
Posted: Fri Nov 13, 2009 14:44
by teg
Se 4ms lisätään kylmänä aina rikastuksiin.
Tuntematta moottoria, minä laittaisin keston lyhyemmäksi ja määriä suuremmaksi...
Posted: Fri Nov 13, 2009 14:49
by Jaska
teg wrote:Se 4ms lisätään kylmänä aina rikastuksiin.
Ahaa, eli siis tässä tapauksessa rikastus on 4ms (perusmäärä?) + prosenttimäärä (30%) suhteessa lämpimään moottoriin, joka pienenee koneen lämmitessä??
Posted: Sat Nov 14, 2009 0:02
by teg
Juuri näin.
Pituushan sitten kertoo että missä ajassa rikastus rampataan alas annettuun decay arvoon.
.... KANNATTAA lukasta se megamanuaali...
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sat Aug 06, 2011 20:26
by j-m kujala
tota täs ko oikeen lähtenyt kikkaileemaan säädöillä, ni noilla 45mm läppiksillä mitkä on lähellä moottoria, ja suuttimet ihan kaasuläppien juuressa. RPM rikastuksilla tai TPS säädöllä vaan ei saa niin paljoa soppaa ettei paukuta imusarjaan, aikaakin voi laittaa lisää, eli ongelma on saada tarpeeks nopsaa pyttyyn palavaa

homma ei oo ongelma yli 2500 rpm
suuttimien paikasta kuva ketkä ei tietäne
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1454_n.jpg
vauhtipyörä + täydellinen kytkin yhteensä alle 4.5 kg ja kampura on kevennetty.
jos paan niin paljo ku saan rikastuksia tulemaan ja niin nopsaa ko TPS / RPM pohjaisena saa, ni eka paukahtaa imusarjaan ja sitten tukehtuu. koodina 029Y4 eli kymysys kuuluu onko uudemmissa koodeissa parempia säätöjä kuin tässä vanhassa, vai onko tuo yhtälö nyt sitten vaan se ongelma ? = kevyt kellari, kiree vapari ,ja läpät lähellä imuventtiiliä.
mun järjen mukaan tuo imuläpän kauemmas siirto TPS pohjaisena antaa lisää aikaa ilmalle ottaa mukaan tuo anniskeltu soossi. = normi imusarjalla pelais.
vai kaatuuko tuo siihen ettei sytkä ehi mukaan rpm ryntäykseen ? tyhjäkäynniltä ~1200 ko tälläää kaasun pohjaan ni 1500 rpm kohalla tulee sarjatuli imusarjaan ja sit ryntää.
normiajossa ei joutokäynniltä floto pohjaan homma bueno kuitenkin, eli mateluvauhtia ja kohtuu "rauhallinen" polkasu pohjaan toimii ihan jees.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sun Aug 07, 2011 8:39
by SamiH
Tuleeko suuttimet tuohon ihan pystysuoraan? Eli noin 90asteen kulmaan imukanavaan nähden? Jos tulee, niin siinä lienee ainakin yksi ongelman aiheuttaja.
Muistaakseni MS1:sen koodeissa ei tuon kummempaa kiihdytysrikastusta ole, MS2:sessa löytyy esimerkiksi
EAE
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sun Aug 07, 2011 12:03
by j-m kujala
Jep, tilaa ei ollu kallistaa juurikaan. Toki nelireikä suuttimet pirun hyvin hajottavina. Ei te sumua kovin kauas. Sumuttaa juuri kaasuläpän takapuolelle mistä ilma eniten virtaa. Toisaalta monesti vapareissa laitetaan torven päähän suutin.
Kartta rikastuksella tuon ilmiön saa kyllä pienemmäks mut ei o oikee tapa. Eli 92-98 kpa alueelle 1500 rpm kohtaan piikki.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sun Aug 07, 2011 13:28
by kamski
Kokeile käyttää RPM Based Accel niin yllätyt.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sun Aug 07, 2011 14:51
by j-m kujala
kamski wrote:Kokeile käyttää RPM Based Accel niin yllätyt.
On jo käytössä. Ja niin herkällä ko saa. Jos herkemmäks laittaa ni tuuppaa soosii kokoajan.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sun Aug 07, 2011 19:36
by teg
Saiskohan se kuitenkin liikaa?
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Sun Aug 07, 2011 20:58
by j-m kujala
teg wrote:Saiskohan se kuitenkin liikaa?
0.1 V/s ja 20 ms ja 1500 rpm ni melkein herää alakierroksilta niinkuin pitää, mut paukauttaa imuseen silti, mut tolla säädöllä ei voi ajaa tai painaa normaalisti kaasua

mappi säätö on sen verta isolla et se ei määräile mitään.
paranee mitä enemmän saa. eka stumppaa laihalle sit lyö paksulle jos on täysillä.
1000-3500 haarukassa on 5-9 ms ja alle tuon ko menee ni alkaa reilu stumppaaminen nopeessa polkasussa. lisä parantaa mut sit ko ei lyökään kaasua aivan seljälleen niin menee liika rikkaalle. kestona 0.1 nyt . 0.3 jälkeen alkaa tukehtuminen hetki polkasun jälkeen. ja varsinki jos nostaa kaasua tuona aikana.
mut eka laihalle sit karvan paksulle.
TPS V/s yksikkö nyt jotain 0.8 0.5 tuntumassa alkaa työntään normiajossakin liikaa kakkua
eilen paritiimaa kaasuttelin ja kokeilin eri vaihtoehtoja, alkas tuleen paikat kuumiksi. mut parempi se on tolla RPM pohjaisella, ja pelaakin 2000+ kierroksilla nyt kuin unelma.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 9:21
by teg
Montako suihkutusta per kierros? Jos 1 niin koita 2.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 10:01
by j-m kujala
teg wrote:Montako suihkutusta per kierros? Jos 1 niin koita 2.
Taitaa olla 1 oiskohan tuosta apua... Pitää kokeilla. Vaikuttaakos tuo suuttimien riittävyyteen kuinka ? Nyt dutyt ~ 85%
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 10:48
by teg
No sullahan on dutyt tapissa sitten jo. Periaatteessa se ei vaikuta suuttimien riittämättömyyteen. Jos injector opening time (=deadtime) on pielessä, seoksia joutunee vähän sääteleen.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 12:16
by j-m kujala
teg wrote:No sullahan on dutyt tapissa sitten jo. Periaatteessa se ei vaikuta suuttimien riittämättömyyteen. Jos injector opening time (=deadtime) on pielessä, seoksia joutunee vähän sääteleen.
Joo täydkaasulla sielä max 85% eli tapissa on koko lailla tolla setillä 3bar paineella. On varaa viä rikastaa mut ei paljoa. ~320cc / 3bar nuo on. Tosin toimi hyvin viä 6 barillakin ko ajelin välillä E85:llä ihan kokeeksi.
Pitääpä kokeilla kahta ruiskausta ko joutaa näppäilemään seuraavan kerran. Dead timeä emmuista, joku ramdomi heitetty siihen ko ei o ollu faktaa.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 18:24
by harrastaja
Kyllä (mun mielestä

) vaikuttaa suuttimien "riittävyyteen", jos haluaa pitää säätyvällä alueella.
Jos esim. 7000rpm, 85% duty ja 1-ruuttaus/kierr. -> 8,6ms kierr. -> 85% -> 7,3ms - DT vaikkapa 1ms -> 6,3ms ruiskutusta.
Sitten 2-ruuttaa/kierr. 6,3ms/2 -> 3,15ms + DT 1ms -> 4,15ms *2 -> 8,3ms -> DUTY = yli 96%
Tämähän on yksikertaisemmin... siihen kierrokselle tulee yhden sijaan kaksi DeadTimee.
Lisäksi pitää huomioida, että maksimi Duty (prosenttia) ei ole sama, jos pulssitaajuus kaksinkertaistetaan, koska suuttimet vaatii saman ajan kiinni-auki tapahtumaan, mutta pulssiväli on puolta pienempi.
Minä kyllä koittaisin kallistaa suuttimia.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 19:46
by teg
Kuinka nopeasti mega aloittaa ruiskutuksen edellisen ruiskutuksen päätyttyä? Jos välittömästi, ei se DT vaikuta tuottoon, koska suutin ei ehdi edes sulkeutua ennen kuin alkaa jo uusi ruiskutus.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 20:08
by harrastaja
Itseäni lainaten.
harrastaja wrote:... jos haluaa pitää säätyvällä alueella......
Jos tosiaan haluaa vaan ruutata polttoainetta, niin eihän se sitten vaikuta.
Re: kiihdytys rikastus?
Posted: Mon Aug 08, 2011 20:37
by teg
Alkuperäiseen kysymykseen kuitenkin vastaus olikin, eli "riittävyyteen" se ei vaikuta.